Wat moet ik hier nu mee?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

Wat moet ik hier nu mee?

Bericht door Annemarie » za 30 jan 2010, 12:17

Ik heb geen idee wat Nisko heeft maar het zit me niet lekker.

Beest eet goed, ziet er prima uit en je merkt er niks aan. Nu heeft ze sinds woensdag ineens hele smerige achterbenen. Ik heb de mestbulten gecheckt en de meeste zijn normaal met gewone mestballen en 1 is meestal gewoon een zachtere bult zonder duidelijk zichtbare mestballen. Maar geen koeienvlaai nog. En daar liggen dan spetters omheen. Die zie je heel goed in de sneeuw.

Vanmorgen hooi gegeven en Nisko tilt echt heel vaak haar staart op en dan mest ze niet maar laat een wind en vervolgens spettert er alleen wat waterig spul uit. Het druipt letterlijk van de benen en uit de staart. Haar staart wortel wordt van al dat vocht zelfs al wat smatig. Ze krijgt nu niets bijzonders behalve hooi en water.

anka en de rest van de paarden die hetzelfde eten krijgen hebben dit niet. Zit te dubben of ik de DA nu nog bel of dat ik het aankijk en maandag bel. Ze oogt verder goed gezond. Bah, niks aan zo. Als iemand nog anti-diaree tips heeft?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Anne&Wendie
Contacteer:

Re: Wat moet ik hier nu mee?

Bericht door Anne&Wendie » za 30 jan 2010, 12:34

Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon even de da bellen.
Weet niet hoe het bij jullie is maar bij ons kan je gewoon telefonisch advies vragen.
Hoef je niet het hele weekend in de rats te zitten.
Succes!
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
Viv

Bericht door Viv » za 30 jan 2010, 12:52

Zou idd gewoon even bellen, ze is drachtig dus zal vast wel eea met de dracht te maken kunnen hebben. Dat veulen beetje draait en op de darmpjes drukt ofzo en dat het even iets minder goed verteerd.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 30 jan 2010, 12:55

Of van de sneeuw? Dat ze zo erg veel extra vocht binnen krijgt?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 30 jan 2010, 13:07

Ik denk ook van de sneeuw. RB had het een aantal weken geleden ook. Ulvy had nergens last van en ze eten hetzelfde. Nu er de afgelopen twee weken geen sneeuw meer lag was het ook over.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » za 30 jan 2010, 15:18

Bink had het een paar weken geleden ook in een keer, diaree. natuurlijk was hij niet drachtig,
dus toch maar ekstra voorzichtig zijn. telefoontje kan geen kwaad.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 30 jan 2010, 16:12

Ik zou ook even telefonisch advies vragen...kan hier ook altijd. Beer was ook even wat aan de drek..niet heel erg maar ook van de sneeuw.. andere paarden hier op stal hebben er meer last van..geloof dat die wat extra hooi krijgen.. Beer laat wel echt heeeeeel veel scheten de laatste tijd..haha komt ook door het sneeuweten.. Denk niet dat je je hele erge zorgen moet maken.
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » za 30 jan 2010, 16:40

Ik heb het met Yfke ook een keer gehad na de keuring en die had toch last van wormen ondanks dat ik haar regelmatig ontworm heb toen van de DA een wormkuur gekregen andere als anders en het was met een dag over toch even bellen lijkt mij beter een te veel als te weinig
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Anouska

Bericht door Anouska » za 30 jan 2010, 17:28

Bjørn heeft het ook, hele staart onder de stront. En dan van die lekkere natte scheten laten. Bij ons is het elke keer mis door de sneeuw. Zo zijn er hier meer paarden op stal. DA daar vorig jaar over gesproken, hoefde er volgens hem niks aan te doen. Dat heet in het duits kotwasser. Heb ff wat voor je opgezocht Annemarie.
http://www.dr-schaette.de/praxistipps/p ... php?cid=67 Misschien heb je er wat aan.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 30 jan 2010, 17:38

Ik denk dat ik het weet. Volgens mij is het inderdaad de sneeuw :j.

Ben net geweest en heb ze weer wat hooi gedaan. Nisko's billen waren inmiddels niet meer vochtig (wel vies nog natuurlijk van eerder) en er lagen alleen gewone mestbulten. Onder het hooi eten tilde ze haar staart nu geen 1 keer op. Ik denk dat als ze het hooi op hebben ze dan wat scharrelen onder de sneeuw en zo veel vocht binnen krijgen. En de grootste vreetzak krijgt (Nis) krijgt denk ik de meeste sneeuw binnen.

Vanmorgen was ik aardig laat en hadden ze dus al een tijdje geen hooi meer gehad. Niet dat ze weinig krijgen, ze krijgen al enorm veel. Heb ze toch nog wat meer hooi gegeven. Ben benieuwd hoe het dan morgenvroeg is. Misschien check ik straks voor de zekerheid ook nog wel even weer.

@Wendy: nu je het zegt. Afgelopen dinsdag heb ik Anka en Nisko helemaal geborsteld en toen dacht ik nog goh wat zijn ze lekker schoon en sinds er woensdag weer wat sneeuw ligt is Nis aan de schijt af en toe.

Nou ik houd het zeer scherp in de gaten en als ik het nog niet vertrouw ga ik ff DA bellen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Orion1996

Bericht door Orion1996 » za 30 jan 2010, 21:22

Heel koud water kan soms ook poeperietus (en koliek zelfs) geven en sneeuw eten.
Bij ons hebben ze constant circulerend water van 17 graden dus die krijgen het niet.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 30 jan 2010, 21:25

Hier thuis geen last, maar op mijn werk ook hoor, af en toe diarree, niks aan.

Hopen dat de sneeuw gauw weg is en daarmee ook de vieze kont en dunne poep :D
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 31 jan 2010, 11:27

Hier zien we nu geregeld ook wel wat dunnere mest voorbij komen. Zo had Djambo vanmorgen naast zijn vaste mesthopen ook een dunne mesthoop erbij. Je kon er nog net de diverse ballen in herkennen maar het was brijachtig.
Gelukkig zijn de staarten en billen hier nog wel schoon.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » zo 31 jan 2010, 20:18

Cas had het in het begin ook toen hij op stal kwam. Zat waarschijnlijk teveel voor hem in het kuilgras. Toen heeft hij gedeeltelijk hooi gekregen naast het kuil en toen ging het beter. Nu krijgt hij weer alleen kuil en heeft hij er wisselend wat last van maar niet zo erg als in het begin.
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
Plaats reactie