hoe oud een deken op?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Megan

hoe oud een deken op?

Bericht door Megan » za 09 jan 2010, 20:04

Ik vroeg me af op welke leeftijd jullie je fjordjes voor het eerst een deken op gedaan hebben.
Toen het laatst zo hard vroor -12 ofzo, heb ik Zero een staldeken opgedaan en Dorinn een dikke fleecedeken. Mijn stallen zijn open. Zero vind dat heerlijk en gaat lekker staan soezelen onder z'n dekentje. Dorinn accepteerde het wel maar toen hij zijn hooi op had, begon ie aan z'n dekje :+ Dan staat hij echt aan de sluitinkjes bij z'n borst te happen en krijgt ze nog open ook! Ik heb hem dus maar weer afgedaan. Hij had het volgens mij ook niet koud (was ook meer voor mijn eigen idee O:) )

Waren/zijn jullie fjorden van 2,5 ook van die hapgrage figuren?
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Fran

Re: hoe oud een deken op?

Bericht door Fran » za 09 jan 2010, 20:30

Als ze gewoon een goede wintervacht hebben hebben ze het eigenlijk nooit echt koud. Zeker als ze droog op stal zijn.
Tja sommige leggen een 1jarige een deken op de ander begint als ze 30 zijn en te weinig wintervacht gaan aanmaken.
Ik heb Olaf op jonge leeftijd niet gehad, maar kleintjes zullen denk ik toch eerder aan hun spullen gaan knagen dan oudere dieren.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
foss

Bericht door foss » za 09 jan 2010, 20:58

Bij ons gaan de paarden pas onder een deken als ze aan het werk gaan, maar ik kan begrijpen dat je met dit weer het liefst een veulen onder een deken zet.
En het happen aan de deken onze ruin van 25 doet het nog steeds met veel plezier kost mij aardig wat dekens maar hij heeft een lol.
Succes ermee en als jij vind dat ze een deken op moeten gewoon doen, maar jonge paarden vinden het niet altijd prettig.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 09 jan 2010, 21:09

Jackie kreeg een deken op toen hij 28 was.

Ik heb besloten als het weer hard waait én regent, dat ik Marga ook een dunnetje opdoe. Zij staat dan te rillen in de wei. ze heeft ook geen vacht joh. Marga is nu 17.
Apollo van 29 hier heeft ook een deken op.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Anouska

Bericht door Anouska » za 09 jan 2010, 21:14

Bjørn kreeg voor het eerst een deken op toen hij 2,5 was. Ging toen onder de deken vanwege de HK van 2008 en de bijbehorende training. Hij heeft de dekens altijd gewoon heel gehouden en nu nog.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 09 jan 2010, 21:18

Megan schreef:was ook meer voor mijn eigen idee O:)
Hihi, in dat geval zou ik het niet doen. Ik zou niet weten wanneer Nis en Anka voor het eerst een deken op kregen, maar ze krijgen er bij mij 1 op als ze het koud hebben. En niet als ik denk dritt wat heb ik het koud hihi. Ik zou gewoon kijken of Dorinn het koud heeft, maar over het algemeen zijn jonge paarden met voldoende voer niet snel koud. En zeker als hij op stal staat met voldoende hooi denk ik niet dat hij het koud heeft. Maar dat kun jij natuurlijk het beste checken :j.

@Ivonne: Marga is sinds 1 jan officieel al 18! Maar ik tel ook officieel de echt verjaardag hoor ;) .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 09 jan 2010, 21:19

ik vind eigenlijk dat een paard dat te jong is om te werken geen deken nodig is. uitzonderingen daargelaten natuurlijk

Hij heeft een wintervacht die hem als het goed is warm houd
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Viv

Bericht door Viv » za 09 jan 2010, 21:55

Kdies had op zn 2e zn eerste dekentje op (zweetdekentje, even om te kijken hoe hij zou reageren).
Die heeft amper wintervacht dus de eerste winter heeft hij het flink koud gehad bij ons. Toen dachten we nog van, ach die vacht die komt wel. Nou niet dus hihihi. Dus nu heeft hij gewoon in de winter lekker een dekentje op en dat bevalt hem prima en ons ook. Hij houdt ze keurig heel.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Megan

Bericht door Megan » zo 10 jan 2010, 00:16

Hij heeft het vast ook niet koud :D. Alhoewel, de boxen zijn wel open en de paarden kunnen zich ook niet warm lopen.
Ik heb wel een deken voor achter de hand en vind eigenlijk dat ze er wel alvast aan moeten wennen voor als het wel een keertje nodig mocht zijn. Al mijn andere paarden lieten de dekens gewoon met rust. Ik ben bang dat ik hier een kleine dekenversnipperaar heb :Y)
Ik hoop dat het komt omdat hij nog zo'n baby is... hij probeert nl. ook altijd mijn sjaal te pakken 8)7
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Vera

Bericht door Vera » zo 10 jan 2010, 07:41

Dewi was een maand oud toen ze een deken op kreeg.
Ze had longontsteking toen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » zo 10 jan 2010, 11:24

Crystal had op haar 2e een deken op. Ze had een dunne vacht en had toen die winter niet echt behachelijk. Dus gewoon een deken op gedaan ondanks dat ze een hapgrage pony is. Helaas wist ze dus ook al snel de deken kapot te trekken. Ik heb haar tot dit jaar die kapotte deken gewoon laten dragen. Eergisteren heeft zij pas weer voor het eerst een nieuwe deken opgehad. Ook daar moest ze gelijk even met haar tanden aan de sluiting trekken. Gelukkig zag ik het en heb ik haar gestraft. Crystal hapt het liefst overal in. Ik ben ook ooit eens bijna mijn sleutels kwijt geraakt omdat madam deze in haar mond nam.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 10 jan 2010, 16:11

Ik heb het nog nooit geprobeerd maar ik denk dat Djambo een deken ook niet heel zal laten. Als je hem de kans geeft trekt hij zo je jas uit. Laatst een beste ruk aan Jeroen zijn jas en hups, rits kapot.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
!#niekie#!
Contacteer:

Bericht door !#niekie#! » zo 10 jan 2010, 17:03

blossem heeft hier vanaf deze winter een deken op. Maar dat is meer omdat ik ook wedstrijden met haar rijd en ik het dan niet zo mooi vind om met een bolletje wol aan te komen. Daarvoor heeft ze nog nooit een winterdeken om gehad ( wel zomer voor keuringen en zomerwedstrijden.) Hier hebben jongepaarden nooit een deken op.

:wave:
10 Mei 2010 Galldur geboren!

Stermerrie
A zadelproef 09 :D

B+5
http://www.staldolfing.nl
Megan

Bericht door Megan » zo 10 jan 2010, 20:34

Anita45 schreef:Ik heb het nog nooit geprobeerd maar ik denk dat Djambo een deken ook niet heel zal laten. Als je hem de kans geeft trekt hij zo je jas uit. Laatst een beste ruk aan Jeroen zijn jas en hups, rits kapot.
hahaha, Anita, ik zie het helemaal voor me. Arme Jeroen...
Zero trekt ook wel aan de rits van mijn jas maar dat doet hij heeel snel en heeel secuur. Gewoon aan het lipje en dan zippp naar beneden, jasje open. :+
Moet er altijd om lachen.
Dorinn is meer van het type pitbull hihi.
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 10 jan 2010, 21:04

Helaas .. laat mijn 3,5 jarige ook geen dekens heel. Alhoewel, wel zijn eigen deken ! Die is nog perfect. Maar de deken van Fjordy, zijn weimaatje, overleeft het vaak niet. :n Ben al aan deken nummer 4 bezig.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Megan

Bericht door Megan » zo 10 jan 2010, 21:40

Oh gut Amber, dat belooft wat! maar dat is ook echt iets van hengsten denk ik? Zowieso zijn ruinen ook wat happeriger dan merries maar ik hoop toch dat Dorinn ooit later zijn deken keurig ophoudt.. :=
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 10 jan 2010, 21:44

Megan schreef:Oh gut Amber, dat belooft wat! maar dat is ook echt iets van hengsten denk ik? Zowieso zijn ruinen ook wat happeriger dan merries maar ik hoop toch dat Dorinn ooit later zijn deken keurig ophoudt.. :=
Ja word er echt moedeloos van.. 8)7
Vorige week, nou.. alsof er een schaap geslacht was ?
Hele binnenvoering van Fjordy zijn deken lag in begin van de wei. :=
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Denise

Bericht door Denise » zo 10 jan 2010, 22:01

Hier staan de ruinen al twee winters zonder deken. Uit verveling lieten die elkaars dekens echt niet heel..
A Quarter Horse Of Course
...maar fjorden zijn ook leuk hoor. Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » ma 11 jan 2010, 13:46

in principe hebben alleen de paarden die "werken" bij ons een deken op.
Hun eigen vacht is normaal gesproken het beste tegen de kou, regen, wind etc.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
priztwir

Bericht door priztwir » wo 20 jan 2010, 16:13

Onze fries heeft van het winter pas een deken op gekregen.;) En ze word in juni 4.:) Eerder wilde we niet want ze stond toen nog in de kudde en als ze jong zijn kunnen ze een goede weerstand opbouwen.:)
Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht

Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Plaats reactie