Biotine, helpt dat nu echt?
Biotine, helpt dat nu echt?
Hay heeft eigenlijk echt super hoeven. Ze brokkelen/scheuren zelden of nooit, de hoefsmid komt gemiddeld 2x per jaar en dan nog zijn er geen noemenswaardige problemen.
Laatste keer kon hij van de achterste hoeven zelfs amper wat afhalen.
Nu is dat altijd perfect gegaan, maar we gaan toch steeds meer buitenritjes maken en wij kunnen hier niet weg voordat we een half uur tot een uur op asfalt rijden. (afhankelijk welke richting we uitgaan)
Zit dus wel te 'vrezen' voor de dag dat zijn hoeven echt te kort zijn door het buiten rijden en dus niet genoeg willen aangroeien.
IJzers zie ik echt als een laatste 'redmiddel', daar begin ik liever niet aan. Hoefschoenen zou misschien een oplossing kunnen bieden, maar dat heeft natuurlijk ook z'n nadelen.
Ik heb wel eens gehoord van biotine bijvoeren om de hoeven beter te laten groeien, maar helpt dat nu echt?
Graag hoor ik ervaringen, zowel de positieve als de negatieve! Of andere suggesties natuurlijk!
Laatste keer kon hij van de achterste hoeven zelfs amper wat afhalen.
Nu is dat altijd perfect gegaan, maar we gaan toch steeds meer buitenritjes maken en wij kunnen hier niet weg voordat we een half uur tot een uur op asfalt rijden. (afhankelijk welke richting we uitgaan)
Zit dus wel te 'vrezen' voor de dag dat zijn hoeven echt te kort zijn door het buiten rijden en dus niet genoeg willen aangroeien.
IJzers zie ik echt als een laatste 'redmiddel', daar begin ik liever niet aan. Hoefschoenen zou misschien een oplossing kunnen bieden, maar dat heeft natuurlijk ook z'n nadelen.
Ik heb wel eens gehoord van biotine bijvoeren om de hoeven beter te laten groeien, maar helpt dat nu echt?
Graag hoor ik ervaringen, zowel de positieve als de negatieve! Of andere suggesties natuurlijk!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Re: Biotine, helpt dat nu echt?
Ik heb Jodocus (schimmel kruizing percheron) ong. 1.5 jaar hoof maker (oa biotine) geven.
Ik heb totaal geen verschil gezien in de groei van de hoeven achteraf, mij is wel gezegd toen, het minstens 1 jaar te geven.
Uiteindelijk heb ik hem af moeten laten maken, door ernstige verbening van het hoefkraakbeen. Of dat de reden was dat het supplement minder hielp? Zijn doorbloeding in de hoef was al nihil, en dus ook de groei.
Bij jouw paard is dit dus misschien anders.. Omdat je jouwe verder gezonde hoeven heeft.
Ik heb totaal geen verschil gezien in de groei van de hoeven achteraf, mij is wel gezegd toen, het minstens 1 jaar te geven.
Uiteindelijk heb ik hem af moeten laten maken, door ernstige verbening van het hoefkraakbeen. Of dat de reden was dat het supplement minder hielp? Zijn doorbloeding in de hoef was al nihil, en dus ook de groei.
Bij jouw paard is dit dus misschien anders.. Omdat je jouwe verder gezonde hoeven heeft.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Interessant, ik volg even.
Djinty heeft namelijk precies hetzelfde.. (sterke hoeven, brokkelen/scheuren niet, maar groeien ook nauwelijks)
Djinty heeft namelijk precies hetzelfde.. (sterke hoeven, brokkelen/scheuren niet, maar groeien ook nauwelijks)
Djinty
(Stedjeblakken x Halldor)

(Stedjeblakken x Halldor)

Collin moest ook een tijd Biotine door zijn voer omdat zijn hoeven niet goed genoeg groeide,maar of het nou echt geholpen heeft weet ik eigenlijk niet meer.
Bandnetels schijnen beter te werken maar die zijn nu een beetje moeilijk te vinden.
Bandnetels schijnen beter te werken maar die zijn nu een beetje moeilijk te vinden.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
-
Ik had Ronan al een aantal jaren op de biotine staan. Heb sinds zo'n 1,5 jaar een ander soort biotine kunnen kopen, particulier. Normaal zit er bijv 1000 eenheden biotine in, in deze 100.000. Je hoeft dus veel minder te geven.
Ik weet wel dat Roon zijn voeten er wel beter van zijn geworden, maar dat ze sneller groeien? Dat geloof ik niet. Ik kan niet zeggen, dat de smid eerder moest komen omdat ze te lang waren. Bij Roon merkte ik dat zijn hoeven beter van kwaliteit zijn. Ook de smid merkte dat op. Als ik eerst zag dat er een scheurtje in zijn hoef zat, kon ik hem op stal zetten en de smid bellen. 1x zag ik het scheurtje pas tijdens een buitenrit. Moest toen nog terug en toen ik op stal kwam, was het een scheurtje van zo'n kleine cm. Dat ging toen hard. Maar dat heeft hij de laatste jaren bij mij niet meer gehad. Marjon heeft van mij ook de biotine meegekregen en als hij op is, probeer ik wel weer nieuwe te regelen voor haar.
Ik weet wel dat Roon zijn voeten er wel beter van zijn geworden, maar dat ze sneller groeien? Dat geloof ik niet. Ik kan niet zeggen, dat de smid eerder moest komen omdat ze te lang waren. Bij Roon merkte ik dat zijn hoeven beter van kwaliteit zijn. Ook de smid merkte dat op. Als ik eerst zag dat er een scheurtje in zijn hoef zat, kon ik hem op stal zetten en de smid bellen. 1x zag ik het scheurtje pas tijdens een buitenrit. Moest toen nog terug en toen ik op stal kwam, was het een scheurtje van zo'n kleine cm. Dat ging toen hard. Maar dat heeft hij de laatste jaren bij mij niet meer gehad. Marjon heeft van mij ook de biotine meegekregen en als hij op is, probeer ik wel weer nieuwe te regelen voor haar.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ik denk toch dat als je over asfalt wilt rijden je de consequenties ervan moet dragen. Dus of ijzers, of hoefschoenen.
Ik heb ook jaren getobt met voeten (scheuren, geen ijzer meer kunnen slaan, gevoelig lopen) helemaal opgelost door gewoon een GOEDE smid te nemen
Ik heb ook jaren getobt met voeten (scheuren, geen ijzer meer kunnen slaan, gevoelig lopen) helemaal opgelost door gewoon een GOEDE smid te nemen

Biotine moet je erg lang geven wil je resultaat zien. Het bevordert de groei maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het de groei dusdanig bevordert dat je er een aantal een keer per week/ een aantal keer week over het asfalt moet lopen. Ook nat zand zorgt dat de hoef slijt (voor zover je dat slijten mag noemen). Ik zie het aan onze paarden ook die worden maar 2 a 3x per jaar bekapt omdat ze bij ons op stal al lopen door zand, wei en beton. En daar komen de km die je dan onder het zadel maakt ook nog bij. Ik heb vorig jaar Ros ook op een ijzertje moeten zetten omdat hij te gevoelig ging lopen.
Brandnetel werkt goed tegen bloedarmoede, afscheiding van urniezuur (nierwerking), betere doorbloeding (artritis/ hoefbevangenheid) en ook drachtige merries kan het goed voor de ontwikkeling van de biest. Een goede doorbloeding is inderdaadn ook van belang bij goede hoefgroei maar ik heb nog niet eerder gehoord dat brandnetel dat bewerkstelligt. Bij het bijvoeren van rozenbottel is verbetering van hoefgroei overigens wel aangetoond.
Brandnetel werkt goed tegen bloedarmoede, afscheiding van urniezuur (nierwerking), betere doorbloeding (artritis/ hoefbevangenheid) en ook drachtige merries kan het goed voor de ontwikkeling van de biest. Een goede doorbloeding is inderdaadn ook van belang bij goede hoefgroei maar ik heb nog niet eerder gehoord dat brandnetel dat bewerkstelligt. Bij het bijvoeren van rozenbottel is verbetering van hoefgroei overigens wel aangetoond.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Als je geen ijzers wil, zou ik gewoon hoefschoenen nemen.
Aan biotine betaal je je eigen scheel en je moet het erg lang voeren wil je er uberhaüpt iets van merken.
Voor een jaar biotine voeren, kun je heel wat schoenen kopen
Aan biotine betaal je je eigen scheel en je moet het erg lang voeren wil je er uberhaüpt iets van merken.
Voor een jaar biotine voeren, kun je heel wat schoenen kopen

http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Suzanne heeft gelijk. Biotine bevordert de hoefgroei. NIET de SNELHEID, maar alleen de KWALITEIT.
En daarvoor moet je het idd langdurig geven. Het heeft voor jouw Hayco dus totaal geen zin als je het over de afslijting hebt.
Maar wat is precies de reden dat je dan geen ijzers wil. Financieel of uit principe? Hoefschoenen zijn een leuk alternatief, maar op langere termijn heb je meer schade aan gewrichten en voor de juiste pasvorm zou je dan eigenlijk wekelijks de voet moeten bijvijlen.
En daarvoor moet je het idd langdurig geven. Het heeft voor jouw Hayco dus totaal geen zin als je het over de afslijting hebt.
Maar wat is precies de reden dat je dan geen ijzers wil. Financieel of uit principe? Hoefschoenen zijn een leuk alternatief, maar op langere termijn heb je meer schade aan gewrichten en voor de juiste pasvorm zou je dan eigenlijk wekelijks de voet moeten bijvijlen.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Ik denk dat biotine inderdaad niet zoveel uit gaat maken.. Bij Jeskim ging er eigenlijk ook altijd nagenoeg niets af, maar die werd nooit te kort door het op de weg lopen..
Tekort werden ze pas met mennen, dan lopen ze de hele tijd over de weg, met rijden kun je nog bermen pakken..
Tekort werden ze pas met mennen, dan lopen ze de hele tijd over de weg, met rijden kun je nog bermen pakken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
hier staan ze nu sinds juni met biotine
en begin december zei de smid dat bij Githa en Jalenka de hoefkwaliteit een pak verbeterd is
dus niet hoeveel er aangegroeid was enkel de kwaliteit. Wat dus wel nodig was aangezien Githa wel gevoelige voeten heeft, per ongelijk ietsje te kort staan en dan wil ze niet meer, en voor een jaarling is het zeker beter. Nu dat haar voetjes weer picco bello staan zie ik dat ze veel gelukkiger is.
nu kan ik zelfs een mix bijgeven waar haar portie vitaminen en mineralen ook inzit, dus niet alleen biotine. En sinds ze op deze mix staan komen ze er beide super goed voor. Jammer genoeg is het prijskaartje er wel naar, maar vind 40€ voor 2 paarden voor 2 maand nog wel meevallen als ik zie hoe goed ze voor de moment voorkomen. (zal wel niet alleen hierdoor zijn hoor, mss dat we toch met de biotine stoppen eens de emmer leeg is)
en begin december zei de smid dat bij Githa en Jalenka de hoefkwaliteit een pak verbeterd is
dus niet hoeveel er aangegroeid was enkel de kwaliteit. Wat dus wel nodig was aangezien Githa wel gevoelige voeten heeft, per ongelijk ietsje te kort staan en dan wil ze niet meer, en voor een jaarling is het zeker beter. Nu dat haar voetjes weer picco bello staan zie ik dat ze veel gelukkiger is.
nu kan ik zelfs een mix bijgeven waar haar portie vitaminen en mineralen ook inzit, dus niet alleen biotine. En sinds ze op deze mix staan komen ze er beide super goed voor. Jammer genoeg is het prijskaartje er wel naar, maar vind 40€ voor 2 paarden voor 2 maand nog wel meevallen als ik zie hoe goed ze voor de moment voorkomen. (zal wel niet alleen hierdoor zijn hoor, mss dat we toch met de biotine stoppen eens de emmer leeg is)
zullen de hoeven zich ook niet tot zekere hoogte gaan aanpassen. doordat de doorbloeding ook anders wordt? ik ga ervan uit dat jullie alleen stappen op het asfalt? en anders toch hoefschoenen, die lijken mij ideaal voor dit soort dingen, anders gaan ze met die ijzers nog glijden ook
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ik merk inderdaad niet dat Roon zijn hoeven hard groeien.leoensuzanne schreef:Ik had Ronan al een aantal jaren op de biotine staan. Heb sinds zo'n 1,5 jaar een ander soort biotine kunnen kopen, particulier. Normaal zit er bijv 1000 eenheden biotine in, in deze 100.000. Je hoeft dus veel minder te geven.
Maar ze blijven wel netjes hoor, geen scheurtjes etc. Groeien gewoon mooi aan en zijn goed hard.
Mama van Gwen
(7-2-15)

Hmm, dan heb ik de werking van Biotine idd helemaal verkeerd begrepen... Mij kwam het altijd over alsof ze zoiets probeerden te verkopen als super redmiddel ofzoiets 
Kwaliteit van de hoeven vind ik opzich super, nooit scheuren of brokkelen. Het is echt dat ze niet erg snel groeien, vooral achter dan.

Kwaliteit van de hoeven vind ik opzich super, nooit scheuren of brokkelen. Het is echt dat ze niet erg snel groeien, vooral achter dan.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- nancy imka
Ik heb Imka jaren biotine gegeven en het heeft niks geholpen. Toen heeft ze nog kerabol gehad en weet niet of dat geholpen heeft. Heb er niks van gehoord dat ik gestopt ben ermee was hardstikke duur en merkte geen resultaat...
- rocky&moby
biotine bevorderd de kwaliteit niet de groei, je moet het min een goed jaar voeren voor resulataat. bij mij fjord heeft het wel iets geholpen.
hij had ook slecht groeiende hoefen en daar heeft laurierzalk goed mee geholpen. Iedere 2 dagen de voeten mooi schoon maken en gewoon met je vingers de kroonrand dik insmeren. Dit was op advies van de DA en hoefsmid en tot nu toe heeft dat het het beste geholpen.
hij had ook slecht groeiende hoefen en daar heeft laurierzalk goed mee geholpen. Iedere 2 dagen de voeten mooi schoon maken en gewoon met je vingers de kroonrand dik insmeren. Dit was op advies van de DA en hoefsmid en tot nu toe heeft dat het het beste geholpen.
-
Tegen mij werd ook gezegd, iedere dag voeten invetten en om de 2 a 3 dagen de voetjes en vooral de kroonrand wassen met groene zeep (geen vloeibare). Dit dan een kwartiertje laten zitten en dan uit spoelen.
Ik had ook een mengelmoesje van azijn met zonnebloemolie en smeerde dat met regelmaat er op.
Ik had ook een mengelmoesje van azijn met zonnebloemolie en smeerde dat met regelmaat er op.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
Dat van die laurierzalf heb ik ook gedaan. Elke dag de kroonrand ermee insmeren, lekker groen spulletje.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Biothine KAN de hoefgroei qua kwaliteit bevorderen, niet qua snelheid.
Afh. van de oorzaak van de beroerde voeten (neem aan dat niemand met paard met goede voeten het voert) werkt het soms wel en soms niet.
Afh. van de oorzaak van de beroerde voeten (neem aan dat niemand met paard met goede voeten het voert) werkt het soms wel en soms niet.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Volgens mijn hoefsmid,groeien hoeven er niet sneller van, maar worden ze harder, maar te harden hoeven is ook niet goed, want die breken eerder af.Biotine helpt wel heel goed bij haargroei, ik voerde het mijn fries omdat ze zomereczeem had en door haar biotine te voeren bleven haar manen nog enigzins op lengte en de haren worden steviger dus breken minder snel.misschien een tip voor de eczemers hier.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)