raar verhaal over veulens op bokt.nl
- Yfke-lover
raar verhaal over veulens op bokt.nl
Er staat een raar verhaal over negen veulens over op bokt,. die zouden uit Nederland komen en als ze niet voor dinsdag verkocht werden gingen ze naar de slacht kreeg kippenvel toen ik dat ik het las maar weet iemand van jullie er meer van het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat je een hengst in de kudde merries laat lopen en vervolgens die veulens naar de slacht brengt waar ben je dan mee bezig. De hengst heet Havik en het ging allemaal via staatbosbeheer.
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Re: raar verhaal over veulens op bokt.nl
Staat ook wat over op ZG. Kijk maar eens.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
- Yfke-lover
Kan het niet vinden waar precies??
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Bij het topic wat denk je nu staat het e.e.a.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
- Yfke-lover
heb het gevonden
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
helaas klopt dat verhaal.
ieder jaar worden de veulens uit het natuurgebied gehaald in januari/februari.
deze worden dan te koop aangeboden.
het probleem met deze veulens is dat ze zo wild zijn en dit ook in de genen hebben meegekregen via hun moeders, dat je er haast niets mee kunt doen.
daarom zijn er haast geen handelaren meer te vinden(of partucilieren) die ze wil hebben.
en ik kan er persoonlijk over mee praten (claudia ook) dat het echt moeilijk is om die totale verwildernis eruit te krijgen.
zelf paarden die als veulen uit het gebeid zijn gehaald zijn op oudere leeftijd (8/10) nog terughoudend en beginnen te vluchten zo gauw ze schrik krijgen.(en met vluchten bedoel ik simpel weg op hol)
dus het klink heel hard, maar er zijn genoeg veulens zonder deze problemen.
ieder jaar worden de veulens uit het natuurgebied gehaald in januari/februari.
deze worden dan te koop aangeboden.
het probleem met deze veulens is dat ze zo wild zijn en dit ook in de genen hebben meegekregen via hun moeders, dat je er haast niets mee kunt doen.
daarom zijn er haast geen handelaren meer te vinden(of partucilieren) die ze wil hebben.
en ik kan er persoonlijk over mee praten (claudia ook) dat het echt moeilijk is om die totale verwildernis eruit te krijgen.
zelf paarden die als veulen uit het gebeid zijn gehaald zijn op oudere leeftijd (8/10) nog terughoudend en beginnen te vluchten zo gauw ze schrik krijgen.(en met vluchten bedoel ik simpel weg op hol)
dus het klink heel hard, maar er zijn genoeg veulens zonder deze problemen.
Ik heb bij ZG ook een stukje geschreven.
Dit gebeurd elk jaar en niet alleen bij de fjorden maar omdat er nu ineens staat dat ze anders naar de slacht moeten wordt het een heel verhaal.
Half bokt wil ineens een fjordje erbij hebben want ze hebben nog wel een plekje, maar hier gaat het dus nog erger fout. Men zou nu een paard kopen om een hele verkeerde rede en totaal ondoordacht.Deze paardjes komen in een no-time weer terug in de handel omdat mensen ze toch niet kunnen houden of wat dan ook.
Daarbij ben ik het helemaal eens met wat Daphne hierboven zegt: begin niet aan een hengstje uit een natuurgebied. Ik heb het zelf ervaren met het handmak en zadelmak maken van een hengst, het is en blijft het een vluchter.(nog steeds)
Ze zijn mooi in de kudde maar daar buiten .....
Het klinkt allemaal heel nobel : red een fjordje voor 300 euro van de slager maar je haalt jezelf een hoop ellende op je hals.
Maar als dit nou 1 advertentie zou zijn oke, maar zo gaan er wekelijks veulens en jaarlingen de grens over.
Ik ben geen voorstander voor slachtvee naar het buitenland maar in nederland gebeurt het niet meer.
Ik ben zeker voor beter transporten naar het buitenland en beter controles.
Maar dit gaat dan niet alleen paarden aan maar ook ander vee(varkens koeien kippen enz)
Oei oei, ik heb nu wel de knuppel in het hoenderhok gegooid ben ik bang
Dit gebeurd elk jaar en niet alleen bij de fjorden maar omdat er nu ineens staat dat ze anders naar de slacht moeten wordt het een heel verhaal.
Half bokt wil ineens een fjordje erbij hebben want ze hebben nog wel een plekje, maar hier gaat het dus nog erger fout. Men zou nu een paard kopen om een hele verkeerde rede en totaal ondoordacht.Deze paardjes komen in een no-time weer terug in de handel omdat mensen ze toch niet kunnen houden of wat dan ook.
Daarbij ben ik het helemaal eens met wat Daphne hierboven zegt: begin niet aan een hengstje uit een natuurgebied. Ik heb het zelf ervaren met het handmak en zadelmak maken van een hengst, het is en blijft het een vluchter.(nog steeds)
Ze zijn mooi in de kudde maar daar buiten .....
Het klinkt allemaal heel nobel : red een fjordje voor 300 euro van de slager maar je haalt jezelf een hoop ellende op je hals.
Maar als dit nou 1 advertentie zou zijn oke, maar zo gaan er wekelijks veulens en jaarlingen de grens over.
Ik ben geen voorstander voor slachtvee naar het buitenland maar in nederland gebeurt het niet meer.
Ik ben zeker voor beter transporten naar het buitenland en beter controles.
Maar dit gaat dan niet alleen paarden aan maar ook ander vee(varkens koeien kippen enz)
Oei oei, ik heb nu wel de knuppel in het hoenderhok gegooid ben ik bang

Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Kistkalfjes, speenvarkens, lammetjesvlees, kuikenbout... gebeurt toch echt veel meer en hoor je bijna geen mens over... Ik ben het helemaal met bovenstaande eens. Nu gaan er mensen met een wild veulen aan de slag die amper een volwassen lastig dier de baas kunnen. Sneu als de veulens naar de slager gaan, maar ze hebben wel een heerlijke opgroeitijd gehad in de ruimte. Al het paardenvlees komt ergens vandaan...
Je stelt het juist heel helder Claudia. Dit is nou eenmaal realiteit. . Ik ben het helemaal met je eens. Dat veel mensen het niet zo zien, die denken echt nog in sprookjesland te leven.
Kijk voor de grap een animal planet met een van de reddings akties voor katten en honden. Zijn ze te verwilderd krijgen ze ook een spuitje.
Het is hard, maar je moet er wel helder en realistisch naar kijken.
Kijk voor de grap een animal planet met een van de reddings akties voor katten en honden. Zijn ze te verwilderd krijgen ze ook een spuitje.
Het is hard, maar je moet er wel helder en realistisch naar kijken.
Wodan en ik M1+10
Maar waarom laat het stamboek dan zo´n goede hengst als Havik in een kudde lopen. En de nakomelingen die geboren worden gaan naar de slacht. Wat is daar de meer waarde van voor het stamboek?
Waarom niet alleen een kudde merries/ruinen?
Waarom niet alleen een kudde merries/ruinen?
Ja Fran dat dacht ik nu ook.
Waarom word er met die dieren gefokt als je ze niet kwijd kunt.
Dit is gewoon fokken voor de dood.
Hier kan ik moeilijk tegen, laat ze dan alleen merries houden.
Waarom word er met die dieren gefokt als je ze niet kwijd kunt.
Dit is gewoon fokken voor de dood.
Hier kan ik moeilijk tegen, laat ze dan alleen merries houden.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Wel een eerlijke knuppel Claudia
en jouw uitleg is heel helder. De veulens een leven lang mak proberen te maken is voor de paarden misschien nog wel een grotere kwelling
Ik zie alleen de meerwaarde niet om een goede hengst dan in een kudde te laten lopen ipv aanbieden voor klanten bij de hengstenhouder? Van Stendis weet ik dat hij de kudde in gegaan is zodat hij voldoende nakomelingen kon laten zien, dat zit er logica achter maar anders is het toch jammer dat een hengst niet beschikbaar is voor particulieren voor de dekking

Ik zie alleen de meerwaarde niet om een goede hengst dan in een kudde te laten lopen ipv aanbieden voor klanten bij de hengstenhouder? Van Stendis weet ik dat hij de kudde in gegaan is zodat hij voldoende nakomelingen kon laten zien, dat zit er logica achter maar anders is het toch jammer dat een hengst niet beschikbaar is voor particulieren voor de dekking
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ik zie er inderdaad ook de meerwaarde niet van in om veulens te fokken die vervolgens een enkeltje slacht krijgen. Daar fok je toch niet voor? Een kudde merries/ruinen kan net zo goed de boel begrazen als een kudde waar een hengst in loopt. Dat kun je af en toe doen zodat er nieuwe aanfok komt, maar jaarlijks en dan de veulens niet kwijt kunnen 

Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
Zhellie Orsta x Briggen
- Yfke-lover
Ik weet niet hoe ik mijn topic aan moet passen maar het is zeker niet de bedoeling om met een bestraffende vinger naar staatsbosbeheer te wijzen dit heb ik er niet mee bedoelt.
En ja wij fokken ook koeien en die gaan ook naar de slacht maar dat vind ik nog steeds iets anders als jonge veulentjes.
En ja wij fokken ook koeien en die gaan ook naar de slacht maar dat vind ik nog steeds iets anders als jonge veulentjes.
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Het lijkt mij dat Havik ook in deze kudde is gezet voor het aantal nakomelingen. Dat zou dan het doel kunnen zijn.
Heb je wel eens op een paardenmarkt gezien hoeveel haflingerveulens er naar de slacht gaan elk najaar?
Bij paardenmelkerijen worden en ook een hele hoop veulens gefokt voor de melk van de merries, niet voor de veulens zelf.
Heb je wel eens op een paardenmarkt gezien hoeveel haflingerveulens er naar de slacht gaan elk najaar?
Bij paardenmelkerijen worden en ook een hele hoop veulens gefokt voor de melk van de merries, niet voor de veulens zelf.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Helder verhaal dames, denk dat Annalynn hier inmiddels ook ervaring mee heeft.
Snap ook best dat dit de snaleste manier is om een hengst aan zn nakomelingen te laten komen zodattie sneller klaar is voor stamboekopname. Maar waarom dan de moeite nemen van het chippen en veulenpapier e.d.
Diertjes gaan veelal toch linea recta richting AH/Super de Boer enz enz.
Snap ook best dat dit de snaleste manier is om een hengst aan zn nakomelingen te laten komen zodattie sneller klaar is voor stamboekopname. Maar waarom dan de moeite nemen van het chippen en veulenpapier e.d.
Dames? ik behoor nog steeds tot het mannelijk geslachtViv schreef:Helder verhaal dames, denk dat Annalynn hier inmiddels ook ervaring mee heeft.

Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Ja maar, moet een veulen niet op de keuring zijn geweest om mee te doen aan het afstammelingsonderzoek voor de hengst? Dus dan heeft het stamboek toch niks aan deze ´weggegooide´ veulens?
Keuren doen ze daar ter plekke..
Denk wel dat menig veulen het beter heeft gehad dan menig mestbiggetje, kistkalf of eendags kuiken..
Ik vind dat gezeur over het slachten van paarden altijd een beetje hypocriet.. Waarom is het bij een paard ineens zielig??
Deze paar veulens is nog niets ter vergelijking met alle shetlandertjes die jaarlijks voor de dood worden geboren..
Denk wel dat menig veulen het beter heeft gehad dan menig mestbiggetje, kistkalf of eendags kuiken..
Ik vind dat gezeur over het slachten van paarden altijd een beetje hypocriet.. Waarom is het bij een paard ineens zielig??
Deze paar veulens is nog niets ter vergelijking met alle shetlandertjes die jaarlijks voor de dood worden geboren..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'