Slome fjord!
Slome fjord!
Hallo!!
Ik heb julie hulp een beetje nodig!
Ik heb sinds kort een eigen fjord. Maar het probleem is, ze is super sloom!
Ze houd nog geen halfuurtje vol met rijden. Ik rijd met zweep en sporen.
Zelf vind ik het niks om maar met die sporen in haar zij te porren, dus daar houd ik wel rekening mee. Ook tikken geven met de zweep geeft geen reactie. Been geven, helpt gewoon haast niet. Het probleem is dus ook dat ze een half jaar heeft stil gestaan, omdat er nooit iemand op haar reed. Ook krijgt ze nui krachtvoer, wat langzaam maar zeker blijkt te werken. Maar ook dat geeft niet genoeg energy. Iemand hier nog tips!? Want ik wil met haar de lessen in, maar als ze nog geen kwartier in draf vol houd, wil dat natuurlijk niet.
Help me!
Zelf vind ik het niks om maar met die sporen in haar zij te porren, dus daar houd ik wel rekening mee. Ook tikken geven met de zweep geeft geen reactie. Been geven, helpt gewoon haast niet. Het probleem is dus ook dat ze een half jaar heeft stil gestaan, omdat er nooit iemand op haar reed. Ook krijgt ze nui krachtvoer, wat langzaam maar zeker blijkt te werken. Maar ook dat geeft niet genoeg energy. Iemand hier nog tips!? Want ik wil met haar de lessen in, maar als ze nog geen kwartier in draf vol houd, wil dat natuurlijk niet.
Help me!
:¨·.·¨:
`·.Lucy - Super [s]Guus[/s] Luus! -
`·.Lucy - Super [s]Guus[/s] Luus! -
Re: Slome fjord!
Is het probleem alleen dat ze geen energie heeft?
Of een gebrek aan opleiding. Dus het niet voorwaarts zijn voor je been, dat bedoel ik dan.
Ik denk persoonlijk dat het wel volgen van lessen juist erg leerzaam kan zijn. Iemand op de grond kan je misschien veel beter helpen met dit probleem dat wij vanachter onze computer omdat we natuurlijk niet in het echt zien waar het niet helemaal lekker loopt.
Verder wilde ik nog kwijt dat wanneer je fjord geen kwartier kan draven (en ik lees dat nu als een kwartier onafgebroken draven) dat ook conditie opgebouwd moet worden. Dat moet het bij de mens ook. Om te beginnen dus gewoon korte stukken draven. Ook goed om je paard voorwaarts voor je been te krijgen. Stukje draven, naar stap, weer stukje draven, en weer terug naar stap. En dan meteen reactie eisen. Eerst met je been, gehoorzaamt ze niet, tikje erbij.
Maar ook in stap kun je hele goede oefeningen doen die juist heel belangrijk zijn als basis. Pas dan kun je in mijn ogen echter verder gaan met het correct opleiden van je fjord. Maar juist wel begeleiding nemen dus!!
Of een gebrek aan opleiding. Dus het niet voorwaarts zijn voor je been, dat bedoel ik dan.
Ik denk persoonlijk dat het wel volgen van lessen juist erg leerzaam kan zijn. Iemand op de grond kan je misschien veel beter helpen met dit probleem dat wij vanachter onze computer omdat we natuurlijk niet in het echt zien waar het niet helemaal lekker loopt.
Verder wilde ik nog kwijt dat wanneer je fjord geen kwartier kan draven (en ik lees dat nu als een kwartier onafgebroken draven) dat ook conditie opgebouwd moet worden. Dat moet het bij de mens ook. Om te beginnen dus gewoon korte stukken draven. Ook goed om je paard voorwaarts voor je been te krijgen. Stukje draven, naar stap, weer stukje draven, en weer terug naar stap. En dan meteen reactie eisen. Eerst met je been, gehoorzaamt ze niet, tikje erbij.
Maar ook in stap kun je hele goede oefeningen doen die juist heel belangrijk zijn als basis. Pas dan kun je in mijn ogen echter verder gaan met het correct opleiden van je fjord. Maar juist wel begeleiding nemen dus!!
IxL schreef:Hallo!!
Help me!
Denk dat jij met meer dan 1 probleem zit.
Ze is sinds kort van jou.
Hoe goed kan jij rijden? Niet vervelend bedoeld, maar speelt natuurlijk ook mee.
Hoe consequent ben je?
Is je paard medisch gezien in orde? Stel dat ze snel buiten adem zou zijn,
dan zou ze bijvoorbeeld ook luchtweg problemen kunnen hebben.
Ander probleem wat je aanhaald is dat ze een half jaar stil heeft gestaan, dus conditie zal ze niet meer hebben.
De mijne zat vol in de sport, tot september, nog niet eens een half jaar.
Maar er zit geen spier meer op en ze heeft nu de conditie van een slak.
Je kan niet van vandaag op morgen verwachten dat je paardje ineens een half uur of uur volop gemotiveerd
keihard voor je aan het werk gaat.
Dat moet je netjes opbouwen.
Ik lees nergens hoe oud je fjordje is en wat ze uberhaupt heeft gedaan voordat ze dat half jaar stil stond.
Misschien ging ze 2 x per maand uurtje mee het bos in en was dat het, dan kan je ook niet ineens wonderen
verwachten.
Heb je momenteel les?
Bij Sjol moet ik er altijd best wel wat voer in stoppen om haar gemotiveerd aan het werk te houden.
Echter dat betekend ook dat de ondeugende Sjol extra hard om de hoek komt kijken (

dus let op dat je je fjord niet overvoert, dan heb je straks een ander probleem.
Hoe consequent ben je in je rijden, geen reactie op been en zweep wat doe je dan?
Rij je veel overgangen?
Als je een buitenrit gaat maken, houdt je fjord het dan wel vol?
Is hij dan voorwaartser? En aan het been? (want voorwaarts hoeft niet hetzelfde te zijn als aan het been....)
Maak het rijden ook intressant, dus niet 800 rondjes over de hoefslag,
dan zou ik ook in slaap vallen, dus lekker afwissellende dingen doen.
Tja, en verder valt er weinig over te zeggen, aangezien wij over het internet jou niet kunnen zien rijden.
Indien medisch helemaal oke, goed les nemen en de tijd nemen om zijn conditie op te bouwen.
En een gezond paard, ook al heeft hij stilgestaan, dan nog geen kwartier kan draven....
Vind ik dubieus... Als jij geen 100 kilo bent en je fjord geen 100 te zwaar, zou hij dat
ondanks waardeloze conditie eigenlijk moeten kunnen....
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
- rocky&moby
ik ga met sjolvir mee, je omschrijving zo is niet echt duidelijk. Motiveer haar om gezellig te gaan rijden, je stompt haar met zweep en sporen ook af, is ze wel goed aan je hulpen en been?
neem haar juist mee naar les desnoods een prive les van een halfuurtje om eens te kijken waarom ze zo is.
neem haar juist mee naar les desnoods een prive les van een halfuurtje om eens te kijken waarom ze zo is.
op bokt schreef je dat ze sloom is omdat ze oud is?
Als ze een half jaar niks gedaan heeft, zijn de spieren en de conditie verdwenen. Dan vind ik het zowiezo lang, een half uur rijden. Dan zou ik een kwartierbeginnen, stappen, en dit langzaam uitbreiden.
En voor werk is energie nodig, dus energie aanbieden in de vorm van krachtvoer. ook dit moet je opbouwen!
Als ze een half jaar niks gedaan heeft, zijn de spieren en de conditie verdwenen. Dan vind ik het zowiezo lang, een half uur rijden. Dan zou ik een kwartierbeginnen, stappen, en dit langzaam uitbreiden.
En voor werk is energie nodig, dus energie aanbieden in de vorm van krachtvoer. ook dit moet je opbouwen!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Om conditie op te bouwen zou je ook kunnen longeren af en toe. Of in een stapmolen als je die tot je beschikking hebt.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
#fulltimedreamchaser + M2+6
Odette is ook niet de snelste, daarom maak ik altijd veel overgangen en tempowisselingen als ik aan het rijden ben. Ook afwisselen met een buitenrit of balken lopen helpt wel. Hoe is de conditie van je paard?
Succes ermee!
Succes ermee!
Odette&Fenna
Ben het helemaal met bovenstaande reacties eens.
Heb je er wel naar gekeken of haar misschien iets dwars zit? Past het zadel bijvoorbeeld wel goed of heeft ze ergens anders last van? Verder zou ik het ook rustig opbouwen en goed naar de signalen luisteren. Ik zou ook persoonlijk niet direct met grote sporen en zwepen beginnen. Een paard kan ook teveel indrukken en nieuwe dingen op zich afkrijgen en als het ware dichtslaan en zich afsluiten van alles wat ie niet snapt. Jullie moeten er wel allebei plezier in hebben.
Heb je er wel naar gekeken of haar misschien iets dwars zit? Past het zadel bijvoorbeeld wel goed of heeft ze ergens anders last van? Verder zou ik het ook rustig opbouwen en goed naar de signalen luisteren. Ik zou ook persoonlijk niet direct met grote sporen en zwepen beginnen. Een paard kan ook teveel indrukken en nieuwe dingen op zich afkrijgen en als het ware dichtslaan en zich afsluiten van alles wat ie niet snapt. Jullie moeten er wel allebei plezier in hebben.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
- Love_Jordy
heb je les?
en natuurlijk heel belangrijk: Ga eerst de oorzaak zoeken,, geen zweep geen sporen, die komen later pasmm Neem een prive les, dan kom je er misschien achter, anders kan het misschien iets met haar gezondheid zijn.
sucses!
en natuurlijk heel belangrijk: Ga eerst de oorzaak zoeken,, geen zweep geen sporen, die komen later pasmm Neem een prive les, dan kom je er misschien achter, anders kan het misschien iets met haar gezondheid zijn.
sucses!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Heej leuk waar sta je in Nijverdal? Kom daar regelmatig met Cadiz dus wil je best een keer komen helpen hoor.
Sporen en zweep maken het probleem vaak alleen maar erger.
Anders moet je even langs stal Olthuis (ken je ook vast wel) fietsen en naar Famke vragen, die kan super les geven en heeft zelf ook een fjord. Die wil je vast wel helpen. Zeg maar dat Vivian je gestuurd heeft
Sporen en zweep maken het probleem vaak alleen maar erger.
Anders moet je even langs stal Olthuis (ken je ook vast wel) fietsen en naar Famke vragen, die kan super les geven en heeft zelf ook een fjord. Die wil je vast wel helpen. Zeg maar dat Vivian je gestuurd heeft

Als ze tijdje heeft stil gestaan, heeft ze waarschijnlijk geen conditie, langzaam opbouwen. Ga jij maar eens een half uur rennen zonder conditie, ik wens je veel succes en je lichaam veel sterkte 

Het komt gewoon omdat ze een half jaar heeft stil gestaan.
En je moet de conditie opbouwen dan kun je met haar naar les.
Mijn fjord had 3 jaar stil gestaan en was eerst ook best wel een beetje sloom. Maar ze barst nu van de energie.
En je moet de conditie opbouwen dan kun je met haar naar les.

Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht
Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Heb je een aankoop keuring gedaan? Dan weet je dat ze medisch in ieder geval redelijk gezond is en kun je conditietrainen.
Bij sommige fjorden zit het werken nu eenmaal niet(meer) op de harde schijf en moeten ze ge(her)programmeerd worden!
Bij sommige fjorden zit het werken nu eenmaal niet(meer) op de harde schijf en moeten ze ge(her)programmeerd worden!
VERMIST CYNTHIA VAN DER HEIDE
Ja dat zou ik ook doen een medische keuring.stalone2 schreef:Heb je een aankoop keuring gedaan? Dan weet je dat ze medisch in ieder geval redelijk gezond is en kun je conditietrainen.

En indd sommige fjorden houden niet zo van werken.:s
Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht