hooi vraag
hooi vraag
Hoe lang doe je per paard met een normale baal hooi, dus zo'n klein pakje? En dan met name in de winter? zomers zullen ze op het gras staan, en zolag er gras is, geen hooi bij.
in de winter hooi bij. Maar ik vroeg me af hoel lang je globaal doet met een pakje hooi. Ik dacht voor een shet en fjord 1 pakje per dag rekenen? Of is dat te ruim of juist niet?
Wij hebben nl op stal van die mega pakken, en ik kan niet goed inschatten hoeveel ze daar van eten mbt die ''kleine'' pakken.
En je hebt ook pakken hooi, geseald, van 40 kg. Dat lijkt me wel wat, alleen, zou ik dat goed kunnen houden met de paarden die ik heb, en de omloop snelheid waarmee ze het eten?
in de winter hooi bij. Maar ik vroeg me af hoel lang je globaal doet met een pakje hooi. Ik dacht voor een shet en fjord 1 pakje per dag rekenen? Of is dat te ruim of juist niet?
Wij hebben nl op stal van die mega pakken, en ik kan niet goed inschatten hoeveel ze daar van eten mbt die ''kleine'' pakken.
En je hebt ook pakken hooi, geseald, van 40 kg. Dat lijkt me wel wat, alleen, zou ik dat goed kunnen houden met de paarden die ik heb, en de omloop snelheid waarmee ze het eten?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Re: hooi vraag
Toen ik Nina met een shet hier voor het huis had lopen (iedere winter) ging er 1,5 baal hooi per dag doorheen gemiddeld. Als het goed vroor liep dat ook wel op naar 2.
Momenteel (met 5 fjorden/ 2 shetjes) gingen er met die vorst van de afgelopen tijd 4 tot 6 balen per dag doorheen. Ze staan dan wel op een grote wei en geven echt de voorkeur aan gras.
Momenteel (met 5 fjorden/ 2 shetjes) gingen er met die vorst van de afgelopen tijd 4 tot 6 balen per dag doorheen. Ze staan dan wel op een grote wei en geven echt de voorkeur aan gras.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
geen idee, ik heb ronde balen en daar doe ik ongeveer 2 weken mee
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
Wij zijn vor de 5 hier ´s morgens bijna een pak en ´s avonds bijna een pak nodig. Nu met die sneeuw en vorst krijgen ze meer, ze voeren bijna 3 pak per dag. Nog 1 zo´n winter en we zijn failliet, we zijn al bijna door onze wintervoorraad heen.
Hier krijgen ze in de winter normaal, als er gras is, allemaal 1 plak, en dat 2 keer per dag. Er zit gemiddeld een plak of 7-8 in een pak bij ons. Nu krijgen ze dus 3 plakken, Marga krijgt er 2 extra omdat ik die niks te dik vind, en de veulens krijgen samen 3 per keer, dus 9 per dag.
Ik heb wel een goed hooi adres voor je, gegarandeerd JKK vrij.
Hier krijgen ze in de winter normaal, als er gras is, allemaal 1 plak, en dat 2 keer per dag. Er zit gemiddeld een plak of 7-8 in een pak bij ons. Nu krijgen ze dus 3 plakken, Marga krijgt er 2 extra omdat ik die niks te dik vind, en de veulens krijgen samen 3 per keer, dus 9 per dag.
Ik heb wel een goed hooi adres voor je, gegarandeerd JKK vrij.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Bij ons is het gras nog niet op, hihi..
Wel bijna hoor en met de sneeuw hebben we bijgevoerd, maar ze gaan toch vaak dan nog op zoek naar gras..
Met twee fjordendames en een klein dametje was 1 baal echt wel zat de afgelopen tijd.. Maar daar werd dus wel bij gescharreld naar gras..
Wel bijna hoor en met de sneeuw hebben we bijgevoerd, maar ze gaan toch vaak dan nog op zoek naar gras..
Met twee fjordendames en een klein dametje was 1 baal echt wel zat de afgelopen tijd.. Maar daar werd dus wel bij gescharreld naar gras..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik doe ongeveer 3 a vier voerbeurten met een baaltje hooi voor RB en Ulvy. Dus zeg maar anderhalve dag.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Wij hebben 'gewone' hooibaaltjes. De paardjes zijn met zn 3-en: fjord, grote NRPS en grote Welsh Cob. Overdag eten ze een hele baal in de paddock. 's Avonds in de stal totaal nog bijna een hele baal (totaal voor alle 3 samen). Als het warmer is iets minder.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
- Brittlover
je hebt 2% procent van haar lichaamsgewicht aan hooi nodig, een pakje hooi weegt ongeveer 12 kg.
door middel van biks kun je minder hooi gaan geven
zonder biks heb je 8a9 kg hooi nodig voor karev.
volgens da was Britt 400 kg dus heeft 8 kg hooi nodig. karev heeft iets meer body maar zal ook niet ver dan de 400 kg afzitten.
volgens da was Britt 400 kg dus heeft 8 kg hooi nodig. karev heeft iets meer body maar zal ook niet ver dan de 400 kg afzitten.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
dan heb jij wel lichte baaltjes hoorBrittlover schreef:je hebt 2% procent van haar lichaamsgewicht aan hooi nodig, een pakje hooi weegt ongeveer 12 kg.

Nu krijgen ze 's morgen en 's avonds kuil/voordroog. en tussen de middag nog 2-3 plakken hooi. Shadow loopt op een in/uitloopstal met paddock en als het weer het toelaat op de wei.
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
D-Gaefur (DrafurxInco)
als ik hooi voer (wij voeren ook kuil in zowel grote als kleinere balen) heb ik voor 9 fjorden 3 balen per dag nodig.
Dus 3 fjorden 1 baal en 1 fjord zou er dan 3 dagen mee toe kunnen.
Maar je gebruikt ook wel eens een plakje in de trailer of ektra bij extreem weer, dus bij aankoop moet je er wel een stuk of wat meer nemen dat je denkt nodig te hebben.
Dus 3 fjorden 1 baal en 1 fjord zou er dan 3 dagen mee toe kunnen.
Maar je gebruikt ook wel eens een plakje in de trailer of ektra bij extreem weer, dus bij aankoop moet je er wel een stuk of wat meer nemen dat je denkt nodig te hebben.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Hier voor Pasja en Mickey (shet) ongeveer 1/3 pakje per dag, dus ik doe 3 dagen met 1 pakje hooi. Af en toe krijgen ze er ook nog wat wortels bij.
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
- Rosantjuh(L)banjer
Vorig jaar had ik ook een shet en banjer toen was ik over 1 dag 3/4e pak hooi kwijt. En als het echt heel koud was dan 1 heel pak.
Ze kregen dit over de gehele dag verspreid.
Op dit moment hebben wij banjer en een haflinger.
Met normaal weer kunnen we 2 dagen met 1 pak hooi en krijgen ze beide nog 2 plakken kuil.
Maar met dit koude weer zijn we ook ongeveer een pak hooi kwijt per dag.
Als we de hele dag weg zijn gooi ik altijd een half pak in de bak en als ik dan thuis kom krijgen ze nog 2 plakken en dan op stal dan zijn we meer kwijt maar als er iemand thuis is krijgen ze verspreid over de dag elke keer 2 plakken hooi.
Er passen hier ongeveer 28 pakken hooi op zolder daar doen we ongeveer een maand mee.
Vaak maken we de zolder niet helemaal leeg we halen nu elke 2 weken hooi zodat we genoeg voorraad houden tot wanneer onze hooi boer weer zelf kan hooien dan halen we pas nieuwe als de zolder leeg is.
Ze kregen dit over de gehele dag verspreid.
Op dit moment hebben wij banjer en een haflinger.
Met normaal weer kunnen we 2 dagen met 1 pak hooi en krijgen ze beide nog 2 plakken kuil.
Maar met dit koude weer zijn we ook ongeveer een pak hooi kwijt per dag.
Als we de hele dag weg zijn gooi ik altijd een half pak in de bak en als ik dan thuis kom krijgen ze nog 2 plakken en dan op stal dan zijn we meer kwijt maar als er iemand thuis is krijgen ze verspreid over de dag elke keer 2 plakken hooi.
Er passen hier ongeveer 28 pakken hooi op zolder daar doen we ongeveer een maand mee.
Vaak maken we de zolder niet helemaal leeg we halen nu elke 2 weken hooi zodat we genoeg voorraad houden tot wanneer onze hooi boer weer zelf kan hooien dan halen we pas nieuwe als de zolder leeg is.
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Tot een kleine BellaX Winser G
R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.

Tot een kleine BellaX Winser G
R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Wow, jullie voeren veel! Onze 3 pony's krijgen met de sneeuw een baal per dag, anders iets minder. MAAR.... ze krijgen 2 keer per dag een schepje biks, daardoor is Morris nog steeds te dik. ;-)
Morris, mijn superfjord!
Momenteel doen ze hier met zijn zevenen al 3 dagen met 2 baaltjes. Vorst is blijkbaar minder erg dan sneeuw.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
Zhellie Orsta x Briggen
Ik heb van die 'gewone' hooi balen.
En doe 1 dag met 1 hooi baal. (Smorgens en Savonds voer ik)
En doe 1 dag met 1 hooi baal. (Smorgens en Savonds voer ik)

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Wij voeren een pak van 350-400 kg per week aan vier paarden (nou ja officieel 1 paard en 3 pony's). Als ik uitga van de 350 kg dan voeren wij 12,5 kilo hooi per dag gemiddeld per paard. Cratos eet over het algemeen wat meer dan de rest.
Kleine pakjes wegen zo'n 16 -25 kg. Dat komt bij ons dus neer op zeker een half pak per dag per paard.
De laatste dagen gaat het wat minder hard met het hooi, maar ze staan ook nog op de wei. Als ze gaan verspillen (poepen en plassen in het hooi) krijgen ze minder. Nu doen we het de laatste tijd in grote netten en dan kunnen ze ook niet verspillen en soms kom je 's avonds en dan zit er nog hooi in van 's ochtends of andersom. Dan weet je dus dat ze iets minder kunnen hebben. Een klein beetje over is in onze ogen precies goed.
Toen ik nog met Ros stond waar Annette staat bestelde ik in de zomer 100 pakjes hooi die ik dan voor de winter had. Daar heb ik het voor Ros altijd ruimschoots mee gered. Ik had er altijd nog een stuk of 20 over. Ik denk dat je (afhankelijk van het gewicht van de pakken) met een shet en een fjord wel uitkomt met een 100 pakjes/ misschien 125.
Kleine pakjes wegen zo'n 16 -25 kg. Dat komt bij ons dus neer op zeker een half pak per dag per paard.
De laatste dagen gaat het wat minder hard met het hooi, maar ze staan ook nog op de wei. Als ze gaan verspillen (poepen en plassen in het hooi) krijgen ze minder. Nu doen we het de laatste tijd in grote netten en dan kunnen ze ook niet verspillen en soms kom je 's avonds en dan zit er nog hooi in van 's ochtends of andersom. Dan weet je dus dat ze iets minder kunnen hebben. Een klein beetje over is in onze ogen precies goed.
Toen ik nog met Ros stond waar Annette staat bestelde ik in de zomer 100 pakjes hooi die ik dan voor de winter had. Daar heb ik het voor Ros altijd ruimschoots mee gered. Ik had er altijd nog een stuk of 20 over. Ik denk dat je (afhankelijk van het gewicht van de pakken) met een shet en een fjord wel uitkomt met een 100 pakjes/ misschien 125.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Kom je aardig ver mee 
Ik gebruik in winter zon 130 balen hooi.

Ik gebruik in winter zon 130 balen hooi.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
er van uit gaande dat een pak 16 kg is, en met de rekensom van ineke, heb ik in de winter voor karev nodig:
-als ze 400 kg is, een half pak per dag. Voor een shet van 200 kg(hoe zwaar zijn die?) een kwart pak, samen een 2/3 pak, en bij echt koud winterweer een hele per dag.
-als ze 400 kg is, een half pak per dag. Voor een shet van 200 kg(hoe zwaar zijn die?) een kwart pak, samen een 2/3 pak, en bij echt koud winterweer een hele per dag.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Het is wel zo dat het ene paard veel sneller (en vaak dus ook meer) eet dan het andere paard.
Toen Morris in de nieuwe wei kwam bij twee 'gewone' pony's kreeg ik als opmerking: Ik heb nog nooit een paard zo snel zien eten! Hahaha!
Maar toen werd hij nog veel weggelaagd door één van die pony's, daar kan het ook mee te maken hebben.
(Oké, Morris eet gewoon snel en veel, ik weet het wel!)
Toen Morris in de nieuwe wei kwam bij twee 'gewone' pony's kreeg ik als opmerking: Ik heb nog nooit een paard zo snel zien eten! Hahaha!
Maar toen werd hij nog veel weggelaagd door één van die pony's, daar kan het ook mee te maken hebben.
(Oké, Morris eet gewoon snel en veel, ik weet het wel!)
Morris, mijn superfjord!
wij werden wat makkelijk, voerden wat meer,l zodat ze altij hooi hadden, maae dan is zo'n ronde baal met zn 2 tweetjes in een week op dat is volens mij wat te veel van het goede. dus maar weer op rantsoen
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Nu paardloos.
Nu paardloos.