vrijheids dressuur tips
vrijheids dressuur tips
Ik ben wat begonnen met Vdén met karev. Hand aanraken, terug op commando, komen op commando en staan op comando, rondje om mij heen lopen.
alleen nu word ze zo happerig op mijn handen tijdens het vdén. Tips om dit te voorkomen?
alleen nu word ze zo happerig op mijn handen tijdens het vdén. Tips om dit te voorkomen?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Re: vrijheids dressuur tips
Zhellie was ook altijd onzettend snel met de mond als er wat te halen viel. Ik ben beleefdheid gaan oefenen. Als zij een oefening goed doet moet ze eerst mijn rechterhand aantikken voordat ik met mijn linkerhand een brokje uit de jaszak haal en het haar met links geef. Wordt ze toch nog opdringerig, dan verdwijnen mijn beide handen achter mijn rug en laat ik haar even aan haar lot over. Vervolgens probeer je het nog een keer.
Zhellie is er een stuk makkelijker door geworden.
Zhellie is er een stuk makkelijker door geworden.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
- kristelhans
Wauw wat een goede tip! Ik lees even mee....veranderd ook in een opdringerige hooligan als het op eten aankomt..ben even gestopt met VD want ik doe het liever niet dan verkeerd..
Ik weet niet of jullie het boek Grondwerk van Inge Teblick kennen? Daar stond bovenstaande tip ook in. Staan nog wel meer goede dingen in, maar ik vind het wel een beetje saai opgebouwd. Lappen tekst met klein lettertype en wat zwart/wit foto's. Je moet je er wel echt in verdiepen. Het staat niet zo helder als in een stappenplan a la stap 1 is... stap 2 is... Het is allemaal in de tekst verwerkt waardoor je wat meer moet spitten. Verder wel een aanrader.
Zhellie Orsta x Briggen
Zhellie Orsta x Briggen
- kristelhans
Ik heb laatst een boek overgenomen van iemand hier op FW ,met clicker en was ook een paar dagen heel fanatiek maar nu niet meer...haha denk straks als het lekker weer wordt wel weer wat meer...
Het vrijheidsdressuur boek is ook een goede tip
( http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/ )
Odin was in het begin ook erg happerig, Dasha nu ook best wel.
Odin heeft nu in de loop der jaren geleerd dat ze toch eerst een kunstje moet doen voordat ze een beloning krijgt, dus met dat happen bereikt ze niks.
Ook is 'niet eten' een goede oefening, ik kan nu heel lang met een wortel voor haar neus zwaaien zonder dat ze het aanraakt.
Op zich is die oefening van Nina wel een goede, maar ik ben dan bang dat ze de link niet meer snel kunnen leggen tussen een goede oefening en de beloning.
Ik wil altijd snel reageren als ze iets goed doen
Je kan ook met een clicker gaan werken, dan werk je dus minder met voer wat er ook voor kan zorgen dat ze minder gaan happen.

( http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/ )
Odin was in het begin ook erg happerig, Dasha nu ook best wel.
Odin heeft nu in de loop der jaren geleerd dat ze toch eerst een kunstje moet doen voordat ze een beloning krijgt, dus met dat happen bereikt ze niks.
Ook is 'niet eten' een goede oefening, ik kan nu heel lang met een wortel voor haar neus zwaaien zonder dat ze het aanraakt.
Op zich is die oefening van Nina wel een goede, maar ik ben dan bang dat ze de link niet meer snel kunnen leggen tussen een goede oefening en de beloning.
Ik wil altijd snel reageren als ze iets goed doen

Je kan ook met een clicker gaan werken, dan werk je dus minder met voer wat er ook voor kan zorgen dat ze minder gaan happen.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! 
Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!

In eerste instantie is het ook de bedoeling om het rechts aanraken als oefening te introduceren. Het moet steeds meer een automatisme worden voor het paard zodat hij straks na een oefening even je hand aantikt zoals hij dat normaal (zonder oefening) bij je jaszak zou doen.Evy schreef: Op zich is die oefening van Yvonne () wel een goede, maar ik ben dan bang dat ze de link niet meer snel kunnen leggen tussen een goede oefening en de beloning.
Ik wil altijd snel reageren als ze iets goed doen![]()
Ben wel heel benieuwd hoe jij het zwaaien met de wortel opgebouwd hebt? Liet je hem verdwijnen als ze het toch probeerden? Hoe loste je dat op?
Zhellie Orsta x Briggen
Zhellie Orsta x Briggen
Aha, ik snap het
Ik liet haar de wortel zien en zodra ze naar de wortel ging happen deed ik die achter m'n rug en zei duidelijk NEE. En dan weer proberen.
Zodra ze 2 seconden niet ging happen, meteen 'goed zo!' zeggen en dan mocht ze de wortel hebben.
Daarna uitbouwen naar 3 sec, 4 sec, etc

Ik liet haar de wortel zien en zodra ze naar de wortel ging happen deed ik die achter m'n rug en zei duidelijk NEE. En dan weer proberen.
Zodra ze 2 seconden niet ging happen, meteen 'goed zo!' zeggen en dan mocht ze de wortel hebben.
Daarna uitbouwen naar 3 sec, 4 sec, etc

Ik heb nog wel ergens een filmpje, even kijken hoor..

- !#niekie#!
- Contacteer:
ik doe zelf met de clicker en het bevalt mij heel goed blos weet dat ze pas wat krijgt als ze de click heeft gehoort maar dit verschild ook wel per paard denk ik?.
Anton had het ook enorm, die was zó gefocusd op het eten in het begin, dat ik er domweg maar mee gestopt ben (hij werd er toen bijna sjagerijnig van dat hij eerst wat moest doen voor het eten). Even tijdje niks en zo ineens gaf hij een keer een voet toen ik dat (eigenlijk onbewust) van hem vroeg, terwijl ik een snoepje in mijn hand had en hij bleef er ook vrolijk en enthousiast onder en hapte niet naar mijn hand. Het was echt zo'n actie van: Kijk ik doe wat je vraagt, krijg ik dan ook iets van jou? Ik bedoelde eigenlijk wat anders (achteruit) maar tikte per ongeluk zijn bovenbeen aan en toen gaf hij een voet (zo vraag ik in het begin ook voet; ik begin met pootje haken, dan aantikken en daarna wijzen..bouw de hulp af zeg maar). Dat heb ik toen direct beloond. Verder ben ik enorm streng naar het happen en heb ik m in het begin ook zeker een paar keer flink gestraft wanneer hij te opdringerig wou zijn. Ook het voet geven uit eigen initiatief zonder enige aanleiding daartoe wordt echt afgestraft, want dat is te gevaarlijk voor anderen. Door hem nóg duidelijkere grenzen te stellen (want hij ziet die grens hartstikke scherp) en het niet teveel en te vaak te vragen doet hij het eigenlijk netjes. Tijdje vroeg ook Janna het van hem en toen werd hij ook wat opdringeriger...ging hij proberen of hij niet een beetje die grens kon verleggen. Wat dat betreft is hij dan echt veel te slim...hij probeert het dan gewoon een beetje uit hoe ver hij kan gaan en dan moet je soms streng zijn en een tijdje durven afkappen. De laatste paar keer dat ik het van hem gevraagd heb deed ik het zonder eten en gek genoeg krijg ik m dan wel zover dat hij het doet. Dat hoef ik van bijv. Sas niet te verwachten. Die doet het absoluut niet als ze weet dat er niks te halen is, maar heb je wel een snoepje dan wil ze de hele poppenkast wel opentrekken (anton daarentegen is meer van 'moet dát óók nog...dan wel ieder onderdeel 1 snoepje anders doe ik het niet meer'). Maar voordeel van Sas is dat ze absoluut niet belust is op het krijgen van het snoepje, maar juist op het alles willen doen voor het snoepje. Ze duikt dus niet bovenop je en wil ook gerust (op afstand) wachten...dat is enorm ideaal voor andere mensen, want dan sta je niet gauw in de 'gevarenlinie'.
Anton daarentegen leek eerst dat hij minder snel de trucjes aanleerde dan Sas, maar achteraf wist hij het wel, alleen deed hij het niet. Maar als hij hem dan eenmaal deed, dan probeerde hij het ook nog eens vaker (misschien dat hij dan wel nóg een snoepje krijgt...helaas voor hem). Hem heb ik in korte tijd eigenlijk meer geleerd, maar moet ik ook sneller op de rem zetten. Sas leert iets langzamer, maar ook nog steeds snel zat hoor, maar die is dan wel direct vertrouwder met een oefening en weet ook 'eerst commando, dan uitvoeren en dán pas beloning).
Wel grappig trouwens...ik leer de hond op dezelfde manier de dingen aan als de paarden
Anton daarentegen leek eerst dat hij minder snel de trucjes aanleerde dan Sas, maar achteraf wist hij het wel, alleen deed hij het niet. Maar als hij hem dan eenmaal deed, dan probeerde hij het ook nog eens vaker (misschien dat hij dan wel nóg een snoepje krijgt...helaas voor hem). Hem heb ik in korte tijd eigenlijk meer geleerd, maar moet ik ook sneller op de rem zetten. Sas leert iets langzamer, maar ook nog steeds snel zat hoor, maar die is dan wel direct vertrouwder met een oefening en weet ook 'eerst commando, dan uitvoeren en dán pas beloning).
Wel grappig trouwens...ik leer de hond op dezelfde manier de dingen aan als de paarden

Geluk is de vrucht van intens werk
Ik werk vooral met belonen met stem, een aai of juist rust (de 'druk', of de manier van vragen wegnemen).
Ik werk ook regelmatig met een clicker, wat hij heel goed snapt!
Een snoepje is voor hem een 'extra mazzel' die er soms bij komt kijken (maar meestal niet) en die hij wel erg waardeert.
Verder ben ik vrij consequent, op momenten dat hij bedelt of zelf om snoep vraagt, krijgt hij het nooit. Hoe braaf hij ook is of hoe goed hij het ook doet. Hij krijgt het pas als hij er niet op rekent en niet om vraagt.
Voor ons werkt dat heel erg goed, hoe simpel het ook eigenlijk is
Ik werk ook regelmatig met een clicker, wat hij heel goed snapt!
Een snoepje is voor hem een 'extra mazzel' die er soms bij komt kijken (maar meestal niet) en die hij wel erg waardeert.
Verder ben ik vrij consequent, op momenten dat hij bedelt of zelf om snoep vraagt, krijgt hij het nooit. Hoe braaf hij ook is of hoe goed hij het ook doet. Hij krijgt het pas als hij er niet op rekent en niet om vraagt.
Voor ons werkt dat heel erg goed, hoe simpel het ook eigenlijk is

Ik wil dat boek ook graag hebben Evelien, staat het daar duidelijk in beschreven?
Ik denk dat Marga hetzelfde zou hebben als Karev, ze is erg gek op eten (welke fjord niet)
Ik denk dat Marga hetzelfde zou hebben als Karev, ze is erg gek op eten (welke fjord niet)
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Hier nog een die vreselijk opdringerig werd van voerbeloningen! Hele tijd gefocust op snoepjes en in de wasplaats deed hij zoveel mogelijk kunstjes tegelijk in de hoop toch maar iets te krijgen.
Ben er op den duur helemaal mee gestopt, heeft wel enkele maanden geduurd voor het beterde.
Dat boek van Inge Teblick heb ik, en heb die 'beleeftijdsoefeningen' met Alm gedaan, ging goed (maar dat is gewoon een gentleman in omgang!) maar het is idd een erg saai boek. Ik kan me er gewoon niet toe zetten om eerst 2 pagina's kleine lettertjes te gaan lezen voor ik kan beginnen.
Als ik ooit weer terug ga VD'en ga ik toch op zoek naar een iets praktischer boek.
Ben er op den duur helemaal mee gestopt, heeft wel enkele maanden geduurd voor het beterde.
Dat boek van Inge Teblick heb ik, en heb die 'beleeftijdsoefeningen' met Alm gedaan, ging goed (maar dat is gewoon een gentleman in omgang!) maar het is idd een erg saai boek. Ik kan me er gewoon niet toe zetten om eerst 2 pagina's kleine lettertjes te gaan lezen voor ik kan beginnen.
Als ik ooit weer terug ga VD'en ga ik toch op zoek naar een iets praktischer boek.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ivonne, volgens mij staat het daarin wel goed beschreven.
Het boek ligt nu even ergens anders, ik zal morgen even kijken of het er duidelijk in staat.
Ik wilde het filmpje uploaden maar hij deed het niet.
Heb het nu maar via Movie Maker gedaan, heb er even wat leuks van gemaakt
http://www.youtube.com/watch?v=vk9_FFFOt9Q
Rond 0.40 is dus 'niet eten', niet echt spectaculair om te zien maar je ziet goed dat ze geduldig wacht totdat ik 'goed zo' zeg (niet te horen), daarna pakt ze de wortel.
Het boek ligt nu even ergens anders, ik zal morgen even kijken of het er duidelijk in staat.
Ik wilde het filmpje uploaden maar hij deed het niet.
Heb het nu maar via Movie Maker gedaan, heb er even wat leuks van gemaakt

http://www.youtube.com/watch?v=vk9_FFFOt9Q
Rond 0.40 is dus 'niet eten', niet echt spectaculair om te zien maar je ziet goed dat ze geduldig wacht totdat ik 'goed zo' zeg (niet te horen), daarna pakt ze de wortel.

och odin, die dont eat. wat legt ze haar koppie zo sneu neer 

Dit moet in alle gevallen je basis zijnBailey schreef:Verder ben ik vrij consequent, op momenten dat hij bedelt of zelf om snoep vraagt, krijgt hij het nooit.

Geluk is de vrucht van intens werk
ik lees mee,zie intressante tips voorbij komen
machnix is ook vrij gefocust op wat lekkers
maar als ik het zonder probeer dan kan ik het wel op mijn buik schrijven want dan doet ie mooi niks
machnix is ook vrij gefocust op wat lekkers
maar als ik het zonder probeer dan kan ik het wel op mijn buik schrijven want dan doet ie mooi niks
heb net even yvonne's tip geprobeerd. ze bleef keurig staan wachten tijdens het afzadelen(zonder zadel,haha). beloond met brokjes, eerst lege hand aanraken, daarna brokjes.
Wat ik doe is 'terughappen' met mijn hand. Als ze in mijn jas gaat wroeten, dan maak ik met mijn hand een 'hap'beweging naar haar neus toe. Dani schrikt ervan en houdt op. Natuurlijk probeert ze het nog 60 keer, maar ze begint het steeds beter te snappen.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
#fulltimedreamchaser + M2+6