Lange manen of toch een boogje?... eczeemdekens grr

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bernadet_Bo

Lange manen of toch een boogje?... eczeemdekens grr

Bericht door Bernadet_Bo » vr 07 aug 2009, 11:38

Ik heb een dilemma....
Bo heeft zomereczeem is heeft hierom een eczeemdeken op. Heb nu een rambo sweet itch, en vind het echt een geweldig deken, zelfs met dit warme weer geen druppel zweet... Het enige nadeel, hij plet bo zijn boog (hangen nu dus bijna helemaal alleen een klein stukje voor niet).
Ik heb ook een ander goedkoper eczeemdeken gekocht, zonder borstsluiting (zit prettiger voor hem) voor als ik er in het voor en na-jaar een deken eroverheen wil doen. Alleen dit deken is gewoon van minder kwaliteit dan het rambo deken, maar wel veel ruimer op de hals. Volgens mij als ik bij dit deken de boog kort hou, gaat dit wel goed.

Ik sta nu nog op een stal, met veel water en insecten in de buurt... En verhuis per 1 september naar een andere stal veel dichterbij de kust (je merkt dat je daar echt veel minder last hebt van dazen, dus ook van dat kleine kriebel-vliegje???)

Bo heeft gewoon een hele mooie boog, en daar ook super fijne manen voor. Maar lange manen vind ik ook wel leuk..

Wat zouden jullie doen, laten groeien of knippen?
Vind het namelijk ook niks om de hele tijd met "halve" manen te rijden, want wil binnekort toch ook gaan starten met hem, en kan er nu net niks mee.
Bo is geweldig! :D
En mijn bruine grote kerels natuurlijk ook !
Marijke_

Re: Lange manen of toch een boogje?... eczeemdekens grr

Bericht door Marijke_ » vr 07 aug 2009, 11:56

Tja die van mij loopt al jaren onder een eczeemdeken en ik doe er vanaf dat de deken erop gaat niets meer aan in principe. hooguit een keer wat netjes maken als we iets bijzonders gaan doen. Vaak scheer ik het dan eind van het jaar weer af omdat het ongelijk en lelijk is en dan heeft hij in maart/ april een soort van net boogje en dan gaat de deken weer op. Ik zou het dus lekker laten groeien scheelt je een berg frustratie :D.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » vr 07 aug 2009, 11:59

mmm, ja als ik jou zo hoor marijke, daar was ik al bang voor.
Dacht als ik dan alles er weer afknip in de winter, kan ik denk ik wel een hele maand van bo zijn boogje genieten..... Schiet dus ook niet op?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 07 aug 2009, 12:12

Je hoort wel eens dat als je het boogje wat korter houdt dat het dan wel redelijk in fatsoen te houden is. Bij die van mij gaan de haren dan nog helemaal plat en scheef dus voor Ros maakt het geen verschil. Maar ik heb wel eens met verbazing naar foto's zitten kijken van paarden met eczeem die de boog gewoon omhoog blijven houden. Heeft misschien ook met het haar van je paard te maken en zijn wij wat dat aan gaat pechvogels?
Marloes

Bericht door Marloes » vr 07 aug 2009, 12:58

Als het met een hele korte boog niet lukt zou ik ze denk ik toch laten groeien, scheelt inderdaad frustratie denk ik. ;)
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » vr 07 aug 2009, 15:34

nee, helaas een hele korte boog is geen optie met me rambo deken, zijn manen gaan al liggen bij het idee dat er een deken overheen gaat....
@marijke, dit heeft mij ook al verbaasd ja, denk dat wij dan pechvogels zijn.
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » vr 07 aug 2009, 16:56

Inga staat onder een Divoza exzeemdeken, Heeft een vrij hoge boog en die blijft prima in model staan.
Ze wordt om de 4 weken geknipt en dat gaat prima.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 07 aug 2009, 17:16

De boog niet te hoog maken inderdaad dan zou het moeten lukken, maar heb sinds vandaag ook een Rambo SIH (niet voor mijn fjord die heeft geen eczeem) en merk t.o.v. de andere eczeemdeken (Everline) dat de hals van de Rambo toch een stuk krapper is inderdaad.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 07 aug 2009, 18:26

Ahum, nou mijn mening weet je!! Bo heeft zo'n mooie manenkam voor een strakke boog, misschien inderdaad iets korter houden? Maar ik zie ook hoe het eruit ziet momenteel en ik snap je frustratie, maar ik denk dat Bo zijn boogje zo weer overeind staat!! Ach zonder boog blijft ie ook gewoon knap hoor!! Groetjes thessa :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Jowien

Bericht door Jowien » vr 07 aug 2009, 20:12

Orlinde heeft een hele berg manen (in een boogje), zo dik dat ze ook opzij staan. Toch blijft haar boogje mooi onder de eczeemdeken!
Ze heeft een Boett en een Ivanhoe, bij beide blijft het boogje mooi hoor!
Ik heb expres goed gelet op een ruime hals bij het kopen van de dekens.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » za 08 aug 2009, 11:57

ik vraag me af of het met het andere eczeemdeken beter blijft staan.. Als ik jullie zo hoor, waarschijnlijk wel...
Kan het natuurlijk wel proberen, maar vind het zo zonde als ik me rambo deken niet meer gebruik, want hij is pas 3 maanden oud en echt super fijn, want bedekt ook de voorpluk.
Blijven bij jullie die andere dekens wel goed heel? want vind de stof namelijk veel dunner behalve het boett deken dan, die is ook stevig...
En als de voorpluk niet is bedekt, worden deze dan niet afgeschuurd?
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » za 08 aug 2009, 15:23

Ik heb ook de rambo deken en heb de manen laten groeien en er vorige week af gehaald,
resultaat veel meer schuren omdat de mugjes er veel beter bijkunnen, ik heb de hals van de deken eraf gehaald omdat het zo goed ging met in cominatie met de auriplak, nu ze kort zijn gaan we weer beginnen met schuren dus inderdaad een lastig dilemma voor je, ik vind lange manen echt prachtig maar voordat je ze mooi lang heb ben maanden zoniet jaren verder, ik hou yara haar boogje altijd wel korter dan normaal omdat het enorm dik is.
en mijn deken zit vrij ruim ook bij de nek heb je misschien fotos misschien is een maatje groter beter?
Je kunt ook in de winter boogje mooi hebben en zomer gewoon wat korter houden dan normaal
succes met je beslissing is niet niks zo een eczeempaard
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 08 aug 2009, 16:28

ik had dat probleem ook bij Vera, maar geloof me met lange manen zien ze er ook niet uit als ze onder de deken vandaan komen |o Je denkt dat ze dan hangen en dat ze er dan ook mooi hangend onderuit komen, maar helaas is mijn ervaring dat er dan een coupe ontploft onderuit kwam
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 09 aug 2009, 09:42

Nou bij Ulvy komen ze er keurig onderuit hoor en die heeft hele lange manen.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » zo 09 aug 2009, 13:38

bij mij kwamen ze er ook mooi onderuit, ben alleen te ongeduldig want het komt op zo een rotlengte
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » zo 09 aug 2009, 13:44

@ nadine... Me deken is ruim zat, heb hem er ruimer op gehad, en toen verzoop hij er echt in.. Heb nu een maat 6.0 en die zit gewoon mooi bij hem. Wel vervelend zeg, dat ze meer is gaan schuren met een boog. Ik vind een winterboog niks, want als ik dan ga starten ziet het er niet uit.. Kan ik het beter later groeien, en wachten, en wachten.
Hoezo je hals van je deken afgehaald?

@ ziggy... zijn manen zien er zo uit als ze onder zijn deken vandaan komen, en blijven ook tijdens rijden goed liggen..

Zo moeilijk, maar vind dit ook niks :
Afbeelding

Afbeelding

Hij stond hier heerlijk te suffen :z
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » zo 09 aug 2009, 13:46

Heb hem trouwens begin mei nog een hele korte boog geknipt... dus groeit opzich wel hard
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 09 aug 2009, 18:08

@Wendy en Nadine: dan heeft Vera waarschijnlijk toch weer een andere structuur manen, want het was echt coupe ontploft 8)7
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 10 aug 2009, 11:40

Ros heeft maat 206 van de deken die hij nu op heeft (normale deken 195) en de hals is echt heel erg ruim. Meer ruimte is niet altijd een garantie voor een mooi kammetje dat rechtop blijft staan, helaas.
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » ma 10 aug 2009, 12:23

Hier heb ik er net 1,5 cm van de manen afgeknipt. Ze zijn nog vrij lang. Maar zo gaat Inga dus onder d´r deken, en komt er zo ook weer onderuit. Dus niks geen coupe ontploft of plat.

Merk: Divoza maat 195 ,2e seizoen in het gebruik. Elastiek begint nu wat slapper te worden, voor de rest is het deken nog helemaal in orde.

Afbeelding
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Plaats reactie