Veelvraat van een hond

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nina1993

Veelvraat van een hond

Bericht door nina1993 » zo 28 feb 2010, 16:46

Wat moet je daarmee?

Bailey is momenteel zo extreem gefocust op eten dat het niet leuk meer is. De prullenbakken staan andersom, op zijn prullenbak met voervoorraad liggen 2 houtblokken en nog tilt hij de hele handel op om maar te kunnen vreten. Let wel, dan heeft hij nog geen 3 minuten eerder zijn eten gehad.

Vervolgens laat je hem van de garage via bijkeuken en keuken de woonkamer in. Hij steekt zijn neus hoog in de lucht en gaat eerst het hele huis door om maar te kijken of er ergens nog wat te halen valt.

Op het moment dat jij brood uit de broodtrommel haalt vliegt hij van zijn kussen om maar te kijken of er wat te halen valt. Hij mag niet in de keuken komen dus staat hij in de deuropening te kwijlen.

's Middags ga je naar de paarden en neemt de hond mee. Deze week alleen al heeft hij 3 kg paardenbrokken soldaat gemaakt. De 1e keer hingen de voerbakken op ongeveer 1,20m hoog aan een hek. De 2e keer moest ik hem uit de voorraadbak vissen en de 3e keer stond ik 3 meter verderop wortels te voeren en stond er een klein bakje op de grond.

Hij krijgt 's avonds rond 17.45 uur zijn eten, maar hij staat vanaf half 5 te drammen. Bij iedere beweging die je maakt vliegt hij van zijn kussen af (laat hem dan overigens wel drammen totdat hij opgeeft).

Hij gaat normaal rond 22.30 a 23.00 uur naar zijn nachthok, maar begint vanaf 10 uur te drammen. We sturen hem dan op zijn plaats, maar op het moment dat je gaat verzitten vliegt hij weer op.

We laten al niets meer staan op tafel of aanrecht want het is gewoon verdwenen. Hij heeft de afgelopen 2 maanden een extra ontwormingskuur gehad (bovenop het normale schema), krijgt 2x per dag zijn voer en kan eigenlijk geen honger hebben.

Van mij had hij alles op mogen eten wat hij te pakken kan krijgen, als hij vervolgens maar de link naar de buikpijn kon leggen. Dan was je er in 1x vanaf, maar helaas. Het enige wat je daarmee bereikt is extra werk en wellicht een bezoekje aan de DA wegens een maagtorsie oid.

We hebben al bedacht dat we als dit voer op is een ander type voer gaan geven om te kijken of het misschien te maken heeft met een hongergevoel. Hij krijgt al vanaf zijn start met brokken bij de fokker hetzelfde merk voer, maar het type voer is wel veranderd van puppy (tot 1 jaar), naar junior (tot 2,5 jaar) en nu naar een onderhoudsbrok (inmiddels 2 jaar). Hij is nu 4,5 jaar dus om hem nu al aan de senior te zetten vind ik ook zowat. De andere doggen gingen daar tussen hun 6e en 8e aan.

Wie heeft er nog meer goede ideeën want dit is geen doen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
colunder

Re: Veelvraat van een hond

Bericht door colunder » zo 28 feb 2010, 17:03

Sperziebonen bij voeren,daar wordt hij niet dik van maar vult wel zijn maag.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Daphne

Bericht door Daphne » zo 28 feb 2010, 17:26

Krijgt hij wel genoeg brok? Kun je het anders niet in meerdere porties verdelen, bijv 's morgens en begin van de avond?
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » zo 28 feb 2010, 17:40

Ah, die lieve Bailey! Sperziebonen of oud bruin brood is inderdaad een goede optie!
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » zo 28 feb 2010, 18:12

Idd extra gekookte sperziebonen door zijn voer. Heeft je hond genoeg vermaak of is eten zijn enigste verzetje ? Is hij nog in de groei ?
Heeft hij een extra taai kouwbot ? Hoe is zijn lichaamlijke conditie ?
Oud brood is een dikmaker...
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 28 feb 2010, 18:38

Hij krijgt genoeg brok, we voeren op het oog en te vet worden voor zo'n grote hond is een flinke belasting voor zijn spieren. Te mager is hij ook niet. Hij krijgt 2x per dag een portie.

Hij krijgt dagelijks 2 sneetjes oud brood als hij naar zijn nachthok gaat.

Bailey heeft over het algemeen vrij veel te doen. Als er hier iemand buiten is, is Bailey erbij. Spelen met een jollybal, helpen met de paarden, donderjagen met een tak. Hij is overal voor in en er wordt dan ook regelmatig samen gespeeld. Binnen moet hij rustig zijn, maar ook daar komt hij regelmatig aansjouwen met zijn flostouw of knuffel. Daar wordt dan ook regelmatig wat mee gedaan.

Hij is nu 4,5 jaar (in juli wordt hij 5) en is dus niet meer in de groei.
Hij heeft soms een bot, maar is daar heel fel mee. Daar passen we dus bewust een beetje mee op, we moeten nog wel baas kunnen blijven in eigen huis :+. Zo'n bot is trouwens ook in 1 dag weg.

Hond is verder in goede conditie, levendig, attent en binnen rustig en een slaapkop.

De sperziebonen gaan we proberen. Maar hoeveel moet ik daar ongeveer van geven? Bodempje op de voerbak? En kan ik het ook gewoon apart geven, want dan zou ik evt. een 3e eetmoment tussen de middag in kunnen lassen.
Zhellie Orsta x Briggen
rowenna

Bericht door rowenna » zo 28 feb 2010, 18:59

Heeft hij niet toevallig wormen.Krijgen ze ook meer honger.
En het is natuurlijk een flinke lobbes, wat je ook nog kunt doen is in plaats van twee keer per dag voeren, meerdere keren per dag en dan wat minder zodat zijn eten een beetje verdeeld is en ja sperzie bonen werken ook goed.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
machnix
Contacteer:

Bericht door machnix » zo 28 feb 2010, 19:03

klinkt als mijn hond :')

ik heb hier een 55 kg zware BullMastiff reu die net als jouw hond meer dan genoeg te eten krijgt
maar ook al geef ik hem een hele bak sperziebonen erbij.......hij eet zich alsnog een versuffing en blijft dan bedelen....
wij zijn erachter dat het niks te maken heb met het feit dat hij honger heeft....

wij zijn er dan ook mee gestopt hem zielig te vinden en sturen hem zonder pardoes de keuken weer uit
bedelen = niks krijgen...
rustig liggen en dan ineens onverwachts krijgen....

het gaat al een stuk beter nu :j
Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » zo 28 feb 2010, 19:22

Is hij dit gedrag opeens gaan tonen of heeft hij het altijd al gehad?
Ik heb geen tips en ik kan me alleen voorstellen hoe vervelend het kan zijn met zo'n grote hond die overal bij kan. Dus ik vraag het uit nieuwsgierigheid.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Mieke

Bericht door Mieke » zo 28 feb 2010, 19:26

Sperziebonen kun je haast onbeperkt geven, zit niks in aan voedingsstoffen, is alleen maar een vuller..
Ctje :)
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 28 feb 2010, 19:49

Sperciebonen is idd een goede optie om te vullen. Verder zou je ook kunnen kiezen voor voer met meer vezels (bv Satiety support van Hill's geloof ik).
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
AmonDhay

Bericht door AmonDhay » ma 01 mar 2010, 11:04

Hij zit al een tijdje aan de brokken... zijn lichaam haalt niet meer genoeg voedingstoffen eruit.. en kan dan zijn dat ie daarom alles los en vast eet..

wat je kunt proberen is je hond een weekje aan vlees zetten.
met eventueel blik bonen er doorheen.
Geen blik vlees maar gewoon van dat ingevroren Smuldier, carnibest, etc.

hij zal dan wel een tijdje weer gaan schooien en doen..
Maar hij kan dan daarna wel weer genoeg hebben aan zijn brokken..
en als je daarna 2 dagen in de week een Vlees weekend maakt voor hem blijft het beter in balans.

Heeft voor de veelvraat van mijn moeder wel geholpen.. ik heb hem 3 weekjes in huis genomen omdat mijn moeder er gek van werd.. na 1 week consequent met hem bezig te zijn geweest. hield de sucker eindelijk op met schooien, piepen, achter je aan vliegen om maar te kijken of er iets te eten viel te halen..
Gewoon weg sturen & hem eten geven wanneer jij dat wilt.. dus een half uur later ofzo kan ook prima..
Jij bent nog steeds baas & jij bepaald wanneer hij zijn eten krijgt.

Mijn honden krijgen elk weekend alleen maar vlees met wat boontjes door hun eten.
Ze door de weeks wel goede brokken..
heb ze wel eens aan een huismerk voer gehad.. kon wel merken dat ze het daar minder goed op deden .. veel willen eten etc..
ze krijgen nu eukanuba, maar je moet voor je zelf verschillende dingen gaan proberen om te kijken waar jouwn hond het beste op doet..
ik heb ook wel eens Hills & Purina Proplan geprobeerd.. alleen hier deed mijn ouwe hondje het veel minder op..
Amon-dhay mijn Schatje!! :D
(Manus x Ragni v. Lenngard)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 01 mar 2010, 11:50

Lastig dat botten niet een oplossing zijn. Voor Texas hier, die ook al bij de voerbak staat zodra je het woord 'eten' gezegd hebt ongeacht of ze net zich volgevreten heeft of niet...bodemloze put, zijn de botten echt haar uitlaatklep als ze iets wil. Maar daar hebben we wel het voordeel dat we het haar altijd kunnen afpakken of in de buurt kunnen komen zonder dat ze agressief wordt.

Hoe lang doet hij met bijv. een grote schenkel?

Maar sperziebonen...handig om te weten! Rauw of gekookt?
Geluk is de vrucht van intens werk
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 01 mar 2010, 11:57

Gekookte speziebonen is inderdaad een goede tip. Werkt ook bij te dikke katten trouwens :)).
Wel eerst even koken.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 01 mar 2010, 13:20

We starten vanavond met de sperziebonen en dan maar kijken of het helpt.

@ Charret: Hij is altijd al wel gek op voer geweest, maar sinds ongeveer november is het extremer geworden.

@ Vers vlees beginnen we liever niet aan, we houden het liever bij een compleetvoer in de vorm van brokken.

@ Annabel, een grote schenkel gaat er ook heel snel door. Afhankelijk van de grootte en of Bailey erg fanatiek is zijn botten hier altijd binnen een uur tot een dag weg.

Hij weet trouwens dondersgoed dat hij het niet mag, daarom probeert hij het ook alleen maar als hij denkt dat hij niet betrapt zal worden.

We beginnen in ieder geval met de sperziebonen en gaan als dit voer op is eens in overleg met de leverancier over een goed alternatief voor deze brokken.

Bedankt allemaal!
Zhellie Orsta x Briggen
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » ma 01 mar 2010, 16:21

Toevallig een friese stabij. Het heeft zn voor delen hoor, zo'n veelvraat. Met pilletjes, voor ze door hebben dat ze een pil hebben, is ie al op. lekker makkelijk. Hier vreet onze hond ook van alles. Kippen uit het kippenhok. Poepluiers die door het douchen nog even bleven liggen, (douche in achterhuis).
en verder alles waarvan je zou kunne denken dat je zou kunne eten is voor die tijd al op. Je kan je hooguit strikt houden aan de voertijden. en daar ook nooit vanaf wijken. dan krijgt hij daar vanzelf ritme in, en wordt hetedram minder. Maar dan ook wel heel strikt je houden aan voertijden. Niks extra tussendoor. anders heeft hij nog geen ritme
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » di 02 mar 2010, 19:04

Is er verder niks verander in zijn gedrag, toevallig niet gecastreerd?

Mag ik vragen op welk voer hij staat?
Sperziebonen kun je idd bijvoeren, plantaardige cellen verteren ze moeilijker dus veel neemt hij er niet van op. Kook je ze kunnen de cellen wel makkelijker verteren.

Of meerdere porties per dag gaan voeren.

Verder niks veranderd qua voer, hoeveelheid, tijden? Meer beweging?
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 02 mar 2010, 20:27

Hey,

Wij hebben Bartje en die vreet juist niet goed. Hij is niet te dik of te dun hoor maar smorgens heeft hij nooit veel trek. Savonds daarin tegen staat hij al klaar als mn moeder het eten gaat maken. Wij voeren wel altijd vlees door de brokken heen. Ik ben zelf van mening dat een hond niet op brokken hoort maar op vlees. Dat zouden ze in de natuur ook eten daar zijn ze op gebouwd. Maar in onze maatschappij is dat natuurlijk niet meer. Dus bij ons krijgen ze wel brokken bij maar wel altijd met vlees en dan eten ze het heel graag! We geven ook twee keer per dag omdat ze dan niet zo veel in een keer hoeven te eten...

Raar dat Bailey ineens zo hongerig is. Misschien kan je hem toch van die harde huid kauwbotten geven savonds als hij naar zn nachthok gaat. Of smorgens buiten ofzo kan je het in de gaten houden. Dat vult en hij heeft ook nog eens wat te doen. En er dan rekening mee houden dat je niet in de buurt komt. Wat van hem is is van hem...
En idd zn bak opvullen met spercibonen. En misschien wat meer oud brood savonds?

Of hem ander voer geven waar bijvoorbeeld minder in zit waardoor je iets meer kan voeren en hij wat voller zit?!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 02 mar 2010, 21:07

Sperciebonen idd, gewoon die ubergoedkope uit blik op water. Hoef je dan niet eens meer te koken.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Plaats reactie