Hoe conditie opbouwen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
nadinefjorden

Hoe conditie opbouwen

Bericht door nadinefjorden » ma 14 sep 2009, 18:26

Toen ik yara anderhalf jaar geleden kocht was haar conditie ver te zoeken,
Nu is het zeker wel verbeterd maar nog is ze niet sterk genoeg,
na een half uur lessen is ze al helemaal kapot en de neusgaten gaan al snel pompen..

Afbeelding
yara april 2008

Afbeelding
yara jun 2009

Afbeelding
yara nu

Hoe krijg ik haar nog beter op conditie ze mist net dat beetje extra,
Yara krijgt 1 kilo equiral stud per dag
1 schep pavp slobber voor extra conditie en met extra vitamines dit krijgt ze nu 1 weekje na het rijden
nancy imka

Re: Hoe conditie opbouwen

Bericht door nancy imka » ma 14 sep 2009, 18:42

Ik zou niet weten of je haar nog beter in conditie krijgt. Voor zo ver ik weet hoor ik telkens dat ze luchtweg problemen heeft. Is het niet zo dat dit gronische is? Imka is bijvoorbeeld dampig en dat komt nooit meer goed. Die staat ook al heel snel te pompen. En af en toe hoest ze ook
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Viv

Bericht door Viv » ma 14 sep 2009, 19:10

Van slobber krijgen ze geen conditie hoor, juist tegenovergesteld.
En idd wat Nance zegt, ze heeft toch luchtwegproblemen? Zou die eerst eens aanpakken voor je aan conditieopbouw gaat denken, of anders reeël zijn en leven met het gebrek en weinig conditie.
Met kapote longen bouw je geen conditie op, weet er helaas zelf alles van.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Kelly

Bericht door Kelly » ma 14 sep 2009, 19:14

Conditie heeft ook niet altijd te maken met hoe snel een paard gaat hijgen, meer met hoe snel ze weer op adem zijn.
Ik hijg ook als een malle als ik een trap op moet rennen maar kan het wel 10x achter elkaar.
Zou even de kliniek afwachten, dan kun je met hen ook een schema opstellen.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » ma 14 sep 2009, 19:17

ik bedoelde de vraag ook meer in het algemeen
woensdag zal voor ons uitwijzen wat we verder gaan doen

pavo slobber is geen traktatieslobber en wilde toch wat proberen om haar wat aan te laten sterken
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 14 sep 2009, 19:22

Ik bouw het in het voorjaar (ik rijd 's winters veel minder) altijd op door te beginnen met lange stapritten. Dan ga ik er stukjes bij draven en zo ga ik het uitbouwen. Die van mij is absoluut geen galoppeer paard, hij kan km achter elkaar draven maar een flink eind galopperen kost hem heel veel moeite. Het is steeds een beetje uitbouwen. Maar ik heb als voordeel dat ik dichtbij het bos zit, ik weet niet hoe jij zit, en dus ook de mogelijkheid heb om het op die manier te doen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » ma 14 sep 2009, 19:50

ja die mogelijkheid heb ik wel
yara en galop is ook erg moeilijk kost haar idd veel moeite
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 14 sep 2009, 19:59

idd heel veel stappen :j

uniek is natuurlijk ook haar conditie helemaal kwijt, maar merkte gister al na 5 x rijden, dat ze super snel koud was (haar lange haren blijven wat nattig, maar ze is dan niet meer warm)

vraag je misschien dat half uur teveel?

wat meer stapmomenten ertussen misschien ook handig?

en ik vind haar nog wat magertjes ogen op de foto's, onbeperkt ruwvoer doet ook wonderen :D
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 14 sep 2009, 20:01

Kelly schreef:Conditie heeft ook niet altijd te maken met hoe snel een paard gaat hijgen, meer met hoe snel ze weer op adem zijn.
Ik hijg ook als een malle als ik een trap op moet rennen maar kan het wel 10x achter elkaar.
Zou even de kliniek afwachten, dan kun je met hen ook een schema opstellen.

Nee idd wilde net zeggen,
Fjordy hijgt echt heel snel! :j Maar als er 1 conditie heeft is hij het wel...
Maar het is net of hij dood gaat haha, en toch is hij binnen zo'n 6 minuten na de cross bijvoorbeeld al weer hartslag 60 en op adem :D.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » ma 14 sep 2009, 20:02

yara eet me helemaal arm haha
misschien oogt ze op de foto mager maar dat is ze zeker niet

en ja in de les werken we harder dan dat ikzelf train
kan in ieder geval na t rijden rondje park pakken
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 14 sep 2009, 20:04

en bijvoorbeeld ernaast uitstappen is ook heel lekker vind ik... paard is blij dat gewicht van dr rug af is, singel lekker los en ook nog goed voor mijn eigen beweging! zijn ze ook sneller op adem
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 14 sep 2009, 20:09

Dat doe ik inderdaad ook vaak na een rit. Wij moeten 1100m langs de weg om weer thuis te komen uit het bos en die wandel ik er vaak naast soms met een stiekeme tussenstop voor Ros die dan wat lekkers tegenkomt ssssttt :D.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » ma 14 sep 2009, 20:11

ons park is naast de buitenbak dat scheelt

ga ook regelmatig naar bos of duin op pad en straks weer lekker naar t strand

en stap vaak ook af hoor ook omdat yara het soms nog wat spannend vind in t park (straks komt er een engerd uit de bosjes)
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 14 sep 2009, 22:05

Inderdaad eerst kijken wat de kliniek te vertellen heeft en dan gaan kijken of het ook realistisch is om van Yara meer te gaan vragen.

Conditioneel zou ik zeggen dat je veel km rechtuit moet gaan maken. Dat kan je in stap doen, maar Yara doet natuurlijk al wel meer dus ik zou gaan kijken of je eens een uurtje kan gaan draven. Natuurlijk doet ze dat niet in eens maar gewoon beginnen met draven, wordt ze wat moe, paar minuutjes stap en weer aandraven.
Voor een paar dat goed in conditie is, dus goed rechtuit kan lopen en dat op een wat hoger tempo (ik bedoel niet dat je hard moet draven of galopperen) is dressuurmatig werk ook veel makkelijker.

Ik loop ook eigenlijk altijd de laatste 500 meter naast mijn paard. Tijdens een lange rit loop ik zelfs de meeste stap stukken er naast, want als we toch in wandel tempo gaan spaar ik ze door zelf te lopen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 15 sep 2009, 07:27

Waar komt haar vermoeidheid uit voort? Is het warmte die ze niet kwijt kan? Is ze echt moe of valt dat best mee? Hoe lang heeft ze nodig om te herstellen? En is de vermoeidheid lichamelijk of geestelijk?
Hoe is ze van karakter, een doorzetter of een die snel de bijl er bij neer gooit?

Soms is een conditie namelijk slecht in te schatten. Iwan was hier altijd een mooi voorbeeld van. Liet je hem dressuur rijden, dan was hij soms helemaal kapot en kreeg Nicole m met moeite nog voorwaarts, maar liep je vervolgens langs een springparcours dan had hij ineens weer conditie voor 10. Kortom, de dressuur boeide hem vele malen minder dan het springen en was geestelijk voor hem dus veel vermoeiender, maar lichamelijk had hij er de conditie nog wel voor.

In een training moet je dat soort dingen dus meenemen. Wissel moeilijke dingen met voldoende makkelijke of misschien interessantere dingen af.
Geluk is de vrucht van intens werk
Gerritje

Bericht door Gerritje » di 15 sep 2009, 07:29

en dan is er nog verschil tussen km buiten rijden en in de vak dressuur oefeningen doen.
ik merk aan Benji dat hij met gemak buiten km maakt, maar dressuur rijden in de bak vindt hij moeilijk. ik doe dan ook minder want het vraagt een andere kracht inspanning imo.

maar eerst even afwachten wat de kliniek zegt en vandaar uit maar een verder plan maken.
---
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 15 sep 2009, 08:09

Idem hier, Sjol vind zo'n endurance (buitenrijden of trainen ervoor) enig.
Loopt vrolijk 4 uur als het moet.
Misschien wel langer...

Echter ga ik serieus dressuur rijden verzameling vragen etc..
Dan is madam een stuk eerder vermoeid.

Basisconditie is nu wel beter, dus kan langer door dressuren, echter dat kwam ook niet in 1 dag.
En dat is pas sinds we heeeeeelll serieus endurance trainen, daarvoor reed ik ook wel 3 uur buiten,
maar naar nu blijkt in een belachelijk pantoffel tempo :D
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » di 15 sep 2009, 08:52

yara is heel levendig eigenlijk te en altijd erg druk in haar hoofd en dan komt er dus ook sneler stress bij haar, en bij stress kan een klacht of kwaal naturlijk verergren.
Yara heeft tot een jaar gelede alleen maar buiten gereden en is verder niks mee gedaan.
Yara is een absolute doorzetter en wil ook echt graag werken en haar best doen
misschien dat we het maar wat meer moeten afwisselen en wat vaker naar buiten moeten gaan

ik spring nooit met haar andere wel en dan is ze nog veel sneller moe
buitenrijden vind ze heerlijk dus daar gaanh we maar wat meer aan doen
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 15 sep 2009, 10:34

Iets andere situatie maar Beer is heel jong en heeft gaan conditie..na zijn ziekte van deze zomer heeft ie nog minder conditie.. Wij stappen heel veel en wandelen regelmatig voor de afwisseling.. In de bak veel stappen en interessante dingen doen.. soms een paar rondjes draven en dan weer stappen en na een rondje weer aandraven..dit blijven we de komende weken doen..nu Beer geschoren is, is ie ook veel frisser en heeft meer puf..misschien is dat ook een optie voor jullie? (weet niet of dat kan bij een paard dat zwakke luchtwegen heeft?)

Succes en vooral niet het plezier verliezen..dan ga je maar lekker 2 of 3 keer per week buiten rijden! Buiten kun je ook veel oefeningen doen die je anders in de bak zou doen!
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » di 15 sep 2009, 13:08

Normaal scheer ik haar de winter alleen nu durf ik het nog even niet te doen maar als het mag van de da dan gaaa\n de haren eraf
ze zijn al erg aan t groeien namelijk

Ga haar nu brengen, vreselijk mijn paard uit handen geven hopen dat er wat uit gaat komen
Plaats reactie