Brok voor jaarlingen.

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ivonne

Brok voor jaarlingen.

Bericht door Ivonne » za 20 feb 2010, 15:26

Als je jaarling genoeg gras te eten heeft in de wei, voeren jullie dan ook brok bij?
In de zomer staat hier volop gras en ze komen elke nacht op stal, met een plak hooi. Is het dan ook nodig om Fatoush brok bij te voeren? Ik hoor zulke tegenstrijdige berichten, de één zegt dat brok overbodig is en de ander zegt dat het juist heel belangrijk is. We voeren Finnea en Fatoush nu Pavo Podo Grow 3, schijnt beter te zijn om ocd te voorkomen. Pavo raadt aan dit tot het 3e levensjaar te voeren, is dit noodzakelijk of een verkooppraatje? Marga krijgt 's zomers een inimini handje brok, Baranna ook. Apollo iets meer. We doen dit ook zodat ze dan graag op stal komen. Maar als Fatoush maar een handje zou krijgen in de zomer, heeft het dan nut het dure Pavo te kopen of kan hij het dan ook met Welkoop brok doen?
Diëgo heeft nooit brok gehad 's zomers, ook niet als veulen. En die is toch behoorlijk fors geworden :=
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Anita
Contacteer:

Re: Brok voor jaarlingen.

Bericht door Anita » za 20 feb 2010, 15:35

Wij voeren 's zomers geen brok bij als ze in het gras staan. Bovendien staan ze hier dan 24/7 buiten. In de wintermaanden krijgen ze allemaal brok bij. Wij voeren paardenbrok van de firma Van Dijk uit Hijken. Bevalt ons prima, is nog goedkoper dan de Welkoop en wordt gratis thuisbezorgd, je hoeft er dus ook niet zelf mee te slepen. Kemkers uit Roden voert het al jaren en via hem zijn wij het ook gaan voeren.
Ik persoonlijk ben geneigd om te zeggen dat de paardenbrok fabrikanten zich graag bedienen van verkooppraatjes.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » za 20 feb 2010, 15:37

Cindy is ook groot geworden op hooi en gras....voornamelijk gras :=
Haar eerste levensjaar (voordat ze 1 werd) hadden ze een schuilstal en werden met hooi bijgevoerd.
Daarna is ze het land opgegaan en leefde ze eigenlijk alleen op gras en water.
En dat is nu ook zo'n lekker buffeltje geworden :D

Zelf vind ik dat wanneer er genoeg gras staat het eigenlijk overbodig is om ze bij te voeren.
Alleen als ze achteruit qua conditie dan zou ik wel gaan bijvoeren.
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Amber_

Bericht door Amber_ » za 20 feb 2010, 16:00

Toen Tootje jaarling was heb ik hem in zomer ook Pavo Grow 3 gevoerd :j. Hij stond ook 24/7 op het gras, en kreeg dan 4x per week een halfje brok. Misschien meer eigen gevoel dan dat nodig was.. maar in brok zit toch net weer wat anders dan in gras.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Fran

Bericht door Fran » za 20 feb 2010, 16:41

Als ze op stal staan en de grote krijgen wel wat lekkers (brok in dit geval) en de kleintjes niet moet je ook weer oppassen met voedernijd en zeuderijen. Misschien alleen voor het idee een (mini)handje voeren?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Dennis

Bericht door Dennis » za 20 feb 2010, 17:41

Onze paarden leven in de zomer ook op gras, 24/7 buiten. Alleen in de winter staan ze op hooi en brok.
Na gedane arbeid geef ik ze wel vaak een paar brokken
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Esther

Bericht door Esther » za 20 feb 2010, 19:04

Op zich is gras vaak genoeg.. Ik heb wel altijd een mineralensteen hangen, dan kunnen ze er wel bij gaan..
OCD is niet echt een probleem bij fjorden, moet je meer aan KWPN e.d. denken.
Ik zou gewoon een handje ponybrok geven als je wat wilt geven.. Kun je gewoon bij de welkoop halen. In ponybrok is de concentratie mineralen/vitaminen hoger.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nina1993

Bericht door nina1993 » za 20 feb 2010, 19:51

Hier krijgen ze momenteel 1 kg ponybok op 5 fjorden en 2 shetjes. Ook een handje per pony dus. Ik wissel het af met wortels als ik die heb. Alleen 1 shet krijgt een bodempje brokken. Hij valt wat sneller in en kan de harde wortels niet goed kauwen dus dat lossen we zo op.

Verder altijd een mineralensteen en van de zomer moeten ze het met gras doen en af en toe een handje voor het lekker als ze bijv. een keer geborsteld worden.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
grietsje

Bericht door grietsje » za 20 feb 2010, 20:18

Hier op stal krijgen alle paardjes in de opfok (haflingers en mijn fjordie) in de winter Pavo Podo Grow bijgevoerd (kilo per paardje geloof ik). In de zomer staan ze 24/7 op het land en krijgen ze niks bijgevoerd. Ze doen het er prima op en het zijn (bijna) allemaal joekels!
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 20 feb 2010, 22:13

Bij ons krijgen ze zomer en winter gewoon brok. Staat dat het beter is op de verpakking. En ik vind zelf dat ze als veulen toch alle vitamine's en mineralen nodig hebben die in het gras wat wij hier hebben toch niet zit. In de natuur zoeken ze ook verschillende kruiden enz om te eten en dat kunnen ze in ons vette grasland niet. Ik voer in de zomer een halve kilo bix en nu de wintermaanden een kilo. Desire voert Elvis nu een halve kilo. En de zomer is even kijken hoe hij het doet. Ook voer ik een hondenvoerbakje slobber per dag en Desire weer de helft daarvan aan Elvis...

Imka daarin tegen krijgt niks bij. Ook in de winter niet... Dus het is bij ons puur en alleen om de opfok
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Jilly

Bericht door Jilly » za 20 feb 2010, 22:24

Bij ons gaan de jaarlingen 's zomers ook altijd op weien met gras ten over en krijgen daar niks bij. 's Winters krijgen ze dan wel wat veulenmix.
Zo zijn ze bij ons ook allemaal groot en gezond geworden hoor :)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
machnix
Contacteer:

Bericht door machnix » za 20 feb 2010, 22:53

hier alleen maar ruwvoer en 2 handjes enter/twenterbrok in de winter
zomers alleen gras

en hij groeit als kool!
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » zo 21 feb 2010, 08:20

nancy imka schreef:Bij ons krijgen ze zomer en winter gewoon brok. Staat dat het beter is op de verpakking. En ik vind zelf dat ze als veulen toch alle vitamine's en mineralen nodig hebben die in het gras wat wij hier hebben toch niet zit. In de natuur zoeken ze ook verschillende kruiden enz om te eten en dat kunnen ze in ons vette grasland niet. Ik voer in de zomer een halve kilo bix en nu de wintermaanden een kilo. Desire voert Elvis nu een halve kilo. En de zomer is even kijken hoe hij het doet. Ook voer ik een hondenvoerbakje slobber per dag en Desire weer de helft daarvan aan Elvis...

Imka daarin tegen krijgt niks bij. Ook in de winter niet... Dus het is bij ons puur en alleen om de opfok
Ik zou Elvis toch wat minder geven, hij ziet er behoorlijk goed uit zeg maar.. Zou het eens wat halveren..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » zo 21 feb 2010, 08:21

Lovemischa schreef:Pavo raadt aan dit tot het 3e levensjaar te voeren, is dit noodzakelijk of een verkooppraatje?
Verkooppraatje. Diesje had er echt niet genoeg aan en die kreeg 1,5 kilo. Ben Hippostar sportbrok gaan voeren, helft goedkoper en zelfde voedingswaarden (maar andere basis dan pavo). Daar deed hij het veel beter op. Kwestie van uitproberen.

Als ze 24/7 op de wei staan (uitgaande van een goede voedingsrijke wei) zou ik niks bijvoeren, tenzij je ziet dat ze achterblijven in groei en ontwikkeling.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » zo 21 feb 2010, 09:00

ik heb storm tot 1,5 jaar en zijn grootste groei momenten waren geweest pavo grow gegeven. Nu is dat een minipaardje dus hield dat 1 hadje per dag in en is het voeren ervan ook niet zo kostbaar.

toen hij ruim 1,5 was is hij met de rest mee gaan eten, paarden die niet intensief werk doen krijgen hippostar reform meuslie en hier eet hij dan van mee.
claudia

Bericht door claudia » zo 21 feb 2010, 09:06

Fayah staat nu op 2x daags ruim een halve schep gewone basisbrok met voordroog, de hele dag ter beschikking.

Van het voorjaar gaat ze bij mij op de wei en krijgt ze gras.
Zolang dat er genoeg staat krijgt ze van mij niets bij.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 21 feb 2010, 10:24

Amber_ schreef:Toen Tootje jaarling was heb ik hem in zomer ook Pavo Grow 3 gevoerd :j. Hij stond ook 24/7 op het gras, en kreeg dan 4x per week een halfje brok. Misschien meer eigen gevoel dan dat nodig was.. maar in brok zit toch net weer wat anders dan in gras.
Mijne kreeg ook grow 3, alleen dan in de zomer 1/4 per dag en in de winter een hele.
Misschien wel meer dan ze nodig hadden, maar ze zijn er toch maar wel mooi en groot van geworden :D
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 21 feb 2010, 10:53

nancy imka schreef:Bij ons krijgen ze zomer en winter gewoon brok. Staat dat het beter is op de verpakking.
Dat de fabrikant op de verpakking zet dat het beter is is natuurlijk niet zo gek :D . Hoe meer er gevoerd wordt des te meer omzet de fabrikant maakt.

Voer op het oog naar wat het paard nodig heeft, niet naar wat een fabrikant adviseert.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 21 feb 2010, 10:56

Esther schreef:
nancy imka schreef:Bij ons krijgen ze zomer en winter gewoon brok. Staat dat het beter is op de verpakking. En ik vind zelf dat ze als veulen toch alle vitamine's en mineralen nodig hebben die in het gras wat wij hier hebben toch niet zit. In de natuur zoeken ze ook verschillende kruiden enz om te eten en dat kunnen ze in ons vette grasland niet. Ik voer in de zomer een halve kilo bix en nu de wintermaanden een kilo. Desire voert Elvis nu een halve kilo. En de zomer is even kijken hoe hij het doet. Ook voer ik een hondenvoerbakje slobber per dag en Desire weer de helft daarvan aan Elvis...

Ik zou Elvis toch wat minder geven, hij ziet er behoorlijk goed uit zeg maar.. Zou het eens wat halveren..
Elvis krijgt al wat minder bix als halverwege de winter toen kreeg hij 3/4 nu krijgt hij nog maar een 1/2 en een klein schepje slobber voor de smaak. De hoefsmid vond hem wel goed zo omdat hij nu zn energie niet uit zn voer hoefde te halen om warm te blijven maar uit zn vet rezerves en kan hij de rest avn zn energie steken in het groeien. En hij is behoorlijk gegroeid hoor afgelopen winter. Het is echt wel een paardje aan het worden :D

Emy daarin tegen word echt niet dikker. Die heeft op een kilo bix gestaan met daar doorheen nog een flinke scheut olie, en nog 2 hondenvoerschepjes slobber mash erdoor heen en die word gewoon niet dikker. Ze is niet mager maar ze zou best een randje vet mogen hebben om het koude weer te trotseren en ipv alle energie in warm te blijven steken wat te kunnen groeien! Maar moet ook zeggen dat we altijd erg goed voeren hoor. Maar Imka valt nu beetje bij beetje toch af... Al vond de hoefsmid haar nog lang niet slank genoeg hihi

@ Nina, dat begrijp ik idd wel dat een fabrikant het erop zegt. Maar ze hebben in mijn ogen niet voor niks veulen brok ontwikkeld. En er zitten toch dingen in die in andere soorten bix niet zitten. En ik vind dat ze het er goed op doen dus ik blijf het wel lekker voeren. Ze vind het heerlijk dus dat is al mooi meegenomen.
En tuurlijk kijken we naar het paard anders had Elvis nu ook wel op een kilo bix gestaan maar die word anders echt baggervet. Emy daarin tegen niet die kan het makkelijk hebben
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 21 feb 2010, 12:40

Orion1996 schreef:
Amber_ schreef:Toen Tootje jaarling was heb ik hem in zomer ook Pavo Grow 3 gevoerd :j. Hij stond ook 24/7 op het gras, en kreeg dan 4x per week een halfje brok. Misschien meer eigen gevoel dan dat nodig was.. maar in brok zit toch net weer wat anders dan in gras.
Mijne kreeg ook grow 3, alleen dan in de zomer 1/4 per dag en in de winter een hele.
Misschien wel meer dan ze nodig hadden, maar ze zijn er toch maar wel mooi en groot van geworden :D
:)) Idd Daarom
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Plaats reactie