Hoe aan het bit krijgen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ilona

Hoe aan het bit krijgen

Bericht door Ilona » ma 06 jul 2009, 10:37

Hebben jullie nog goede tips om een jong paard goed op het bit te leren te reageren?
Alles mag genoemd worden, van welke beenhulpen geven als je erop zit tot tips vanaf de grond.
Oefenen en veel doen is vast het sleutelwoord, maar ik hoop dat ik nog wat dingen van jullie hoor die me wat verder helpen.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Viv

Re: Hoe aan het bit krijgen

Bericht door Viv » ma 06 jul 2009, 10:44

Tsja ik rij Cadiz eigenlijk gewoon als wat ik met Tjo ook deed. Alleen de reactie duurt soms nog ff langer of hij snapt het nog niet helemaal. Kwestie van opnieuw vragen en blijven herhalen.
Niet teveel nieuwe dingen ineens aanleren en de tijd geven om het te verwerken.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 06 jul 2009, 13:38

ja ik denk toch ook rustig aan doen, rustig vragen en goed belonen bij de juiste reactie
niks te lang of te vaak doen of teveel in 1 x...
ik ben met uniek aan een hele losse teugel begonnen ooit
en eigenlijk heb ik volgens mij nooit moeite gehad uiteindelijk met het sturen aan leren enzo...
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 06 jul 2009, 13:57

Hier begin ik altijd met: Hoofdstel in, halster er overheen en zo een tijdje vast te zetten...lekker een tijdje laten knabbelen. Dat doe ik twee keer en dan pas vraag ik druk.

Daarna vraag ik ze een keer te wijken voor de druk op links en rechts...

Onder het zadel is het een kwestie van afwachten. Neem de teugels licht aan en ga lekker voorwaarts rijden. Als je prettig bent in je hand geeft bijna elk paard op den duur wel na op je hand. Verder ook zorgen dat je je hulpen steeds blijft verfijnen...niet steeds harder worden bij geen reactie en hard blijven. Altijd zorgen dat je na een goede reactie met misschien iets hardere hulp je inwerking weer verfijnt.

Daarnaast niet teveel willen corrigeren bij jonge paarden in hun stelling en buiging. Geef zelf het goede voorbeeld, dan volgt het paard vanzelf. Laat het paard verder tactmatig, in één ritme, lopen.

Durf ook te ontspannen in je hand, door het paard geregeld even de ruimte te geven laag te kunnen lopen. Wees daarnaast duidelijk in je hulpen. Bij het rijden van een volte, goed je buitenhand tegen de hals en binnenhand ruim opzij (niet trekken, alleen opzij stellen), kijken waar je heen wilt.

Krijg je geen reactie? Maak liever een halve ophouding dan dat je gaat trekken.
Komt het paard in verzet op je hand? Ga even stappen aan de lange teugel...het kan zijn dat zijn spieren even in protest komen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ilona

Bericht door Ilona » ma 06 jul 2009, 17:46

Bedankt voor de tips! +:)+

Vandaag weer geoefend vanaf de grond en nu op een iets andere manier dan gisteren.
Ging nu een stuk beter. Dus weer helemaal blij. Castor ook denk ik want voor hem is het ook fijner als hij begrijpt wat ik probeer duidelijk te maken.
Het bit in zijn mond vind hij al wel oké. Ik wil alleen niet zoveel druk op zijn mond hoeven te zetten om hem duidelijk proberen te maken wat ik wil. Dat voelt niet fijn.
Maar zo als ik vandaag geoefend heb gaat het wel beter. Van het weekend als ik weer hulp heb weer eens proberen te rijden.

Van de week eerst maar eens op zoek naar een bak in de buurt die ik mag gebruiken. Zal denk ik ook een stuk makkelijker werken dan in de wei.. Dat werkt gewoon niet zo lekker.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
fjordido

Bericht door fjordido » di 07 jul 2009, 10:41

ik heb in het begin een tweede paar teugels aan de neusriem vastzitten. werkt perfect. na 2 of 3 weken is dan het kwartje wel gevallen en kunnen ze ervan af.
ik heb wel een africhtingsneusriem (lage neusriem)
Plaats reactie