fjorden diktes voor fjorden liefhebbers (en op keuringen) en fjorden diktes voor dierenartsen (

) liggen ietwat uit elkaar.
(ervaringsdeskundige op dat vlak van 2 kanten en sportief gebied

)
Laten we zeggen dat de waarheid in het midden ligt..
Longeren met een jonkie is best belastend, al zou je het aan een halstertje doen.
Ze moeten toch op een circel lopen en dat is nou juist ook 1 van de problemen, aangezien bij een jonkie nog niet alle groeischijven gesloten zijn.
Beste is als leid paard of lijdt paard

bij een ander paard als handpaardje meenemen, of voor de durfals met jonkies en niet teveel verkeer aan het fietsje. Dan heb je mooie rechtlijnige bewegingen. Wordt meteen lekker mak enzo...
(beken eerlijk dat ik zelfs met mijn brave borst niet fiets)
Op zand zou ik hem niet zetten, omdat sommige dieren zand gaan eten uit verveling. (met soms als gevolg zandkoliek)
Toch nog stukje land afzetten?? Vriendje erbij in de wei, wat voor wat meer leven in de brouwerij zou kunnen zorgen en dus meer beweging.
Ik persoonlijk, ben dus van de afgetrainde fjord, vind dat ie ook wel wat minder kan, maar zoals al in regel 1 gesteld, de meningen lopen daarover uiteen.... Jonkie hoeft uiteraard niet graatmager te zijn. Dus zou er iets af willen hebben, maar 100 kilo is denk ik weer wat veel.