Help tong over het bit
Help tong over het bit
Bente is nu een half jaar niet onder het zadel geweest i.v.m. veulen, maar afgelopen winter zijn we rustig bezig geweest haar te beleren en dat pakte ze lekker op.
Ze werd gereden op een dubbelgebroken trens met lage neusriem maar heeft zichzelf aangeleerd om telkens haar tong over het bit te gooien.
Afgelopen zaterdag op de keuring in Roden had ze hetzelfde bit weer in haar mond en ja hoor voortdurend gooide ze haar tong over het bit met als gevolg dat aan de linkerkant haar tong half uit de mond hing en ik mijn vingers telkens in haar mond propte om haar tong weer onder haar bit te schuiven.
Welk bit o.i.d. kan ik nu het beste gebruiken om dit te voorkomen want het veulen gaat binnenkort bij haar weg en dan willen we haar weer langzaamaan gaan rijden.
Ze werd gereden op een dubbelgebroken trens met lage neusriem maar heeft zichzelf aangeleerd om telkens haar tong over het bit te gooien.
Afgelopen zaterdag op de keuring in Roden had ze hetzelfde bit weer in haar mond en ja hoor voortdurend gooide ze haar tong over het bit met als gevolg dat aan de linkerkant haar tong half uit de mond hing en ik mijn vingers telkens in haar mond propte om haar tong weer onder haar bit te schuiven.
Welk bit o.i.d. kan ik nu het beste gebruiken om dit te voorkomen want het veulen gaat binnenkort bij haar weg en dan willen we haar weer langzaamaan gaan rijden.
Agilitydogs get over it
cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
- Senna&Cajra
Re: Help tong over het bit
Kan je het bit niet hoger in de mond hangen? Tot ze aan het bit is gewent. Tip van veearts.
Idd hoger in de mond hangen. Of de neusriem een gaatje strakker doen.
Als dat nog niet helpt misschien proberen met een ongebroken trensje, wat je wat hoger in de mond hangt dan dit bitje.
Als dat nog niet helpt misschien proberen met een ongebroken trensje, wat je wat hoger in de mond hangt dan dit bitje.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Bit hoger in de mond hangen.
Soms moet de neusriem juist losser omdat ze zo'n dikke tong hebben dat ze eigenlijk geen ruimte hebben in de mond voor een bit erbij. Hoe strakker je de neusriem doet hoe meer ze gaan klooien met de tong.
Ongebrokten trensje vind ik zelf super rijden maar daar mg je bv niet mee fjordsporten of ABOPpen (wel KNHSen of FNRSen)
Soms moet de neusriem juist losser omdat ze zo'n dikke tong hebben dat ze eigenlijk geen ruimte hebben in de mond voor een bit erbij. Hoe strakker je de neusriem doet hoe meer ze gaan klooien met de tong.
Ongebrokten trensje vind ik zelf super rijden maar daar mg je bv niet mee fjordsporten of ABOPpen (wel KNHSen of FNRSen)
Ik ga ook mee met hoger in de mond hangen en hoe minder die gebroken is, hoe moeilijker die meegeeft als ze hem erover willen doen.
Wat Viv zegt kan ook wel is kloppen, geld niet voor elk paard maar is zeker te proberen. Misschien zelfs andere neusriem.
Wat Viv zegt kan ook wel is kloppen, geld niet voor elk paard maar is zeker te proberen. Misschien zelfs andere neusriem.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
- kristelhans
Heeft ze geen plekjes in de mond? Het is B-tje dus ze kan ook aan het wisselen zijn..dan kunnen ze ook idiote koppen trekken.. Succes in ieder geval.
Bedankt voor alle tips.
Nee ze is op het moment niet aan het wisselen, en ik moet ook rekening houden dat ze misschien dit jaar en anders volgend jaar voor de ABOP zadelproef moet dus ongebroken is geen optie en we hebben 2 verschillende neusriemen geprobeerd en beide keren doet ze het.
Maar ik houd alle tips in gedachten en ga zeker uitproberen dus meer tips welkom.
Nee ze is op het moment niet aan het wisselen, en ik moet ook rekening houden dat ze misschien dit jaar en anders volgend jaar voor de ABOP zadelproef moet dus ongebroken is geen optie en we hebben 2 verschillende neusriemen geprobeerd en beide keren doet ze het.
Maar ik houd alle tips in gedachten en ga zeker uitproberen dus meer tips welkom.
Agilitydogs get over it
Ik sluit me aan bij hoger in de mond en gaatje strakker. Vaak is het spanning/stress waardoor ze lekker met de tong gaan klooien. Vaak gaat het over en kun je je riempje na verloop van tijd weer een gootje losser doen.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Als het ondanks het hoger hangen en eventueel gebruik van andere neusriem blijft aanhouden zou je ook tijdelijk een tonglepel kunnen gebruiken. Dan kunnen ze hem er niet overheen werken. Je kan gewoon van die rubberen lepels kopen die je om je eigen bit kunt doen. Na een aantal keren gebruik kan je hem er vaak weer vanaf halen.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Ja dat is ook een goed idee, thanks.
Agilitydogs get over it