Benen over bakrand, schrapen, gaan liggen in poetsplaats...

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Anna_Dani

Benen over bakrand, schrapen, gaan liggen in poetsplaats...

Bericht door Anna_Dani » wo 03 feb 2010, 11:02

Misschien dat jullie d'r oplossing hebben en zo niet, misschien wat tips en suggesties..

Dani slingert elke keer haar benen (om en om) over de bakrand. De bakrand is zo'n 60 cm hoog en daarboven zitten dan buizen, zodat ze er niet overheen kan. Als ze dan terugtrekt, dan blijft haar hoef achter de bakrand hangen. Best gevaarlijk dus!

Nou hebben wij paddocks met groene flexibele banden. Daarbij doet ze het ook en dan steekt ze haar hoofd er ook doorheen. Vorige keer was ze gevallen en lag ze dus vast in die banden.

Ze schraapt heel erg met haar voorbenen als ze moet wachten, zo erg dat ze waarschijnlijk nu al op ijzers moet.

En dan heeft ze nu iets nieuws, namelijk gaan liggen in de poetsplaats, dus als ze aan twee touwtjes vast staat. Ze hangt zichzelf dan gewoon op.

Hebben jullie hier ervaring mee? Het is vast jongigheid, maar ze schreeuwt echt om aandacht. Ze is ook zo op mij gefixeerd dat ze koste wat het kost bij mij wil komen (dus door de groene banden heen). Ook als er iemand anders bij staat en ik loop weg, dan wordt ze helemaal gek!

Om er nou elke keer bij te gaan staan is ook niet echt een optie. Meestal zet ik haar lekker los en dan doe ik haar stalletje enzo. Maar ik maak me wel een beetje zorgen. Help!
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
claudia

Re: Benen over bakrand, schrapen, gaan liggen in poetsplaats...

Bericht door claudia » wo 03 feb 2010, 12:38

Ik zou haast zeggen : stroom erop.

Ze heeft gewoon nergens ontzag voor en dat is gewoon iets wat ze moet leren.

Coen stond ook al behoorlijks snel op ijzers(die schraapt namelijk ook), zijn voeten werden gewoon vierkant.

Zou paard verveeld zich, denk ik, behoorlijk. Ze is nog best jou en staat toch al weer een tijdje op stal.

Proberen dat ze toch zo veel mogelijk naar buiten kan met een stroomdraadje erlangs.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 03 feb 2010, 13:25

Stroomdraadje is geen optie, want het is een pensionstal waar ik sta dus niet zelf kan beslissen om er stroom op te zetten. Dat is trouwens wel het enige waarvoor ze enorm ontzag heeft.

Maar dat vervelen... Stel, ik zet haar een jaar op het land, zodat ze lekker kan spelen en zich niet hoeft te vervelen. Zodra ik haar terug haal, gaat ze zich toch weer vervelen?
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » wo 03 feb 2010, 13:29

Dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk. Ik denk wel dat dit paard behoefte heeft aan lekker veel buiten staan met soortgenootjes.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 03 feb 2010, 13:38

Ja, hopelijk zo rond april/mei weer, als ze de wei weer op mag. Nu kan ze alleen in de bak of paddock. En in de bak samen met een ander paard gaat nog wel, maar de paddocks zijn te klein.
claudia

Bericht door claudia » wo 03 feb 2010, 13:53

Anna_Dani schreef:
Maar dat vervelen... Stel, ik zet haar een jaar op het land, zodat ze lekker kan spelen en zich niet hoeft te vervelen. Zodra ik haar terug haal, gaat ze zich toch weer vervelen?
Dan is ze natuurlijk weer een jaar ouder en dan zijn ze in het koppie ook weer anders.
Je hebt nu gewoon een heel jong dier bijna 24 uur per dag binnen staan en dat valt tegen.
Die moet je fris in het koppie kunnen houden.

Mijn coentje stond ook al vrij vroeg veel binnen maar die kon er overdag nog veel uit maar daar heb ik in het begin ook echt veel meer gedaan en gespeeld.

Bij mij staat hij dan op stal maar hij heeft wel contact met zijn buurvrouw(en dat vindt hij natuurlijk geweldig)

En als ze een jaar verder is kun je veel intensiever met haar aan de gang, ook wat rijden betreft. Dan zijn ze veel rustiger in het koppie.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 03 feb 2010, 14:02

Ja daar zit wat in inderdaad. Nou hopelijk mogen ze vroeg in het voorjaar op het land, dat scheelt al een heel stuk. De winter is gewoon een lastige tijd...
k4tink4
Contacteer:

Bericht door k4tink4 » wo 03 feb 2010, 14:08

Over dat stroomdraad, je zou het wel kunnen voorstellen.. Je zult heus niet de enige zijn/blijven met een paard die er doorheen probeert te komen. trek de stoute schoenen aan en vraag het gewoon, nee heb je, ja kun je krijgen :o?
Djinty
(Stedjeblakken x Halldor)
Afbeelding
Fran

Bericht door Fran » wo 03 feb 2010, 16:45

Lijkt mij gewoon pure verveling, en als je er dan bent, dan wil ze ook 200% je aandacht. Is er nergens een stal waar ze lekker naar buiten kan in de winter met maatjes?
Hopelijk kan ze van het voorjaar lekker 24/7 het land op. Lekker een jaartje groot worden.
Op dit moment gewoon lekker met mee spelen, en krijgt ze in de paddock wel hooi? Want buiten alleen in een paddock staan waar ze niet eens met zn 2en in kunnen, dan lijken ze me nogal klein is natuurlijk ook geen reet aan.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 03 feb 2010, 19:13

Ze verveelt zich denk ik idd, daardoor gaat ze met haar benen over de bakrand heen. Is misschien een paardenvoetbal een optie? Zo hou je haar misschien bezig als ze in de paddock staat :)

Over dat gefixeerd zijn... dat doet me heel erg denken aan een vriendin van me met haar haflinger. Zodra zij wegloopt gaat haar haf rondjes draaien, schrapen en hangen. Zij kreeg als tip om haar vast te zetten en dan zelf een tijdje in de auto zitten, laat haar maar een uur vast staan. En dan dat niemand haar aandacht geeft, ook geen negatieve!
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 04 feb 2010, 12:03

Fran schreef:Lijkt mij gewoon pure verveling, en als je er dan bent, dan wil ze ook 200% je aandacht. Is er nergens een stal waar ze lekker naar buiten kan in de winter met maatjes?
Hopelijk kan ze van het voorjaar lekker 24/7 het land op. Lekker een jaartje groot worden.
Op dit moment gewoon lekker met mee spelen, en krijgt ze in de paddock wel hooi? Want buiten alleen in een paddock staan waar ze niet eens met zn 2en in kunnen, dan lijken ze me nogal klein is natuurlijk ook geen reet aan.
Helaas is dat in de randstad niet te vinden of niet te betalen. En ik wil haar wel elke dag doen, dus kan niet te ver. 24/7 gaat ze sowieso niet het land op, dat is niet toegestaan op de stal waar ik sta, maar in ieder geval overdag en dat scheelt wel.

In de paddock is wel ruimte voor 2, maar ze is nog erg trapperig. In de grote bak is de kans kleiner dat zij of het andere paard in een hoek wordt getrapt omdat ze dan niet op elkaars lip staan.
Evy schreef:Ze verveelt zich denk ik idd, daardoor gaat ze met haar benen over de bakrand heen. Is misschien een paardenvoetbal een optie? Zo hou je haar misschien bezig als ze in de paddock staat :)

Over dat gefixeerd zijn... dat doet me heel erg denken aan een vriendin van me met haar haflinger. Zodra zij wegloopt gaat haar haf rondjes draaien, schrapen en hangen. Zij kreeg als tip om haar vast te zetten en dan zelf een tijdje in de auto zitten, laat haar maar een uur vast staan. En dan dat niemand haar aandacht geeft, ook geen negatieve!
M'n voetbal is stuk, dus moet even een nieuwe kopen. Weet niet wat ze daarvan vindt.

Ik geef haar wel kuil in de paddock, maar ik weet niet of ze dat als beloning ziet. Ik zal het er volgende keer eerst in leggen en dan haar erin zetten. Maar dan neemt ze meestal een paar hapjes en is ze het alweer zat.

Stroomdraad, ja ik kan het vragen, maar het is een botterik...
k4tink4
Contacteer:

Bericht door k4tink4 » do 04 feb 2010, 12:13

Welke pensionstalling sta je? en waar?
Djinty
(Stedjeblakken x Halldor)
Afbeelding
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 04 feb 2010, 12:25

Stal Enthoven in Lisserbroek.
Wiesje

Bericht door Wiesje » do 04 feb 2010, 16:04

Dit klinkt inderdaad gewoon als een jong dier dat zich gruwelijk verveeld, en als ik een heel eerlijk antwoord mag geven vind IK dat zulke jonge beesten niet eens zo veel binnen zouden MOGEN staan. Die moeten met soortgenoten in een groep de wei op! Natuurlijk trapt ze nog, dan heet rangorde bepalen.

Als dat geen mogelijkheid is, vind ik dat je je paard een beetje tekort doet. Sorry, klinkt misschien heel gemeen, maar dat vind ik er wel van.

Verder kun je dat over de rand klimmen alleen oplossen door stroom vrees ik.
Gaan liggen op de poetsplaats is ook gewoon ondeugd en kun je oplossen door haar (eventueel met harde hand) overeind te jagen.
Dennis

Bericht door Dennis » do 04 feb 2010, 18:03

In jouw situatie had ik er eerder voor gekozen om je paard in een kudde in te scharen. Je kunt er dan zelf niets mee, maar voor voor je paard stukken beter. Nu zijn dit de ondeugden die ze laat zien, maar wat worden de volgende? Tot april duurt voor een paard dat zich verveelt nog errrrug lang.
Nu inscharen in een bestaande kudde is niet echt gunstig maar voor de weken tot april zou ik hard op zoek gaan naar een wei waar ze evt met een ander jong paard kan staan. Je wil om haar elke dag te doen zul je in mijn ogen even aan de kant moeten zetten en het welzijn van je paard voorop plaatsen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » do 04 feb 2010, 18:22

Misschien toch een tijdje op stal wassenaar gaan staan, daar kunnen ze wel dag en nacht de wei op en kun je ook wat met haar doen als je dat wilt is voor beide een goede oplossing dan,
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » do 04 feb 2010, 19:12

hey wat een vervelende situatie.
Bij ons worden ze rond 08.00 buiten gezet en om 17.00 weer binnen gehaald, s avonds ging ik dan lekker rijden of longeren. Nu staat die van mij ook binnen omdat ik eerlijk gezegt hem nog niet buiten wil hebben na zijn nieuwjaarsduik. De paddocks worden momenteel ook nog gerenoveerd dus als ze helemaal klaar zijn gaat hij ook weer lekker naar buiten.
Ik hoop dat je een oplossing kan vinden!
(ruinen bij de ruinen en merrie's bij de merrie's)
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
roos

Bericht door roos » do 04 feb 2010, 20:21

Lastig zeg. En een voerbal of zoiets. Beetje biks er in of een wilgentak?
Kan ze lekker knabbelen.

En over dat staan op de poetsplek. Is het meer angst of gewoon gekkigheid dat ze zich laat vallen.
Ekdal is bijna 2 en die had er in het begin ook moeite mee. Ik heb het gewoon veel geoefend, soms een zweepje erbij en nu staat hij heel rustig tussen de touwen(nouja meestal dan)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 05 feb 2010, 07:50

zo te horen verveeld ze zich en heeft ze nog niet zoveelontzag voor andere paarden en jouzelf.

Gooi haar inderdaad het land op en haal haar terug wanneer je meteen goed met haar aan de slag kan. Op deze manier ontwikkel je geen prettig paard ben ik bang.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 05 feb 2010, 19:13

Dat op de poetsplaats...doet ze dat alleen met iemand erbij of ook zonder? Het klinkt, heel persoonlijk alsof ze gewoon strontverwend aandacht staat te halen (en waarschijnlijk heeft ze dat ooit eens opgered te krijgen en is dat niet vergeten).
Tijd vastzetten en géén aandacht aan schenken...'cursus vaststaan', zoals dat hier genoemd wordt. Koffie gaan drinken of noem maar op.

Benen over de bakrand klinkt beetje als de ongeduldige paarden hier. Sas was er kei in áltijd met een gigantisch dikke drol als bedankje, liefst helemaal over haar 'sta-gebied' gesmeerd en dan maar gedragen alsof we haar verwaarloosden als ze vaststond en ze even geen aandacht kreeg. (of een wilde stier die vast stond)
Liefst stond ze dan ook te schrapen, poetsbakken, voerbakken...alles was niet veilig en vloog meestal door de lucht. (werd echt gelanceerd) Maar door langdurig negeren is dat toch enorm opgeknapt :j
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie