MKZ/ziektenbeleid hobbydieren

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Mir

MKZ/ziektenbeleid hobbydieren

Bericht door Mir » za 10 okt 2009, 06:34

Toen er destijds MKZ uitbrak (en ook bij varkenspest enz) zijn er veel bedrijven geruimd, ook in een straal om een besmet bedrijf heen.
Hobbyvee eigenaren zijn toen in protest gegaan zodat hangbuikliefies en knuffelgeitjes die toch niet voor consumptie zijn en een andere (emotionele) waarde hebben niet geruimd hoeven te worden.
Weet iemand hoe de protocollen nu zijn? Moet het plaatselijke hobbykoetje geruimd als in de buurt een ziekte is? En de evt. paarden die bij zo'n hobbydier staan, zijn die dan ook de pineut of is dat goed geregeld?
Bijv. als onze shet bij evenhoevigen staat, er breekt een ziekte uit, kunnen wij dan verplicht worden om de shet af te laten maken?
colunder

Re: MKZ/ziektenbeleid hobbydieren

Bericht door colunder » za 10 okt 2009, 07:27

Volgens mij was er toen geen ontheffing voor geitjes edg.
Ik had toen ook geiten en als de MKZ voorbij de A12 zou komen zouden die van mij ook geruimd moeten worden.
Mijn kippen zijn met de vogelpest ook geruimd(drama!!!).
Volgens mij hoeven paarden niet geruimd als ze op een erf met evenhoevige staan.
Het probleem waar ik toen tegenaan liep was dat er een veevoer vervoers verbod was en ik dus egenlijk geen voer voor de dieren mocht vervoeren.
De veevoer handelaar mocht het niet brengen dus heb ik het illegaal met de auto opgehaald(hele kofferbak vol met zakken voer en dekens erover).
Ik geloof wel dat het zo was dat als er evenhoevige op hetzelfde erf waren je niet met je paard van het erf af mocht.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 10 okt 2009, 18:15

Nog geen ontheffingen.

Overigens is de bovenaan genoemde argumentatie niet correct.
(zodat hangbuikliefies en knuffelgeitjes die toch niet voor consumptie zijn en een andere (emotionele) waarde hebben niet geruimd hoeven te worden)
Aangezien het besmettelijk zijn voor andere evenhoevigen niet afhankelijk is van het feit of dat betreffende dier opgegeten gaat worden of niet.

Dat zou wel relevant kunnen zijn indien er gevaccineerd wordt. Al dan niet met een markervaccin.

Overigens als je paard op een bedrijf staat met diersoorten waar wetgeving voor is qua aangifteplichtige ziekten, dan ben je altijd de pisang als er iets bij een van die diersoorten binnen een relevante straal uitbreekt.
Al is het maar het transport verbod, verbod tot bezoeken van je paard etc.

maw. bij volgende uitbraak gaat drama zich voor groot deel herhalen.
Dit alles omdat het economisch intressanter is om niet te enten (ivm dierziektestatus van ons land) ivm export naar het buitenland.

(op het bedrijf waar mijn pony staat hebben we pluimvee.. > 2 handjes vol hobby kippen..
1 geit... kudde schaapjes, paar koeien, uiteraard de paarden en wat konijnen... )
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Mir

Bericht door Mir » za 10 okt 2009, 18:22

Dominique: snap ik hoor dat de vlieger van hobbyvee is niet voor de slacht niet opgaat, omdat ze gewoon besmetting door kunnen geven, maar die dieren zouden dan misschien wel geënt en dan niet geruimd kunnen worden dacht ik? Tenminste, dat de eigenaren zich daar sterk voor wilden maken.
Op zich kan ik met beperkingen als bezoek en het terrein niet af mogen wel leven, maar als je kans op ruiming hebt van paarden als die op hetzelfde erf staan als evenhoevigen stellen we de aankoop van die melkkoe nog maar even uit O:) .
Ik dacht dat misschien sommige zaken aangepast zouden worden na de ervaringen van de afgelopen ziekten...
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 11 okt 2009, 13:13

Heb ik iets gemist, is er nu MKZ of varkenspest of wat ook uitgebroken?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » zo 11 okt 2009, 14:49

volgens mij niet. mijn man werkt in varkenshouderij, maar heb er niks over gehoord.
lijkt me vreselijk dat ruimen.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 11 okt 2009, 15:24

Nee, niets uitgebroken!!!

Enten is vooals nog alleen voor vogels mogelijk.
Kost echter dermate veel per vogel dat dat ook niet echt grappig is.
(in geval van "simpele" hobby kippen fokker, heb je hele dure bijzondere vogels ander verhaal)

Bovendien systeem zo lek als een mandje.

Overige ziekten MKZ, varkenspest, staat momenteel alles wat relevant is nog op de ruimings lijst.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 11 okt 2009, 15:39

Mir met de MKZ maken ze Roos (toch? ;)) niet af hoor! Maar ze gooien alleen de boel op slot :). Er gebeurd niks met paarden je kan er alleen niks mee en niemand anders als de aanwezige op het terrein bij uitbraak mag het terrein nog op en zo mag de aanwezige er ook niet af.

Bij op slot mag het wel (is kinderboerderij geweest) moet je alleen omkleden en douchen en je schoenen ontsmetten :). Alles binnen een straal van een X aantal km in de buurt gaat op slot. En er komt vaak streek gebonden of lands gebonden een vervoersverbod. En irritante 21 dagen regelingen die inhouden dat wanneer je een evenhoevigen aan of af gevoerd hebt je 21 niks aan of af mag voeren. Correctie's daargelaten want mkz regelingen zitten niet echt meer in mn hoofd :).
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Lolly

Bericht door Lolly » ma 12 okt 2009, 08:06

Met paarden gebeurd gelukkig niets ik heb in die tijd van de MKZ in een gesloten gebied gezeten { 3 km. verderop was de pleuris uitgebroken } , het is alleen heel vervelend we mochten toen zelfs geen voer het gebied binnenhalen, leuk als het op is.
Omdat toendertijd de MKZ in het voorjaar uitbrak en ik hier 2 merries had staan die gedekt moesten worden hebben we de merries uit het gebied gebracht toen dat eindelijk mocht, dan maar wat later gedekt.

Gelukkig hadden wij toen alleen paarden en geen tweehoevigen staan anders mochten de paarden het erf niet af, voor ons geen tweehoevigen op het erf, je weet maar nooit.

Was wel raar toen hoor, militairen moesten de grenzen en de orde bewaken voelde me toen niet echt prettig.

Ik zou zeggen check de site van de AID of het ministerie van Landbouw daar moet je iets van regels kunnen vinden, heb ik toendertijd ook gedaan.
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Mir

Bericht door Mir » ma 12 okt 2009, 08:59

Dank voor jullie antwoorden! Roos, gaat idd om jouw naamgenoot :D . Manlief hier zou ter zijner tijd wel een hobby koetje willen had hij het over dus ik was gewoon benieuwd hoe dat nou zit als die dieren op je erf staan. Vind een hobbykoe best leuk, maar wil wel even goed over nadenken wat eventuele risico's zijn. Nou zitten we hier niet in een gebied waar destijds MKZ enz is geweest en hier is ook niet meer zoveel vee, maar kom graag goed beslagen ten ijs als ik ergens aan begin. Maar we hebben nog tijd zat, zal er voorlopig niet van komen.
Plaats reactie