Veulen op trailer

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ivonne

Veulen op trailer

Bericht door Ivonne » do 23 jul 2009, 20:51

Annemarie wil Marga en Fatoush eventueel wel op de trailer naar de keuring brengen. Zij heeft een anderhalfpaards, moet passen volgens ons. Maar zet je zo'n veulen nou vast in de trailer? Ik denk zelf van niet, als hij valt hangt hij. Maar Annemarie heeft geen kleedje bij de klep, is dat vertrouwd, zo'n veulen er los op? De boer waar ik altijd werkte heeft een 2 paards trailer die ik waarschijnlijk wel lenen mag (moet dan ook zijn auto lenen), hij heeft zo'n hekje die je bovenop de klep zet, zodat er niks overheen kan. Hij heeft ze altijd los naast de merrie. Zie ik nou beren op de weg als ik Fatoush er al over zie springen?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Esther

Re: Veulen op trailer

Bericht door Esther » do 23 jul 2009, 20:57

Ze doen het niet zo snel, maar kan niet garanderen dat hij geen poging gaat doen, straks gebeurt het wel..
Wij doen het zeiltje toch vaak wel dicht voor het geval dat, mijn vader vindt dat overigens onzin..

Wij hebben verder gewoon een 1,5 paards trailer en dat gaat prima!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 23 jul 2009, 22:51

1,5 paards past prima. Ik zet veulens altijd vast maar dat kennen ze dan natuurlijk al wel van de poetsplaats. Als het touw kort is kan hij er niet in verstrikt raken en heeft hij er zelfs wat steun aan.
Zeiltje gaat bij mij nooit dicht want die kleintjes gaan zweten en hebben het snikheet in de trailer.
Een rekje kan wel een alternatief zijn.
Maar wat als je veulen losstaat, valt en onder de merrie komt? Nee, ik heb ze liever vast.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 24 jul 2009, 07:54

Wij hebben de veulens ook altijd los staan. Als je het niet vertrouwd, doen wij soms het zeiltje half dicht. Dus de zijkanten vouwen we naar binnen. Dan is het wel wat dicht, maar kan er ook nog frisse lucht in.
tja en wij hebben een babyfoon met camera en die hangt in de trailer. zo kan ik voor in de auto zien hoe het met die 2 gaat.
Ik weet dat Isco bijv. regelmatig om mama heen loopt, om effe te gaan drinken. Wij hebben ook een 1,5 paards.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Claudje

Bericht door Claudje » vr 24 jul 2009, 08:15

Ik heb Caylinn en Marga toen meegenomen met een tweepaardstrailer. Caylinn stond
gewoon vast op haar eigen helft (wel van te voren mee geoefend, met vast staan :D)
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 24 jul 2009, 09:45

Wij hebben Meline en Ferro nu diverse keren vervoerd in onze 2-paards trailer (naar Jan en Jose, paardenkliniek voor scannen en naar de hoefsmid) en al die keren is Ferro los in de trailer geweest en het zeiltje niet dicht. Ik zit er overigens voor de rit naar Oldeberkoop wel over te denken om het zeiltje toch gedeeltelijk dicht te doen. Het is een veel langere rit en we gaan dan echt over een snelweg.

Edit: Het tussenschot hebben we eruit.
Laatst gewijzigd door Anita op vr 24 jul 2009, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
janna
Contacteer:

Bericht door janna » vr 24 jul 2009, 09:52

hier gaan ze in de 2 paards. En het veulen gewoon vast met een slag om de voor stang zodat ze er niet overheen kunnen of onderdoor. Gaat eigenlijk altijd wel goed. Ze leren snel genoeg hoe ze zich in evenwicht moeten houden.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Vera

Bericht door Vera » vr 24 jul 2009, 11:34

ik laat mijn veulens altijd los, sinds ik bij iemand heb gezien dat eentje zich heeft opgehangen.
ik doe ook geen zeiltje dicht, ze gaan er echt niet uit als mama mee is.
Nooit last gehad dat er eentje klem zat onder de moeder, die kijkt wel goed uit.
Wel al meegemaakt dat we op de plek van aankomst waren dat het veulen heerlijk lag te slapen.
Als ik met de grote 2 paards ben dan zet ik een schapen hekje overdwars en mag het veulen voorin kande moeder er ook goed bij, maar ook dan gewoon los. (in de gewone 2 paards past dit trouwens niet hoor)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » vr 24 jul 2009, 17:06

Ik heb het veulen liever ook los, maar je trailer moet er wel geschikt voor zijn. Wij hebben bv. een 1,5 paards met alleen een stang voor het paard langs, heb liever niet dat de kleine daar onderdoor gaat. Kun je ook gedonder mee krijgen...

Veulen aan de stang vast vind ik ook niks. Zeker niet als ze nog zo klein zijn dat ze er onderdoor kunnen, of de neiging hebben snel te gaan hangen. Wij hebben het opgelost door Fin bij Woudina aan de singel te doen. Stond ze dicht tegen Woudina aan zodat ze niet in paniek kon raken, maar kon ze ook niet alle kanten op. Ideaal!
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 24 jul 2009, 18:34

dat is misschien wel een idee, Fatoush aan Marga vast. Ik vind het niet zo eng dat hij onder de voorstang doorgaat, vind het enger of hij niet over de klep zou willen. Lukt hem niet, zo groot is hij niet, maar een paard in paniek maakt rare sprongen.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Vera

Bericht door Vera » za 25 jul 2009, 20:47

Ja Reinou dat is ook een goede oplossing
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
claudia

Bericht door claudia » zo 26 jul 2009, 12:46

Ik ga woensdag met Muis en Fayah naar sandrien.
Ik heb dus ook zitten dubben over wat ik ga doen(ik ga dus alleen met 2 paarden naar de andere kant van het land)

Nu heb ik het er met Rien overgehad, ik haal mijn kleine voorstang eruit waar het veulen komt te staan. (2 paardstrailer) en die zet ik aan 2 kanten vast.
Muis staat er dan aan de andere kant gewoon naast.

Mijn tussenschot staat dan dus vast aan 3 kanten. Onderweg ga ik wel een keer kijken. Gaat dat niet goed dan laat ik haar gewoon los.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 28 jul 2009, 07:49

We hebben bij de allerkleinsten hier vaak dat we ze voorin zetten, voor de voorstangen...ideaal aan de Ifor. Zo kan moeders ze rustig houden en staan ze toch stevig. (en zo doen we het ook als er 2 oudere paarden mee gaan én een veulen)

De oudere veulens hier kennen het vaststaan (dus hangen is niet aan de orde of van korte duur) en leren net als mama dus in de trailer vaststaan...want tja..dat moeten ze later net zo braaf kunnen ja ;).

Losstaan gebeurt dus alleen bij de allerkleinsten, maar heb ook al genoeg jonge veulens onderuit zien en horen gaan omdat ze geen houvast hadden. Maargoed, om die reden zetten we eigenlijk geen paarden los of vast.

En vergis je niet over het niet over de achterklep kunnen....als ze echt willen...
Geluk is de vrucht van intens werk
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » di 28 jul 2009, 09:18

ik heb 2 minipaardjes en die zetten we omdat ze zo klein en onstuimig zijn ook nooit vast.

we halen de voorstang eruit en zetten 2 of 3 stro balen neer, hooi erop en dan kunnen ze er rustig achter staan.
Ydel

Bericht door Ydel » di 28 jul 2009, 10:53

ik laat Fenya los staan...
die blijft netjes naast Ydel staan...
pas als we stilstaan, gaat ze onder de voorstang door (1,5 paards)
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 28 jul 2009, 15:56

is wel ff handig om mee te lezen...
heb dj en uniek ook gewoon in een 1,5 paards vervoerd toentertijd, volgens mij had ik hem zelfs vast aan de buiksingel met inladen.... ging ook perfect

nu had ik ook al getwijfeld voor volgend jaar, als ze een gezond veulen ernaast heeft en ik haar weer wil laten dekken, wil ik dat na die 10 dagen vanaf de geboorte...
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Esther

Bericht door Esther » wo 29 jul 2009, 21:00

Heb er vanmorgen voor gekozen om Fjella gewoon vast te zetten. Ze was al zo groot dat ze niet meer onder de buis door kon en ze stond zo braaf naast mama.. Heeft ze ook wat steun van het touw..

De terugweg stond ze los, maar dat was een foutje van mij waarschijnlijk.. Touw zat niet vast, maar hoe die los is gegaan, niet kapot ofzo.. hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie