Wat zou dat hupje kunnen zijn?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Megan

Wat zou dat hupje kunnen zijn?

Bericht door Megan » zo 23 aug 2009, 16:12

Vanmorgen met Zero naar les geweest. Het is nog een eindje van huis rijden dus lekker losstappen en en beetje draven voor we bij de bak aankomen.

Op de heenweg merkte ik al dat hij in draf af en toe een soort hup-pasje maakt. Hij doet dat ook wel eens als hij een beetje opgewonden is en hij héél graag iets in de verte wil zien; alsof hij over iets heen wil kijken.

Ik heb er dus geen aandacht aan besteed, tot we echt met de les begonnen en hij nogsteeds af en toe een hupje maakte. Linksom meer dan rechtsom. Niet normaal dus. Hij loopt niet echt kreupel. Het lijkt alsof hij in galop wil aanspringen, zo'n soort gevoel. Zijn voorhand komt dan even omhoog. Mijn instructrice dacht dat het misschien uit zijn achterhand kon komen. Ze heeft ook nog eventjes op hem gereden om te voelen en zodoende kon ik ook nog even kijken hoe het er van de zijkant uitzag. Zag er vreemd uit. Heel onregelmatig ook en niet bij iedere stap. Liep ie een half rondje goed en dan ineens weer zo'n hupje. We zijn maar gestopt ;( en hebben voor de rest gezellig koffie gedronken. Wel heel gezellig, maar ja daar kwam ik niet echt voor.
Misschien dat hij iets verdraaid heeft of op stal niet goed geleden oid? Hij is vrolijk genoeg en ging als een speer (in stap) naar huis.

Wat zou dit kunnen zijn? :? Iemand van jullie een idee? Hoop dat het niets ernstigs is en dat hij ook voor de keuring weer goed loopt...(maar da's niet het belangrijkste natuurlijk)
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Tamara
Contacteer:

Re: Wat zou dat hupje kunnen zijn?

Bericht door Tamara » zo 23 aug 2009, 19:29

vreemd, is me nog niet eerder opgevallen dat ie dat doet. mischien heeft ie zich idd verstapt ofzo? Of in zijn over enthousiasme gaat ie raar lopen? Laurier gaat in telgang lopen als ze te snel stapt.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Megan

Bericht door Megan » zo 23 aug 2009, 20:49

ja, gek hè. Hij doet het wel vaker als ie z'n nek hoog houdt (echt zo'n Orstanekje) en nog fris is. Maar ook niet altijd hoor. Het is dan echt alsof ie in galop wil aanspringen, een soortement van sprongetje. Heb hem ook helemaal gechecked, zadel misschien steentje in z'n hoef, singel die knelt; maar niets van dat alles. Ik zal hem morgen even longeren en kijken of hij het dan ook doet.

Gekke Laurier, straks gaat ze nog tölten :=
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 23 aug 2009, 21:22

Is het niet gewoon spanning?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Megan

Bericht door Megan » zo 23 aug 2009, 21:43

Jeempie schreef:Is het niet gewoon spanning?
Geloof het niet deze keer. Hij was in de bak niet gespannen. Hij doet het idd ook wel als hij als hij wat drukker is dus dat klopt wel. Dit keer ging ie op de linkerhand ook langzamer dat op de rechterhand. Jammer dat ze je dan niet even kunnen vertellen wat ze dwarszit!
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 24 aug 2009, 09:01

haakon heeft dat in het begin van het rijden en de lessen ook gedaan, volgens mijn staleigenaar was dat teken van teugelkreupel en idd na het een en ander aanpassen van met name mijn houding is het weg
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » ma 24 aug 2009, 09:16

Doet hij het ook als je hem aan de longe hebt? Anders zou je echt zeggen dat hij teugelkreupel is mijn vorige paard deed het ook vervelend is het wel iets te veel spanning en ze huppelde door de bak :?
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Megan

Bericht door Megan » ma 24 aug 2009, 10:49

Carolinef schreef:haakon heeft dat in het begin van het rijden en de lessen ook gedaan, volgens mijn staleigenaar was dat teken van teugelkreupel en idd na het een en ander aanpassen van met name mijn houding is het weg
en Yfke-lover: teugelkreupel, echt nooit van gehoord! :? Heeft dat iets met de druk van de teugels te maken of is het zomaar een benaming? Zero is heel licht in z'n mond. Mijn houding wordt ook heel erg op gelet. Niet dat ik de ideale zit heb (was het maar waar). maar ik zit niet overdreven naar voren of achteren.
Caroline: wat heb je veranderd in jouw houding?
Ik heb hem nog niet gelongeerd dus heb niet kunnen controlleren of hij het ook dan doet. Heb hem weinig tot nooit aan de longe. Houd er niet zo van...
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » ma 24 aug 2009, 11:17

Teugelkreupel is dat je je paard onbewust aan een kant of beide kanten te vast houdt zodat het paard het gevoel heeft dat hij niet voorwaarst kan maar ik weet dus ook helemaal niet of dit voor jou geldt Mijn vorige paard zat vol spanning soms en dan had ik de neiging om haar te vast te houden dat hupje deed ze dus aan de longe niet omdat ze dan welnaar voren kon dus het lag puur ann mijn rijden maar nogmaals dat hoeft het bij jou niet aan te liggen.
Ben je wel eens naar een fysio geweest misschien zit er wat vast in zijn rug?
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 24 aug 2009, 11:55

Doet hij dit voornamelijk bij het aandraven zelf of echt als je al aan het draven bent?
Ik heb dit rij-probleem ook gehad en toen lag het aan teveel teugeldruk of niet voorwaarts genoeg rijden.

Je zou het eens kunnen testen of hij het ook doet wanneer hij goed voorwaarts aan de lange teugel draaft. Doet hij het dan nog steeds?
Megan

Bericht door Megan » ma 24 aug 2009, 15:19

Nee, het gekke is dat hij als een speer gaat. Luistert heel goed naar mijn benen en ik hoef hem ook niet tegen te houden maar is lekker voorwaarts. Ik rijd hem juist met heel weinig druk. Bijna los, omdat hij zelf de aanleuning nog moet zoeken. Als ik hem moet tegenhouden is het een kneepje en hij gaat terug. Hij doet het tijdens het draven maar ook als ik aan ga draven. Volgens mij is dat dan puur omdat hij gebrand is op het tekentje om te gaan draven. Daar oefen ik op om de overgang vloeiend te krijgen en dat lukt ook wel. Alleen al licht zitten en een drukje met mijn kuit is dan al genoeg.
Heb even gegoogeld en kwam op Bokt.. sommige verhalen lijken er wel op. Andere weer totaal niet. Vooral de verhalen van in de krul trekkenen dat soort dingen. Nageven moet van achter naar voren komen en niet via de teugel afgedwongen worden. Ik ben altijd meer te zacht dan te hard. Dus daar voel ik me niet door aangesproken.
Zero heeft wel een moeilijker kant maar niet anders dan ieder normaal gezond paard. Misschien dat ik wel scheef ben hoor, dat kan ook wel. Hij is wel heel erg van de kleine signaaltjes, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn. Daar zal ik dan extra op letten. Hij loopt ook niet kort oid. Gewoon lekkere lange drafpassen. Dit was ook de eerste keer dat hij het tijdens de les deed. Voorheen alleen heel soms buiten als ie over een korenveld heen wilde kijken (zo leek het).
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » di 25 aug 2009, 15:51

ik heb geleerd om met duidelijke hulpen , hulpen aan de teugels door te geven, maar vooral ook om te ontspannen, daarnaast moet ik duidelijk en stiller zijn met mijn been
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Plaats reactie