halsverlenger - elastiek ja of nee?
halsverlenger - elastiek ja of nee?
Hallo, mijn oersterke kanon Storm wil ik graag helpen om meer ontspannen te lopen en zijn rug wat meer te gebruiken. Ik heb wel eens met zo'n elastiek gereden en dat beviel prima, hij gebruikte zijn lijf veel beter en hij liep echt zijn best te doen.
Maar is een elastiek wel zo'n goed idee? Ik ben niet zo van de hulpteugels, maar dit lijkt me toch wel acceptabel. Wie heeft er ervaringen met het rijden met een halsverlenger?
Iemand adviseerde het mij ook omdat je paardje beter begrensd wordt en gecontroleerd. In mijn geval is dat dan mooi meegenomen.....
Maar is een elastiek wel zo'n goed idee? Ik ben niet zo van de hulpteugels, maar dit lijkt me toch wel acceptabel. Wie heeft er ervaringen met het rijden met een halsverlenger?
Iemand adviseerde het mij ook omdat je paardje beter begrensd wordt en gecontroleerd. In mijn geval is dat dan mooi meegenomen.....
VERMIST CYNTHIA VAN DER HEIDE
Re: halsverlenger - elastiek ja of nee?
ik heb er geen ervaring mee, maar persoonlijk vind ik een greep naar hulpteugels een beetje jammer.
probeer eerst eens uit te vinden waarom ie niet wil ontspannen. Ligt het aan het zadel, zijn zijn tanden mischien het probleem.
Dat je paardje misschien beter loopt met hulpteugel, is omdat ie een handje gedwongen wordt om zo te lopen, hij kiest er zelf niet voor om zo te gaan lopen, anders deed ie dat wel zonder.
En dat ie zijn best loopt te doen met elastiek zegt denk ik veel over het karakter van je paardje, hij doet het voor je,ondanks dat ie het mischien niet wil?
Ruggebruik en ontspanning komt vanuit het goed onderplaatsen van de achterhand, en het op die manier van achter naar voren rijden, en dus niet vanuit een elastiek, of iets anders er aan te hangen, en je paard in die houding te dwingen.
probeer eerst eens uit te vinden waarom ie niet wil ontspannen. Ligt het aan het zadel, zijn zijn tanden mischien het probleem.
Dat je paardje misschien beter loopt met hulpteugel, is omdat ie een handje gedwongen wordt om zo te lopen, hij kiest er zelf niet voor om zo te gaan lopen, anders deed ie dat wel zonder.
En dat ie zijn best loopt te doen met elastiek zegt denk ik veel over het karakter van je paardje, hij doet het voor je,ondanks dat ie het mischien niet wil?
Ruggebruik en ontspanning komt vanuit het goed onderplaatsen van de achterhand, en het op die manier van achter naar voren rijden, en dus niet vanuit een elastiek, of iets anders er aan te hangen, en je paard in die houding te dwingen.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ik heb zadel en tanden na laten kijken, dat is in orde. Wel heeft hij een hangende onderlip en loopt hij gauw met zijn tong uit zijn mond- misschien kan hij hem door die onderlip niet tegenhouden.
Ik heb ook verschillende bitten geprobeerd, van dubbelgebroken naar enkelgebroken.
Begrenzen is bij hem moeilijk omdat hij weinig voorwaarts is in de bak. Een elastiek geeft hem net dat beetje weerstand zodat ik zijn achterhand wat meer kan activeren. Denk ik.....
Ik heb ook verschillende bitten geprobeerd, van dubbelgebroken naar enkelgebroken.
Begrenzen is bij hem moeilijk omdat hij weinig voorwaarts is in de bak. Een elastiek geeft hem net dat beetje weerstand zodat ik zijn achterhand wat meer kan activeren. Denk ik.....
Je zegt zelf dat hij weinig voorwaarts is in de bak.
Je probleem zit hem dus achter en niet voor.
Hangende onderlip heeft niets met tong uit mond van doen.
Aangezien ze een rij boven en ondertanden hebben, die gewoon op elkaar staan.
Als hij tong uit mond heeft hangen heeft hij dus ook zijn mond open.
Of heeft hij tong aan zijkant uit mond hangen.
Je probleem zit hem dus achter en niet voor.

Hangende onderlip heeft niets met tong uit mond van doen.
Aangezien ze een rij boven en ondertanden hebben, die gewoon op elkaar staan.
Als hij tong uit mond heeft hangen heeft hij dus ook zijn mond open.
Of heeft hij tong aan zijkant uit mond hangen.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Ja slim, het probleem zit dus achter. Zijn tong hangt aan de zijkant naar buiten.
Dat wordt een nieuw topic.
Om kort te gaan: een elastiek is dus net als andere hulptugels: liever niet doen.
Dat wordt een nieuw topic.
Om kort te gaan: een elastiek is dus net als andere hulptugels: liever niet doen.
nee, zou ik niet doen. Ik zou gaan kijken waarom ie niet actief is, en niet van achter bij komt. is hij mischien niet besppeird genoeg om zich te kunnen dragen? mischien is ie minder voorwaards omdat ie de energie niet heeft, en niet terug aangevuld krijgt in de vorm van krachtvoer.
Er zijn zoveel redenen
Er zijn zoveel redenen
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Als je dan toch een hulpteugel wil gebruiken is een elastiek wel vriendelijk. Soms heb je zoiets wel eens een tijdje nodig. Maar een oplossing zonder is beter.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

een elastiek heeft bij de meeste fjorden niet zoveel zin omdat ze er op gaan hangen. Het lijkt dan vriendelijk maar doet meer kwaad dan goed, ze worden er allleen maar sterker van.
Je moet eerst het probleem aan de achterkant oplossen.
Je moet eerst het probleem aan de achterkant oplossen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Zijn bespiering is niet optimaal nee.......
Onze bak is nu heel zwaar, te zwaar om te rijden, maar misschien wel om te slepen om een bodybuilder van hem te maken....
Misschien vind ik op een ander topic wel info om de achterhand te versterken, want dat herken ik heel goed.

Onze bak is nu heel zwaar, te zwaar om te rijden, maar misschien wel om te slepen om een bodybuilder van hem te maken....
Misschien vind ik op een ander topic wel info om de achterhand te versterken, want dat herken ik heel goed.
toen ik net met lessen begon met udo had hij ook een zwakke achterhand, dit zijn we aan het oplossen door veel overgangen te rijden, dan moet hij zijn achterhand namelijk meer gebruiken en ik longeer hem met een pesoa waardoor hij ook zijn achterhand meer moet gebruiken, je kan hem ook met een dubbele longe longeren.stalone2 schreef:Zijn bespiering is niet optimaal nee.......![]()
Aan Udo kan ik goed merken dat hij nu sterker word zijn achterhand word ook mooi rond.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Is een Pessoa niet ook een hulpteugel?
Ik heb een DVD van Haanstra liggen over longeren, vanavond nog maar eens even kijken.
Dubbele longe vind ik zo onhandig, ik kan er niet goed mee omgaan en de buitenlonge zakt steeds. Of is er een manier om die hoog te fouden?
Ik heb een DVD van Haanstra liggen over longeren, vanavond nog maar eens even kijken.
Dubbele longe vind ik zo onhandig, ik kan er niet goed mee omgaan en de buitenlonge zakt steeds. Of is er een manier om die hoog te fouden?
Als je goed contact houdt met de mond tijdens het longeren dan kan je buitenlonge niet zakken.

Probeer eerst maar eens om er echt achter te lopen om goed te leren sturen en dan zo langzaam aan zet je het paard op de volte. Als je het éénmaal onder de knie hebt is het erg prettg werken.
Je kunt eerst ook de lijnen door een hoge ring van je longeersingel halen waardoor hij al wat hoger achter het paard vandaan komt.

Probeer eerst maar eens om er echt achter te lopen om goed te leren sturen en dan zo langzaam aan zet je het paard op de volte. Als je het éénmaal onder de knie hebt is het erg prettg werken.
Je kunt eerst ook de lijnen door een hoge ring van je longeersingel halen waardoor hij al wat hoger achter het paard vandaan komt.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Bovenstaande is een zeer goede tip.
Ik zou alleen zeker de eerste keren de buitenste lijn door het oogje van het schoftje halen en niet ineens achter het paard langs laten lopen om ongelukken te voorkomen. Ze kunnen er enorm van gaan vluchten en/of slaan omdat ze dat niet gewend zijn achter hun billen/benen.
Ik zou alleen zeker de eerste keren de buitenste lijn door het oogje van het schoftje halen en niet ineens achter het paard langs laten lopen om ongelukken te voorkomen. Ze kunnen er enorm van gaan vluchten en/of slaan omdat ze dat niet gewend zijn achter hun billen/benen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

hoi stalone2, ik denk dat een elastiek bij storm niet zo slecht idee is bij het rijden.
storm is in de bak nogal lui aangelegd, waardoor je hem genoeg moet activeren voor je been. doordat je dan een elestiek om heb blijft hij wel goed door de rug lopen, terwijl jij meer kan werken (door overgangen te rijden) aan je voorwaartse impuls. door de elastiek loopt hij wel nageefelijk zonder dat jij teveel moet doen in zijn mond.
doe dit wel samen met iemand die je kan helpen om het elastiek op de juiste manier te gebruiken.
groetjes daphne
storm is in de bak nogal lui aangelegd, waardoor je hem genoeg moet activeren voor je been. doordat je dan een elestiek om heb blijft hij wel goed door de rug lopen, terwijl jij meer kan werken (door overgangen te rijden) aan je voorwaartse impuls. door de elastiek loopt hij wel nageefelijk zonder dat jij teveel moet doen in zijn mond.
doe dit wel samen met iemand die je kan helpen om het elastiek op de juiste manier te gebruiken.
groetjes daphne
He Daphne, dat is een tijdje geleden!!!!!!!!! Ik ben echt super blij met hem, maar het werken in de bak heeft hij niet bij zijn favorieten staan. Toch vind ik dat wel heel belangrijk, dat hij een beetje soepel in zijn lijf blijft. Hij is nu eenmaal niet van het elegante type.....
Ik denk dat ik het longeren zowizo ga doen, dat doe ik nog niet echt heel gestructureerd, en dan met rijden een elastiek.
Iemand nog een andere tip?
Ik denk dat ik het longeren zowizo ga doen, dat doe ik nog niet echt heel gestructureerd, en dan met rijden een elastiek.
Iemand nog een andere tip?
Vanmorgen gelongeerd, met elastiek, hij piepte er gelijk vandoor. En ja, toen was ik pissig!
Daarna er met knikkende knieen erop geklommen en ik moet zeggen dat hij met het elastiek prima liep. Hij moet zijn lijf veel meer gebruiken. Het is dus wel heel verleidelijk. Hij gaat er niet op hangen.
Wat zijn achterhand betreft: hij stapt wel goed over. Is dat ook een teken dat zijn achterhand genoeg 'draagt'?

Daarna er met knikkende knieen erop geklommen en ik moet zeggen dat hij met het elastiek prima liep. Hij moet zijn lijf veel meer gebruiken. Het is dus wel heel verleidelijk. Hij gaat er niet op hangen.
Wat zijn achterhand betreft: hij stapt wel goed over. Is dat ook een teken dat zijn achterhand genoeg 'draagt'?
Dat hoeft niet..stalone2 schreef: Wat zijn achterhand betreft: hij stapt wel goed over. Is dat ook een teken dat zijn achterhand genoeg 'draagt'?
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dat is wel een teken dat hij actief stapt in ieder geval. Meer gaan dragen doen ze pas als ze zich meer gaan verzamelen. Dat is wat meer gevorderd werk.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen

Ik heb de indruk dat hij het hardere werken wel prettig vindt. Hij doet in ieder geval super zijn best en loopt erbij te kreunen van ijver!
Ik heb ook vrijwel geen teugel nodig, dat is ook wel fijn. Nu alleen nog even zoeken naar de juiste instelling, hij moet ook niet te strak zodat het hem hindert.
Ik heb ook vrijwel geen teugel nodig, dat is ook wel fijn. Nu alleen nog even zoeken naar de juiste instelling, hij moet ook niet te strak zodat het hem hindert.
Wees voorzichtig met hulpteugels en gebruik ze alleen als je weet hoe ze werken, liefst onder begeleidng dus.
Hoewel dat ook niks zegt; ik heb een paard op mijn vorige stal zo vaak gezien dat het slecht gebruikt werd. Dat paard is een 'hertje', hals er op, veel onderhals, daarvoor gebruikten ze ook een halsverlenger, ook in de les. En wat gebeurt er als ze na het rijden de halsverlenger los doet? Hij schuift zijn hals uit en laat hem zakken. Dat was dus wat je wilde bereiken. De hulpteugel werkt hier dus alleen tegen (door verkeerd gebruik neem ik aan). Dat vind ik echt zielig!!
En blijf het als HULP zien, dus niet maanden er mee rijden. Op trektocht kwam ik eens per jaar in Garderen. Daar reed de helft met slofteugel. Het jaar daarop zag ik een paar van diezelfde mensen nog steeds met slof rijden, afschuwelijk gewoon.
En wat dacht je van een instructrice die met stang en trens EN slofteugel reed? En dan ook nog keihard er aan trekken en hangen en dat geeft les!
Ik ben er dus een beetje huiverig voor, maar aangezien jij mensen vraagt om ideeën denk je er in ieder geval over na en doe je niet zomaar wat.
Hoewel dat ook niks zegt; ik heb een paard op mijn vorige stal zo vaak gezien dat het slecht gebruikt werd. Dat paard is een 'hertje', hals er op, veel onderhals, daarvoor gebruikten ze ook een halsverlenger, ook in de les. En wat gebeurt er als ze na het rijden de halsverlenger los doet? Hij schuift zijn hals uit en laat hem zakken. Dat was dus wat je wilde bereiken. De hulpteugel werkt hier dus alleen tegen (door verkeerd gebruik neem ik aan). Dat vind ik echt zielig!!
En blijf het als HULP zien, dus niet maanden er mee rijden. Op trektocht kwam ik eens per jaar in Garderen. Daar reed de helft met slofteugel. Het jaar daarop zag ik een paar van diezelfde mensen nog steeds met slof rijden, afschuwelijk gewoon.
En wat dacht je van een instructrice die met stang en trens EN slofteugel reed? En dan ook nog keihard er aan trekken en hangen en dat geeft les!
Ik ben er dus een beetje huiverig voor, maar aangezien jij mensen vraagt om ideeën denk je er in ieder geval over na en doe je niet zomaar wat.
Morris, mijn superfjord!