Manen doen met tondeuse?
Manen doen met tondeuse?
Hier op het forum heb ik wel eens gelezen dat mensen de manen van hun fjord doen met een tondeuse. Hoe werkt zoiets? Ik knip me vaak een ongeluk en dan nog krijg ik de 'bovenkant' niet mooi gelijk omdat de manen zodanig breed zijn dat ik er met de schaar niet goed doorheen kom. Dus hierbij wat vraagjes over de tondeuse:
- wat voor tondeuse gebruiken jullie: een 'mensentondeuse' of een paardentondeuse?
- Kun je een rand maken met de tondeuse of knip je die er later alsnog in?
- Loopt een tondeuse niet heel snel vast op die stugge haren? Lees: ergernis!
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips en trucs!
- wat voor tondeuse gebruiken jullie: een 'mensentondeuse' of een paardentondeuse?
- Kun je een rand maken met de tondeuse of knip je die er later alsnog in?
- Loopt een tondeuse niet heel snel vast op die stugge haren? Lees: ergernis!
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips en trucs!
Re: Manen doen met tondeuse?
Tamara doet het altijd met een tondeuse. Ik hoop nog altijd dat ze een keer hier komt buurten 

Liefde is..Alies Dragan Jouke
Ik heb het 1x gedaan (mn Liscop paardenscheerapparaat) en vind knippen toch fijner. Ligt misschien ook aan de structuur van de manen hoor.
- rocky&moby
bij mijn ene fjord kan het heel mooi met de tondeuse de ander moest oik altijd knippen.
Heb je een hele stevige dunne manen kam vind ik dat het fijn gaat.
Heb je een hele stevige dunne manen kam vind ik dat het fijn gaat.
ikke doe het zo dus altijd, ik heb gewoon n personen snoerloos ding van de LIdl, ik gebruik n kam waarmee ik n pluk haar pak in de tandjes van de kam, ze enigszins aandruk etegn t zwarte haar en ga er dan recht op af met tondeuze dus in de breedte zet ik m er op, zo ga ik stapsgewijs de manenboog af, eerst ene kant wit, dan andere kan wit en laatste het zwarte wat ik door de dikte vaak wel met de schaar doe, kleine puntje /stukjes etc knip ik met de schaar.
wat vastlopen betreft heb ik n spuitbus met machine olie zodra hij enigeszins stroever gaat, even tussen de tandjes inspuiten door laten lopen (je hoort aan t ratel geluid of ie soepel of stroef loopt) en klaar
wil je wel n keer helpen als je wilt
wat vastlopen betreft heb ik n spuitbus met machine olie zodra hij enigeszins stroever gaat, even tussen de tandjes inspuiten door laten lopen (je hoort aan t ratel geluid of ie soepel of stroef loopt) en klaar
wil je wel n keer helpen als je wilt
meld zich! ik wil niet anders. Met de schaar krijg ik de ene kant redelijk goed, maar de andere kant nooit netjes. Ik vind de tondeuse ideaal. Ik had een opscheer machine, voor hond en paard, maar die is kaduuk(zelf gedaan, niet door het haar). Heb nu een gewone mensen tondeuse gekocht, 30 euro. Moet je wel een hebben met een stalen scheerblad, je hebt ze ook die van plastic zijn, dat werkt niet. Ik scheer altijd het witte een cm lager dan het zwarte. Je kan veel precieser te werk gaan vind ik! Moet je paard wel opgevoed zij,haha. Ik zal je ff een foto laten zien. Het zwarte vind ik met een schaar ook lastig op 1 mooie lengte te knippen, zonder dat je hakkelende overgangen krijgt.ik scheer gewoon in de lengte van de boog mee dusvan schoft naar oren. Je moet de machine voor tijdens en na olien. Ik wil niet anders. als het haar nat is wil het niet.

Ps charret, ik wil wel bij je komen hoor,haha delen we de benzine kosten!

Ps charret, ik wil wel bij je komen hoor,haha delen we de benzine kosten!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
welk merk heb jij dan Tamara. En zijn die dingen er ook op accu (heb geen stroom bij mijn wei namelijk)
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

van carmen, is niet oplaadbaar, moet dus met stroom. Die vorige was wel oplaadbaar, was van ehh....gaat ff zoeken. bekend merk
- Anne&Wendie
- Contacteer:
Als je dan toch naar Charret komt, Eck en Wiel is dan vlakbij.
Mag je het mij ook voor doen, enne benzine kosten door drieen
Mag je het mij ook voor doen, enne benzine kosten door drieen

Trees
Hinte
Gipsy
Meis
Mini fjorden power
Bas en Wilco voor altijd in ons hart
Hinte
Gipsy
Meis
Mini fjorden power

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
kunne we best eens doen.
Ik vind knippen ook fijner. Nis heeft niet al te stevige manen en heeeel weinig zwart, met knippen al lastig om er geen gat in te knippen hihi.Viv schreef:Ik heb het 1x gedaan (mn Liscop paardenscheerapparaat) en vind knippen toch fijner. Ligt misschien ook aan de structuur van de manen hoor.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
je hoeft geen duur merk, de lidl heeft ze eens in de zoveel tijd in de aanbieding, thuis nachtje opladen en ik doe er dan 2 paarden mee, dat werkt fijner dan een met snoertje
Ok, ik hoor meerdere ervaringen, heel goed! Bij Yannes is het vooral het zwarte stuk achter de oren dat ik nooit mooi gelijk krijg zonder 'happen' erin. Ik zou natuurlijk ook eerst met de tondeuze de complete manenboog kunnen doen en vervolgens met de schaar het witte wat korter kunnen maken. Ik ga er eens over nadenken, volgens mij hebben mijn ouders nog wel een oude tondeuze thuis die niet meer gebruikt wordt 

Ik deed het eerder ook altijd met een opscheermachine, maar nu knip ik weer gewoon met de hand. Ik kreeg er altijd wel een hele mooie strakke boog mee, deed het toen wel allemaal op een hoogte. Ik vond het lastig om met de scheermachine het witte lager te scheren dan het zwarte, omdat Wanja maar heel weinig wit heeft.
Rust zacht lieve Wanja, ik zal je nooit vergeten kanjer!
* 02-05-2001 † 05-02-2012
* 02-05-2001 † 05-02-2012
das n kwestie van het zwarte naar achteren duwen zodat je dat niet meepakt