de wereld die 24/7 buiten heet, van stal naar buitenpaard ?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Krista

de wereld die 24/7 buiten heet, van stal naar buitenpaard ?

Bericht door Krista » do 08 apr 2010, 14:27

Is geheel onbekend voor mij :D

Maar toch gaat Oos er in wonen. Heel binnenkort. Zoals velen wel zullen weten is Oos geblesseerd en is rijden niet meer mogelijk. Na 5 maanden rust heb ik geprobeerd hem weer voorzichtig op te pakken maar zijn been speelt gelijk na 2 weken weer wat op dus hier houdt het voor mij op. Hij is niet kreupel meer en kan nog vele leuke jaren hebben zonder mij op zn rug!

Dus heb ik een andere plek voor hem gezocht. Heel dicht bij huis gevonden gelukkig, waar hij samen met 3 andere ponys komt te lopen bij iemand aan huis. Maar wel 24 uur per dag buiten. Een schuilstal is er niet, wel een hoek waar ze geheel uit de wind onder en tegen bomen/een haag kunnen schuilen.

Nu is dat eigenlijk helemaal niks voor mij moet ik bekennen maar ik ben inmiddels overtuigd door diverse mensen in mijn omgeving dat een fjord dat best kan en daar hard genoeg voor is. Dat geloof ik ook wel. Alleen staat Oos zn hele leventje al snachts op stal. Ik hoop ook dat het goed gaat en dat hij niet smiddags om 4 uur conform zn biologische klok bij het hek gaat staan drammen of nog erger, het eruit loopt, wat hij bij ons al 2 keer heeft gedaan (toen stond hij wel alleen in een wei).

Wie heeft zn paarden zonder stal buiten het hele jaar door, en heeft nog tips voor me, of wil ervaringen delen over de overgang van stalpaard naar buitenpaard?!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Ydel

Re: de wereld die 24/7 buiten heet, ervaringen?

Bericht door Ydel » do 08 apr 2010, 14:30

Hoi Krista,

Ydel is echt een stalpaard om het zo maar te zeggen.
die doe ik geen lolletje met in de paddock of land zetten.
die staat als ze me ziet, gelijk bij het hek 8)7

maarrrrrr
van de zomer is ze samen met Fenya naar Brabant geweest in het land.
daar was het ineens een omschakeling.
ze heeft geen 1 keer bij het hek gestaan...
Oh jawel, als ik aankwam, om te kijken of ik eten bij me had := :roll:
Daarna ging ze weer lekker haar eigen weg!

Dus ik denk dat het wel degelijk kan, die overgang.
Ydel kreeg ook automatisch meer haar (heeft er tot eind oktober 24/7 buiten gestaan en mocht evt zelfs nog langer blijven staan van die man)

Succes!
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Krista

Re: de wereld die 24/7 buiten heet, van stal naar buitenpaard ?

Bericht door Krista » do 08 apr 2010, 14:37

O kijk dat geeft de burger weer moed :D
Oos is nu net zo. Als ie mn auto aan ziet komen komt ie al naar het hek toe zo erg is het. En als ik dan uitstap is het niks als "huhuhuhuhuhuh" :D
Nou wie weet is hij ook blij met zn nieuwe vrienden op het land !
Ydel

Bericht door Ydel » do 08 apr 2010, 14:42

Ydel is precies hetzelfde :))
die gaat dan ook gewoon gaten staan graven voor het hek 8)7

dus het komt vast goed +:)+
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 08 apr 2010, 14:51

Komt vast helemaal goed Krista. Ros is een aantal jaar geleden ook van stal naar 24/7 buitenstaan gegaan in eerste instantie ook zonder schuilstal. Dat is allemaal heel gemakkelijk gegaan, maar ik moet er wel bij zeggen dat we er in de zomermaanden mee zijn begonnen. Af en toe zien ze er best zielig uit als ze met hun kont in de wind voor de regen staan maar schijn bedriegt natuurlijk. Ik zou echter geen plek meer willen zonder schuil mogelijkheid in de zin van een schuur. In de zomermaanden maakt hij er heel veel gebruik van met name rond schemer tegen de insecten.

Fijn dat je een plekje hebt kunnen vinden!
Laatst gewijzigd door Marijke_ op do 08 apr 2010, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 08 apr 2010, 14:52

Wat heerlijk! Onze paarden vroeger stonden ook 24/7 buiten zonder beschutting..ook een paar bomen en een haag maar verder niks. Beesten zijn nooit ziek geweest en vaak wilden ze niet eens mee het land uit haha..lekker spelen met elkaar.. Ik ben een jaar op reis geweest en toen ik terug kwam was Tinka, mijn merrie, totaal verwilderd want niemand kreeg haar te pakken.. Zo'n vaart zal het wel niet lopen maar zij was behoorlijk eenkennig. Als ik Beer later bij huis heb staan gaat ie ook 24/7 de wei op maar dan wel met schuilstal (just because I can ;) ).

Komt vast goed joh, paarden zijn er voor gemaakt!
Krista

Bericht door Krista » do 08 apr 2010, 15:01

@Marijke ja het kwam in een keer gisteren via via uit de lucht vallen. Zo zie je maar ;-). Voor Ros kan ik me wel voorstellen ja dat het fijner is om te kunnen schuilen voor zijn jeuk. Oos heeft gelukkig nooit jeuk gehad. Die is op dit moment meer allergisch voor regen. Dan wil ie ook naar binnen _-:( (hij is echt zo verwend dat ie bijna verpest is :o )
@Kristelhans dat is goed om te horen!
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » do 08 apr 2010, 15:09

Komt vast goed,
die van ons leven ook 24/7 buiten zonder stal.
zelfs het verwende nest Akes heeft het volgehouden.
Die stond ook overdag buiten en snachts binnen ,deken op enz.
Hij kon echt niks hebben, terwijl ik ze toch liever wat 'harder' heb.
Het heeft een jaar geduurd,maar Akes is er wel beter op geworden.
(al staat hij nu op z'n nieuwe plek elke avond in een stalletje := )
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 08 apr 2010, 15:09

Haha dat went vanzelf! Nog even en hij weet niet beter meer joh zal je zien dat je ventje niet zo verwend is als hij lijkt te zijn :D.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 08 apr 2010, 15:45

toen ik raika vorig jaar kocht, stond ze ook altijd snachts op stal, buiten een paar uur met dekentje op. Bij mij is ze gelijk 24/7 op het land gekomen met schuilstal die ze braaf nooit gebruikte. Wel kreeg ze van mij een regendeken op. Dit was in december 2008. Wel heeft ze nu meer wintervacht dan vorig jaar. Ik denk dat Oos je dankbaar is
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
claudia

Bericht door claudia » do 08 apr 2010, 15:55

Ik kan me jou gedachte en gevoel heel goed voorstellen, ik zou dat ook hebben.

Maar ik weet eigenlijk heel goed dat een fjord lekker naar buiten kan.
En hij gaat nu natuurlijk op een goed moment naar buiten.
Ik denk niet dat je jezelf bang moet gaan maken en Oos gaat het echt wel redden.

Wel super fijn dat je een plek voor hem hebt gevonden.
Oosje gaat een buitenpaard worden.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » do 08 apr 2010, 15:56

Ik vind het knap van je hoor!
Ik zou die overgang nu nog niet kunnen maken hoor, die van mij staan in de mooie maanden ook 24/7 buiten en in de wintermaanden gingen ze afgelopen jaar ook naar buiten, maar met slecht weer vind ik het niets, ligt waarschijnlijk meer aan mij dan aan mijn paarden maar heb daar geen goed gevoel bij. Muts ikke! Nou vinden die van mij er ook niet veel aan met slecht weer, ze gaan dan wel heel erg graag naar binnen, ook verwend dus, hahaha :P Zelf zou ik het best vinden misschien maar dan moet er wel een schuilstal zijn zodat ze zelf kunnen bepalen hoe of wat.
Overigens top dat je je paard lekker paard gaat laten zijn +:)+

Groetjes Thessa :wave:
Krista

Bericht door Krista » do 08 apr 2010, 16:16

Bedankt voor jullie positieve reacties :D
Ik zit er al een hele tijd tegenaan te hikken hoor.
In januari had ik ook al iets gevonden. Alleen was dat helemaal afgelegen aan een bosrand hier in de omgeving. Dat kon ik niet over mn hart verkrijgen toen. Dit plekje is wat "huiselijker" bij nette mensen (bekenden) aan huis, en van de overige ponys komen de eigenaren ook regelmatig dus daar heb ik wel een goed gevoel bij.

@Thessa ik kon het dus ook niet. Maar de aanblik van Oos iedere dag in zn stal zonder dat ik er nog maar iets mee deed ging me ook steeds meer tegenstaan. Hij komt nu ook wel buiten hoor, een uurtje of 4 per dag hooguit, net als onze andere paarden. En voor de rest staat ie maar te koekeloeren. Behalve een borstelbeurt of een wandelingetje langs het bospad heb ik niks voor hem in de aanbieding. En dat kan toch ook niet jaren doorgaan dacht ik dan bij mezelf. Zn collegas links en rechts worden wel uit hun box gehaald voor werk enzo. Dus ik kreeg steeds meer het idee dat ik het wel leuker moest maken voor hem, snap je?

Maar begrijp me niet verkeerd het liefste wilde ik dat het allemaal niet waar was, dat ie nog 4 gezonde pootjes had en nog jaren mee had gekund het bos in achter de dravers aan... dat doet nog steeds pijn. Het blijft mn oogappeltje dus ik ga dit gewoon proberen voor hem. En ik kan iedere dag met de hond langs zn weitje wandelen :D
rowenna

Bericht door rowenna » do 08 apr 2010, 16:54

Udo heeft voor hij bij mij kwam altijd buiten gelopen zonder schuilstal, alleen als het weer echt te erg werd, maar dit kwam maar weinig voor, of met oud en nieuw dan ging hij op stal.
Ook had hij nog nooit een enting gehad, en een worme kuur, wat is dat?
Nu hij bij mij staat staat hij in de winter 's nachts binnen en in de zomer laat ik zijn stal deur los en kan hij zelf kiezen.
Het is een super sterk paard die nog nooit iets heeft gehad.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Bailey

Bericht door Bailey » do 08 apr 2010, 17:44

Zoals de rest al zo'n beetje zegt: dat komt vast goed! Zeker nu het lekker zomer wordt!

Bailey staat ook 24/7 buiten met een aantal weidegenootjes die ook buiten blijven. Zij hebben een rij bomen, verder geen overkapping.
Toen hij hier kwam in november heb ik even getwijfeld; hij kwam van een plek waar hij 's nachts en een deel van de dag wel binnenstond, maar ik heb het gewoon geprobeerd. En zonder deken ook. Bij twijfel had hij deze winter wel 's nachts op stal kunnen staan hoor, maar het ging allemaal prima. Onvoorstelbaar hoe hard die wintervacht erop gegroeid is!
Heb geen moment het idee gehad dat hij het vervelend vond, juist niet!
Alleen met echt noodweer, hele extreme vrieskou en onweer gaan ook de buitenpaardjes bij ons op stal een nachtje naar binnen. Dat vind ik zelf toch ook een heel prettig idee; hij staat dan samen met z'n buitenvriendjes in een grotere stal.

Er komen wel eens kindjes langs op stal die het dan in eerste instantie zielig vinden als ze horen dat hij 'geen stal heeft' (dat kennen ze niet van de manege), maar dan zeg ik altijd maar dat het in Noorwegen nog veeeel kouder is ;)
Esther

Bericht door Esther » do 08 apr 2010, 18:55

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten. Hebben wel boxen bij huis, bij heel slecht weer, maar wordt weinig gebruik van gemaakt.. Jeskim had het deze winter gewoon te warm op stal, begon te zweten in haar winterjasje.. Ben dus niet bang dat ze het koud krijgt, hihi..
Ik denk dat het snel genoeg went en het voor Oos wel het fijnste is!! Denk dat jij er meer aan moet wennen dan hij..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » do 08 apr 2010, 19:25

Hier iemand met twee paardjes die het hele jaar door 24/7 buiten staan. Je hoeft je geen zorgen te maken hoor. Oos gaat dat vast geweldig vinden. Lekker met vriendjes buiten spelen en de hele dag over de wei heen scharrelen (als het een echte fjord is moet je dat lezen als: de hele dag met de kop aan de grond O:) ) Wat mij betreft nooit meer anders hoor. Ieder paard kan 24/7 buiten is mijn mening ;)
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 08 apr 2010, 20:09

Hier ook pony's die al hun hele leven buiten staan (oké Brass heeft op 't Balingehof 6 weken 's nachts binnen gestaan en Ilonk heeft ooit 2 maand 's nachts binnengestaan.) en nog steeds in goede gezondheid verkeren. Lichamelijk en geestelijk.

Ik heb momenteel geen schuilstal maar wel een keet met luifel en schuttingen, dus twee kanten dicht en twee open. Ideaal. Vroeger had ik een schuilstal maar daar ging madam pertinent NIET in. Toen ik op mijn stal in Rheden een 'carport' kreeg ging Ilonk hem wel gebruiken, dus sinds die tijd voor mij geen schuilstallen meer maar een 'carport' met niet alle kanten dicht.
Mijn pony's staan niet erg vaak onder de luifel, soms eens als het onwijs hard hoost maar net zo vaak staan ze onder de bomenrij. (Of met hun kont op de wind op de vlakte, dat komt nog het meeste voor.)

Grappig ik kan me je gevoel dus niet voorstellen. Ik denk alleen maar 'Fijn dat Oos 24/7 naar buiten mag/kan!' (Natuurlijk is de reden niet leuk, dat besef ik me wel hoor.)

Tips? Niet echt, kunnen schuilen voor de hete zon is belangrijker dan voor de regen. En ik zou lekker zijn manen laten groeien als natuurlijke bescherming tegen vliegen, regen etc. Maar nu ga ik waarschijnlijk te ver :D
Laatst gewijzigd door Ilonka op do 08 apr 2010, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
grietsje

Bericht door grietsje » do 08 apr 2010, 20:23

Mijn Marloesje is vorige week van stalpony verhuist naar 24/7 buiten in een kudde van 30 paarden.
Heb haar eerlijk gezegd nog nooit zo relaxed en happy meegemaakt! Eerste paar dagen had ze vooral rond voertijd zoiets van "ik wil terug naar mn stal" en stond dan ook heel hard te hinniken!
Nu vind ze het heerlijk en ik kan het je dan ook zeker aanraden!
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
Pasja

Bericht door Pasja » do 08 apr 2010, 20:43

Pasja staat met haar shetvriendin ook 24/7 buiten, zonder schuilstal, alleen boswal. Eén stuk weiland is naast de stal. Soms zet ik de deur open als het echt slecht weer is, zodat ze naar binnen kunnen lopen, maar dan doen ze dan vaak niet eens :+
Zelfs met de sneeuw en vorst van afgelopen winter geen probleem hoor; kunnen ze best tegen.
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Plaats reactie