Cherity - opfok? update na de handelaar!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Cindy+Uniek

Cherity - opfok? update na de handelaar!

Bericht door Cindy+Uniek » di 28 jul 2009, 18:24

Nou vandaag was dus de DA weer geweest om uniek te scannen (zie fokkerij en bloedlijnen)

en hebben we het nog over cherry gehad, die lawsonia maakte volgens het lab niet uit hoe hoog die getallen waren, maar gewoon dat het er zat dus dat ze op dit moment 'ziek' is

eigenlijk moeten ze er gewoon overheen groeien (ieder dier schijnt die parasiet of bacterie bij zich te dragen)
er is maar één behandeling en daar was hij helemaal niet voor dat is 4 weken lang iedere dag iets door haar neus spuiten, nou ja dat lukt nu natuurlijk met mij al helemaal niet en dat zou ook niet zo heel best zijn voor het paard

half of eind augustus komt de fysio dus om haar na te kijken en naar aanleiding van wat zij gaat zeggen ga ik beslissen

1) als zij er echt geen hoop in ziet verkoop ik haar
2) als zij het een kans wil geven, heb ik vandaag overlegd met de DA dat een jaartje opfok dan het beste zou zijn, veel weide en veel rennen/aansterken in de hoop dat die kromme beentjes nog wat bijtrekken :D

uiteraard hoop ik op het laatste en ben dan ook al gelijk een beetje aan het rondkijken

ik moest gelijk aan de eifel opfok denken aangezien ik het een must vind dat ze 's winters ook buiten loopt dan, heb ze gemaild, want in de advertentie op MP staa dat ze alleen nog veulens aannemen omdat de andere groepen vol zitten!

wie weet of kent er nog meer fijne plekken, waar ze jaar rond buiten kan lopen? hoeft uiteraard niet per se een opfok te zijn
Laatst gewijzigd door Cindy+Uniek op zo 02 aug 2009, 18:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Amber_

Re: Cherity - opfok?

Bericht door Amber_ » di 28 jul 2009, 18:26

En waar Djimm van Daphne loopt ?!
In die bergen, geweldig !!
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 28 jul 2009, 18:27

Amber_ schreef:En waar Djimm van Daphne loopt ?!
In die bergen, geweldig !!
dat ís de eifelopfok :D :o?
Amber_

Bericht door Amber_ » di 28 jul 2009, 18:45

Whahahaha ja dat kan ik niet ruiken :P
Maar dan zitten we op 1 lijn :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Charret

Bericht door Charret » di 28 jul 2009, 20:22

Djimm staat inderdaad bij de Eifelopfok
Je hebt ook nog:

http://www.hetparadepaardje.nl/
http://www.devrijhoeve.nl/
http://www.deburd.nl/

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar ik had al eens gezocht naar dat soort stallen/sites.
Is Cherry KWPN? Dan kan ze ook nog naar Beusichem anders niet volgens mij.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 29 jul 2009, 03:43

ja cherry is kwpn, maar dj heeft ook in beusichem gestaan! bij stal de duinen, bedoel jij die ook?
maar daar lopen ze dus 's winters in een stal en bij goed weer overdag buiten, of alleen op een paddock...

die andere sites zal ik eens gaan bekijken! dankje

edit: het paradepaardje is aardig dichtbij voor mij.... misschien ook eens kijken
Daphne

Bericht door Daphne » wo 29 jul 2009, 08:42

Tja ik zou natuurlijk ook direct zeggen EIFELOPFOK maar ik ben maar héél licht bevooroordeeld ;-) Heb je al antwoord gekregen van Linda? Toevallig is laatst het Kwpn C-tje van mijn vriendin die daar ook stond overleden (heel sneu) dus er is wel een paard minder in de merrie-Ctjes-groep. Ik kan me echter voorstellen dat ze daar liever geen tweejarige meer bijzetten maar kiezen voor een 'extra' veulen die er wellicht drie jaar blijft staan ipv een 2-jarige die er 'maar' 1 jaar komt staan. Maargoed, daar weet ik verder niks vanaf dus ik zou even Linda's antwoord afwachten :) Het C-tje van mijn vriendin kwam ook daar als een scharminkeltje eigenlijk en die is binnen een aantal maanden echt zo enorm goed bijgekomen, wonderbaarlijk. Djimm was, zoals de meeste fjorden, natuurlijk al hollandse welvaart maar vooral de rijpaarden veranderen daar enorm ten goede.

Mocht er Cherity daar niet terecht kunnen dan kan ik nog wel even voor je info'en bij een vriendin van me. Die heeft haar paard die een peesblessure had een tijd in Frankrijk lopen. Maar waar dat precies was weet ik niet.

Ik denk dat het nog behoorlijk lastig is om in Nederland een plekje te vinden waar je paard ook 's winters lekker de hele dag buitenkomt op een wei met fatsoenlijke afmetingen... Tenminste, ik neem aan dat je haar echt de ruimte wilt gunnen om goed te kunnen bewegen om spieren, botten en pezen goed te laten ontwikkelen. En haar dus niet ergens op een paddock wilt hebben staan want dan kun je haar net zo goed op je eigen stukje land houden!

Wel zou ik even heel goed nadenken over het advies wat de da je meegeeft. Een paard een jaar in een opfok zetten kost ook behoorlijk wat geld en dat zou ik persoonlijk alleen doen als de kans op verbetering/genezing aanzienlijk is. Ik snap dat je het beste wilt voor Cherity, maar je bent natuurlijk zelf geen geen liefdadigheidsinstelling... Succes met het maken van de keuze!
Kelly

Bericht door Kelly » wo 29 jul 2009, 09:15

Mijn veulen heeft al een plekje in de eifelopfok :D
Hele aardige mensen ook!

Hoop voor je dat alles gunstig uitpakt.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 29 jul 2009, 09:20

de eifelopfok is erg mooi.. als er volgend jaar een baby in de maak gaat hihi..

Goede oplossing wellicht cindy. ik hoop dat het goed met haar komt want ze is zo lief paard.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 29 jul 2009, 10:32

@ daphne, wel sneu van het paardje van je vriendin zeg...
ik heb nog geen reactie gehad, maar ja misschien moet ze er wel even overna denken, ik heb natuurlijk wel alles er eerlijk bij verteld!

het is verder echt een super lief paard ook naar anderen dus dat zou denk ik het probleem nog niet zo zijn (al helemaal niet met de hoeveelheid ruimte daar haha)

frankrijk vind ik echt te ver... duitsland heb ik er nog voor over, maar dat is het dan ook wel :D

ja het kost een boel geld, maar als zo onze bak af is, kan ik haar plek natuurlijk eventueel ook voorlopig 'verhuren' dus dat trekt het dan mooi recht en wat machteld ook zegt het is zo'n lieverd, dat als ze haar een kans geven, ik het zeker ook doe! de fysio en de DA zijn man en vrouw, dus zij is al geheel op de hoogte van wat hij heeft geconstateerd, maar misschien valt het met oefeningen wel te corrigeren, of groeit ze (in de opfok) nog wel mooi uit.....

en idd wat ik al zei, als zij er echt geen heil in ziet ga ik er geen kosten meer aan maken nee... dan houdt het op

@ kelly, grappig dat je nu al een plekje daarvoor kan reserveren :D ik hoop dat de toekomstige kopers van mijn kleine G ook zoiets willen.....

paradepaardje heb ik ook even gemaild, is redelijk dichtbij dus kan ik ook altijd nog even gaan kijken....
Daphne

Bericht door Daphne » wo 29 jul 2009, 13:54

Even offtopic: volgens mij moet ik eens korting gaan vragen voor Djimm, al die mensen en paarden die hij al naar Neuerburg gelokt heeft :+
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 31 jul 2009, 04:59

na lang overleg met leen (en mijn vader) hadden we besloten om niet verder te gaan met cherry....
leen werkt minimaal 60 uur per week ook voor een heel groot gedeelte voor mijn hobby en het was gewoon niet de bedooeling om zoveel ellende op onze hals te halen toen we cherry kochten....
ik heb het de 2e keer dat de DA kwam er natuurlijk weer met hem over gehad en hij zag er gewoon niet veel van goed komen, altijd erg veel extra kosten (gebit was ook een regelrechte ramp) en ook mijn smid had al laten vallen dat ze niet veel voorstelde.... (qua beenstanden en slappe knieen)

ik baal het meeste van het feit dat ik haar de dag na aankoop had laten 'keuren' door diezelfde praktijk, maar dan de vrouw die er werkt, gewoon ff hart/longen/conditie e.d. en die vond haar helemaal goed en zelfs leuk bewegen.... ik heb ook enigszins het idee dat die benen alleen maar erger geworden zijn, maargoed als zij toen wel iets had opgemerkt had ik haar gewoon zo terug kunnen brengen.....

gister is ze opgehaald door een man die wat in de handel zit (en hij zag het overigens direct zonder dat ik daar iets over had verteld) en hij wist wel een plekje waar ze waarschijnlijk voorlopig in een vette wei zou kunnen en daarna zou hij wel verder zien.

ik heb er best even om moeten huilen en ook leen had het er nog een soort van zwaar mee, maar wij hebben ook gewoon geen vetpot en het was ook nog niet een paard waar ik al heel veel band mee had, omdat ik haar pas een half jaartje had en er weinig anders mee had gedaan dan voeren en eens een paar keer wandelen....

ik hoop dat ze goed terecht zal komen en wie weet zie ik haar nog wel een keertje.

ik weet wel dat er voorlopig geen paarden meer bijkomen, eerst maar eens zien hoe Dj uit gaat groeien en hoe die het onder het zadel gaat doen.
Daphne

Re: Cherity - opfok? update.....

Bericht door Daphne » vr 31 jul 2009, 08:51

Jee heftig hoor Cindy, ze is dus ook meteen meegegaan? Sterkte, lijkt me niet leuk om zo afscheid te moeten nemen van een paardje. Ik hoop ook echt echt echt dat Cherry nog een beetje bijtrekt en niet haar leven moet slijten met zere benen en een zere mond.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 31 jul 2009, 09:28

Daphne schreef:Jee heftig hoor Cindy, ze is dus ook meteen meegegaan? Sterkte, lijkt me niet leuk om zo afscheid te moeten nemen van een paardje. Ik hoop ook echt echt echt dat Cherry nog een beetje bijtrekt en niet haar leven moet slijten met zere benen en een zere mond.
ja idd

als ze nou iets had waarbij de DA zou zeggen 'we kunnen haar beter inslapen' maar dat was het ook weer niet....

ik hoop idd dat ze goed terecht zal komen...
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » vr 31 jul 2009, 09:32

Tja en zo komt de "ellende" dus weer bij de volgende terecht...
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 31 jul 2009, 09:32

Jeetje, wat een moeilijke toestand.. Hopen dat ze ergens een fijn plekje vindt zonder alteveel pijn..een kinderboerderij ofzo..lekker gepoetst worden en leuk zijn zonder al teveel belast te worden.

Succes!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 31 jul 2009, 09:39

ja marieke, ik weet nu inmiddels wel dat ik volgend jou mezelf leeg had moeten trekken om dat ene paard een fijn leven te geven terwijl er honderden anderen in de wereld mishandeld worden......

ik had het zelf ook liever anders gezien....

ik ben op het moment werkloos en leen werkt zich uit de naad, als ze dan gewoon gezond en correct was geweest en er was dan eens iets gebeurd is het een ander verhaal, maar dit is voor de rest van haar leven vragen om ellende en extra kosten en dat hebben wij niet!

als de DA ook maar één keer had laten vallen dat hij haar wel zou inslapen om verder ellende te voorkomen had ik daar wel voor gekozen...

@ kristelhans, ze heeft geen pijn aan die stand gelukkig zei de DA en ook niet aan haar gebit, mits dat netjes bij gehouden wordt....
dus dat 'valt' gelukkig nog mee
brendaatjuh

Bericht door brendaatjuh » vr 31 jul 2009, 10:26

veel sterkte cin :(:) dit is denk ik wel de juiste keuze, hoe moeilijk het ook is.
Dorothea

Bericht door Dorothea » vr 31 jul 2009, 15:39

Cindy+Uniek schreef:ja marieke, ik weet nu inmiddels wel dat ik volgend jou mezelf leeg had moeten trekken om dat ene paard een fijn leven te geven terwijl er honderden anderen in de wereld mishandeld worden......
Hier moet ik toch even op reageren.
Het gaat toch over jouw paard en niet over "honderden anderen"?
En ik ben het gewoon helemaal met Marieke eens.
Wat wordt er van zo'n paard. Een DA zegt vrijwel nooit dat je je dier maar in moet laten slapen. Dat moet je zelf beslissen. Je zegt nu zelf dat het voor de rest van haar leven ellende zal zijn en kosten met zich mee gaat brengen. Ik vind het leuk dat je zelf zo "positief" bent, maar ik geloof niet echt (en dat is zacht uitgedrukt) dat er iemand is die zich dit op de nek gaat halen. Iedereen wil het liefste een gezond paard zonder al dat gedoe erbij.

Ik kan me van de ene kant voorstellen dat je dit ook niet verwachtte toen je haar kocht, maar ik denk dat je in dit geval het paard er geen plezier mee doet.

Sterkte ermee.
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 31 jul 2009, 16:12

Tsja lastige kwesties altijd dit soort dingen.
Ik zou het ook anders hebben gedaan maar goed, zo heeft ieder daar zo zijn eigen ideeen over, en dat respecteer ik.
Echter ben ik er ook niet helemaal zeker van dat dit nou de juiste oplossing is, maar goed, het is zo gelopen en ik kan alleen maar met je mee hopen dat goed terecht komt.
Ik had het nooit gekunt zo meegeven aan een handelaar zonder dat je weet waar ze terecht komt, maarja dat is aan de andere kant misschien maar goed ook.
Wel heel verstandig dat je het voorlopig hierbij laat en eerst kijkt hoe DJ uit zal groeien, hopelijk kan je met hem straks leuk gaan starten.

Groetjes Thessa :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Plaats reactie