Fjorden op grotere pensionstallen, hoe vaak komen ze buiten?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Fjorden op grotere pensionstallen, hoe vaak komen ze buiten?

Bericht door Dreeke » wo 10 feb 2010, 18:37

Mijn vraag aan alle fjordeneigenaren die op zo'n stal staan:

Hoe vaak en hoe lang komt je fjord buiten?
Met het oog op mijn eventuele verhuizing naar een luxe stal, is voor mij
(en voor Dakota) ook heeeeeel belangrijk dat hij veel buiten komt.
Waar hij nu staat gaat hij om 7.00 naar buiten en om 17.00 weer naar binnen.
Misschien zal dat op de stal waar ik ga kijken anders zijn, ik hoop het niet,
maar wie weet vraag ik wel te veel wat betreft het buiten staan.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Tamara
Contacteer:

Re: Fjorden op grotere pensionstallen, hoe vaak komen ze buiten?

Bericht door Tamara » wo 10 feb 2010, 18:40

in de tijd dat karev op de manege stond kwam ze in de winter per maand 2x een uur buiten, dat was voor mij de druppel.

Nu op een pension stal van 9 paarden komen ze in de winter van 11-3 buiten ongeveer. En zomers van 10 tot 18. Ze krijgen s'ochtends hooi, en gaan niet eerder naar buiten dan dat iedereen het op heeft.

Reden voor mij om ook te verhuizen, ik wil karev meer buiten hebben, maar ben daarin de enige
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 10 feb 2010, 18:40

Toen ik voorheen op een grote pensionstal werkte, gingen ze rond half 9 naar buiten en kwamen ze rond 16.00/17.00 uur binnen. (in de wintermaanden dan)
's Zomers stonden de meeste dag en nacht op de wei.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Suus

Bericht door Suus » wo 10 feb 2010, 19:22

Dat is heel verschillend. Op de eerste pensionstal waar ik stond stonden ze in de zomer dag en nacht buiten, 's winters een uur als je ze zelf buiten zette. De tweede stal in de zomer dag en nacht buiten, in de winter altijd binnen. De derde zomers 4 uur buiten, 's winters twee uur. Gewoon navragen dus! Maar moet zeggen dat Morris erg blij is dat hij nu altijd buiten staat, vindt ie veel leuker. Ik zou er dus goed over nadenken wat je wilt (en wat je paard wil!)
Morris, mijn superfjord!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 10 feb 2010, 19:22

Raya gaat 's ochtends met de groep naar achter rond 9 uur half 10 en die komen 's middags rond 4 uur half 5 weer naar binnen.

Zomers willen de tijden nog wel eens langer worden en in de winter wat korter maar over het algemeen toch nette tijd buiten.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 10 feb 2010, 19:36

Tja ik weet dat Dakota op dit moment erg verwend is met het buiten staan in de winter.
Zomer maakt het me trouwens niet uit of hij op stal komt s'nachts hoor, 24/7 op de wei doen we niet meer omdat hij daar veels te vet van wordt.

Maar om hem nou in de winter 2 uurtjes buiten te laten........ is niet echt mijn ding en die van Dakoot al helemaal niet...
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
_Marjon_

Bericht door _Marjon_ » wo 10 feb 2010, 19:42

Roon kan nu haast niet naar buiten.
We hebben een paar speciale stukjes land voor de winter. Die zijn met het natte weer helemaal omgeploegd, opzich niet zo erg. Totdat het ging vriezen!!
Dus ja, die weitjes zitten nu vol kuilen en het is kei en kei hard. Als het al wat meer dooit kunnen we ze los/buiten gooien in het longeerbakje. Die ontdooit makkelijker als de grote bak.
Niet ideaal, maar goed hoef ook geen paard dat zijn benen breekt omdat hij toevallig in een kuil stapt o.i.d.
Heb niet het idee dat Roon het vervelend vind. Als ik kom wilt hij er altijd wel uit maar na een tijd wilt hij ook wel weer lekker naar zijn stalletje.
Al verlang ik wel weer naar het voorjaar hoor... Misschien meer voor mijn eigen gevoel.
Bij ons op stal staan trouwens een stuk of 40 paarden.
Mama van Gwen :+: (7-2-15)
grietsje

Bericht door grietsje » wo 10 feb 2010, 19:42

Die van mij komen elke dag minstens 2 uur met de groep buiten en als ik er ben lopen ze ook buiten :)
Maar 2 uur per dag is dus best wel weinig als ik het zo lees.. Terwijl dat hier in de buurt toch vrij normaal is
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » wo 10 feb 2010, 19:45

Bij ons op de pensionstal worden ze rond 08.00 buiten gezet en rond 17.00 seer binnen gezet. ze staan in 2 kuddes, merrie's bij merrie's en de ruinen bij de ruinen :)

in het zomerseizoen kunnen we 24/7 gebruik maken van het weiland.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 10 feb 2010, 19:53

Toen ik Toot in Oktober op vol pension had staan, ging hij om 7 uur naar buiten en om 5 uur weer naar binnen :j.

Dit wilde ik ook, zowiezo min. 6 uur. Anders had ik er niet gestaan.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
roos

Bericht door roos » wo 10 feb 2010, 20:26

Danc en Ekdal gaan rond 11 uur naar buiten en tussen half 5 en 5 weer naar binnen. Niet het meest ideale maarja beter iets dan niets....zeker in de randstad. Zomers staan ze echter wel dag en nacht op het land, dat maakt veel goed.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Tass

Bericht door Tass » wo 10 feb 2010, 20:35

Mijn paarden staan om 8 uur allemaal buiten en komen om 5 uur/half 6 allemaal weer binnen :)
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » wo 10 feb 2010, 20:40

Bij de pensioen stal waar Anouk les heeft hebben ze uitloop stallen waar twee stallen aan zitten zo gaat het ene paard s'morgens naar buiten en het andere s'middags zodat ze allebei toch gemiddeld zo'n 5 a 6 uur buiten lopen dat lijkt mij genoeg toch Yfke komt eigenlijk ook alleen maar s'middags in de wei dat is meer als genoeg
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Bailey

Bericht door Bailey » wo 10 feb 2010, 20:41

Op de pensionstal waar Bailey staat staan in totaal 18 paarden, verdeeld in twee groepen (paarden en pony's). Bailey staat samen met 3 anderen 24/7 buiten, ook in de winter. De andere paardjes gaan savonds naar binnen.
Als het echt heel erg koud is, onweert of bij zware storm gaat hij trouwens wel naar binnen, dan staat hij samen met de andere 3 'buitenpaardjes' in een gezamenlijke stal.

Ik ben heel gelukkig met deze stal, ik heb hem het liefst zo veel mogelijk buiten!
Maar ik heb al wel gehoord dat het bij ons in de buurt zo ongeveer de enige stal is waar dit ook echt kan.
Bij andere stallen is er tegen extra betaling een paar uurtjes weidegang per dag, of zelfs helemaal niet...
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » wo 10 feb 2010, 20:49

Wodan wordt 'smorgens rond 9 uur buiten gezet en afhankelijk van het weer staat hij daar tot 17 uur.
Wodan en ik M1+10
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 10 feb 2010, 21:10

Op de manege waar ik eerst stond, gingen ze rond een uur of 9 naar buiten. Afhankelijk van het weer kwamen ze binnen. Met slecht weer zetten we ze buiten, zodat we wat makkelijker de stallen konden doen. Dan haalden we ze weer binnen als we klaar waren en als ze dan ook wilden. Er waren er ook bij die tot een uur of 16 uur buiten bleven. Ook goed. Met sneeuw ed gingen ze dan per groep naar de binnenbak. Stallen uitdoen en dan weer binnen.

Bij de volgende stal moesten de pensionklanten dat zelf doen. Dat regelden we onderling. Het lag er ook aan welke wei/bak vrij was om ze in te laten.

Nu bij onze 'eigen' stal zet ik ze met dit weer alleen buiten om de stallen te doen, na een uurtje komen ze alweer binnen. Anders zetten we ze 's morgens buiten en halen ze 's avonds binnen. We hebben daar geen vaste tijd bij.
als het echt lekker is, laten we ze weleens 's nachts buiten staan. Maar dat is niet altijd haalbaar omdat we eigenlijk te weinig wei hebben.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 10 feb 2010, 22:13

Mijne komen zo lang buiten als ik ze uit hun stal haal of als ik het onderling regel met anderen. Moet wel zeggen dat ze het alle 2 na een uur meer dan zat zijn, dan staan ze voor het hek te schreeuwen dat ze naar stal willen.
Vanaf april tot september kunnen we kiezen of we ze een dagdeel of fulltime buiten willen. Ik ga dit alleen niet mee maken want tegen de tijd dat ons eerste weide seizoen op deze stal aan zou breken staan ze aan huis. Zolang mijn paarden er geen moeite mee lijken te hebben vind ik dat ze het wel even redden tot april op deze manier
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Jilly

Bericht door Jilly » do 11 feb 2010, 07:55

's Zomers vanaf een uur of 6/7 tot 's avonds laat (vaak 22u). Bij erg warm weer staan ze binnen ong. 11-18u en de rest buiten.

's Winters gaan ze meestal rond de middag buiten tot 17u. Op zondag wat langer en bij erg slecht weer niet.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Krista

Bericht door Krista » do 11 feb 2010, 08:16

Bij ons op stal kun je kiezen wat je wilt als pensionklant de paarden met de koppel mee naar buiten of individueel daar hebben ze ook een aantal weitjes die naast elkaar liggen voor.
De koppel gaat van 9 tot 15 uur naar buiten maar mijn paarden lopen daar niet in. Voor Ozar is dat mijn eigen keuze er is in die groep nogal eens trammelant en ik vind hem met 1 oog geen partij voor die kwpn'ers. Amaretto mag niet meer in de groep nadat hij vorig voorjaar een andere ruin bijna afgemaakt heeft. Yanneke loopt in een merriegroep die zijn halve dagen buiten.
Individuele weidegang is ongeveer 2- 3 uur per dag. Daarom ben ik voor Ozar op zoek naar een ander plekje omdat hij met pensioen is, ik wil hem graag hele dagen buiten hebben dan.

Overigens komt er met deze weersomstandigheden (sneeuw) niets buiten bij ons. Ze worden wel aan de molen gezet. Vind ik ook niet erg heb alles rondom op ijzers staan en zodra het dooit zet ik ze zelf in de paddock.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 11 feb 2010, 08:51

Beer staat op een kleine stal (wel groot maar weinig pensionklanten..7 inclusief ikzelf). Zomers gaan de paarden gewoon vroeg naar buiten en laat naar binnen maar wel iedere nacht op stal. In de winter wat korter buiten. Nu van 11 tot 16u ongeveer..hangt een beetje van de staat van het weiland af. Ze gaan dan met de hele groep de wei op, allemaal bij elkaar behalve 2 winterlogeerpaarden..die staan met elkaar in een paddock omdat die nogal fel zijn en bij elkaar is er niks aan de hand. We hebben nu een nieuwe pony en die is erg onzeker en die staat ook even in een paddock tot ze gewend is maar het is wel de bedoeling dat die ook over een tijdje het land op gaat. Als het weiland TE erg is kunnen alle paarden in paddocks..die zijn ruim en er zijn er genoeg.

Het weiland ziet er nu ook NIET meer uit haha maar ja, paarden kunnen lekker rennen en in het voorjaar staat er wel weer gras op. In het voorjaar gaan ze voor het eerst in 2 groepjes omdat Beer en nog een andere nogal lomp zijn..en dan ook echt lomp en de stalbaas heeft nog een stuk wei over dat hij bij de gewone wei aantrekt en dan dat hele gedeelte in 2 landjes verdeeld en dan 2 rustige groepjes van 3 of 4 paarden per wei. Zolang Beer sociaal kan doen vind ik het prima.

Als ik Beer in de toekomst bij huis krijg gaat hij ook veel meer naar buiten maar voor nu is dit prima. Bij andere stallen in de buurt komen de paarden 's winters niet buiten..of in een stapmolen..vond ik geen optie voor Beer.
Plaats reactie