Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » vr 22 jan 2010, 18:47
Ik ben echt een leek op het gebied van bitten, zeker als het gaat om een jong paard.
Vandaag heb ik een hoofdstel van Vinga gepast bij Dakota met een enkel gebroken bit.
Of dit een goed bit is om te beginnen met een jong dier weet ik niet dus graag jullie advies.
Dit bit gebruik ik nu:
Ik heb ook over een appel bitje zitten denken maar ken daar de voors- en tegens niet van.
Of misschien hebben jullie andere ideeen over een goed bit voor een jong paard dat nog geen bit kent.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
-
Tamara
-
Contacteer:
Bericht
door Tamara » vr 22 jan 2010, 18:49
hij lijkt me wat dik? Maar mischien vind kootje dat wel fijn hoor? Karev niet, die doet het beter op een dunner bite. vaak zijn die bekkies niet zo groot, en als je er dan ook nog een dik bit in propt, heeft ie geen ruimte meer.
ik heb 2 appelbitjes, een dubbel gebroken, en een ongebroken. Ik heb zelf het idee dat ze meer ontspant op de appelbitjes, en lekker knabbelt. Ze zijn ook niet dik. Dikste dat ik heb is 18 mm.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
-
leoensuzanne
Bericht
door leoensuzanne » vr 22 jan 2010, 19:49
Ik heb bij Anca een dubbelgebroken bitje. Had eerst ook een enkelgebroken trensje, maar ze loopt fijner op het dubbelgebroken.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
-
Thessa Keizer
Bericht
door Thessa Keizer » vr 22 jan 2010, 19:53
Ik rij Aike op een dubbel gebroken trensje, ik rij hem daar al op vanaf het begin, en niet te dik, hij doet het super op, ik heb wel zo eentje met een koper kleurtje!
Ik vind het bitje op de foto een beetje dik lijken, maar gewoon uitproberen joh!
Groetjes Thessa

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
-
kristelhans
Bericht
door kristelhans » vr 22 jan 2010, 20:23
Mijn andere paard reed ik ook altijd op een enkelgebroken bit maar ook meer omdat ik niks anders wist en dat bit bij mijn hoofdstel kwam.
Beer heb ik bitloos ingereden en nu rijd ik hem met een dubbelgebroken bustrens met een bol middenstukje.. (geen platte). Hij doet het er heel erg goed op. Enkelgebroken wilde ik niet bij hem omdat dat soms een scharnier-effect kan geven in de mond..een dubbelgebroken bitje is om mee te beginnen heel fijn want het is beweeglijk. Beer schuimt ook als een tierelier met zijn bit..knabbel, knauw, slijm..
http://cdn.getseoshop.com/i/zz15q6/220x ... mm-dik.jpg
Laatst gewijzigd door
kristelhans op vr 22 jan 2010, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Evy
-
Contacteer:
Bericht
door Evy » vr 22 jan 2010, 20:28
Ik dacht altijd dat het voor jonge paarden juist niet fijn was als er een beweegelijk bit in hun mond zit...
Maar ieder paard is natuurlijk anders, het ene paard kan er fijner op reageren dan de ander.
Hier heb ik alle paarden ingereden met het bit op de foto, maar daarna ben ik altijd overgestapt naar een dubbelgebroken bit. (zelfde als Kristel)
Annelien rijd ik nog steeds op die enkelgebroken bustrens, maar zit er over na te denken om die ook te vervangen voor dubbelgebroken

Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com!
Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
-
Orion1996
Bericht
door Orion1996 » vr 22 jan 2010, 21:02
Ligt denk ik aan hoe groot zijn mondje is, maar hij lijkt wat dik. Ik heb voor Orion zo;n zelfde gehad en die was te dik voor hem, bij Cyra pas ik hem nieteens.
Gewoon even kijken of het past en hoe die erop reageert. Sommige dikke bitten die zacht bedoelt zijn zijn door de te grote pasvorm toch te scherp/onprettig.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar)
JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
-
Viv
Bericht
door Viv » vr 22 jan 2010, 21:32
Gewoon kwestie van proberen, wat de een fijn vind vind de ander niks. Ik heb al een hele collectie in de kast hangen inmiddels

Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies

Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014

-
Brittlover
Bericht
door Brittlover » vr 22 jan 2010, 22:03
ik heb denk heel veel geluk gehad, vanaf dag 1 heeft britt een dubbelgebroken bit en het middelste gedeelte is dan van rubber.
Britt reageerde er gelijk goed op dus heb het o gelaten.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
-
Esther
Bericht
door Esther » vr 22 jan 2010, 23:22
Persoonlijk heb ik niet zoveel meer op met enkelgebroken bitjes, liever een ongebroken of een dubbelgebroken, vanwege de punt die in het gehemelte prikt. Komt bij mij vooral omdat Jeskim er zo last van heeft gehad..
Niet te dik liever, kan niet inschatten hoe dik deze is.. Ik zou zeggen gewoon proberen.. Vind het zelf niet nodig om een appelbitje te kopen, klinkt misschien wel heel vriendelijk, maar maakt volgens mij voor het paard niet zo veel uit..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
truus1970
-
Contacteer:
Bericht
door truus1970 » za 23 jan 2010, 08:26
ik heb zo'n soort bit als op de foto. Hij loopt er prima op, moet ook zeggen dat ik nog nooit iets anders geprobeert heb
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
-
janna
-
Contacteer:
Bericht
door janna » za 23 jan 2010, 10:59
Hier Cariena nu aan het inrijden met een enkel gebroken bustrens. Niet zo dik als deze.
En daar doet ze het eigenlijk erg goed op dus ga het niet veranderen. Maar Timor heb ik nu bijvoorbeeld op een ongebroken omdat deze daar beter op loopt. Dus tja... uitproberen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » za 23 jan 2010, 13:06
Heb vanmorgen een Happy Mouth bitje gekocht, enkel gebroken.
Vanmiddag even geprobeerd en meneer vond het prettiger zitten dan
het andere bit.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
-
Annne
Bericht
door Annne » za 23 jan 2010, 15:05
Persoonlijk (maar dat is natuurlijk per paard-ruiter verschillend) vind ik een niet te dikke dubbelgebroken watertrens of een niet al te dikke ongebroken watertrens het fijnst.
Het is inderdaad zoals al gezegd werd een kwestie van proberen - proberen en proberen..

Do, mijn eerste eigen paard! ♥
-
rowenna
Bericht
door rowenna » za 23 jan 2010, 15:20
Vind hem vrij dik en het nadeel van een enkel gebroken bit is dat het een notenkrakers effect heeft,maar je kunt het altijd proberen.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
-
roos
Bericht
door roos » za 23 jan 2010, 15:33
Ik ga dit onthouden voor over een jaar...
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god

Dancer Trotse mama van Jasmijn en
Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug

-
colunder
Bericht
door colunder » za 23 jan 2010, 16:38
Ik heb Alex destijds met zo.n bit ingereden en daar liep hij heel fijn mee,lekker nageeflijk.
Toen een dubbelgebroken bitje geprobeerd omdat iedereen dat aanraadde,maar dat was niet zo"n succes.
Ik heb het nog een tijdje geprobeerd(misschien moest hij eraan wennen) maar later toch maar weer die dikkere enkel gebroken erin gedaan en hij liep gelijk wer lekkerder.
Ché loopt ook gewoon met dit bit,misschien dat ik bij hem de dubbelgebroken ook nog wel eens probeer,het is toch bij elk paard weer anders.
Onze vroegere shetlander liep het lekkerst op een ongebroken bit,die raakte in paniek van een enkelgebroken bit(dubbel gebroken kende ik toen nog niet)
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
-
DeeDee
- Moderator
Bericht
door DeeDee » zo 24 jan 2010, 14:06
Ieder paard reageert anders. Ik heb voor Ulvy een enkelgebroken bustrens (wel wat dunner als hierboven) Dit gaat veel beter als de watertrens die ik eerst had. Wil eigenlijk liever dubbelgebroken, maar die zijn er niet in haar maat. Voor RB heb ik een dubbelgebroken K&K en daar loopt hij zelf het beste op.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull

<-speciale editie van mijn onderschrift

-
jessica
-
Contacteer:
Bericht
door jessica » ma 25 jan 2010, 13:40
Annne schreef:Persoonlijk (maar dat is natuurlijk per paard-ruiter verschillend) vind ik een niet te dikke dubbelgebroken watertrens of een niet al te dikke ongebroken watertrens het fijnst.
Dat is ook mijn mening.