vraag over bitten

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
truus1970
Contacteer:

vraag over bitten

Bericht door truus1970 » ma 08 feb 2010, 20:33

Nu wordt voor Bik zn bit wat te krap in de mond. Nu ben ik rond aan het kijken voor een nieuw bit. Bink heeft een bustrens die redelijk dik is. Maar nu zie ik allerhande bitten voor bij komen. Wat is een dangerbit? watertrens of bustrens of D trens. enkel of dubbel gebroken. Raika hefet dubbelgebroken, omdat ik die zo overgenomne heb, maar wat is het verschil hiertussen?

Het liefst rijd ik Bink zo "zacht" mogelijk. Dus niet scherp.

Wie kan mij wijzer maken?
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Love_Jordy

Re: vraag over bitten

Bericht door Love_Jordy » ma 08 feb 2010, 20:40

Het ligt ook merendeels aan jou hoe hard of zacht je zelf rijd..
Ik ben niet zo thuis in de bitten.. Heb zelf een ongebroken trens ook een dikke, maar hij kent volgens mij niets anders, gaat goed.'
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Esther

Re: vraag over bitte

Bericht door Esther » ma 08 feb 2010, 20:41

Het dangerbit gebruik ik bij Jeskim. Een dubbelgebroken watertrens die op slot kan schieten, heb ik net wat meer te vertellen.. Ligt fijn in haar mond en bevalt erg goed..

Afbeelding

Voor Tea heb ik een ongebroken bustrens.
Reageert ze best goed op.. Beter dan op een dure sprenger aurigan, hihi..
Het is met bitten echt proberen wat goed bevalt, elk paard reageert weer anders.

Op Jeskim ben ik begonnen met een enkelgebroken watertrens, maar die prikte in haar gehemelte en lag dus absoluut niet fijn, Jeskim liep steeds met haar hoofd in de lucht.. Andere paarden kunnen er wel prima mee gereden worden.

Tea heeft een dubbelgebroken sprenger aurigan gehad, liep ze wel aardig op, maar heb toen ook het bit van Jeskim een keer erin gehad, ze werd me aan de hand wel wat erg sterk.. Met rijden reageerde ze daar ook wel lekker op, dus heb ik voor haar de ongebroken bustrens gekocht en die bevalt erg goed..

Qua inwerking kan ik het niet uitleggen, het is meer een gevoel..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 08 feb 2010, 20:45

een enkel gebroken bit heeft een notenkraker effect, als jij de teugels aan neemt, wijst de punt in het gehemelte van Bink. Leg het bit maar eens over je onderarm, en duw dan beide ringen maar eens naar elkaar.

Een dubbel gebroken bit heeft een extra breekpunt in het midden,zodat ie eigenlijk niet in het gehemelte prikt. Je hebt dan bolle en platte tussenstukjes. Platte tussenstukjes geven weer meer druk op de tong.

d-trens is een bit dat geen ronde ringen heeft, maar in de vorm van de letter D, met een vlakke kant die tegen de mondhoek aan ligt,zodat ie stabieler ligt, en beter stuurhulpen zou doorgeven. Bustrens is denk ik een beetje het zelfde idee, alleen een minder vlakke kant tegen de mondhoek aan.

Een watertrens is een bit waarbij de bitringen helemaal rond zijn, en die je helemaal rond kan draaien. Nadeel kan zijn dat de mindhoekjes van je paard er tussen klemmen.

Het bit is zo zacht als de hand van de ruiter. Ik rij karev met een ongebroken watertrens, die kan dus helemaal niet in het gehemelte prikken.

Ik heb nog wel een dubbelgebroken watertrensje te leen, die kan je testen

Maar is je huidige bit te krap in de mondhoekenen moet ie een maat ruimer(van12,5 naar13), of is het bit te dik? Zolang bink er fijn op loopt zou ik niet switchen
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Esther

Bericht door Esther » ma 08 feb 2010, 20:48

Ik zit nu eigenlijk te twijfelen of ik een ongebroken watertrens heb of een bustrens, hihi..

Een te dik bit is inderdaad niet fijn.. Zou zachter zijn, maar sommige bitten zijn zo dik!! Bij mijn KWPN zat ook een bit, was een behoorlijke mondvol, die liep echt fijne rop een dunner bit..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » ma 08 feb 2010, 20:56

het bit wordt hem krap in de mondhoeken. Wat jij zegt tamara zeg ik ook altijd, Dat het bit zo zacht is als de hand van de ruiter. Liefst loop ik met zo minimale druk op de teugels.

dangerbit valt geloof ik af voor bink. lijkt mij bij een struikelpartij niet erg fijn voor hem.Hij ligt geregeld op zn plaat.
zo'n ongebroken watertrens is toch eigenlijk gewoon een stang? Ik heb altijd het idee dat dat zo scherp is, of valt dit mee?

tja en bink kent niet anders dan dit bit. Wat dat betreft heb ik het liefst hetzelfde weer, maar misschien is het ook wel goed om eens verder te kijken dan alleen dit bit.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Nu paardloos.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 08 feb 2010, 21:03

nee, een stang heeft een hefboomwerking dmv scharen, en dat heeft een ongebroken water/bustrens niet.
Esther

Bericht door Esther » di 09 feb 2010, 20:24

Is wel een gebruikelijke vergissing, ik maakte hem ook..
Een stang is wat anders dan een ongebroken trens, stang heeft inderdaad hefboomwerking en een ongebroken trens niet. Stang werkt dus veel sterker in!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 09 feb 2010, 20:53

ik ben gister eerst wezen kijken bij een particulier via MP. Maar zaten allemaal scherpe randen aan dat bit, dus lekker laten liggen en direct ook besloten dat ik een nieuwe ga kopen. Ik heb nu net zo een als ik al had, alleen iets dunner en een centimeter breder. Zoals tamara al zei, als hij er lekker op loopt, dan ook zo laten. dus iets dunner, is zn mond niet zo vol en iets breder. nu nog wachten op beter rij weer, dat ik kan gaan uitproberen.

gelijk ook maar even een nieuwe broek en handschoenen gekocht, ze hadden wel tot 75% korting zag ik, dat is altijd leuk.
Nu paardloos.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 10 feb 2010, 07:50

waar??? haha
Kelly

Bericht door Kelly » wo 10 feb 2010, 08:13

Ik rij met een dubbelgebroken bitje en longeer met een ongebroken bitje.
Uiteindelijk wil ik hem ook met het ongebroken bit gaan rijden maar voor nu is dat nog iets te vroeg.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 10 feb 2010, 08:15

@ esther,
watertrens heeft losse ringen
bustrens zit vast

danger bit heb ik in het verleden ook gehad die kan idd niet verder dan op het plaatje hierboven is weergegeven :j (dan krijgt ie dus op dat moment een scherpe inwerking)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 10 feb 2010, 08:25

maar asl een danger bit bij op slot schieten scherer is, dan zou een ongebroken bit ook scherp zijn?
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 10 feb 2010, 08:38

ja in mijn ogen werkt alles wat helemaal recht is toch echt als stang.... waarom kan er anders geen gebroken bitje in?
ik heb nog nooit een ongebroken bit in mijn paard d'r mond gehad
en die danger gebruikte ik alleen met buitenwandelen dat als ze de gedachte had om hem te smeren dat dat dus scherper werkte
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 10 feb 2010, 08:45

kijk vooral goed naar jou paard ze mond. Fjorden hebben vaak een laag rooster waardoor een gebroken bit niet altijd per definitie zachter hoeft te zijn.

Ik heb toen de tijd de tandarts en myler eens om advies gevraagd en toen uiteindelijk opeen ongebroken bitje uitgekomen die wat gevormd was.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 10 feb 2010, 08:46

ruitersport veendam. heerlijke neopreen handschoenen, en die zijn lekker warm.........moest net weer een pak hooi openmaken, had het niet eens koud gehad.
Nu paardloos.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 10 feb 2010, 09:00

ik vind persoonlijk een ongebroken bit zachter dan een enkel gebroken. Ongebroken kan niet prikken, en ook niet hefbomen(een trensje dan hé)
Esther

Bericht door Esther » do 11 feb 2010, 05:59

Tamara schreef:maar asl een danger bit bij op slot schieten scherer is, dan zou een ongebroken bit ook scherp zijn?
Volgens mij is dat dus niet zo, dat een danger bit scherper in werkt als hij op slot schiet, dat is nu mijn theorie.. Maar toch luistert Jes er wel naar, misschien doet Jes het ook prima op een gewone ongebroken trens, ik rijd nu al zo lang met deze en ze is qua gedrag nogal veranderd..
Het wordt wel aangeprezen in de advertenetie dat hij als een stang in zou werken, maar dat is dus eigenlijk niet zo.. Maar het bit bevalt, dus houd ik deze maar..

Ik weet overigen shet verschil tussen een water en een bus trens en ik heb het bit ook vaak genoeg in gedaan, maar kan nu ineens niet bedenken wat het nu is, hihi..

Een stang heeft een kinketting, en dan krijg je hefboomwerking. Een ongebroken trens heeft dat niet en werkt dus heel anders!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Kelly

Bericht door Kelly » do 11 feb 2010, 06:35

Ongebroken bitjes zijn het zachtst :j
Maar dat wil niet zeggen dat het voor ieder paard het prettigst is.

Een paard met een onbeweeglijke en stille stugge mond is niet plezierig op een ongebroken bit.

Paarden die juist een heel speels mondje hebben kunnen erg veel baat hebben bij de stabiele ligging van een ongebroken bit.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 11 feb 2010, 09:12

Sommige paarden vinden een gebroken bit ook helemaal niet prettig en zijn dan veel onrustiger in/met hun hoofd.

Ilonk heb ik op een dikke ongebroken pelhalm (rubber) die ik op de bovenste teugel rijd (heel klein beetje hefboomwerking) als ze braaf is en als ze té druk is dan met onderste teugel erbij.

Brass heeft een dubbelgebroken kneveltrens met koperenrolletje. De knevel voor een rustigere/stabielere ligging en duidelijker doorkomen van de signalen. Ze is natuurlijk nog maar een puppy.

Edit: Nog even een toevoeging. Ik wil graag mijn paarden op ongebrokken bitten rijden als ik een wedstrijd rijd waar ik veel moet kaartlezen en dus met één hand rijd. Een gebroken bit geeft dan teveel 'speling' en is erg onrustig in de mond. Brass zal dus tzt ook wel overgaan op een ongebroken, hoogst waarschijnlijk rubberen, bit (zonder hefboom want ik hoop dat ik haar beter kan opvoeden dan dat Ilonk is opgevoed...)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Plaats reactie