Te dik! wat is calorie arme brok?
Te dik! wat is calorie arme brok?
Olaf is de afgelopen 4 weken behoorlijk wat aangekomen, jammer genoeg. We kunnen zelf niet bepalen in welke wei hij staat met zn maatje omdat de mensen van de pensionstalling dat bepalen zeg maar. Dat is normaal ook helemaal geen probleem.
Maar nu hij (veel) te dik aan het worden is wil ik toch vragen om iets te veranderen. Maar wat? zonder dat de mensen op de pensionstalling daar al te veel gedoe aan hebben.
´Opa´ voert gewoon basisbrok, en Ol krijgt hooi van eigen land.
Olaf krijgt nu:
7.30 - 1/4 schep brok
8.00 tot 19.00 uur weidegang.
19.00 1/4 schep brok
21.30 portie hooi
6 x per week wordt Olaf gereden of gelongeerd. Ongeveer 45 min. lang gemiddeld.
Ik vind het zelf geen gek schema eigenlijk, maar wat kan ik nog doen om Olaf weer slanker te krijgen?
Maar nu hij (veel) te dik aan het worden is wil ik toch vragen om iets te veranderen. Maar wat? zonder dat de mensen op de pensionstalling daar al te veel gedoe aan hebben.
´Opa´ voert gewoon basisbrok, en Ol krijgt hooi van eigen land.
Olaf krijgt nu:
7.30 - 1/4 schep brok
8.00 tot 19.00 uur weidegang.
19.00 1/4 schep brok
21.30 portie hooi
6 x per week wordt Olaf gereden of gelongeerd. Ongeveer 45 min. lang gemiddeld.
Ik vind het zelf geen gek schema eigenlijk, maar wat kan ik nog doen om Olaf weer slanker te krijgen?
Re: Te dik! wat is calorie arme brok?
Waarom voer je brok, omdat het nodig is of voor het idee. 

Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
Geen brok.
Harder werken (hoeft in tijd niet langer te zijn, maar kan effectiever dus harder werken qua intensiviteit zijn.)
Graasmasker.
Strip grazen.
Harder werken (hoeft in tijd niet langer te zijn, maar kan effectiever dus harder werken qua intensiviteit zijn.)
Graasmasker.
Strip grazen.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
De brok vervangen door pavo koeken. 2x daags een halve is meer dan genoeg.
En inderdaad wat korter weidegang, of het hooi snachts weglaten. Hij heeft de hele dag al kunnen grazen. dan geef je alleen voor de nacht bv wat brok.
Die eerste brok smorgens heeft toch geen zin als er niet eerst ruwvoer in de darmen zit, dat is toch weggegooid geld. Alles spoeld zo door de darmen heen en word keurig uitgepoept zonder veel van de mineralen/vitaminen op te nemen.
Je zou zemelen met verkruimelde pavokoek kunnen geven. Dan geef je genoeg vitaminen en mineralen, de zemelen zijn goed voor de darmen en je geeft weinig calorien.
maar misschien is het handiger om de weide tijd te verkorten. ik kan me niet voorstellen dat hij van een halve kilo brok per dag nou echt te dik word. van de hele dag grazen wel (zelfs op vrij kaal land)
En inderdaad wat korter weidegang, of het hooi snachts weglaten. Hij heeft de hele dag al kunnen grazen. dan geef je alleen voor de nacht bv wat brok.
Die eerste brok smorgens heeft toch geen zin als er niet eerst ruwvoer in de darmen zit, dat is toch weggegooid geld. Alles spoeld zo door de darmen heen en word keurig uitgepoept zonder veel van de mineralen/vitaminen op te nemen.
Je zou zemelen met verkruimelde pavokoek kunnen geven. Dan geef je genoeg vitaminen en mineralen, de zemelen zijn goed voor de darmen en je geeft weinig calorien.
maar misschien is het handiger om de weide tijd te verkorten. ik kan me niet voorstellen dat hij van een halve kilo brok per dag nou echt te dik word. van de hele dag grazen wel (zelfs op vrij kaal land)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ik zou de brok even schrappen Francis, en eventueel een graasmasker proberen als het te gek wordt. Weet niet hoeveel hooi hij krijgt en hoe rijk dat is? Bij ons kreeg Oos maar een plukje hooi in het weideseizoen in ieder geval.
Er staat bij ons 1 paard met zo een masker en dat werkt super. Die loopt in de koppel en is aanzienlijk fraaier dan vorig jaar!
Er staat bij ons 1 paard met zo een masker en dat werkt super. Die loopt in de koppel en is aanzienlijk fraaier dan vorig jaar!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Omdat die brok bij de prijs in zit, en als hij niks krijgt en de anderen wel dan staat de boel op z´n kop. En verder omdat hij eigenlijk nooit veel te dik is geweest, was altijd prima zo.sunhild schreef:Waarom voer je brok, omdat het nodig is of voor het idee.
Korter weidegang is geen optie, ze gaan samen naar buiten en samen naar binnen.Vera schreef:De brok vervangen door pavo koeken. 2x daags een halve is meer dan genoeg.
Wel probeer overdag te rijden dan scheelt dat toch weer 2 uurtjes in de wei.
Zal even overleggen over dat hooi, hij mag dat wel schrappen. En de brok dan vervangen voor een minihandje of pavokoek.Krista schreef:Ik zou de brok even schrappen Francis, en eventueel een graasmasker proberen als het te gek wordt. Weet niet hoeveel hooi hij krijgt en hoe rijk dat is? Bij ons kreeg Oos maar een plukje hooi in het weideseizoen in ieder geval.
Graasmasker, heb er zelf geen ervaring mee, maar zijn die makkelijk om en af te doen, denk niet dat Opa daar blij mee is.
Iedergeval bedankt voor de tips allemaal

Mijn stalgenoot heeft een graasmasker gewoon van canvas, zeg maar halstermateriaal. Gaat over het halster achter de oren langs en gewoon aan de zijkant vast. Als haar paard binnen gehaald wordt halen ze bij hem gewoon het masker los en hangen het aan de deur het is net zo simpel los te maken als een halster!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart

- Evaliensvenna
- Contacteer:
Kijk hier eens, kan je makkelijk zoeken:
http://www.voervergelijk.nl/
http://www.voervergelijk.nl/
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Ik zou of brok geven en dan weinig of een koek. Of alleen wat biks als hij wel gewerkt heeft. En idd veel beweging, grasmasker of een strook per week ofzo erbij.
Okee, nou dat is geen probleem. Ik ga van het weekend even het internet surfen naar zo´n ding. En op stal even praten over het voer en hooi en gras.Krista schreef:Mijn stalgenoot heeft een graasmasker gewoon van canvas, zeg maar halstermateriaal. Gaat over het halster achter de oren langs en gewoon aan de zijkant vast. Als haar paard binnen gehaald wordt halen ze bij hem gewoon het masker los en hangen het aan de deur het is net zo simpel los te maken als een halster!
Omdat het bij de prijs inzit?mag je dan niet minder betalen,als er zomers niet gevoerd word dan?
Corner krijgt nu ook geen brok bijgevoerd,maar zo nu en dan een koek als hij gewerkt heeft.
Je zal zo wel zien,de weide waar hij nu staat is niet zo vol met gras meer als die aan de hoeven.
Zo blijft hij mooi op gewicht.
Corner krijgt nu ook geen brok bijgevoerd,maar zo nu en dan een koek als hij gewerkt heeft.
Je zal zo wel zien,de weide waar hij nu staat is niet zo vol met gras meer als die aan de hoeven.
Zo blijft hij mooi op gewicht.
Greenguard grasmasker.
http://www.youtube.com/watch?v=FjcQTv7OLX8
Zit dus gewoon aan je halster vast en gewoon halster om en af doen.
Pas op met Pavo koeken die barsten namelijk van de suikers/zetmeel => ook dikmaker.
Je heb ook van Marshall de weidekoeken laag suiker/zetmeel, maar wel de vitaminen en mineralen in goede verhoudingen.
http://www.youtube.com/watch?v=FjcQTv7OLX8
Zit dus gewoon aan je halster vast en gewoon halster om en af doen.

Pas op met Pavo koeken die barsten namelijk van de suikers/zetmeel => ook dikmaker.
Je heb ook van Marshall de weidekoeken laag suiker/zetmeel, maar wel de vitaminen en mineralen in goede verhoudingen.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
- Cindy+Uniek
ik snap wel dat je je paard íets wil geven als de hele stal gevoerd wordt, anders is het gewoon sneu 
die koeken is mijn veearts helemaal niet zo gek op
de enige echte manier is minder gras en/of méér bewegen (naast de fiets mee nemen?!)

de enige echte manier is minder gras en/of méér bewegen (naast de fiets mee nemen?!)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
ik snap ook wel dat die veearts niet zo gek is op die koeken, bij de koffie smaakt een stroopwafel een stuk beter lijkt me!Cindy+Uniek schreef:ik snap wel dat je je paard íets wil geven als de hele stal gevoerd wordt, anders is het gewoon sneu

sorry kon het niet laten
Muis Keurmerrie!
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
*Proest* 

† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Ik moest wel drie keer lezen voor ik hem door had, hihi, niet zo'n snelle dag geloof ik..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Onze dierenarts zegt , alles wat een paard nodig heeft zit in gras....
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Okee, ik snap dat hij genoeg heeft aan het gras. Daarom wil ik het hooi ook gaan schrappen of iedergeval terug brengen naar een miniplukje.
Maar ik kan dus niet zeggen hij krijgt geen brok (of een eventuele vervanger) want als de andere paarden wel krijgen en Ol niks dat vergaat de wereld (volgens hem dan).
Koeken met al die suikers schiet ook niet op. Voorlopig wordt het dus maar een handje brok en een mini plukje hooi.
Maar ik kan dus niet zeggen hij krijgt geen brok (of een eventuele vervanger) want als de andere paarden wel krijgen en Ol niks dat vergaat de wereld (volgens hem dan).
Koeken met al die suikers schiet ook niet op. Voorlopig wordt het dus maar een handje brok en een mini plukje hooi.
Wikke krijgt ook maar een handje brok momenteel.
Puur om hem ook tevreden te houden als Kobus brok krijgt (want die heeft dat wel nodig).
Ik kan me voorstellen dat je Olaf niet niks kan laten geven als de rest wel krijgt. Dat is ook niet te doen.
Wikke krijgt ponybrok van Subli. Dat is juist extra voor sobere rassen, paarden die te snel dik worden etc etc.
Puur om hem ook tevreden te houden als Kobus brok krijgt (want die heeft dat wel nodig).
Ik kan me voorstellen dat je Olaf niet niks kan laten geven als de rest wel krijgt. Dat is ook niet te doen.
Wikke krijgt ponybrok van Subli. Dat is juist extra voor sobere rassen, paarden die te snel dik worden etc etc.
- Ilonka
Brass krijgt ook een klein handje als Ilonk haar voer krijgt (tussen de 1 en 2 kg brok per dag). Zo is Brass blij kan ze ook een bak leeg eten.
Helemaal geen hooi voor de nacht zou ik geen optie vinden, een paard moet wel wat ruwvoer eten. Daarnaast grote kans dat hij aan je stro begint als je hem geen hooi geeft. Dan maar een klein beetje is beter dan niets lijkt mij.
Succes dikke pony's zijn lastig (maar ik vond dat makkelijker dan Ilonk van té dun weer op gewicht krijgen)
Helemaal geen hooi voor de nacht zou ik geen optie vinden, een paard moet wel wat ruwvoer eten. Daarnaast grote kans dat hij aan je stro begint als je hem geen hooi geeft. Dan maar een klein beetje is beter dan niets lijkt mij.
Succes dikke pony's zijn lastig (maar ik vond dat makkelijker dan Ilonk van té dun weer op gewicht krijgen)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.