rangorde

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

rangorde

Bericht door Annemarie » wo 03 mar 2010, 14:49

Ja wist niet echt een goede titel voor het topic.

Ik heb nu al een paar keer gehad dat als ik mijn rangorde bevestig tov van Nisko dat Nisko daarna meteen boos doet naar Anka.

Voorbeeld 1
Als Anka de wei weer in moet na rijden of poetsen staat Nisko altijd aan de draad. Ik pak de draad dan op den duw die ahw voor me uit zodat Nisko wel plaats moet maken. Dan Anka de wei in en draad dicht. Nisko komt er dan aan en met een lichte stemverheffing maak ik Nisko duidelijk dat ze Anka niet aan mag komen. Niet als ik daar nog sta en het halster af moet. Maar zodra ik dan buiten bereik ben wordt Anka met veel bombarie weg gebonjourd.

Voorbeeld 2
Als ik hooi in de wei leg mogen ze me dat niet uit de armen eten. Pas eten als het op de grond ligt. Laatst dacht Nisko het toch te proberen en met stem en gebaar maak ik duidelijk dat dat dan niet mag. Nisko gaat dan direct op Anka af om haar bij mij uit de buurt te houden.

Tis dus net dat wanneer ik mij als ranghoogste "laat gelden" Nisko zich tov van Anka ook moet laten gelden :? . Meer mensen die dit zien en waaruit zou dit gedrag nou voortkomen. Vind paardencommunicatie heel fascinerend en vroeg me af hoe dit zit.
Anka wordt overigens nooit een haar gekrenkt hoor :+ .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Jeempie
Contacteer:

Re: rangorde

Bericht door Jeempie » wo 03 mar 2010, 15:30

Heel normaal. Zij wordt terecht gewezen en zoekt daarna een zondebok om op af te reageren en tegelijk haar hogere positie bij te laten gelden.
Mijn Zortin doet dit bij de koe (lager in rang) als ie zelf weg is gejaagd door Mindy (hoogste in rang).
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 03 mar 2010, 16:50

Ja, bij mij ook herkenbaar. Al ben ik nu niet helemaal duidelijk van de rangorde bij mij in de wei. Is Anca (letterlijk) de hoogste in rang? Of maakt het haar niet zo heel veel uit? Jasmijn moppert wel heel erg op Elles, maar Jas is altijd (ook letterlijk) de laagste in rang geweest. Ik heb Anca niet echt lelijk tegen Jasmijn zien doen. Wel loopt ze met haar oren naar achteren naar Elles. En die gaat volgens mij voor iedereen aan de kant.
Toen Ronan er nog was, was het heel duidelijk. Roon was baas, dan Anca. Evita als die kwam, was niet altijd duidelijk, maar ik dacht dat die als 3e stond en dan pas Jasmijn.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Esther

Bericht door Esther » wo 03 mar 2010, 17:09

Mij komt het ook wel bekend voor.. Geef ik Tea op haar kop in de wei dan zal die ook even lelijk doen naar de rest..

Bij mij staat Tea het hoogst in rang dan Jeskim en dan Flower. Al kan ik niet zeggen dat Flower daar veel boodschap aan heeft.. Tea kan haar nog zo lelijk aan kijken, maar Flower blijft gewoon staan eten bij Tea's bultje, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dennis

Bericht door Dennis » wo 03 mar 2010, 17:39

Dit soort dingen zie ik ook bij onze merries, niet zo erg maar het is wel herkenbaar
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 03 mar 2010, 18:26

Ik zie het hier wel met Nina als ik met een van de anderen wat heb gedaan. De anderen mogen van Nina eigenlijk niet de weide uit en worden dan ook terecht gewezen op het moment dat ze weer de weide in komen.

Vind het altijd wel mooi om te zien die kuddewerking.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Jowien

Bericht door Jowien » wo 03 mar 2010, 18:38

Ja, ik herken het ook.
Maar soms heb je ook wat ingewikkelder verhoudingen. Orlinde staat bij twee grote ruinen. Orlinde is laagst in rang en ze vind t prima geloof ik. Mensen (iig ik) zijn hoger dan de paarden. Maar Orlinde mag van mij meer dan de andere paarden. En dat accepteren ze.

Als ik het hooinet (heel groot hooinet) ga vullen willen ze natuurlijk alledrie graag eten. Maar van mij moeten die ruinen een meter (minimaal) afstand houden als ik bezig ben. Dat doen ze ook netjes, ik ben duidelijk hoger in rang, hoef maar een keer te brommen en ze gaan al wat terug. Orlinde mag van mij wel meteen bij het net gaan staan als ik bezig ben. En dat doet ze dus ook. En de anderen laten haar met rust dan.
Zodra ik klaar ben en wegloop, komen de ruinen naar het net en jaagt de baas de ander en Orlinde weg. Een minuutje later mogen ze er wel weer bij en staan ze gedrieen te eten.

Ik vind het altijd fascinerend hoe die dieren hun verhoudingen hebben. Ik kijk er ook graag naar.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Ilona

Bericht door Ilona » wo 03 mar 2010, 18:55

Ik herken het ook.

Ook zo'n voorbeeld als ik een pak hooi in de wei breng. Ik leg altijd vier hopen in de wei (4 paarden). Eerst sturen ze op volgorde van rang degenen onder zich weg bij een hoop. Als ze allemaal hebben laten merken wie op welke plaats staat gaan ze rustig staan eten. Dan mogen er bijvoorbeel ook wel 2 bij één hoop staan.
Grappig hoe ze constant hun rang moeten verdedigen.

Je leert overigens wel veel van het observeren van kuddegedrag. Super boeiend om te zien.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » wo 03 mar 2010, 18:59

Hier ook precies het zelfde alleen dan iets anders als ik bella op haar kopgeef dan gaat bella banjer op haar kop geven en doet banjer iets verkeerd dan gaat banjer bella op de kop geven snappen jullie het nog haha?
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
rowenna

Bericht door rowenna » wo 03 mar 2010, 19:03

Udo doet dit ook bij Lissy, alleen Lissy pikt dit niet en zo klein als ze is, ze mept gelijk achteruit met die kleine beentjes.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 03 mar 2010, 19:48

Hier ook zo'n geval in de wei hoor.. Zodra ik Beer uit de wei haal weet hij dat hij geen baas meer is..Rocks, de fries van 8 meter is zijn maatje maar moet het dan altijd direct ontgelden haha.. Rocks zit namelijk aan Beer vastgeplakt en is op dag moment de l*l!
Ilona

Bericht door Ilona » wo 03 mar 2010, 19:50

kristelhans schreef:Hier ook zo'n geval in de wei hoor.. Zodra ik Beer uit de wei haal weet hij dat hij geen baas meer is..Rocks, de fries van 8 meter is zijn maatje maar moet het dan altijd direct ontgelden haha.. Rocks zit namelijk aan Beer vastgeplakt en is op dag moment de l*l!
Wow die is groot!! Foto?? :+
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 03 mar 2010, 19:56

Jeempie schreef:Heel normaal. Zij wordt terecht gewezen en zoekt daarna een zondebok om op af te reageren en tegelijk haar hogere positie bij te laten gelden.
Mijn Zortin doet dit bij de koe (lager in rang) als ie zelf weg is gejaagd door Mindy (hoogste in rang).
Wat grappig, de paarden bepalen dus niet alleen tov van rasgenoten maar tov andere wiedebewoners zoals de }-o ? :D

@Kristel: wel een reuzenfries of niet? :P

Leuk om alle verhalen zo te lezen en mijn voorbeelden zijn dus wel erg herkenbaar. Ik dacht al wel dat ik iets heel normaals zag en vind het leuk om dat ook te lezen uit andermans verhalen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 03 mar 2010, 19:56

Haha Kristel, die wil ik wel zien. Wil je daar op gaan rijden, moet je via het dak van je huis?

Door de rangorde maak ik juist 1 hoopje hooi extra. Zo kan iedereen zeker aan hooi staan, ook al wordt de ander weg gejaagd door een paard wat hoger in rang staat. Nu dus 3 paarden, 4 hoopjes hooi of soms zelfs 5.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » wo 03 mar 2010, 21:08

Hihi zo gaat het ook altijd in de bak tussen Yessie en Cas.
Komt Yes bij ons klooien, wij sturen haar weg en wie is de hammer??? CAS :D Arme jongen heeft het soms maar zwaar te verduren :(:)
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 03 mar 2010, 21:29

Haha Rocks is echt giga! Zal morgen even een foto zoeken van ze samen!

edit: hier kun je wel een beeetje zien dat Rocks groot is.. Beer is bijna 1.53m. Rocks oogt in het echt gewoon echt enorm!
Afbeelding
Plaats reactie