bruikleen pony
bruikleen pony
wat verstaan jullie onder het in bruikleen nemen van een pony?
ik was voor karev op zoek naar een maatje, voor als ze naar huis komt, maar zat een beetje met het feit in de maag, dat áls er iets zou veranderen in mijn situatie, waardoor karev en maatje niet meer bij mijn ouders, in eigen beheer, in de wei konden staan, ik op zoek zou moeten naar een pension stal. dan heb je er ineens 2. En dan wordt het financieel een ander plaatje.
Ik zat er toen over te denken om aan te bieden dat ik een pony in bruikleen wilde nemen. Ik beschouw de pony als eigen, betaal alles voor hem, voer, hoefsmid, Dierenarts enz. Maar mocht er ooit iets in mijn situatie veranderen, zodat ik geen 2 pony's kan houden, gaat ie terug naar de oorspronkelijke eigenaar.
Dus ik koop de pony niet, maar betaal wel alles voor hem qua onderhoud, en heb een maatje, en de garantie (voor zover je dat kan zeggen) dat ie terug kan als er iets verandert.
Nu heb ik contact met een shettenstal hier redelijk in de buurt. Zij hebben een hengst staan die niet door de Hk gekomen is. Als ik hem op mijn kosten laat castreren, mag ik hem in bruikleen nemen, zolang ik wil.
http://i39.photobucket.com/albums/e192/ ... 010053.jpg
ik was voor karev op zoek naar een maatje, voor als ze naar huis komt, maar zat een beetje met het feit in de maag, dat áls er iets zou veranderen in mijn situatie, waardoor karev en maatje niet meer bij mijn ouders, in eigen beheer, in de wei konden staan, ik op zoek zou moeten naar een pension stal. dan heb je er ineens 2. En dan wordt het financieel een ander plaatje.
Ik zat er toen over te denken om aan te bieden dat ik een pony in bruikleen wilde nemen. Ik beschouw de pony als eigen, betaal alles voor hem, voer, hoefsmid, Dierenarts enz. Maar mocht er ooit iets in mijn situatie veranderen, zodat ik geen 2 pony's kan houden, gaat ie terug naar de oorspronkelijke eigenaar.
Dus ik koop de pony niet, maar betaal wel alles voor hem qua onderhoud, en heb een maatje, en de garantie (voor zover je dat kan zeggen) dat ie terug kan als er iets verandert.
Nu heb ik contact met een shettenstal hier redelijk in de buurt. Zij hebben een hengst staan die niet door de Hk gekomen is. Als ik hem op mijn kosten laat castreren, mag ik hem in bruikleen nemen, zolang ik wil.
http://i39.photobucket.com/albums/e192/ ... 010053.jpg
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Re: bruikleen pony
hij is wel leukkkk, ook wel lekker dat je die zekerheid achter de hand hebt. Ga je hem dan ook beleren of laat je hem alleen maaien?
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
Hi hij is leuk.
Wel alles heel goed op papier zetten.
En aangezien hij niet van jou gaat zijn (bruikleen) kan het zijn dat ze hem zomaar opeens een keer komen ophalen.
Dat moet je denk ik wel in je achterhoofd houden.....
Wel alles heel goed op papier zetten.
En aangezien hij niet van jou gaat zijn (bruikleen) kan het zijn dat ze hem zomaar opeens een keer komen ophalen.
Dat moet je denk ik wel in je achterhoofd houden.....
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
ik weet er ook nog wel eentje die al gecatreerd is.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
- Thessa Keizer
Mijn hemel, ik word dizzy van jouw avatarVera schreef:ik weet er ook nog wel eentje die al gecatreerd is.

Tamara, leuke pony zeg!!!
Groetjes Thessa

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Misschien heb ik het helemaal gemist hoor ?
Maar is iemand, die ook op zoek is naar een weitje, niks dan ?
Dat je dan alle kosten deelt ?
Bedoel, ik doe nu ook alles zelf
. 2x per dag voeren, uitmesten, binnen/buiten zetten, enz.
Ik zou graag iemand erbij willen, waar mee ik kan delen. Scheelt ook een hoop werk én kosten ?
Maar is iemand, die ook op zoek is naar een weitje, niks dan ?
Dat je dan alle kosten deelt ?
Bedoel, ik doe nu ook alles zelf

Ik zou graag iemand erbij willen, waar mee ik kan delen. Scheelt ook een hoop werk én kosten ?

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
ik weet ook niet of ik zo gauw aan bruikleen zou beginnen....ik heb er zelfs met een vriendin trammelant om gehad, we deelden een shetlander. Je moet het goed op papier hebben. Je zou idd een advertentie kunnen plaatsen, gratis weide voor shetlander. Er is vast wel een pennymeisje in de buurt die een pony mag mits ze gratis onderdak vindt. Of wil je geen andere mensen over de vloer?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
het is bij mijn ouders, dan stuur ik vreemden bij mijn ouders op het erf, dat wil ik niet. Ik heb al een advertentie gezet dat ik een plekje vrij heb, maar geen reactie.
@ amber: mijn pa en ma helpen me ook mee, dat scheelt een hele hoop!
Ik vond het op zich een leuke oplossing. Zaterdag ga ik een kijkje nemen bij die mensen, en de pony
En ik wilde zeker weten dat ie ergens terug kan mocht er iets gebeuren, er zijn al zo veel shetlanders te koop en weet ik wat , ze zijn in overvloed, dus verkopen is lastig.
@ amber: mijn pa en ma helpen me ook mee, dat scheelt een hele hoop!
Ik vond het op zich een leuke oplossing. Zaterdag ga ik een kijkje nemen bij die mensen, en de pony
En ik wilde zeker weten dat ie ergens terug kan mocht er iets gebeuren, er zijn al zo veel shetlanders te koop en weet ik wat , ze zijn in overvloed, dus verkopen is lastig.
- rocky&moby
op jou kosten laten castreren en hem da in bruikleen nemen? wat een kost een leuke shet, bijna niks. Dan zou ik toch voor een eigen paardje kiezen.
De koste zijn hetzelfde en je loopt niet het risico dat er slechte afspraken zijn of dat iemand zijn of haar paardje terug wilt hebben.
Als hij net niet door de hengstenkeuringis gekomen zou het over het algemeen wanneer hij van een goede fokker komt toch een goed verkoopbare ruin moeten zijn.
De koste zijn hetzelfde en je loopt niet het risico dat er slechte afspraken zijn of dat iemand zijn of haar paardje terug wilt hebben.
Als hij net niet door de hengstenkeuringis gekomen zou het over het algemeen wanneer hij van een goede fokker komt toch een goed verkoopbare ruin moeten zijn.
denk dat kopen meer kost dan castreren.
En dan heb ik dus niet de garantie dat ie terug kan als er iets in mijn situatie gebeurt.
En dan heb ik dus niet de garantie dat ie terug kan als er iets in mijn situatie gebeurt.
ik denk, soms moet je het risico lopen. En zo'n groot risico loop je nu ook weer niet.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
- rocky&moby
Dat ligt eraan waar je hem laat castreren en hopelijk zijn beide ballen ingedaald anders word het een duur verhaal.Tamara schreef:denk dat kopen meer kost dan castreren.
Ik was voor de castratie van mijn minipaardjes rond de 240 euro kwijt die zijn op de kliniek gecastreerd, door een castarateur laten doen is goedkoper.
Daarbij komt dat een leuke/goed gebouwde shetlander goed verkoopbaar is en niet duur in aanschaf.
- Ilonka
Ik zou nogal terughoudend zijn omdat jij hem op jouw kosten moet laten castreren. Denk dat als je even verder zoekt je ook wel een shet kan vinden die niet gecastreerd hoeft te worden.
Zelf zou ik toch kiezen voor een eigen pony en dan, als je evenueel terug zou moeten naar een pensionstal, leuk plekje zoeken voor het diertje en hem/haar verkopen. Als je de kosten toch hebt waarom zou je het dan niet zo doen? Natuurlijk is het moeilijk een pony verkopen, maar ik denk dat als je hem jaren in bruikleen hebt het ook pijn doet om hem terug te doen naar de eigenaar. En wie zegt dat er in zijn/haar situatie niet wat veranderd is waardoor je hem niet meer terug kan doen.
Zelf zou ik toch kiezen voor een eigen pony en dan, als je evenueel terug zou moeten naar een pensionstal, leuk plekje zoeken voor het diertje en hem/haar verkopen. Als je de kosten toch hebt waarom zou je het dan niet zo doen? Natuurlijk is het moeilijk een pony verkopen, maar ik denk dat als je hem jaren in bruikleen hebt het ook pijn doet om hem terug te doen naar de eigenaar. En wie zegt dat er in zijn/haar situatie niet wat veranderd is waardoor je hem niet meer terug kan doen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
denk toch dat je voor een volwassen, correct gebouwde shet rond de 300 euro betaald, en dan is het nog geen merrie.
De mensen willen hem in bruikleen geven, ik wil niet kopen, wat wil je nog meer.
Maar goed, de vraag was, wat verstaan jullie onder bruikleen?
De mensen willen hem in bruikleen geven, ik wil niet kopen, wat wil je nog meer.
Maar goed, de vraag was, wat verstaan jullie onder bruikleen?
van de ene kant mischien wel Annalyn, maar an de andere kant, als ik een hengstje zou kopen, dan moest ie ook gecastreerd worden, en kost het me ook dat geld.
- Ilonka
Nou dan koop je toch geen hengst 
Denk dat het allerbelangrijkste is dat je dingen goed op papier hebt staan van te voren. Wie betaald wat? Wat te doen in geval van (ziekte, dood) Wat a;s er een verandering van situatie is? Wat is de 'opzegtermijn'? Mag je de pony voeren zoals jij wilt? Mag je met de pony doen wat jij wilt? etc.
En ik zou dus niet voor de kosten van het castreren op willen draaien, ookal zou jij de pony in bruikleen krijgen het is niet jouw pony. Wat als er wat mis gaat met castreren? Als er complicaties optreden?

Denk dat het allerbelangrijkste is dat je dingen goed op papier hebt staan van te voren. Wie betaald wat? Wat te doen in geval van (ziekte, dood) Wat a;s er een verandering van situatie is? Wat is de 'opzegtermijn'? Mag je de pony voeren zoals jij wilt? Mag je met de pony doen wat jij wilt? etc.
En ik zou dus niet voor de kosten van het castreren op willen draaien, ookal zou jij de pony in bruikleen krijgen het is niet jouw pony. Wat als er wat mis gaat met castreren? Als er complicaties optreden?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
- rocky&moby
ik ga met ilonka mee, niet op jou kosten castreren en goed op papier zetten wie voor welke kosten opdraaid, wat er in geval van dood gebeurd en ook wat je met de pony kan/mag doen als de eiegenaren geen gehoord geven wanneer jij er vanaf wilt/het niet klikt.
Bouw ook een opzegtermijn in zodat jou paard niet van de 1 op de andere zomaar alleen zou staan.
De aanschaf prijs ligt van het voorjaar voor een merrietje van 1 of 1 1/2 rond de 200 euro. Dan is er wat shetten en klein spul betreftaltijd aan babyboom en wil iedereen er weer graag vanaf.
Bouw ook een opzegtermijn in zodat jou paard niet van de 1 op de andere zomaar alleen zou staan.
De aanschaf prijs ligt van het voorjaar voor een merrietje van 1 of 1 1/2 rond de 200 euro. Dan is er wat shetten en klein spul betreftaltijd aan babyboom en wil iedereen er weer graag vanaf.
Ik heb Hummel (Humanoid) ook in bruikleen gehad. Die had lichte tour gelopen en werd uit de sport gehaald, ik had Ros toen in bruikleen in Friesland lopen vanwege zijn eczeem en op dat moment niet de financiele middelen om een paard aan te schaffen maar wel voldoende middelen om in het onderhoud te voorzien. Wij hebben geen afspraken op papier gezet. De enige afspraak die we gemaakt hebben is dat zij besliste over leven of dood als het daarop aan zou komen.
Daar heb ik me keurig aan gehouden en heb haar gebeld toen hij met koliek op een kliniek kwam te staan. Gelukkig nam zij dezelfde beslissing als ik genomen zou hebben al betekende dat dus afscheid nemen. Wij hadden ook de afspraak dat ik alle kosten zou betalen, en voor Ros had ik dezelfde afspraken gemaakt. Ik heb er nooit spijt van gehad, maar tref je een verkeerd persoon dan zou het nog wel eens lastig kunnen worden.
De castratie zou ik inderdaad ook even goed in overweging nemen en mocht jij het op jouw kosten laten doen dan zou ik wel duidelijke afspraken maken hoe je het gaat doen bij eventuele complicaties.
Daar heb ik me keurig aan gehouden en heb haar gebeld toen hij met koliek op een kliniek kwam te staan. Gelukkig nam zij dezelfde beslissing als ik genomen zou hebben al betekende dat dus afscheid nemen. Wij hadden ook de afspraak dat ik alle kosten zou betalen, en voor Ros had ik dezelfde afspraken gemaakt. Ik heb er nooit spijt van gehad, maar tref je een verkeerd persoon dan zou het nog wel eens lastig kunnen worden.
De castratie zou ik inderdaad ook even goed in overweging nemen en mocht jij het op jouw kosten laten doen dan zou ik wel duidelijke afspraken maken hoe je het gaat doen bij eventuele complicaties.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Tja, ik zou op deze voorwaarden niet akkoord gaan. Deze mensen willen je dus eigenlijk met kosten opzadelen waar zij als eigenaar verantwoordelijk voor zijn.
Vervolgens is de vraag hoe lang zij hem in bezit zullen houden. Na een tijdje zal waarschijnlijk toch het idee ontstaan dat ergens anders in de weide nog wat "geld" staat en dat het zonde is om dat te laten staan.
Wij hebben destijds met de shetten ook regelmatig diverse constructies gehad en heel eerlijk: Er was altijd wel wat en het liep maar zelden zoals van te voren afgesproken.
Vreemden hou je ook met een pony in bruikleen wel op je erf. Die zullen ook regelmatig even willen kijken hoe het dier ervoor staat en daar niet iedere keer een afspraak voor willen maken.
Het meest ideale is om een shet te kopen zodat je volledig zeggenschap erover hebt en nooit van een ander afhankelijk bent. Hoewel verkopen soms wat langer duurt (met name als je niet wilt zakken in prijs), raak je ze altijd kwijt.
Een merrie met een bijzonder kleurtje (palomino oid) of zwartbont raak je altijd snel kwijt voor een behoorlijk bedrag. Ook een shet in fjordenkleuren gaat snel. Vossen en zwarten is echter heel moeilijk. Vanaf het moment dat ze 3 jaar zijn gaan die kleuren in prijs omhoog, maar als bijv. 1 of 2 jarige kun je een hele leuke deal sluiten.
Vervolgens is de vraag hoe lang zij hem in bezit zullen houden. Na een tijdje zal waarschijnlijk toch het idee ontstaan dat ergens anders in de weide nog wat "geld" staat en dat het zonde is om dat te laten staan.
Wij hebben destijds met de shetten ook regelmatig diverse constructies gehad en heel eerlijk: Er was altijd wel wat en het liep maar zelden zoals van te voren afgesproken.
Vreemden hou je ook met een pony in bruikleen wel op je erf. Die zullen ook regelmatig even willen kijken hoe het dier ervoor staat en daar niet iedere keer een afspraak voor willen maken.
Het meest ideale is om een shet te kopen zodat je volledig zeggenschap erover hebt en nooit van een ander afhankelijk bent. Hoewel verkopen soms wat langer duurt (met name als je niet wilt zakken in prijs), raak je ze altijd kwijt.
Een merrie met een bijzonder kleurtje (palomino oid) of zwartbont raak je altijd snel kwijt voor een behoorlijk bedrag. Ook een shet in fjordenkleuren gaat snel. Vossen en zwarten is echter heel moeilijk. Vanaf het moment dat ze 3 jaar zijn gaan die kleuren in prijs omhoog, maar als bijv. 1 of 2 jarige kun je een hele leuke deal sluiten.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Ik denk dat het een groot risico is een paard in bruikleen heb er zelf nare ervaringen mee want het blijft hun paard en hun willen de zeggenschap houden.
Zelf zou ik shetlander aanschaffen of misschien een welshpony, aangezien shetlanders gauw hoefbevangen zijn.
Laatst stond er een 3 jarige merrie te koop voor 100 euro dus het kan wel en hier mankeerde niks aan.
Succes ermee en gewoon alles goed overwegen.
Zelf zou ik shetlander aanschaffen of misschien een welshpony, aangezien shetlanders gauw hoefbevangen zijn.
Laatst stond er een 3 jarige merrie te koop voor 100 euro dus het kan wel en hier mankeerde niks aan.
Succes ermee en gewoon alles goed overwegen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)