Hooi/kuil vraagje
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Hooi/kuil vraagje
Wij hebben op stal altijd ons eigen kuil.
Deze keer heeft de boer het lekker lang en stengelig laten groeien en ingekuild.
Nu wil hij dit de paarden bij gaan voeren op de wei, maar ik zoals jullie weten
staat Dakoot op dieet en krijgt hij alleen wat hooi bijgevoerd.
De weides bij ons zijn echt kaal en daar zullen ze ook niet meer zoveel grasjes te pakken krijgen.
Zit er in lang stengelig kuil nou meer eiwitten dan in hooi?
En kan ik dit aan Dakota voeren of zou hij daar weer dik van worden?
Ik was zelf van plan een plukje kuil te voeren met gewoon zn hooi wat hij altijd krijgt.
Deze keer heeft de boer het lekker lang en stengelig laten groeien en ingekuild.
Nu wil hij dit de paarden bij gaan voeren op de wei, maar ik zoals jullie weten
staat Dakoot op dieet en krijgt hij alleen wat hooi bijgevoerd.
De weides bij ons zijn echt kaal en daar zullen ze ook niet meer zoveel grasjes te pakken krijgen.
Zit er in lang stengelig kuil nou meer eiwitten dan in hooi?
En kan ik dit aan Dakota voeren of zou hij daar weer dik van worden?
Ik was zelf van plan een plukje kuil te voeren met gewoon zn hooi wat hij altijd krijgt.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
- Cindy+Uniek
Re: Hooi/kuil vraagje
volgens mij is lang en stengelig juist wat droger?! dus goed voor paard 
maar weet het niet zeker hoor!

maar weet het niet zeker hoor!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Het aantal eiwitten hangt ook erg af van het feit of het eerste snede of tweede (en soms derde) snede is.
Daarbij is volgens mij niet het probleem dat er meer eiwit in kuilgras zit, maar eiwitten met een veranderde structuur. Deze veranderde structuur ontstaat in het fermentatieproces. Paarden kunnen het daardoor moeilijk afbreken. Alles wat niet afgebroken wordt, wordt dus opgeslagen in het lichaam. De koe kan het verwerken door te herkauwen maar dat doet een paard helaas niet.
Ik ben dan ook echt van mening dat kuilvoer geen geschikt voer is voor paarden maar dat is slechts mijn mening
.
Daarbij is volgens mij niet het probleem dat er meer eiwit in kuilgras zit, maar eiwitten met een veranderde structuur. Deze veranderde structuur ontstaat in het fermentatieproces. Paarden kunnen het daardoor moeilijk afbreken. Alles wat niet afgebroken wordt, wordt dus opgeslagen in het lichaam. De koe kan het verwerken door te herkauwen maar dat doet een paard helaas niet.
Ik ben dan ook echt van mening dat kuilvoer geen geschikt voer is voor paarden maar dat is slechts mijn mening

Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Maar je hebt toch paardenkuil en koeienkuil?
Wij hadden vroeger altijd koeienkuil (boer had toen nog koeien) dat was
heel nat kuil zeg maar. Dit kuil wat we nu hebben is heel mooi droog kuil, lijkt net hooi maar dan stofvrij.
Wij hadden vroeger altijd koeienkuil (boer had toen nog koeien) dat was
heel nat kuil zeg maar. Dit kuil wat we nu hebben is heel mooi droog kuil, lijkt net hooi maar dan stofvrij.
Ook de drogere kuil (voordroog) doorstaat een fermentatieproces door het inpakken doordat het korter droogt dan hooi maar weer langer dan de natte kuil. Het wordt luchtdicht verpakt maar als er ook maar een scheurtje in het pak zit en er komt dus luchtbij zal het bederven. Ook de stukken waar je de schimmel niet in ziet zitten zitten dan schimmels in (je ziet ze alleen niet). Het blijft ook maar een 3 tot 5 dagen buiten het pak goed (ook als het droog is dus). Al blijft het als het erg koud is natuurlijk wel langer goed.
Voor mij genoeg redenen om het niet te voeren, maar ik weet dat de meningen er over verdeeld zijn.
Voor mij genoeg redenen om het niet te voeren, maar ik weet dat de meningen er over verdeeld zijn.
Morgan!! 

En is het bemest met bijv kunstmest....Onze paarden stonden voorheen bij een boer die alles bemeste omdat hij zelf ook koeien en schapen had.Dit kon je zo goed merken aan de paarden.Ook heeft dit natuurlijk gevolgen als de boer van dit land kuilt of niet.Ook niet geheel onbelangrijk het tijdstip van het maaien.Maar ach zo maak je het je zelf wel heel moeilijk om uit te pluizen van welk kwaliteit je voert.
Dat lange stengelige is altijd beter dan het korte,dit gras is al op ze top,en is vezelrijker en bevat daardoor minder verteerbare eiwitten.Het fermentatie proces is toch wel erg anders als bij de koeienkuil,het maakt dit proces wel door maar het bevat veel minder suikers als bij de natte koeienkuil doordat het meeste paardenkuil best door geschoten gras is.
De samenstelling van hooi en kuil(voordroog) is tuurlijk verschillend,maar als de boer het voordroog net zo lang als hooi laat liggen en het dan inpakt verandert er weinig aan de samenstelling heb ik me laten vertellen.Het zuurtegraad is dan natuurlijk ook erg laag.

Dat lange stengelige is altijd beter dan het korte,dit gras is al op ze top,en is vezelrijker en bevat daardoor minder verteerbare eiwitten.Het fermentatie proces is toch wel erg anders als bij de koeienkuil,het maakt dit proces wel door maar het bevat veel minder suikers als bij de natte koeienkuil doordat het meeste paardenkuil best door geschoten gras is.
De samenstelling van hooi en kuil(voordroog) is tuurlijk verschillend,maar als de boer het voordroog net zo lang als hooi laat liggen en het dan inpakt verandert er weinig aan de samenstelling heb ik me laten vertellen.Het zuurtegraad is dan natuurlijk ook erg laag.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Ik ga niet het kuil verhaal opdissen..
Meer het algemene..
Als het gras nu "op" is moet de boer inderdaad wat in zijn weiland..
Staat de jouwe tussen paarden die het bijvoeren nodig hebben, hebben jullie inderdaad een probleem...
ga ervan uit dat al die paarden 24/7 buiten staan?
(zo ja, wordt het lastig..)
Aangezien bijvoeren in een weiland meestal gebeurt door er veel,
met nadruk op veel bijvoer in te gooien.
Om de simpele reden, dat de kans op knokken anders vrij groot wordt.
Denk dus dat je probleem hem in 1e instantie in de hoeveelheid gaat zitten.
(ziet in gedachten vorig jaar voor zich, waarbij weiland (elders) Sjol en vrienden werden bijgevoerd,
vanwege die vrienden. Sjol de grootste pluk kreeg, het snelste kan eten en chef was, dus vervolgens alsnog
de rest van het kuil van haar vrienden op at
En zij had het echt het minste nodig..
Boer is toen maar begonnen met kuil in wei gooien als ik kwam om te rijden,
dan kreeg de rest ook een kans om te eten...
Gaan de paarden 's nachts naar binnen? wordt het probleem makkelijker? omdat dan die paarden op stal best
bijgevoerd kunnen worden. Mits het weiland ondertussen niet echt helemaal kaal is...
Meer het algemene..
Als het gras nu "op" is moet de boer inderdaad wat in zijn weiland..
Staat de jouwe tussen paarden die het bijvoeren nodig hebben, hebben jullie inderdaad een probleem...
ga ervan uit dat al die paarden 24/7 buiten staan?
(zo ja, wordt het lastig..)
Aangezien bijvoeren in een weiland meestal gebeurt door er veel,
met nadruk op veel bijvoer in te gooien.
Om de simpele reden, dat de kans op knokken anders vrij groot wordt.
Denk dus dat je probleem hem in 1e instantie in de hoeveelheid gaat zitten.
(ziet in gedachten vorig jaar voor zich, waarbij weiland (elders) Sjol en vrienden werden bijgevoerd,
vanwege die vrienden. Sjol de grootste pluk kreeg, het snelste kan eten en chef was, dus vervolgens alsnog
de rest van het kuil van haar vrienden op at

Boer is toen maar begonnen met kuil in wei gooien als ik kwam om te rijden,
dan kreeg de rest ook een kans om te eten...

Gaan de paarden 's nachts naar binnen? wordt het probleem makkelijker? omdat dan die paarden op stal best
bijgevoerd kunnen worden. Mits het weiland ondertussen niet echt helemaal kaal is...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Ik zou hooi voeren als dat kan ipv kuil. Zitten vaak veel eitwitten in.Danc kan absoluut niet tegen kuil en die heeft er nog steeds bulten van (als krijgt hij geen kuil meer)
Het was ook niet mijn bedoeling om er een discussie over op te starten hoor, mijn paarden krijgen alleen beslist geen kuil of voordroog en er wordt bij ons heel veel aandacht besteed aan wat ze eten en we maken het onszelf graag moeilijk met uitpluizen wat we kopen. Ruwvoer is het belangrijste wat ze naar binnen krijgen qua voer. Wat een ander voert moet hij/ zij uiteraard helemaal zelf weten. 

Morgan!! 

Probleem is simpeler dan hooi versus kuil...
Namelijk kwantiteit....
Als betreffende boer, enorme berg kwalitatief goed hooi in het weiland kiepert en ze zich daar klem aan eten, worden ze net zo goed dik......
Of je moet er van die oude rotzooi in gooien, waar ook zo ongeveer geen vitamintje en mineraaltje inzit.
(vooral die beige pony dieren, die wij zo leuk vinden)
Namelijk kwantiteit....
Als betreffende boer, enorme berg kwalitatief goed hooi in het weiland kiepert en ze zich daar klem aan eten, worden ze net zo goed dik......
Of je moet er van die oude rotzooi in gooien, waar ook zo ongeveer geen vitamintje en mineraaltje inzit.
(vooral die beige pony dieren, die wij zo leuk vinden)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Snap ik, kwantiteit is ook heel erg belangrijk maar ik vind kwaliteit ook zeker zo belangrijk. Ik wil gewoon niet dat mijn paarden uren staan koekeloeren en de darmen uren niets staan te doen. Wij hebben dus een mix van voedzaam hooi en buikvulling hooi. Ik moet er wel bij zeggen dat ik dus helemaal geen probleem heb met een ruwvoerbuik die er na een uurtje of twee stevige arbeid weer vanaf is. Dat vind ik iets anders dan vervetting.
[edit] bij ons staat op het moment een pony die veel te dik is. Zij gaat 's nachts apart van onze paarden zodat die gras kunnen eten en zij krijgt een klein beetje hooi in een hooinet met een hele fijne maas om haar lang bezig te houden. Ze kan alleen niet schrokken.
[edit] bij ons staat op het moment een pony die veel te dik is. Zij gaat 's nachts apart van onze paarden zodat die gras kunnen eten en zij krijgt een klein beetje hooi in een hooinet met een hele fijne maas om haar lang bezig te houden. Ze kan alleen niet schrokken.
Morgan!! 

Ik hoor het al, ik ben gezegend met een boerenfamilie..
Wij hebben op het moment heerlijk stengelig natuurhooi op de zolder. Dat heeft echt mijn voorkeur. Lekker kauwen en arm aan voedingstoffen. Ze hebben wel een liksteen om in de gaten te houden of ze echt tekorten hebben.
Ik ben zelf ook niet weg van kuilvoer, al zit er wel een enorm verschil in het ene kuil en het andere kuil. De drogere paardenkuil kan nog een keer.
Wij hebben ook wel eens het hooi op gehad en tja, toen een baal voordroog gekocht, vonden ze lekker hoor, en als er niet anders is dan moet dat maar een keer.. Dan maar wat minder..
Je moet roeien met de riemen die je hebt..
Wij hebben op het moment heerlijk stengelig natuurhooi op de zolder. Dat heeft echt mijn voorkeur. Lekker kauwen en arm aan voedingstoffen. Ze hebben wel een liksteen om in de gaten te houden of ze echt tekorten hebben.
Ik ben zelf ook niet weg van kuilvoer, al zit er wel een enorm verschil in het ene kuil en het andere kuil. De drogere paardenkuil kan nog een keer.
Wij hebben ook wel eens het hooi op gehad en tja, toen een baal voordroog gekocht, vonden ze lekker hoor, en als er niet anders is dan moet dat maar een keer.. Dan maar wat minder..
Je moet roeien met de riemen die je hebt..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Gisteren een discussie gehad met mn stalbaas, nou ja echt een discussie niet maar hij probeerde me te overtuigen dat het kuil wat hij nu heeft best hele dagen gevoerd kan worden, hij heeft voor de winter te weinig hooi en genoeg kuil dus met andere woorden, ze krijgen van de winter alleen kuil!
Hij zei dat dit kuil wat hij nu heeft heel droog en stengelig is, en van "oud gras" dus geen voorjaarsgras is gemaakt. Als het 2 dagen langer op het land had gelegen dan had hij het als hooi verpakt ipv kuil.
Dus vraag ik me nog steeds af of ik Dakota kuil kan voeren zonder dat ik daar problemen mee krijg (denk aan te veel eiwitten en suikers).
Heeft mijn stalbaas gelijk of probeert hij mij (dakota) aan de kuil te krijgen?
Het hooi wat we hebben is dus hetzelfde als het kuil, alleen heeft wat langer gelegen op het land.
Hij zei dat dit kuil wat hij nu heeft heel droog en stengelig is, en van "oud gras" dus geen voorjaarsgras is gemaakt. Als het 2 dagen langer op het land had gelegen dan had hij het als hooi verpakt ipv kuil.
Dus vraag ik me nog steeds af of ik Dakota kuil kan voeren zonder dat ik daar problemen mee krijg (denk aan te veel eiwitten en suikers).
Heeft mijn stalbaas gelijk of probeert hij mij (dakota) aan de kuil te krijgen?
Het hooi wat we hebben is dus hetzelfde als het kuil, alleen heeft wat langer gelegen op het land.
- Yfke-lover
Wij hebben een melkvee bedrijf en ik geef de paarden ook kuilvoer maar er zitten wel veel voedingsstoffen in als het een goede kuil is heeft volgens mij ook met de bemesting te maken ik geef dan de fjord ook maar een handje vol en dat is snel al te veel dus volgens mij moet je er wel mee oppassen Ik heb natuurlijk ook wel een voordeel ervan dat wij elk jaar kuilmonsters nemen en precies weten wat er in het voer zit voor de koeien die krijgen alleen de goede kuilen de rest is voor het jongvee.
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Lang gelegen, stengelig hooi is ideaal voor paarden. In principe mogen ze daar vele kilo's van hebben (meestal nog wel meer dan wij ze voeren).
Hier geven we de paarden kuil, maar soms zitten er balen tussen, die zijn zo mooi, dat is net hooi. Geen probleem...juist het hele fijne, zacht aanvoelende kuil daar moet je mee uitkijken. Hoe stengeliger het is hoe beter voor een dikker paard. Dus over de grovere stengels zou ik me nog niet druk maken.
Grote probleem is dat je nooit precies kan zeggen: Dit is beter dan dat. Want er zijn vele factoren waarvan de ruwvoerkwaliteit afhangt: De snede, de bemesting, de tijd dat het gelegen heeft, welk weer het toen was, maar ook de bodemsoort, de zuurtegraad van de bodem, het vitamine en mineralengehalte en noem de hele rattaplan maar op...
Verder alleen bijvoeren als het écht nodig is (paarden inleveren op conditie) en niet preventief.
Hier geven we de paarden kuil, maar soms zitten er balen tussen, die zijn zo mooi, dat is net hooi. Geen probleem...juist het hele fijne, zacht aanvoelende kuil daar moet je mee uitkijken. Hoe stengeliger het is hoe beter voor een dikker paard. Dus over de grovere stengels zou ik me nog niet druk maken.
Grote probleem is dat je nooit precies kan zeggen: Dit is beter dan dat. Want er zijn vele factoren waarvan de ruwvoerkwaliteit afhangt: De snede, de bemesting, de tijd dat het gelegen heeft, welk weer het toen was, maar ook de bodemsoort, de zuurtegraad van de bodem, het vitamine en mineralengehalte en noem de hele rattaplan maar op...
Verder alleen bijvoeren als het écht nodig is (paarden inleveren op conditie) en niet preventief.
Geluk is de vrucht van intens werk
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Thanks Annabel voor je duidelijke uitleg, het kuil wat we nu hebben is stengelig, en droog en ruikt natuurlijk anders dan hooi, de paarden eten het graag. Dakota krijgt nu momenteel van het zelfde land hooi, dus naar mijn idee moet er dan niet zoveel verschil in het kuil en hooi zitten?
We hebben ook nog wat pakken kuil ook van het zelfde land, maar dat is dan 2e snede.
@ Yfke_Lover: ik neem aan dat jij dan koeienkuil voert omdat jullie een melkveebedrijf hebben? Ik heb mij laten vertellen dat koeienkuil niet zo goed is voor paarden, dus logisch dat jij er niet zoveel van voert.
We hebben ook nog wat pakken kuil ook van het zelfde land, maar dat is dan 2e snede.
@ Yfke_Lover: ik neem aan dat jij dan koeienkuil voert omdat jullie een melkveebedrijf hebben? Ik heb mij laten vertellen dat koeienkuil niet zo goed is voor paarden, dus logisch dat jij er niet zoveel van voert.
- Yfke-lover
Ja wij hebben een melkvee bedrijf en ik heb nog nooit gehoord dat je een paard geen kuil voor kan geven het is wel wat fijner als hooi en je kunt beter kuil geven wat niet gehakseld is gewoon met een opraapwagen is beter werd niet fijn gemaakt.
Op sommige boeren bedrijven geven ze mais aan de paarden en dat is wel verkeerd zitten veel te veel eiwitten in misschien heb je dat gehoord?
Op sommige boeren bedrijven geven ze mais aan de paarden en dat is wel verkeerd zitten veel te veel eiwitten in misschien heb je dat gehoord?
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
In Koot zn geval zou ik zeker hooi blijven voeren Dree.
Als je het echt zeker wilt weten moet je je hooi en je voordroog laten bemonsteren.
In 1Kg hooi zit meer droge stof dan in een 1Kg kuil. Dus voedzamer. Oud hooi is net zo calorie rijk als nieuw hooi alleen je raakt de goede vitamientjes kwijt.
Wij voeren beide aan onze paarden. Stengelig voordroog en stengelig hooi. Voor mij en aan mijn paarden te zien maakt het geen verschil. Overal waar te voor staat is niet goed. Als ik zo de omschrijving hoor van jullie "kuil" lijkt me er geen vuitje aan de lucht. Ik zou zeggen weeg eens 2 Kg van beide af en kijk dan ook eens naar de hoeveelheid. Droge kuil maakt nauwlijks verschil in hoeveelheid op hooi.
In 1Kg hooi zit meer droge stof dan in een 1Kg kuil. Dus voedzamer. Oud hooi is net zo calorie rijk als nieuw hooi alleen je raakt de goede vitamientjes kwijt.
Wij voeren beide aan onze paarden. Stengelig voordroog en stengelig hooi. Voor mij en aan mijn paarden te zien maakt het geen verschil. Overal waar te voor staat is niet goed. Als ik zo de omschrijving hoor van jullie "kuil" lijkt me er geen vuitje aan de lucht. Ik zou zeggen weeg eens 2 Kg van beide af en kijk dan ook eens naar de hoeveelheid. Droge kuil maakt nauwlijks verschil in hoeveelheid op hooi.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Die van mij staan nu alleen nog maar op voordroog.
Alco had last van hooi gehad(luchtweginf) Nu hij op voordroog staat heeft hij geen enkel probleem meer.
Ik heb voer van een boer die ook koeien heeft maar ik heb behoorlijk langstengelig gras.
Ik voer nu minder brok bij.
Mij bevalt het super , mijn paarden zien er goed uit(eerder wat te dik (wat met alco nog nooit is gebeurd))
Ik denk dat als ik het zo hoor, het even moet proberen met dakootje(hij is ook nog in de groei.)
Alco had last van hooi gehad(luchtweginf) Nu hij op voordroog staat heeft hij geen enkel probleem meer.
Ik heb voer van een boer die ook koeien heeft maar ik heb behoorlijk langstengelig gras.
Ik voer nu minder brok bij.
Mij bevalt het super , mijn paarden zien er goed uit(eerder wat te dik (wat met alco nog nooit is gebeurd))
Ik denk dat als ik het zo hoor, het even moet proberen met dakootje(hij is ook nog in de groei.)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.