Jeuk jeuk en nog eens jeuk! Ik weet het niet meer....

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Jeuk jeuk en nog eens jeuk! Ik weet het niet meer....

Bericht door Dreeke » za 29 aug 2009, 07:02

Dakota heeft al een hele lange tijd jeuk, metname op zijn kont (en dan niet zo zeer zn staart), op zijn hals aan de rechterkant en tussen zijn oor en zijn manenkam aan beide kanten.
Hij heeft het ook in de winter, maar dan wat minder als in de zomer.
Afgelopen winter heeft hij de zijkant van zijn billen kaalgeschuurd en vorigjaar zomer had hij zijn voorpluk deels weggeschuurd.

Beiden kanten zijkant billen geschuurd, afgelopen winter:
Afbeelding

Kuif deels afgeschuurd, zomer 2008
Afbeelding

Voor de jeuk in de winter is de Da 2x geweest om hem een injectie te geven tegen de jeuk, dit hielp natuurlijk wel
maar daarmee is het probleem niet verholpen.
Dakota blijft maar schuren, ik heb een paar maanden geleden bloed laten onderzoeken op zomereczeem en de uitslag
was dat hij dat niet heeft. Maar wat is het dan wel?

Heb vanalles al geprobeerd, homeopatische druppels, allerlei zalfjes en andere smeerseltjes, op zn voeding gelet,
want wie weet is hij allergisch voor wortels bijvoorbeeld, hij is een aantal keren gewassen tegen luis, maar ook dat is het niet,
hij is geprikt tegen schurft noem maar op maar helaas Dakoot blijft schuren.

Gisteren hem in stal gezet maar hij werd helemaal dol van de jeuk, heb hier 2 filmpjes:

Het eerste filmpje zie je dat hij niet echt aan zn staart schuurt maar aan zijn bil:
http://www.youtube.com/watch?v=X6inVazEQ_Q

Op het 2e filmpje zie je ook duidelijk dat hij de zijkant van zijn lichaam schuurt:
http://www.youtube.com/watch?v=aUoSA0pT-aI

Ik weet het gewoon niet meer :n
Ik kan nog een uitgebreid bloedonderzoek laten doen is erg prijzig zijn bloed wordt dan opgestuurd naar Duitsland,
maar het geeft je geen zekerheid dat ze dan wat vinden....

Iemand hier ervaring mee? Of tips of wat dan ook, want zit wel een beetje met mn handen in het haar.

Dakota krijgt momenteel alleen weidegang en wat oud hooi, meer niet.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Cindy+Uniek

Re: Jeuk jeuk en nog eens jeuk! Ik weet het niet meer....

Bericht door Cindy+Uniek » za 29 aug 2009, 07:07

het klinkt misschien raar, maar ik merk aan uniek dat ze veel gaat schuren wanneer ze te dik is en weinig doet (zoals op dit moment)

en als ik haar regelmatig was is het ook minder dan...

verder kan ik je helaas niet helpen...
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 29 aug 2009, 07:14

Dakota was vorigjaar zomer en van de winter niet te dik en toen schuurde hij ook al. Ik denk zelf dat het eventueel iets te maken kan hebben met eiwitten o.i.d.

nancy imka

Bericht door nancy imka » za 29 aug 2009, 07:20

Kan er idd niet iets in het gras zitten waar hij niet tegen kan? Volgens mij heb ik wel eens meer gehoord van een grasallergie...?! Het is idd wel een beetje zielig om te zien. Hij word helemaal zot van de jeuk idd.
Imka schuurt ook maar alleen dr hals. En helaas ook dr manen, die was ik eens per week met teershampoo om de jeuk wat te stillen
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 29 aug 2009, 07:27

In de winter staat hij niet op gras en dan heeft hij ook jeuk...... dus nee dat lijkt me ook niet. Maar bedankt voor het meedenken :)

dc

Bericht door dc » za 29 aug 2009, 07:32

kan het soms dat het weiland waar hij instaat bemest wordt? want het ziet er toch een beetje uit, dat hij een soort van eiwit probleem heeft. ik heb een aantal jaar geleden ook een merrie gehad die er absoluut niet tegen kon als ze op land stond wat bemest was. die schuurde dan haar hele lijf kapot zonder in de manen of staart te komen.

voor tijdelijke oplossing is er dan eigenlijk alleen cortisonen of prednison/solon te gebruiken. maar als ik jou verhaal lees dan geloof ik dat jou dierenarts dat al heeft ingespoten.

het is mischien te proberen, om hem op een soort van natuurgebeid/weide te zetten.
voor nu zou ik hem gewoon veel wassen met badedas of zoiets om de jeuk wat te stillen.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 29 aug 2009, 07:48

Overgevoeligheid voor kunstmest? Zoek eens uit waar je hooi vandaan komt en hoe dit land bemest wordt en tevens je eigen land.
Ondanks dat het geen eczeem is misschien toch eens een eczeemdeken gebruiken om te kijken of de jeuk minder wordt?
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 29 aug 2009, 07:57

Maar is het dan niet zo dat als ze alergische zijn voor gras dat ze dat automatische ook zijn voor hooi/kuil?
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » za 29 aug 2009, 08:30

google een op insuline resistentie bij paarden. er staat een artikel op de site van nml health. vrees dat er wel wat overkomsten zijn.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Megan

Bericht door Megan » za 29 aug 2009, 08:43

Heb bij Dorinn ook bloedonderzoek laten doen. Dat is inderdaad een dure aangelegenheid 8)7

Dorinn was ook in de winter aan het schuren aan z'n manen en staart/billen. In de zomer werd het erger. Nu is uit het bloedonderzoek niet zoveel gekomen maar wel een aantal dingen uitgesloten. Zo is hij niet allergisch voor insecten, dus geen staart & maneneczeem.

Hij is wel allergisch voor mijten (schurft :r ) of voor bepaalde planten of pollen. Welke planten dit zijn, kan dan weer verder onderzocht worden maar dan wordt het net als je zegt, wel erg prijzig. Ik heb dus eerst een middeltje gekregen tegen mijten om hem daarmee te wassen. Het schijnt wel vaak in de winter voor te komen vooral met meerdere paarden bij elkaar. Ze krijgen dan jeuk in manenkam, over de rug en billen.

Heeft Dakota droog haar? Mij werd ook geadviseerd omega 3,6,9 olie te geven en een flinke wormkuur. Van een worminfectie kunnen ze ook gaan schuren.

Ik hoop dat je er achter komt wat het is, want het is wel vervelend hè! Ik ben zelf ook nog niet helemaal klaar met zoeken want Dorinn schuurt nog wel, al is het maar weinig. Nu is hij aan het verharen, dus dat is ook weer kriebelig.

succes! en groetjes,
Megan

Edit: ik heb het wel veel over mijn eigen paardje maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ze ook een allergische reactie kunnen krijgen van mijten. Die kun je ook niet met het blote oog zien (schijnt).
Wellicht kan het ook zijn dat hij jeuk heeft gekregen van de antibioticakuren?
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Esther

Bericht door Esther » zo 30 aug 2009, 03:32

Wat vervelend voor hem, en jou natuurlijk..

Jeskim is overgevoelig voor eiwitten. zij krijg ook de typerende bultjes die je bij Dakota volgens mij niet ziet.. Maar een andere allergie is goed denkbaar..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 30 aug 2009, 05:40

Ik weet niet veel tegen de jeuk,maar ik heb wel eens ooit zo'n borstel gezien die je in de stal kan hangen, waar ze dan tegenaan kunnen schuren. Ik weet niet of dat kan helpen, maar dan zal hij zichzelf mss niet zo kapot schuren. Succes!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Viv

Bericht door Viv » zo 30 aug 2009, 06:50

Zou toch dat bloedonderzoek doen meis, wie weet komt er wel wat uit. Dan ben je er iig sneller bij.
Ze kunnen voor de gekste dingen allergisch zijn. Tjo was het voor knoflooksnippers (die ik juist gaf tegen het schuren). Kdies kan slecht tegen muesli.

Misschien is hij allergisch voor iets op stal (waar ze de stalwanden mee insmeren/spuiten ofzo (carboleum ofzo)). Of juist prikkend stro of vlas als hij ligt.
Ander merk voer proberen misschien?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » zo 30 aug 2009, 09:34

Zanouk schuurde zich voorgaande jaren ook helemaal stuk. Dit bleek een allergische reactie te zijn op de enting stof. Via een holistische arts heeft ze bepaalde druppels gekregen, eerst om alles in balans te brengen en 3 weken voordat Zanouk weer geent moest worden bepaalde druppels tegen de jeuk. Misschien heeft Dakota ook zoiets?
Wodan en ik M1+10
Elvis

Bericht door Elvis » zo 30 aug 2009, 10:22

Jeetje die heeft echt jeuk,rot hoor voor Dakota en gek dat er niets te vinden is.

De bloedonderzoeken die ik met me vorige paard een jaar lang heb gedaan zijn ook opgestuurd naar Duitsland...Zijn inderdaad uitgebreide onderzoeken.Het vervelende is gewoon dat de "normaal" waarde's overal ook weer anders liggen en als je niet weet waar je naar zoekt is een bloedonderzoek ook vaak een hulpmiddel die dan niet veel doet.
Ik zelf heb het bloed opgestuurd naar Belgie(gent)Daar schijnen ze ook goed met koudbloed waarde's om te kunnen gaan,je dierenarts prikt bloed en laat het per koerier dezelfde dag nog opsturen naar Gent.Hun gaven namelijk van bepaalde waarde's aan die mijn paard toen had dat het gewoon normaal was terwijl Duitsland aangaf dat ze abnormaal waren. :?

Nou succes,
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
roos

Bericht door roos » zo 30 aug 2009, 12:02

nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » zo 30 aug 2009, 12:35

Bedankt Roos.

Ik ga denk ik toch maar een uitgebreid bloedonderzoek laten doen, het is veel geld maar dan weet ik hopelijk ook wat.

roos

Bericht door roos » zo 30 aug 2009, 16:34

Ik was die link aan het lezen op bokt en er kwamen wel wat dingen overeen vandaar.
Hopelijk maakt het bloedonderzoek wat meer duidelijk!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » ma 31 aug 2009, 08:00

Heb net de DA gebeld, ze gaat contact opnemen met het lab. in Duitsland over hoeveel bloed ze moet komen trekken, vrijdag komt
ze dus prikken.... hou mn hart vast en vind het echt VRESELIJK dat Dakota dit weeeeer mee moet maken aangezien hij panisch is voor pikken en ik ook weet waarom hij daar zo vreselijk bang voor is, zal even een quote neerzetten voor de gene die het niet weten:

Naar aanleiding van een persoonlijke reading (dus niet eentje op papier)
Dreeke schreef: Ik had een vraag of Dakota een traumatische ervaring had opgelopen bij het zien van het overlijden van zijn moeder. Dit kreeg ik als antwoord:

Ze vertelde me dat Dakota zei dat hij als de dood is voor injecties, hij heeft gezien dat zijn moeder d.m.v. dodelijke injecties is overleden en dat hij een injectie voor bijvoorbeeld zijn eigen gezondheid associeert met de dood. Ik schoot in tranen, wetende dat Dakota inderdaad panisch is voor een prik, als hij door de dierenarts geprikt moet worden (bloedprikken bijvoorbeeld) moeten we hem blindoeken omdat hij anders gewoon gevaarlijk wordt. Voordat Vinga is overleden heeft hij vaak zat een prik gehad, en dat was nooit een probleem, en na haar dood is het een drama om bij Dakota een prik te zetten. Als je alles gaat relativeren past de puzzel in elkaar, erg confronterend, nooit begreep ik waarom hij “ineens” zo bang was van een prik, maar nu snap ik het.
Vind het dan ook verschrikkelijk dat hij zo angstig is voor een prik......dat hij daarmee aan zijn moeder wordt herinnerd

Ze kon dit never nooit weten dat Dakota zou panisch is voor prikken maar ze vertelde me dat hij zo bang is dat hij er een hartaanval
van zou kunnen krijgen. De laaste keer dat er bij Dakota bloedgeprikt is (voor onderzoek op ZE) hebben we hem met praam en 4-man
in bedwang moeten houden, hij kwam recht omhoog en kapte met zijn voorbeen. Zo bang....... gelukkig helpt het wel als we hem blinddoeken, maar wat een trauma voor mn ventje, vind het echt vreselijk.....

Esther

Bericht door Esther » ma 31 aug 2009, 10:41

Nu maar hopen dat er wat uit komt.. Niet dat het fijn is dat hij een allergie heeft, maar als je weet wat het is kun je er tenminste iets aan doen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie