Pagina 1 van 1
Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: vr 20 nov 2009, 11:36
door Daphne
Al een tijdje rijd ik Yanneke met een stangetje. Eerst een metalen, nu een happy mouth. Dit gaat hartstikke goed maar in het kader van 'aboppen-moet-ook-een-keer-en-daar-mag-je-niet-met-stang-rijden' wil ik eigenlijk een gebroken happymouth bitje kopen. Ben alleen aan het twijfelen welke ik zal nemen...
Sowieso een bit dat rustig in de mond ligt dus dan lijken me de watertrensjes al afvallen. Bus- of D-trens dus. Ben alleen ernstig in twijfel of ik een enkel of een dubbelgebroken zal nemen. Bustrens hebben ze alleen enkelgebroken en de D-trensen hebben ze in enkel- en dubbelgebroken. Op zich spreekt het D-trens-principe me wel aan dat je net als bij een kneveltrens een iets duidelijkere stuurhulp kunt geven. En enkel- of dubbelgebroken? Wat ligt rustiger en prettiger in de mond? Wat is voor het paard de makkelijkste overgang als ze een stang gewend is?
Ik dacht eigenlijk dat ik deze vraag al eens gesteld had maar ik kan het niet terugvinden. Excuses als het nog wel ergens staat!
Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: vr 20 nov 2009, 11:55
door Kelly
Is een ongebroken bit ook verboden?
Een stang is namelijk iets anders dan een ongebroken bitje.
Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: vr 20 nov 2009, 12:01
door Marijke_
Met fjordsporten mag je ook niet met een ongebroken trens komen, staat in het reglement dat het een gebroken trens moet zijn. Ik weet niet of het reglement voor de Abop bij de fjorden hetzelfde is?
Bij fjordsporten kun je er nog een beetje mee smokkelen maar bij de abop natuurlijk niet als je het paard voor de ogen van de jury moet zadelen. Hoewel ik dat persoonlijk ook kolder vind want veel paarden vinden ongebroken juist fijn en je hebt geen hefboomwerking...maargoed...
Voor wat betreft je het beste kunt gebruiken moet je even gaan testen denk ik. Het ene paard loopt lekker met een enkelgebroken bitje en de ander met een dubbelgebroken bitje.
Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: vr 20 nov 2009, 12:56
door Daphne
Het moet idd een gebroken trens zijn. Ik heb al een heel arsenaal aan metalen bitjes gebroken bitjes geprobeerd voor ik aan een ongebroken bit (dank voor de verbetering Kelly

) ben begonnen. Nu dus een happy mouth ongebroken watertrens. Daar loopt ze fijn op. Ik ben het met Marijke eens dat het eigenlijk gek is dat je om aan Fjordsport of Abop mee kan doen over moet naar een ander bit...ik rijd niet voor niks met deze.
Dat testen is al een dure hobby van me geweest... Met een ongebroken bit als resultaat dus. Ik zal anders het stamboek eens mailen wat nu wijsheid. Als ik er normaal mee rijdt en Yannes loopt netjes ontspannen dan zou het toch geen probleem mogen zijn?
Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: vr 20 nov 2009, 13:05
door Marijke_
De ongebroken is misschien nog wel vriendelijker want die kan niet in een punt "getrokken" worden en zo tegen het rooster aan drukken. Ros loopt het lekkerst op een aurigan africhtingstrens maar ik heb ook wel gereden met een ongebroken trens. En enkelgebroken bit is een drama. Toen ik de B dresuur NPC proef met hem reed mocht je officieel ook niet met een dubbelgebroken bit komen (heb ik wel gedaan overigens) dat hebben ze wel al een aantal jaar aangepast.
Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: vr 20 nov 2009, 13:49
door kristelhans
Ik heb een dubbelgebroken bustrens met rond middenstukje..die zijn er dus wel! Is geloof ik van BR.
Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: vr 20 nov 2009, 16:58
door Claudje
Ik zit met hetzelfde, ik rijd Caylinn normaal op een ongebroken trensje (zelfde als jij hebt,
met een klein tongboogje) Ik heb voor Fjordsport en zadelproef een dubbelgebroken onder-
legtrens aangeschaft, aangezien Caylinn nogal een klein smal mondje heeft waar niet veel
'bit' in past. Gelukkig gaat ze daar ook goed op nu

Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: vr 20 nov 2009, 18:28
door Machteld&Falco
ik ken het probleem. Heb het zelf ook gehad met falco. Ben uiteindelijk uitgekomen bij een myler (al is dat nogal duur als je hem enkel voor de abop zou gebruiken)
Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: vr 20 nov 2009, 19:30
door _Marjon_
Huh wat gek, ik dacht toch echt dat dat bit wat ik hier heb liggen een dubbelgebroken bustrens is.
Toch een D dan? Zal morgen eens kijken.
Is er 1 van Harry's Horse, dus wellicht dat die wel dubbelgebroken bustrensen hebben?
Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: vr 20 nov 2009, 19:34
door Claudje
Myler willen ze ook niet zien bij de zadelproef helaas...
Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: vr 20 nov 2009, 19:37
door Esther
Ik ben zelf geen fan van enkelgeborken bitten, vooral Jeskim reageert daar slecht op, prikt in haar gehemeltje, hoofd gaat omhoog e.d.
Die rijd ik nu met een danger bit, dubbelgebroken wat op slot kan schieten, heb ik net iets meer te vertellen.
Voor Tea heb ik laatst een overgang gemaakt naar een ongebroken trens, ze reageerde goed op Jeskim's bit en wilde dus een ongebroken proberen, bevalt ook erg goed..
Jammer dat je voor een zadelproef dan een ander bit moet gebruiken.
Ik kan alleen aanraden om een dubbelgebroken te proberen, alhoewel sommige paarden ook prima op een enkelgebroken bit lopen..
Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: vr 20 nov 2009, 21:30
door Bella
Met oog op de zadelproef ben ik met Bink nu ook met een ander bit gaan rijden en moet zeggen, de overgang gaat nu soepeltjes. Hij is er iets gevoeliger op, enkel gebroken, maar doet het netjes. Maar in een ander topic las ik ergens een email van Biemans, waarin gezegd werd dat ze voor het naleven van het wedstrijdreglement (KNHS?) was en daar mag een ongebroken trens wél...
Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: zo 22 nov 2009, 09:48
door Lies
Enkelgebroken hoeft niet altijd in het gehemelte te prikken afhankelijk van de mond van het paard en in hoeverre het bit past.
Voor Zanouk heb ik een dubbelgebroken D trens van aurigen. De ringen zijn plat gemaakt zodat ze vlak tegen haar hoofd aan liggen.
Rij ik eigenlijk al mee vanaf het begin, idee erachter is dat het bit een stillere ligging heeft door de D en door de 'vorm' (rondingen van de twee delen en draiing van het tussenstukje) van het bit zelf.
Waarom wil je perse een Happy mouth bitje? Mag een happy Mouth bit wel bij de A bop? ziet eruit als plastic? (geen idee wat voor bitjes dit verder zijn hoor..

)
Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: zo 22 nov 2009, 13:23
door Machteld&Falco
Claudje schreef:Myler willen ze ook niet zien bij de zadelproef helaas...
wat raar, mag je toch knhs mee starten? al dat gezeik om die bitten.. Je presenteert een paard toch ook niet met een zadel dat niet past? Waarom moet je dan, als je een passend bit hebt, naar een andere overstappen... Sommige regels zijn echt absurd.
Zo rijd ik Falco regelmatig en Jaldiña altijd op stang. Gewoon omdat dit veruit het beste in hun mond ligt. Veel stabieler dan een trens. Akkoord dat je hier niet mee mag starten (hefboomwerking), maar er berusten op sommige bitten veel vooroordelen, terwijl het de inwerkende hand is die de scherpte bepaalt...
Re: Watertrens/Bustrens/D-trens
Geplaatst: di 24 nov 2009, 16:09
door priztwir
Bustrens heb je ook gebroken, maar die zijn wel vrij prijzig. Tenminste een vriendin van mij wilde ook perse een bustrens gebroken hebben en dan ook nog goudkleurig en ze had dus een gezien maar die was €99 maar nu hebben ze eentje goedkoop kunnen krijgen bij het jubileum van het FPS.

Maar ik zou een dubbelgebroken nemen, want als je het paard terug neemt of een hulp geeft met een enkelgebroken dan snijd het bit zeg maar in het gehemelte. Daarom heb ik nu ook een dubbelgebroken gekocht omdat die van mij steeds haar mond helemaal open deed.