Hoe jong paard laten afvallen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Hoe jong paard laten afvallen?

Bericht door Dreeke » di 18 aug 2009, 11:48

Dakota is te dik, dat wist ik al en volgens mijn DA moet hij afvallen, 100 kilo zei hij :o
Lijkt me zelf wat overdreven maar als hij 50 kilo vind ik zelf al aardig in de richting.
Dakota moet bewegen zei mn DA, ik mag hem 2x per week longeren, niet te lang
wat stappen en draven.
Daarnaast zal hij mee gaan aan de fiets 2x per week en de overige dagen wat wandelen?
Ik zou niet weten hoe ik hem anders af moet laten vallen.
Hij staat 24/7 op de wei (zeer schrale wei) en krijgt in de avond een plakje hooi bijgevoerd
en voor de vitamines een halve Pavo koek.
Verder krijgt hij niks.

Iemand misschien nog andere tips?
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Ingele

Re: Hoe jong paard laten afvallen?

Bericht door Ingele » di 18 aug 2009, 12:11

van een schrale wei kunnen ze ook nog aardig vet worden... juist de sprietjes die net door komen tikken best goed aan :j heb je geen mogelijkheid om hem in paddock te zetten en op hooi (dus geen kuil) te houden?
nina1993

Bericht door nina1993 » di 18 aug 2009, 12:25

Op zand en een beetje hooi, dat werkt het beste is ook mijn ervaring. Anders kun je even wachten tot de winter, dan zit er bijna geen voedingswaarde in het gras en als je dan beperkt hooi voert heb je zijn voeding helemaal zelf in de hand.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 18 aug 2009, 12:30

Of een stukje eraf halen en aan Beer plakken..die moet er nog wel 50 kilo bij! ;)
Ik zou ook wachten tot de winter..tot die tijd een beetje wandelen en als je durft aan de fiets..wordt ie meteen mooi mak van.. Je zegt dat ie nu al niks krijgt dus qua voeren kun je dan weinig doen.. Maar zo'n jonkie moet je toch niet echt aan het werk zetten lijkt me.. Succes!
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 18 aug 2009, 12:32

Ik zou zo'n jong paard niet op zand zetten. Die gaat zich hartstikke vervelen en voor je het weet heb je last van zandkoliek oid.
Bewegen is het enige dat echt helpt, longeren zou ik met zo'n jonkie voorzichtig mee zijn, toch een behoorlijke belasting voor de benen. Dat fietsen zie ik meer in, lekker rechtuit onbelast bewegen.
Niet té weinig gaan voeren, hij heeft wel wat nodig, vooral om zijn darmen op gang te houden. En 100 kg lijkt erg veel maar ik denk dat je DA het wel aardig in schat dat is ook wat ik zou zeggen. (Niet onaardig bedoeld!) Vooral ook niet te snel willen laten afvallen, het moet gebeuren door beweging en hij is nog jong dus je wilt ook niet teveel met hem doen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 18 aug 2009, 12:41

Nee dat is het juist, ik wil niet te veel met hem doen, maar volgens mij DA is 2x per week rustig aan wat werk aan de longe niet te belastend.
(moet hem natuurlijk geen uur aan het werk zetten ;) )
Wat betreft die 100 kilo, mijn DA kan goed overdrijven dus daarom neem ik dat maar met een korreltje zout, 50 kilo zou ik zelf prima vinden.
Vanavond gaat hij mee aan de fiets, gelukkig hebben we dat al vaker gedaan en is hij super braaf dan.

Even 2 pics om te zien hoe dik hij is, 100 kilo te veel lijkt me erg overdreven.
Afbeelding

Afbeelding

kristelhans

Bericht door kristelhans » di 18 aug 2009, 13:19

Ik vind hem prachtig! Maar ik hou wel van een fjord met wat spekkies.. 100 lijkt me idd wat overdreven. Lekker fietsen!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 18 aug 2009, 13:35

fjorden diktes voor fjorden liefhebbers (en op keuringen) en fjorden diktes voor dierenartsen ( 8-) ) liggen ietwat uit elkaar.

(ervaringsdeskundige op dat vlak van 2 kanten en sportief gebied :D }-) )

Laten we zeggen dat de waarheid in het midden ligt..

Longeren met een jonkie is best belastend, al zou je het aan een halstertje doen.
Ze moeten toch op een circel lopen en dat is nou juist ook 1 van de problemen, aangezien bij een jonkie nog niet alle groeischijven gesloten zijn.

Beste is als leid paard of lijdt paard := bij een ander paard als handpaardje meenemen, of voor de durfals met jonkies en niet teveel verkeer aan het fietsje. Dan heb je mooie rechtlijnige bewegingen. Wordt meteen lekker mak enzo...
(beken eerlijk dat ik zelfs met mijn brave borst niet fiets)

Op zand zou ik hem niet zetten, omdat sommige dieren zand gaan eten uit verveling. (met soms als gevolg zandkoliek)
Toch nog stukje land afzetten?? Vriendje erbij in de wei, wat voor wat meer leven in de brouwerij zou kunnen zorgen en dus meer beweging.

Ik persoonlijk, ben dus van de afgetrainde fjord, vind dat ie ook wel wat minder kan, maar zoals al in regel 1 gesteld, de meningen lopen daarover uiteen.... Jonkie hoeft uiteraard niet graatmager te zijn. Dus zou er iets af willen hebben, maar 100 kilo is denk ik weer wat veel. :)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 18 aug 2009, 13:50

Ik hou gewoon erg van slanke paarden. Nu ik Dakota zien denk ik inderdaad dat 100 kg wat veel is maar 50 wat weinig.
Succes in elk geval Dreeke, het is lastig om zo'n jonkie te laten afvallen. Eigenlijk zo voor een Dakota de Eifel wel wat zijn de hele dag spelende de berg op en af rennen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 18 aug 2009, 14:06

Het klopt inderdaad wat Ingele zegt. In de korte sprietjes gras zit meer voedingswaarde dan in het lange uitgebloeide gras. Kort gras wil de lucht in en daarom zitten die puntjes vol met dingetjes die voor de grassprietjes goed zijn maar waar onze paarden dik van worden. Suikers, koolhydraten, fructaan etc. Daarom mag Ros (in verband met zijn jeuk) hoe gek het ook mag klinken alleen maar in het volle gras en niet op het korte gras.
Ik zou hem ook niet aan de longe zetten ook ik vind dat veel te belastend. Als het gaat om het rennen, vliegen en in beweging zetten zou ik lekker met hem gaan spelen in de bak. En inderdaad lekker gaan fietsen waarmee hij in draf met je mee gaat. Te weinig ruwvoer is ook niet goed, dus misschien eens goed kijken of het hooi dat je voert geen eerste snede is. In het eerste snede hooi zit heel veel voedingswaarde. Tweede of zelfs derde snede zit minder in maar houdt de darmen wel lekker op gang.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Kelly

Bericht door Kelly » di 18 aug 2009, 14:14

Ik denk dat jij anders naar Dakota kijkt omdat je hem iedere dag ziet :j
Dan wen je aan bouw en postuur.
Als ik naar de foto's kijk dan zie ik een dik propje (sorry om het even zo te noemen) en dat is niet best voor zijn beentjes en gestel.

Maar om hem nou te longeren .. nee dat zou ik ook niet doen.
Zou hem in ieder geval niet meer bijvoeren, dat is ook niet nodig want hij kan lekker grasjes eten.

Je zou wat met hem in de bak kunnen spelen dat hij op de rechte stukken wat rent en idd aan de hand veel stappen.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 18 aug 2009, 14:22

Ook gewoon hardlopen (Dakoot dravend natuurlijk) helpt, is lekker rechtuit en onbelast. Daarnaast nog goed voor de eigen conditie ook, bijkomen voordeel. Ik ga straks ook hardlopen met Brass, gezellig en nuttig voor twee.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 18 aug 2009, 14:35

Cyra is ook pas dik geworden toen het gras kort werd. Van de lange sprieten werd ze dus niet dik.

Misschien over de rechte weg gaan fietsen met hem, of wandelen. Longeren zou ik niet doen.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 18 aug 2009, 14:48

Tja dikpropje of niet, er staat bijna geen gras op de wei, dus zoveel is er niet te knabbelen. De paarden staan hier te dringen als er een plak hooi de wei in komt.

Van een te volle wei (lang gras) heeft Dakota al eens gaskoliek gehad en dat bespaar ik hem liever, het is niet makkelijk een goede manier te vinden om af te vallen omdat hij jong is, een wat ouder paard zet je wat vaker aan het werk.

Esther

Bericht door Esther » di 18 aug 2009, 16:30

Longeren zou ik niet doen, weer belasting voor de benen.
Maar de scheutjes die de kop op steken zijn vaak voor een fjord al een reden om dik te worden..

Hoe is je hooi? Best is lekker schraal natuurhooi, daar zit weinig in. Scheelt nogal of het natuurhooi is of hooi van een weelderige bemeste weide.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Suus

Bericht door Suus » di 18 aug 2009, 18:31

Als die 100 kilo te zwaar is is Morris 300 kilo te zwaar! Het mag wat minder, mar ik vind hem echt niet schokkend dik. Ik zou hem op de wei laten en inderdaad lekker gaan wandelen en fietsen, is ook goed voor de conditie en hij leert er alleen maar van.

Dierenartsen vinden volgens mij dat elk paard er uit moet zien als een Welsh K sportpony. Een Fjord is nou eenmaal steviger.
Morris, mijn superfjord!
roos

Bericht door roos » di 18 aug 2009, 19:32

50 kilo zou ik zeggen, anders mag er zelfs van Danc nog meer af en die is echt niet dik....(anders valt ie weer in)

IK zou eerder voor loslongeren gaan, dan op een volte zetten.

Wat geef je voor een brok, dat kan ook nog wel schelen.

Lastig is dit he...met die jonkies kan je maar beperkte dingen doen om ze in vorm te houden. Danc moet gewoon hard aan het werk haha ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 18 aug 2009, 19:40

Los longeren heb ik al geprobeerd en pakt hij goed op, zo maar 15 minuutjes stappen en wat draven.

Hij krijgt geen brokken ;)
24/7 op de wei en een plak hooi krijgt hij.

Charret

Bericht door Charret » di 18 aug 2009, 20:13

Suus schreef:Het mag wat minder, mar ik vind hem echt niet schokkend dik. Ik zou hem op de wei laten en inderdaad lekker gaan wandelen en fietsen, is ook goed voor de conditie en hij leert er alleen maar van.

Dierenartsen vinden volgens mij dat elk paard er uit moet zien als een Welsh K sportpony. Een Fjord is nou eenmaal steviger.
kristelhans schreef:Ik vind hem prachtig! Maar ik hou wel van een fjord met wat spekkies..
Vergeet niet dat we het hier ook nog eens over een jong dier hebben en het dus echt niet gewensd is gezien hij nog volop in de groei is.

k Begrijp goed dat het moeilijk is om hem slanker te krijgen :j En je wilt er zo te zien ook echt wat aan doen.
Wij hebben zo Sandra die erg moeilijk op gewicht is te krijgen/houden.

Maar als mensen nu gaan zeggen dat er spekkies aan moeten zitten omdat het een Fjord is vind ik zo zinloos. Overgewicht is voor geen enkel paard goed.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Ingele

Bericht door Ingele » di 18 aug 2009, 20:21

Als ik kijk naar je foto's die je geplaatst hebt van het zwemmen en deze begrijp ik die 100 kilo eerlijk gezegd wel een beetje..
Als je hem op zand en hooi zet, hoeft hij zich niet te vervelen en ookal staat er weinig te knabbelen voor het oog, daar zit echt zoveel in..
Ik zou hem toch liever op zande (met vriendje om te spelen) zetten en hooi dan idd zo'n jong dier wat wel te zwaar is :) Bedoel het niet aanvallend :)
Plaats reactie