Zadels en fjorden

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Pablo
Contacteer:

Zadels en fjorden

Bericht door Pablo » zo 06 sep 2009, 09:21

En dan met name mijn fjord.
Ik heb een besluit genomen! Ik ga voor een ander zadel, rijd nu met een Freeform. Ik wil weer een boomzadel, 1 die goed voor Pablo is. Maar dan komt het moeilijkste, welk zadel! O:) Equestor (belabberde service), Daaleman (lelijk :P ) , Massimo (past niet), Wow (ook lelijk) Wintec (zwabbert over zijn rug) vallen af, dat scheelt alvast een paar merken. Ook ben ik er van overtuigd geraakt dat de echte standaard merken niet op Pablo gaan passen. Maar wat moet je dan? Een Hulsebos, Strada of Epona? Ook de Trec van Horseman ben ik van gecharmeerd. Maar waar ga je geld aan uit geven? Ik vind het allemaal maar lastig hoor, het is toch een hoop geld. Dus bij deze tips en trucs zijn van harte welkom! :sorry:
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Sjolvir

Re: Zadels en fjorden

Bericht door Sjolvir » zo 06 sep 2009, 09:28

Geen vriendjes en vriendinnetjes die kunnen helpen?
In de zin van dat die iets soortgelijks hebben, al past het dan niet op Pablo, zodat jij in ieder geval er een keer op kunt zitten om te kijken
of het jou wat lijkt???

Die reuze dinges van Cadies paste dus ook niet??
Overigens Cadies als je erop zit net Sjol, en de jouwe schijnt 2x zo breed te zijn...
Zal Marcella (heeft ook een tank.. in de breedte) eens vragen wat zij er nou voor zadel op heeft liggen...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Brittlover

Bericht door Brittlover » zo 06 sep 2009, 09:38

Black conntry die worden op maat gemaakt voor jouw en je paard.
ik vind ze zelf ook nog wel mooi maar ja dat is persoonlijk.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » zo 06 sep 2009, 09:50

Do, ik heb er al zoveel zadels opgehad! Ook de Hulsebos van stalgenootje (heeft ook fjord) past niet. Pablo heeft nl wel schoft, maar even breed als poownie zonder schoft. Mega zadel van Kdiz was zelfs voor Pablo te breed :P En zo breed is hij niet hoor haha, dat lijkt maar zo :P
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » zo 06 sep 2009, 09:59

Ik heb ook sinds kort een nieuw zadel.. en vind het echt geweldig rijden zit super zacht.
Een verstelbare boom, maar wel een leren zadel. En dit zadel heeft ook heel veel ruimte in zijn kamers ( zadelmaker zei dat dit zadel het als een van de weinige zadels heeft, alleen prestige heeft dit ook).
Het voordeel is ook dat je de voorste singelstoot iets verder naar voren kan verplaatsen, dit kan bij ronde paarden toch fijn zijn, dat het zadel niet zo makkelijk naar voren komt.
Ligt op bo echt geweldig, en thessa van aike heeft ook precies hetzelfde zadel en is er ook erg over te spreken.
Zadel is van het merk : Kent & Masters (dressage, heb ik) en is sinds januari dit jaar op de markt.
Ze hebben van deze zadels ook een koudbloed versie dressuur voor als je een echt mega boom nodig hebt.
www.dezadelmaker.nl heeft deze zadels, en mijn zadel had onze ruiterzaak hier in de buurt ook gewoon. Vaak kunnen de meeste ruiterzaken/zadelmakers de zadels toch ook wel bestellen om te passen en proberen.
In ieder geval een tip! :)
Bo is geweldig! :D
En mijn bruine grote kerels natuurlijk ook !
Marloes

Bericht door Marloes » zo 06 sep 2009, 10:54

Op Ullwinn heeft in het begin ee Wintec Pro gelegen als tijdelijk zadel. Die lag eigenlijk best heel goed (zat alleen niet fijn ;)). Daarna heeft hij een KN Symphony met flair gehad. Lag super op hem! Bij Claudia had hij voor de Wow ook al een KN gehad. Nu krijgt hij een Wow en die ligt helemaal super goed! :) Maargoed, ik zie dat je die niet mooi vindt. ;)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 06 sep 2009, 10:56

Ik heb nu voor Anca een Chamberlain. Had op Ronan een Hulsebos en daarvoor een JC. Moeilijk vond ik het ook om het juiste zadel te vinden.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 06 sep 2009, 11:14

wij hadden dit ook, helaas... thorowgood, jc, barnsby,wintec, niets lag goed. We zijn geeindigd met een msfc zadel, de extreem icelandic. die is speciaal gemaakt voor bredere en kortere paarden. Hij bevalt mij erg goed. Is wel prijzig, maar ja, liever 1 duur zadel, dan 10 goedkope die niet passen.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 06 sep 2009, 12:06

Rossner misschien kijken of je daar een passend model van kan vinden?
Zelf kom ik altijd uit bij of een Rossner/ JC of Stubben.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 06 sep 2009, 12:35

De Massimo van Cadiz was natuurlijk ook wel een enorm schip. Lag het echt aan de boommaat dattie niet paste? Is natuurlijk wel een essentieel onderdeel om te kunnen bepalen of een zadel wat zou kunnen zijn. Misschien kun je toch de zadelmaker laten komen met deze zadels en qua maat en model eens gaan zoeken?

Een andere optie is inderdaad Black Country. Ik heb er een aantal in het echt gezien en het sprak mij echt aan. Het was een van mijn andere opties voor Nina mocht de Massimo niet passen. Mooi soepel leer en met kunde in Engeland gemaakt.

Wat je ook kunt proberen is een Sommer zadel. Die heeft ook een breed kussenkanaal en is lekker degelijk. Nadeel is wel dat er volgens mij maar 2 dealers van in NL zitten. De rest zit allemaal in Duitsland zelf.

Kent & Masters ken in niet, maar hoor je wel hele positieve verhalen over.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » zo 06 sep 2009, 18:48

Ik heb voor Cas voor een Euroriding gekozen.
Zadelmaker van Van Rijs is geweest om te passen.
Zijn qua prijs/kwaliteit erg goed en je kan er veel kanten mee op qua vermaken en moet je het zadel in de toekomst toch weer een keer inruilen dan krijg je er altijd nog aardig wat geld voor terug!
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
Mieke

Bericht door Mieke » zo 06 sep 2009, 18:55

moet zeggen dat de rossners jc's en stubben zadels hier op iedere fjord passen en we komen er nog al wat tegen hier...
Ctje :)
claudia

Bericht door claudia » zo 06 sep 2009, 18:59

Ik gooi mijn anatomica ook echt overal op.

Super fijn zadel.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 06 sep 2009, 19:20

Hoop dat je wat vind, heb ook jaren gezocht...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Viv

Bericht door Viv » ma 07 sep 2009, 05:16

Bernadet_Bo schreef:I
Zadel is van het merk : Kent & Masters (dressage, heb ik) en is sinds januari dit jaar op de markt.
Ze hebben van deze zadels ook een koudbloed versie dressuur voor als je een echt mega boom nodig hebt.
Die hebben we ook op Kdies gepast, fijn zadel idd maar de breedste boom was al max voor kdies dus die past pablo ook niet (handige maatstaf hihi).
Zijn overigens ook te koop bij MrEd in Maasland.

Roos heb je al eens naar de Fryso gekeken, worden ook op maat gemaakt.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » ma 07 sep 2009, 05:17

Miekjuh schreef:moet zeggen dat de rossners jc's en stubben zadels hier op iedere fjord passen en we komen er nog al wat tegen hier...
Nou de Rossner ligt anders voor geen meter op Kdies (pech voor mij want dat vind ik echt superzadels)
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » ma 07 sep 2009, 05:20

nina1993 schreef:De Massimo van Cadiz was natuurlijk ook wel een enorm schip. Lag het echt aan de boommaat dattie niet paste? .
We hebben beide massimo's op Pablo gepast (boommaat 40/18.5" en 37/18" (gewoon medium/wide dus geen rare maat) en model DrI en DrII en beide willen niet liggen. Kan dus aan model zadel liggen of aan het merk.
Afbeelding
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » ma 07 sep 2009, 05:38

Viv schreef:
Bernadet_Bo schreef:I
Die hebben we ook op Kdies gepast, fijn zadel idd maar de breedste boom was al max voor kdies dus die past pablo ook niet (handige maatstaf hihi).
Zijn overigens ook te koop bij MrEd in Maasland.
Klopt viv, zit erg fijn :)
Mijn zadel komt ook bij mr-ed vandaan, dacht alleen dat is zn eind voor haar uit de route.

Zoals ik al zei Kent & masters heeft ook nog een koudbloed versie, en deze kan nog eens 2 boommaten wijder/groter dan het zadel wat ik heb, en wat waarschijnlijk op kdies heeft gelegen, want mr-ed verkoopt het koudbloed zadel niet.
Dit zadel zit trouwens ook erg goed, heb ik een keer opgezeten...

Ik heb ook een JC Saphir op bo gehad, en deze lag voor geen meter( eerste maand wel maar daarna niet meer.
En helaas zie ik ze ook op veel fjorden liggen, waar het niet goed op ligt. Heb al een aantal keer gezien dat de dit doen : -\_ ( voorkant hoger dan achterkant, en krijg je een verkeerde druk verdeling, boom is dus te klein. Maar goed dat is mijn mening...

Tja en zn zadel wat claudia heeft, zit ook geweldig!
Bo is geweldig! :D
En mijn bruine grote kerels natuurlijk ook !
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 07 sep 2009, 09:08

Hier ook nog steeds blij met de Rossner, JC en Stubben. Ok het ene zadel past niet op alles maar zo kan ik wel zoeken naar het best passende zadel. Gelukkig hebben we hier nog geen paarden (ala op veel te dikke Tatum momenteel na..die moet gewoon afvallen) die een boommaat groter dan 34 cm nodig hebben.

Verder vind ik het erg fijn bij ieder paard wat ik langer ga rijden om te weten wat hun boommaat is. Zo kun je ook inspelen op hun veranderende conditie. Ik zie nog te vaak dat mensen gewoon domweg een zadel kopen vergeten na te gaan wat de boommaat van hun paard is. Tja en meten = weten. (vooral ook weten dat een paard in wisselende conditie ook een wisselende boommaat en vorm kan hebben)

Ook moet je bij het zoeken van een zadel rekening houden met de rug van je paard. Hoe ziet deze er uit in beweging? Wat voor vorm boom heb je daarvoor nodig? Iets wat veel mensen wel stilstaand controleren maar welk paard rijdt je stilstaand?? Geen...

Tot slot nog een veel geziene fout. Men koopt een zadel, laat deze aanpassen op het paard en gooien er vervolgens een dik bontje onder...tja dan past ineens het zadel niet meer. Gék...O:)

Met Bink ben ik begonnen op de Rossner, dat is een (smalle) 33 cm. Vervolgens lag die niet zo lekker meer en heb ik janna haar 34 cm Stubben er op gegooid, die lag toen het meest stabiel. Maar na een paar maanden begon ook die te bewegen. Toen heb ik in dubio gelegen...een nieuw zadel kopen? Maar nog een maand later lag ineens de JC goed...dus die ligt er momenteel op. Zo zie je maar...het verandert om de haverklap.
Geluk is de vrucht van intens werk
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » ma 07 sep 2009, 11:25

Hier van een wintec pro naar een wintecpro-cair naar de rossner, vervolgens de KN en nu de strada.

Bij de strada is het voordeel dat je dus precies ziet welke boom past, omdat ze met het passen gewoon de losse bomen meebrengen.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Plaats reactie