Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Annemarie
Bericht
door Annemarie » di 09 feb 2010, 11:32
Ik heb op dinsdag les met Anka in de manees. Erg leuk maar goed, weinig gelest deze winter omdat ik het meest van de tijd niet weg kon bij stal

. En ook een keer overgeslagen omdat het -10 was. Anka woont buiten en komt wel onder dek (zonder hals) na het rijden maar om een wat bezweet paard nou bij -10 buiten te zetten leek me anyway niet goed.
Nou gaat het komende nacht ook weer aardig vriezen. Ik bel dus maar weer af denk ik maar wat zou ik nou een beetje als grenstemperatuur aan kunnen houden dat ze onder dek gewoon buiten kan?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
-
_*iDj*_
Bericht
door _*iDj*_ » di 09 feb 2010, 13:40
Kan je niet een deel van de les rijden of het laatste deel van de les met stapoefeningen bezig?
Zou ze in de trailer ook niet voldoende drogen (evt. wollen deken op om vocht goed af te voeren)? Met dit koude weer is de luchtvochtigheid wel laag, dus droogt ze wel snel. Ik zou denk ik als ik jou was wel gewoon gaan en dan desnoods wat langer uitstappen en/of rustiger aan doen in de les.
Als het minder koud is, maar de luchtvochtigheid is weer veel hoger, duurt het langer voordat ze droog is. Dat lijkt mij een veel minder gezonde situatie.

Harma

: Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend

Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
-
Annemarie
Bericht
door Annemarie » di 09 feb 2010, 13:49
Ik doe met les al vrij rustig aan en stap altijd al eerder uit dan de rest. Maar ja, conditie is inmiddels aardig teruggelopen en omdat Anka natuurlijk zonder dek buiten loopt is ze nogal eeh haaarig.

En krijgt ze het dus veel eerder warm, ook zonder dat je echt van dik hout rijdt.
Ik heb wel door dat als we meer van dit soort winters krijgen dit dus niet gaat werken als ik per se door wil blijven rijden. Maar goed, zo extreem als nu heb ik het ook nog niet gehad haha. Ze moet in de winter in het vervolg denk ik permanent onder dek met eventueel gedeeltelijk scheren.
Op de trailer heeft ze altijd eerst een wollen dek op en die wissel ik voor ze de wei in gaat om met de dikke waterdichte deken. Maar de hals blijft echt nat en met deze temperaturen krijgt ze gewoon bevroren haar op de hals denk ik

.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
-
Anita
-
Contacteer:
Bericht
door Anita » di 09 feb 2010, 14:20
Kun je haar na de les niet een poosje langs de kant laten staan. Kun je zelf even opwarmen in de kantine en wat warms drinken. En dan wat later op de avond richting wei en van deken wisselen (evt. ook nog als je van de manege vertrekt).
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

-
Annemarie
Bericht
door Annemarie » di 09 feb 2010, 14:24
Dat is misschien nog wel een idee Anita. En ik zal ook eens kijken naar een zweetdeken met hals. Weet niet op zoiets past bij een Fjord maar goed, dat zou ook al aardig helpen.
-
Anita
-
Contacteer:
Bericht
door Anita » di 09 feb 2010, 14:26
Ik heb voor Meline ook een zweetdeken met hals en die past prima. Gekocht bij de Hippo in Assen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

-
truus1970
-
Contacteer:
Bericht
door truus1970 » di 09 feb 2010, 14:46
en met een gewone handdoek afdrogen, dan haal je er al veel vocht uit. scheelt altijd wat. Dat doe ik meestal als raika nat geworden is
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » di 09 feb 2010, 18:08
Ik droogde Imka ook altijd af met een handdoek na het drogen onder een dek. Ik kan ook bijna niet rijden met dit weer. Al moet ik zeggen dat ik bijna helemaal niet rij met dit weer dus dat is geen vergelijking. Ik denk trouwens dat ze zich in een weiland nog enigsinds warm kunnen lopen wat ze op een stal dus niet kunnen. Daar moeten ze stil staan in dr box en ook al waait het daar dan welicht niet het is er vaak wel even koud
Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Yfke-lover
Bericht
door Yfke-lover » di 09 feb 2010, 18:38
Je kunt ook een deken om de hals heen wikkelen en na die tijd afdoen deed altijd een molton om de hals en zet die met grote sluitspelden vast
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
-
roos
Bericht
door roos » di 09 feb 2010, 18:39
En als je de borst nou alleen scheert, dat heb ik bij Danc ook gedaan, een kleine moeite, een groot plezier!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god

Dancer Trotse mama van Jasmijn en
Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug

-
Ivonne
Bericht
door Ivonne » di 09 feb 2010, 20:19
Ik heb nog wel een zweetdeken met hals voor je te leen Annemarie, om eens te kijken of die werkt. Is van Diëgo geweest, dus wel groot (maat 195). Het is een fleecedeken.
Ik zou haar persoonlijk niet buiten zetten met dit weer na een les.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
-
Jankeke
Bericht
door Jankeke » wo 10 feb 2010, 19:34
Ik zet Vlin altijd na het rijden een uur met een zweetdeken (met hals, na lang zoeken gekocht bij Superhorse in Breda) op stal en daarna nog een uur zonder deken. Dan is hij eigenlijk wel droog. Daarna gaat hij weer de wei op in zijn blootje (noujah met zijn dikke wintertrui aan dan). Het eerste wat hij dan doet is flink rollen in de modder en vervolgens zet hij het op een eten.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
-
Annemarie
Bericht
door Annemarie » wo 10 feb 2010, 22:23
Anka en Nis wonen buiten Janneke dus even binnen zetten is er niet bij.
@Ivonne: het was mij ook te link hoor. Vriendin die wel was gegaan zei dat de instructrice het er ook helemaal mee eens was.
Ik moet er deze winter gewoon maar het beste van maken denk ik. Volgende winter maar eens kijken hoe we het dan doen. Dat ik dit soort dilemma's heb komt ook omdat ik al veel sneller wat fanatieker ging rijden omdat het allemaal zo leuk ging

. Nou ja, een jaar lang tijd om te bedenken hoe ik het volgend jaar aanpak. Maar wie weet duurt het weer 30 jaar voor zo'n winter.

-
Jankeke
Bericht
door Jankeke » vr 12 feb 2010, 19:38
Ik moet wel toegeven dat ik het ook steeds een dilemma vind hoor. Moet ik nu wel gaan rijden of niet. Ik wist niet dat jouw paardjes echt buiten wonen. Vlin staat ook altijd buiten maar ik heb de mogelijkheid om hem binnen te zetten als hij te nat is of als ik het gewoon te koud vindt. (Vlin zijn wei staat vol in de wind en daardoor kan het er fel koud zijn). Ik zou hem ook niet graag bezweet buiten zetten, ook niet met een deken om. Het blijft moeilijk. Het wordt tijd dat het weer zomer wordt......... zucht.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
-
Ellebel
Bericht
door Ellebel » ma 15 feb 2010, 08:27
Ik zou het niet doen, het is echt een zware aanslag op de spierhuishouding. Kun je Anca niet op stal zetten na het lessen?
-
Annemarie
Bericht
door Annemarie » ma 15 feb 2010, 10:51
Ellebel schreef:Ik zou het niet doen, het is echt een zware aanslag op de spierhuishouding. Kun je Anca niet op stal zetten na het lessen?
Nee dat kan helaas niet. En met deze extreme temperaturen ga ik dus ook niet naar les. Ik moet het er gewoon mee doen, dat is niet anders. Ik zou het ook nooit ten koste van het paard laten gaan. Voor volgende winter maar eens kijken hoe we het doen, maar goed, de kans dat we direct weer een winter als dit krijgen lijkt me niet groot. Toch???

-
truus1970
-
Contacteer:
Bericht
door truus1970 » ma 15 feb 2010, 11:36
ik hoop het niet annemarie, ik hoop het niet. de paarden hebben hier nagenoeg vakantie. tis niks aan zo.
En nat op het land zetten met die vrieskou, lijkt mij niet goed...veuls te kkoud
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
-
Vera
Bericht
door Vera » ma 15 feb 2010, 12:34
Ik zou haar in elk geval proberen niet in het zweet te rijden of heel goed uitstappen. Als dat niet mogelijk is zou ik ook niet naar les gaan als het vriest of iets boven nul graden is. Het is inderdaad een enorme aanslag op de spieren. Overdag een lekker stapritje lijkt me dan veel beter.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo