Hout vreten alles geprobeerd nu sambal???

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
nancy imka

Hout vreten alles geprobeerd nu sambal???

Bericht door nancy imka » ma 25 jan 2010, 19:35

Hoi,

Ik zit een beetje met mn handen in het haar. Emy vreet echt letterlijk onze stal op. Ze vreet palen kapot en de hekken. Het hek hebben we zo kunnen maken dat er nu stroom langs loopt en ze er niet meer aan kan komen. Maar aan de palen in het midden waar we ze aan poetsen kunnen we geen stroom maken. Ook in de stal kunnen we moeilijk aan iedere balk stroom maken. Maar ze gaat het steeds erger doen...

Ik heb al carbuleum overal opgesmeerd (meerdere lagen) maar blijkbaar weerhoudt het haar niet om er toch van te vreten. Ook heb ik overal antibijt opgespoten nou volgens mij vind ze het heerlijk want de volgende dag had ze weer die hele paal aangevreten. Ze heeft takken genoeg om op te knabbelen en ook kuil hebben ze over dag zeer regelmatig (d.w.z. drie keer per dag word er gevoerd en ze kijkt nou niet erg om naar het kuil tenminste ze heeft niet onwijze honger als we voeren)

Nou werd er tegen mij gezegt smeer sambal op die palen en de ergste stukken in de stal! Heeft iemand hier ervaring mee?

Enerzijds denk ik nou dan leert ze er misschien van, anderzijds vind ik het ook wel erg sneu als ze straks in de brand staat in dr mondje... Maar ik weet het niet meer ik zie geen andere uitweg!

Wie heeft er nog tips?

:wave:
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
nina1993

Re: Hout vreten alles geprobeerd nu sambal???

Bericht door nina1993 » ma 25 jan 2010, 19:46

Cribox al geprobeerd?

Ik heb ervaring met onze hond met Sambal. Hij vrat zonder blikken of blozen het stuk brood met sambal op en had daarna wel heel erg dorst... :+

Een 2e keer opnieuw geprobeerd en weer ging het broodje sambal erin.

De hond legt dus niet direct de link, maar wie weet een paard wel?

Het valt altijd te proberen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 25 jan 2010, 20:21

Nee cribox heb ik nog niet geprobeerd, maar wel antibijt uit zo'n geel spuitflesje. Weet eigenlijk niet precies hoe het heet. Ik weet eigenlijk ook niet of een paard die link legt... Maar word er wel een beetje gek van het was zo netjes bij ons |(
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
boyar

Bericht door boyar » ma 25 jan 2010, 20:32

Kun je er geen rubber ofzo omheen doen??
BOYAR (Jolster x Melissa) Z1 + 2 eindstand. Bedankt topper voor de mooie tijd, veel van je geleerd!

Jelmer ( Beart 411 x naen ) 8 jarige Friese ruin. ( stamboeknaam : Witte fan E Boppelannen )

Z1 + 2

Bella Donna L (Goffert 369) L1 + 8
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 25 jan 2010, 20:34

boyar schreef:Kun je er geen rubber ofzo omheen doen??
rubber (of andere middeltjes) er omheen doen lost alleen het symptoom op terwijl er misschien wel een lichamelijke klacht achter zit...

cribox ging uniek toentertijd ook dwars doorheen met luchtzuigen...

heb je een zoutblok? gewoon zo'n simpele rode?

misschien toch eens overwegen om ze met onbeperkt hooi te zetten (geen kuil dus)
bij mij staan ze allemaal met onbeperkt hooi, gaat prima
én met likstenen

ik zie ze dan alleen nog vervelen als ze het hooi een keer minder lekker vinden (ja zulke kieskeurigerds heb ik er tussen zitten haha)

anders zou ik het niet weten?! miss een keer tanden nakijken of maagonderzoek? wat krijgt ze aan brok enzo? voordat het zich ontwikkeld in luchtzuigen (dat wordt namelijk veroorzaakt door maagproblemen en uniek is ook begonnen met stal op vreten)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 25 jan 2010, 20:38

Kijken of ze geen tanden los heeft zitten of iets anders waardoor ze graag haar tanden op het hout zet?

Anders van die gaas-platen om de stal timmeren??
Geluk is de vrucht van intens werk
Keandra

Bericht door Keandra » ma 25 jan 2010, 21:33

wat ik vroeger nog op stal gezien heb was dat de stalbaas (instructrice) op al die bijtbare plaatsen in de stal zelf, latjes plaatste met nagels doorheen :=
dus wat je zag op stal was dat bijna elk plaatsje waar ze dacht daar gaan ze men stal stuk doen, of deze bijt hout stuk, dan plaatste ze zo'n latje met de pinnen naar boven en dan beten ze er 1 keer in en daarna nooit meer

naar dierenstandpunt was dit niet de beste oplossing hoor

ik zou denken aan een liksteen plaatsen en dan zien, Jalenka hebben we in het begin dat ze op stal toekwam ook een steen gegeven en die heeft die gewoon bijna opgegeten als een snoepje, en aan de nieuwe komt ze bijna niet meer aan en Githa die klopt haar steen uit de houder }-o
en ook meer hooi geven dat ze een bezigheid heeft
Vera

Bericht door Vera » ma 25 jan 2010, 22:13

voor je er wat dan ook op wilt smeren, moet je misschien eerst de reden proberen te achterhalen.
Het kan van verveling komen of van ruw voer tekort. Lando bv staat op vlas, maar krijgt elke dag een plakje stro in zijn ruif (vroeger in een hooinet) en nu vreet hij dus geen hout meer.
Om het vreten te voorkomen smeerde ik er diesel (wat je in de trekker doet) op. De stank vinden ze niet lekker en de smaak misschien ook wel niet. In elk geval stopte het hout vreten, met deze combinatie van ektra ruwvoer en diesel. je kan ook het biks in een voerbal geven zodat ze wat langer met het voer doet, kan ook een stuk schelen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 25 jan 2010, 22:18

Je hebt anti-bijt en je hebt anti-bijt. De gewone spuitbussen werken niet.

Cribox PASTA (dus niet de vloeibare in spuit)
Hertshoornolie
Dreft (maar dan alleen binnen anders is het zo weg gespoeld)

En altijd royaal insmeren en regelmatig herhalen.
Verder idd zorgen voor afleiding zodat ze iets anders te doen hebben dan hout vreten.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Viv

Bericht door Viv » di 26 jan 2010, 06:01

Duidelijk gevalletje: hallo ik ben toe aan stap 2 :D Oftewel andere dingen met haar gaan doen. Verder dr tandjes in de gaten houden, kan ook zijn dat er tanden doorkomen of dat dr hoofd weer een maatje aan het groeien is, daar kan ze ook last van hebben.

Idd eerst de oorzaak zoeken dan de symptomen aanpakken anders werkt er idd niks.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 26 jan 2010, 06:20

Orion1996 schreef: Cribox PASTA (dus niet de vloeibare in spuit)
ook hier ging uniek dwars doorheen :j

ik denk niet dat het te maken heeft met dat ze wat wil gaan doen... ik bedoel dan zou je een half uur tot uur per dag daaraan kwijt zijn, dan staat ze zich alsnog 23 uur te vervelen bwv

ik denk echt dat het eerder voort komt uit maagproblemen/ruwvoertekort en zou dit dan ook ff overleggen met je da, want denk niet dat je zit te wachten op een luchtzuiger
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 26 jan 2010, 09:32

Hey,

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga eens kijken of ze misschien last heeft van dr tanden. Maar heel eerlijk gezegt denk ik dat het gewoon verveling is. Ruwvoer krijgt ze echt wel genoeg. Als we het geven dan eet ze er van maar al snel daarna is zij de gene die rondjes gaat lopen of in de verte gaat staan kijken. Ze krijgt 3 keer op een dag en zij is toch wel de gene die zeker als wij er zijn het meeste krijgt als ze appart staat.

@Viv, eigenlijk wil ik echt niks met haar doen voor haar derde. Okey ik kan wel wandelen ofzo of een keertje kunstjes zoals wij dat noemen maar wandelen gaat hem ook al niet worden omdat dr hoefjes erg kort zijn. Anders had ik dat graag gedaan!

Verder hangen er twee likstenen omdat ze eerst appart stonden. Deze worden ook graag gebruikt!

En ze krijgen ook veel takken bij om daarvan te kunnen knabbelen en dat doen ze dan ook alle drie gulzig! Heerlijk vinden ze die dingen!

Verder krijgt ze een kilo bix en aardig wat slobber iedere dag omdat ze van de hoefsmid wel wat mag aankomen. Om in ieder geval in deze weersomstandigheden zich warm te kunnen houden. Natuurlijk krijgt ze dit naast haar ruwvoer.
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » di 26 jan 2010, 11:01

Sambal staat mij op 1 of andere manier niet aan, maar is en blijft een persoonlijk besluit
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
colunder

Bericht door colunder » di 26 jan 2010, 11:37

Alex deed het ook heel erg,en Amber soms ook.
Hoeft echt niet altijd een oorzaak te hebben hoor,gewoon een vervelende gewoonte.
Ze krijgen bij ons non stop ruwvoer, er liggen veel verschillende speelballen in de wei, ze staan niet alleen en hebben een witte en een rode liksteen.
Hele stukken heeft Alex uit de stal gebeten(als de stal openstond),en aan de buiten kant waren ze ook aardig bezig.
Aan de buiten kant heb ik toen op een meter afstand van de stal schriklint gezet zodat ze daar niet meer bij konden.
Aan de binnen kant spoot ik PHB spray(hertshoornolie) of smeerde er hoefteer op maar dat hielp altijd maar tijdelijk.
Wat wel eens wil helpen is fijn kippengaas op het hout slaan,dat vinden ze vaak niet prettig aan de tanden.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Doortje
Contacteer:

Bericht door Doortje » di 26 jan 2010, 11:47

Shirley deed dat ook een paar winters terug en helemaal radeloos heb ik er ook sambal opgesmeerd. Ik dacht dat doet ze dus maar 1 keer, nou ze likte het er gewoon vanaf ze vroeg nog net niet om meer..... Ik hen toen een likkit appel en speelbal opgehangen en nu doet ze het niet meer. (was echt verveling van haar door slecht weer waardoor ze een paar dagen niet naar buiten kon)
Shirley mijn gele draakje!!!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 26 jan 2010, 12:14

Dakota vreet ook aan zn staldeur en mijn stalbaas heeft het in gesmeerd met carboleum, sindsdien doet hij het niet meer.
Bij andere paarden op stal heeft hij dat ook gedaan en die vreten ook niet meer aan het hout.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Viv

Bericht door Viv » di 26 jan 2010, 12:43

nancy imka schreef:@Viv, eigenlijk wil ik echt niks met haar doen voor haar derde. Okey ik kan wel wandelen ofzo of een keertje kunstjes zoals wij dat noemen maar wandelen gaat hem ook al niet worden omdat dr hoefjes erg kort zijn. Anders had ik dat graag gedaan!
.
Ik heb het ook niet over longeren hoor. Maar gewoon meer spelen, grondwerk spelenderwijs (dus geen VD). Dan heeft ze ook weer wat om over na te denken in de overgebleven uurtjes.

En idd lekker wandelen. Is ook goed voor korte hoefjes en dr peesjes. Zo snel slijten die niet hoor van een beetje wandelen, en door belasting op harde ondergrond stimuleert het het hoefmechanisme waardoor de hoefkwaliteit beter wordt en de hoef dus beter groeit en harder wordt en dus minder slijt.
Sla je 2 vliegjes in 1 klapje, betere hoeven en lekkere afwisseling.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 26 jan 2010, 16:48

Viv schreef:
nancy imka schreef:@Viv, eigenlijk wil ik echt niks met haar doen voor haar derde. Okey ik kan wel wandelen ofzo of een keertje kunstjes zoals wij dat noemen maar wandelen gaat hem ook al niet worden omdat dr hoefjes erg kort zijn. Anders had ik dat graag gedaan!
.
Ik heb het ook niet over longeren hoor. Maar gewoon meer spelen, grondwerk spelenderwijs (dus geen VD). Dan heeft ze ook weer wat om over na te denken in de overgebleven uurtjes.

En idd lekker wandelen. Is ook goed voor korte hoefjes en dr peesjes. Zo snel slijten die niet hoor van een beetje wandelen, en door belasting op harde ondergrond stimuleert het het hoefmechanisme waardoor de hoefkwaliteit beter wordt en de hoef dus beter groeit en harder wordt en dus minder slijt.
Sla je 2 vliegjes in 1 klapje, betere hoeven en lekkere afwisseling.

Daar heb je een punt Viv, niks doen bevorderd natuurlijk ook de hoefgroei niet. Maar dacht nu ga ik gewoon helemaal niet de weg op en dan kan ik zeggen tegen de hoefsmid ze is helemaal niet weggeweest en ze staat nog kort... Maar goed ik zie wel,

Vandaag heb ik in drie bakken kuil gedaan en twee hooinetten met kuil opgehangen zodat ze daar ook langer mee doen. Ze hebben wel de zelfde hoeveelheid gekregen dat dan weer wel.

Grondwerken is denk ik moeilijk aangezien het land nogal zacht is en de paddock meer als de helft bestraat is. Maar ook dat kunnen we wel een keertje proberen. Ik hoop dat het snel weer voorjaar word dan is dat ook weer voorbij dat vervelen en kunnen ze weer lekker het land op!

Vandaag hadden ze trouwens nergens gevreten ten minste Eme *o/*
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 26 jan 2010, 18:23

Carolinef schreef:Sambal staat mij op 1 of andere manier niet aan, maar is en blijft een persoonlijk besluit

Het werkt ook niet, zelfs die met 85% peper erin niet :D
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Anouska

Bericht door Anouska » di 26 jan 2010, 19:14

Bjørn vondt de sambal ook heerlijk (weet al niet eens meer wat hij sloopte, maar geen stal). Heb toen PHB spray gekocht en dat werkte wel. Je moet het natuurlijk wel blijven herhalen, stinkt wel dat spul. Gebruik nu de PHB als er een paard in de groep aan zijn staart zit te bijten.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Plaats reactie