Mestonderzoek
- Love_Jordy
Mestonderzoek
Heloo Mede Fw'ders!
Misschien kunnen jullie deze site alllllaaaaang!!?
Of niet!
http://www.wormbestrijding.nl/paard_index.html
* Krijg je een hele set thuisgestuurd, en dan kun je de mest van je peerd in een potje doen, en weer opsturen. er wordt streng onderzocht op parasieten, en je krijgt de juist ontwormingsmiddel thuisgestuurd.
een stalgenoot van mij heeft een middel gekregen. haar paard had eitjes van een wormsoort. Heel handig.
Wie heeft hier meer ervaring mee?
Of niet!
* Krijg je een hele set thuisgestuurd, en dan kun je de mest van je peerd in een potje doen, en weer opsturen. er wordt streng onderzocht op parasieten, en je krijgt de juist ontwormingsmiddel thuisgestuurd.
een stalgenoot van mij heeft een middel gekregen. haar paard had eitjes van een wormsoort. Heel handig.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Re: Mestonderzoek
Toch niet zo streng ben ik bang. Zhellie heeft ondanks 3 mestonderzoeken door dit instituut al die tijd met een wormbesmetting rond gelopen. Pas door bloedonderzoek werd dit duidelijk. Je gaat er echter van uit dat als een mestonderzoek geen besmetting aan geeft, dat de oorzaak van een ribbig paard ergens anders ligt.Love_Jordy schreef:Heloo Mede Fw'ders!
Of niet!
Nee, ik ben hiervan genezen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
- Love_Jordy
0kee das weer een andere kant, goed om te horen!! Voor jou niet zo goed natuurlijk..
maar zo kan ik een beetje inschatten hoe of wat.,
maar zo kan ik een beetje inschatten hoe of wat.,
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
- nancy imka
Hosta was bij een mest onderzoek ook altijd schoon terwijl uit het bloed onderzoek altijd bleek dat ze wel wormen had. Dus ik geloof ook niet zo in mestonderzoeken. Al heb ik er wel een laten uitvoeren door de dierenarts laatst omdat hij het niet nodig vond om een bloedonderzoek te doen gezien ze er goed en gezond uitzien
- Love_Jordy
ja precies,,
Maar weet je wat ik dan zo raar vindt.
Dat je geen wormenkuren gewoon in de winkel kan kopen. Ja omdat ze dan resistent worden. Maar dan denk ik van. Als het dan merendeels toch niet klopt, waarom zou je dan een mestonderzoek moeten laten doen.
ik heb het aan mijn DA gevraagt, en die zei ook dat ik een mestonderzoek moest laten doen. Ik doet niet bij mijn dierenarts maar mensen die er 'gespecialieerd' in zijn. Ik wacht gewoon op wat hun vinden in de mest en dan kan ik altijd nog kijken of ik het geef of niet toch?
Maar weet je wat ik dan zo raar vindt.
Dat je geen wormenkuren gewoon in de winkel kan kopen. Ja omdat ze dan resistent worden. Maar dan denk ik van. Als het dan merendeels toch niet klopt, waarom zou je dan een mestonderzoek moeten laten doen.
ik heb het aan mijn DA gevraagt, en die zei ook dat ik een mestonderzoek moest laten doen. Ik doet niet bij mijn dierenarts maar mensen die er 'gespecialieerd' in zijn. Ik wacht gewoon op wat hun vinden in de mest en dan kan ik altijd nog kijken of ik het geef of niet toch?

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Ik heb van de zomer, en in het najaar bij al mijn 5 paarden een mestonderzoek laten doen, ze waren vrij!! Toch vonden we spoelwormen in de mest van Ewald, en later in die van Eachann. Ik heb via het woud laten doen en vond het dus wel een erg prijzig eindrusultaat:
-10 wormonderzoekpakketjes dus in totaal.
-3x ontwormd om van de spoelwormen af te komen.
-niet fit ogende paardjes ivm diaree, plukkerig vachtje, boller buikje.
Tja.. heel handig dus dat je minder hoeft te ontwormen om resistentie tegen te gaan, maar nu had ik alle kosten dus dubbelop, en het balangrijkst, mijn paardjes hebben langer last gehad van spoelwormen als nodig was geweest.
Hoe ik het nu dus ga doen? Geen idee nog.....
-10 wormonderzoekpakketjes dus in totaal.
-3x ontwormd om van de spoelwormen af te komen.
-niet fit ogende paardjes ivm diaree, plukkerig vachtje, boller buikje.
Tja.. heel handig dus dat je minder hoeft te ontwormen om resistentie tegen te gaan, maar nu had ik alle kosten dus dubbelop, en het balangrijkst, mijn paardjes hebben langer last gehad van spoelwormen als nodig was geweest.
Hoe ik het nu dus ga doen? Geen idee nog.....
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Ik heb nu via de DA laten onderzoeken. Waar mensen de fout mee ingaan is dat ze denken dat als er na mestonderzoek wordt gezegt dat ze niet hoeven te worden ontwormt ze ook wormvrij zijn. Dat is niet zo. Ze tellen het aantal eieren en als die onder een bepaalde waarde zitten dan hoef je niet te ontwormen op dat moment. Het kan dus zijn dat binnen zeer korte tijd er wel echt wormpies uit komen, bv omdat er net in de bal die je in je potje stopt weinig eieren zitten, maar in een hoop van een paar uur later meer. Wij moeten hier ook van 3 verschillende poephopen een bal pakken.
Bovendien zijn er verschillende wormpies he. Er is er 1 die in bepaalde periodes niet reageert op wormmiddelen (die kleine rode dacht ik) en er is er ook een die van de darm naar de bloedvaten gaat er weer terug de darm in.
Dat de mijne niet hoefden te worden ontwormt is voor mij geen reden om te denken dat ze ze dus ook niet hebben.
Voor het weideseizoen gaat er gewoon weer een spuit in en erna ook.
Bovendien zijn er verschillende wormpies he. Er is er 1 die in bepaalde periodes niet reageert op wormmiddelen (die kleine rode dacht ik) en er is er ook een die van de darm naar de bloedvaten gaat er weer terug de darm in.
Dat de mijne niet hoefden te worden ontwormt is voor mij geen reden om te denken dat ze ze dus ook niet hebben.
Voor het weideseizoen gaat er gewoon weer een spuit in en erna ook.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Ik ken die site. Doe standaard 1x per jaar een mest onderzoek. Ik ontworm gewoon mee met het stalschema hier. Het is net wat Anna zegt, over die eitjes die geteld worden. De ene hoop is de andere niet.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Hier ook alleen maar negatieve ervaring ermee. Was altijd schoon maar ondertussen vette wormbesmetting.
Hier wordt weer gewoon normaal ontwormd.
Hier wordt weer gewoon normaal ontwormd.
Orion, daar heb je helemaal gelijk in!
Ik heb het ook via de DA laten lopen, die werken met het woud.
Toch vraag ik me dan aan het eind van het liedje af wat het nu is van de onderzoeken...
Want ontwormen wil je dan toch doen eiteindelijk..
Ik heb het ook via de DA laten lopen, die werken met het woud.
Toch vraag ik me dan aan het eind van het liedje af wat het nu is van de onderzoeken...
Want ontwormen wil je dan toch doen eiteindelijk..
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Een paard is inderdaad nooit vrij van wormen.
Mestonderzoeken worden hier niet meer gedaan. Ook hier geen goede ervaring, paard dat niet ontwormd hoefde te worden maar binnen een maand wel een giga strongyliden besmetting had de rode wormen krioelden gewoon door zijn mest.
Ik doe het niet meer!
Mestonderzoeken worden hier niet meer gedaan. Ook hier geen goede ervaring, paard dat niet ontwormd hoefde te worden maar binnen een maand wel een giga strongyliden besmetting had de rode wormen krioelden gewoon door zijn mest.
Ik doe het niet meer!

Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Ik vind het ook niks
Zeker niet na het verhaal van Mijn vorige paard zoals Nancy al schreef.
Wij doen die mestonderzoeken 1x per jaar nu voor de dierenarts als steekproef maar ga er verder niet "naar" ontwormen ofzo.
Bij mijn paard was het toen zo erg dat de wormen niet meer via de mest naar buiten kwamen omdat ze al door de darmwand heen waren en dus niet meer uitgescheiden werden via de mest.
Nee hoor wij ontwormen nu gewoon zoals we dat altijd deden!

Zeker niet na het verhaal van Mijn vorige paard zoals Nancy al schreef.
Wij doen die mestonderzoeken 1x per jaar nu voor de dierenarts als steekproef maar ga er verder niet "naar" ontwormen ofzo.
Bij mijn paard was het toen zo erg dat de wormen niet meer via de mest naar buiten kwamen omdat ze al door de darmwand heen waren en dus niet meer uitgescheiden werden via de mest.
Nee hoor wij ontwormen nu gewoon zoals we dat altijd deden!
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Van die rode is te begrijpen Marijke. Die staan daarom bekend. Ze kunnen namelijk 'overwinteren' zeg maar en in die periode dat ze ingekapseld zitten reageren ze niet op wormmiddelen. Kort na het ontwormen kunnen ze terug naar de darmen gaan (als hun 'overwintering afgelopen is) en zo in zeer grote aantallen aanwezig zijn. dan zag je ze dus niet op de telling, maar ze zaten dus "ondergedoken".

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Kdies werd om de 2 mnd geteld en zat ook vol met bloedwormen hoor An. Die scheet gewoon hopen wormen op een gegeven moment.
Gelukkig waren we daar op tijd bij en issie nu weer "schoon".
Gelukkig waren we daar op tijd bij en issie nu weer "schoon".
Wij kwamen bij Cratos begin september achter die besmetting middenin het weideseizoen dus. Ik liet om de 10 weken de mest onderzoeken. Nu doen we het anders, ze krijgen een beetje groene klei over het voer en dat neemt levende wormen mee vanuit de darm. Dan zie je precies welke wormen eruit komen en dan geef je daar een kuur voor. Scheelt geld voor het onderzoek en mijn veearts is er blij mee want we kunnen heel gericht ontwormen.
Morgan!! 

Gebruik je dan gewoon van dat poeder Marijke? Of is het in korrel/brokvorm?
Lijkt me ook wel wat nl.
Lijkt me ook wel wat nl.
Ik gebruik de groene klei van Argiletz in poedervorm (kan je halen bij een natuurwinkel en zelf ook een heerlijk gezichtsmaskertje van nemen
). Het gaat in poeder vorm over het voer (gerst/ haver) en dan maak ik het een beetje nat.

Morgan!! 

- Love_Jordy
Huu?? En komen daar de wormen mee naar buiten? haha cool! Nou ja, cool. het is wel heel handig.. nou ik heb toch ondanks de negatieve ervaringen hierboven de mest opgestuurd.
Ik ben benieuwd naar de uitslag naar de hoeveelheid eitjes. en in de zomer laat ik het nog een keer doen, dan zzal de uitslag wel anders zijn.
nouja Bedankt toch voor alle reacties ook al zijn er eigenlijk geen postitieve ervaringen mee.
Ik ben benieuwd naar de uitslag naar de hoeveelheid eitjes. en in de zomer laat ik het nog een keer doen, dan zzal de uitslag wel anders zijn.
nouja Bedankt toch voor alle reacties ook al zijn er eigenlijk geen postitieve ervaringen mee.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Ik ontwormde ook altijd via een vast schema. Toen ik door mijn voorraad spuiten heen was, heb ik vorig jaar ook een mestonderzoek laten doen. Van mijn DA kreeg ik een setje van de De Gezondheidsdienst voor Dieren. Uitslag kreeg ik thuis en ging ook naar de DA en zo kon ik in overleg de juiste wormkuur geven. Denk dat ik 't in het voorjaar nog es doe, voor de zekerheid.
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
- Love_Jordy
ik heb de uitslag al:
Alles <50.. Jordy hoeft niet behandeld te worden en een volgend mestonderzoek kan rond 21 april.. Hij hoeft dus niet (volgens hun ) ontwormd te worden,
Alles <50.. Jordy hoeft niet behandeld te worden en een volgend mestonderzoek kan rond 21 april.. Hij hoeft dus niet (volgens hun ) ontwormd te worden,
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!