wormenkuur
- sweetwendy
wormenkuur
Ik heb even een vraagje over de wormenkuur. Ik gaf daisy altijd de helft van de wormenkuur en om de 6 weken. Maar vanaf welke leeftijd kan ik een hele wormenkuur geven en ook om de 6 weken?
R.I.P. mijn lieve meisje Daisy (L)
- Cindy+Uniek
Re: wormenkuur
dj krijgt bij mij al een hele hoor....
en ik zou minimaal 8 weken doen, het beste is helemaal niet meer en eens in het kwartaal mestonderzoek en op aanraden van de DA ontwormen
en ik zou minimaal 8 weken doen, het beste is helemaal niet meer en eens in het kwartaal mestonderzoek en op aanraden van de DA ontwormen
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
6 weken is wel erg snel na elkaar hoor! Ik doe meestal 10 weken afhankelijk van de werkzame stof.
ik geef Ekdal 350 kg wormenspuit, 300 vind ik net te weinig.
Dancer geef k een hele, dus 600 kg, want die spuugt nog wel eens iets uit.
ik geef Ekdal 350 kg wormenspuit, 300 vind ik net te weinig.
Dancer geef k een hele, dus 600 kg, want die spuugt nog wel eens iets uit.
- rocky&moby
ze is al 2 bijna 3 ? dan is een halve veel te weinig na mijn idee.
ook is het niet goed om steeds dezlefde spuit tegeven en zo snel om de 6 weken.
Ik zal als ik jou was nu haar mest eens laten bekijken en dan goed naar gewicht gaan ontwormen.
Ik zal als ik jou was nu haar mest eens laten bekijken en dan goed naar gewicht gaan ontwormen.
- Cindy+Uniek
nou denk niet dat een 2 jarige al meer dan 300 kg weegt hoorrocky&moby schreef:ze is al 2 bijna 3 ? dan is een halve veel te weinig na mijn idee.

uniek weegt nog niet eens 400 volgens mij....
maar te weinig heeft geen nut en teveel poepen ze gewoon uit is mij altijd verteld

- sweetwendy
daisy is 2 en 2maand oud.
Ik geef wel verschillende wormenkuren hoor.
Ik gaf haar ook altijd 350 per keer, dus een halve.
Ik geef wel verschillende wormenkuren hoor.
Ik gaf haar ook altijd 350 per keer, dus een halve.
Dancer weegt ongeveer 465, 141 en 23 jaar en krijgt dus 600
Ekdal is ruim 1 jaar en krijgt 350
Ekdal is ruim 1 jaar en krijgt 350
- jezzikaatje
- Contacteer:
Het is echt wel goed om na te gaan hoeveel je paard ongeveer geeft.
Teveel wordt uitgepoept. Dit is natuurlijk dus op zich niet erg voor je paard, maar hierdoor kunnen de wormen in het land wel resistentie krijgen. Als je je paard te weinig krijgt, kunnen de wormen in zijn lijf ook resistent worden. En geloof me, ik heb paarden gezien die dit zijn, wat geen pretje is.
Inderdaad goed afwisselen en eventueel eens in de zoveel tijd een mestonderzoek doen zodat je zeker weet dat je paard niets heeft, en misschien bespaar je je een hoop kosten omdat je heel niet hoeft te ontwormen.
Teveel wordt uitgepoept. Dit is natuurlijk dus op zich niet erg voor je paard, maar hierdoor kunnen de wormen in het land wel resistentie krijgen. Als je je paard te weinig krijgt, kunnen de wormen in zijn lijf ook resistent worden. En geloof me, ik heb paarden gezien die dit zijn, wat geen pretje is.
Inderdaad goed afwisselen en eventueel eens in de zoveel tijd een mestonderzoek doen zodat je zeker weet dat je paard niets heeft, en misschien bespaar je je een hoop kosten omdat je heel niet hoeft te ontwormen.
- sweetwendy
hoeveel kost zo'n mestonderzoek dan? En wat wordt er gedaan?
- nancy imka
Ik heb altijd een mestonderzoek laten doen bij de dierenarts. Dit vind ik het betrouwbaarst. Hier ga je ook naar toe als ze een wormenbesmetting hebben dus waarom niet om te zorgen dat het niet zo ver komt? Ik zou wel meer ontworming gaan geven ik moest van de dierenarts al ruim een halve geven aan Emy en die is echt geen 300 kilo. En nu ga ik aankomende keer vragen voor hoeveel ik moet geven. Hij heeft haar pas gezien dus kan hij het mooi beoordelen. Het is zonde als je voor niks ontwormd en ze worden recistend.
- jezzikaatje
- Contacteer:
Voor mestonderzoek moet je even een verse drol rapen en deze in een speciaal zakje opsturen of naar de DA brengen.
Deze gaat van de mest een eitelling maken. Er wordt dus gekeken of er eitjes van eventuele wormen in de mest zitten. Het verslag hiervan krijg je met een aanbeveling om wel of niet te ontwormen. Een paar wormen zitten er vaak toch wel in een paard, dus als het er niet veel zijn, geen schadelijk aantal, dan zal je misschien niet hoeven ontwormen.
De prijzen zou ik zo niet weten, zal vast ook wel per DA verschillen. Het kan ook via GD Deventer, daar kan je het naartoe opsturen.
Deze gaat van de mest een eitelling maken. Er wordt dus gekeken of er eitjes van eventuele wormen in de mest zitten. Het verslag hiervan krijg je met een aanbeveling om wel of niet te ontwormen. Een paar wormen zitten er vaak toch wel in een paard, dus als het er niet veel zijn, geen schadelijk aantal, dan zal je misschien niet hoeven ontwormen.
De prijzen zou ik zo niet weten, zal vast ook wel per DA verschillen. Het kan ook via GD Deventer, daar kan je het naartoe opsturen.
- sweetwendy
ik heb maar besloten dat ik daisy gewoon 600kg ga geven.
Bedankt voor jullie reacties.
Bedankt voor jullie reacties.
- Cindy+Uniek
ik kreeg gister de horsimo weer binnen en als je wilt dat we over een aantal jaren ook nog gezonde, wormvrije paarden kunnen hebben moet je niet meer zelf ontwormen en al helemaal niet zo vaak...
-minimaal 2 x per week mest verwijderen als ze niet op een heel groot stuk staan
-regelmatig mest na laten kijken en naar aanleiding daarvan ontwormen met het wormmiddel dat dan dus nodig is
-schapen of runderen mee laten bergrazen, die krijgen er niks van en dan gaan de wormen/eitjes ook dood
anders zijn over enkele jaren de wormen resistent tegen onze wormmiddelen en kunnen we niks meer!
-minimaal 2 x per week mest verwijderen als ze niet op een heel groot stuk staan
-regelmatig mest na laten kijken en naar aanleiding daarvan ontwormen met het wormmiddel dat dan dus nodig is
-schapen of runderen mee laten bergrazen, die krijgen er niks van en dan gaan de wormen/eitjes ook dood
anders zijn over enkele jaren de wormen resistent tegen onze wormmiddelen en kunnen we niks meer!