Longeersingel op keuring??en nog een paar vragen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
ingeenwim

Longeersingel op keuring??en nog een paar vragen

Bericht door ingeenwim » do 14 mei 2009, 18:15

Hoi,

Kunnen jullie mss helpen bij mijn volgende vragen.
Als je een veulen wil voorbrengen op de keuring, mag dat dan aan een longeersingel of niet?
Wanneer kun je het beste je veulen voor de eerste keer knippen (manen bedoel ik dan)?

En als laatste wie kan en wil me uitleggen hoe de fjordsport in elkaar zit, snap er nog niet zo veel van :n ,
of kan ik daar hier op het forum meer over vinden?

Kendra rijdt nu op de manege F10 niveau, waar is dat meer tevergelijken of is dit heel iets anders...

Hopelijk kan iemand me hier iets meer over uitleggen, alvast bedankt

Groetjes inge
Esther

Re: Longeersingel op keuring??en nog een paar vragen

Bericht door Esther » do 14 mei 2009, 18:59

Fjordsport weet ik niets van..

Ik geloof dat het de voorkeur heeft dat je veulen aan een longeersingel, o.i.d. wordt voor gebracht. Even een paar keer oefenen uiteraard..
Als je echt een moog boogje wilt op de keuring kun je hem of haar al vanaf dag 1 knippen.. Ik vind dat zelf zonde, vind de krulletjes juist zo lief, maar ze gaan er binnenkort wel af, Fjella is nu bijna 3 weken oud..
Dan heb je ook nog wel een leuk boogje..
Vanaf wanneer moet je dus zelf weten, maar als je het netjes op de keuring in een boogje wilt hebben dan niet te lang wachten met het zaakje eraf halen.. Mooist is dan om het goed kort te knippen zodat er stevigere haartjes aangroeien en hier kun je dan later weer een boogje in knippen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
margalorenz

Bericht door margalorenz » di 19 mei 2009, 09:24

Ja hoor, de meeste veulens worden aan een longeersingel voorgebracht. Wij hebben dat vorig jaar bij ellyot ook gedaan. Wel een paar keer oefenen voordat je gaat. Dan gaat het op de keuring een stuk makkelijker.
oefenen in de wei
Afbeelding

op de keuring
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met knippen zou ik zo snel mogelijk beginnen. Dan krijg je een mooie boog voor de keuring.
Over fjordsport is veel te vinden op de site van het stamboek. Je moet altijd gewoon in de B beginnen voor zover ik weet.
Verder zijn er op dit forum wel wat mensen die aan fjordsport doen en dan kun je misschien kijken bij fjord in de sport en daar een oproepje zetten?

succes met de keuring
Jilly

Bericht door Jilly » di 19 mei 2009, 09:28

Wij brengen ze ook altijd aan een singel voor, maar niet aan een longeersingel. Die heeft ondertussen geen ringen meer aan de rechterkant :+
Wij doen het altijd aan dekensingels (denk ik toch)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Esther

Bericht door Esther » wo 20 mei 2009, 18:23

Jilly schreef:Wij brengen ze ook altijd aan een singel voor, maar niet aan een longeersingel. Die heeft ondertussen geen ringen meer aan de rechterkant :+
Wij doen het altijd aan dekensingels (denk ik toch)
Gek, ik heb ooit voor de keuring eens een singel gekocht, op het laatse moment en nog nooit een ringetje er af!! En er hebben al wat kleine duiveltjes aan gehongen!! Maar dat is zo'n platte met wollig eronder, voor longeren is hij minder geschikt, hihi..

Zal eens een foto plaatsen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jilly

Bericht door Jilly » wo 20 mei 2009, 19:59

De mijne was zo'n goedkope van Ooteman, duidelijk niet geschikt voor fjordenmonsters! :D Ze zijn wel allemaal met een veulen gesloopt hoor.
Paps heeft 'm dan nog een keer geplakt, maar dat mocht ook neit baten...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 25 mei 2009, 12:16

Ik heb afgelopen winter de wintercompetitie van Fjordsport gereden in de B. Je moet voordat je wedstrijden wil rijden in de Fjordsport eerst een diploma halen. In het boekje van het stamboek staat de agenda van de Fjordsport. Bij het diplomarijden moet je naast het rijden ook theorie doen. Voor de B was dat extrieur van het paard en harnachement. Hiervoor zijn bij het stamboek boekjes te koop. De proeven staan ook weer in een apart boek, die je ook bij het stamboek kunt kopen. In sommige gevallen kun je ze ook bij je gewest kopen. Ik heb veel informatie kunnen vinden op de website van fjordukie:
http://www.fjordsportproeven.fjordukie.nl/
Maar ik heb het meeste geleerd door het gewoon te doen: inschrijven en gaan!
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 25 mei 2009, 12:23

Hey wat leuk. Naar welke keuring willen jullie gaan dan? Wij brengen ze ook altijd met longeersingel voor. Schoonpa heeft wel een singel laten maken voor de keuring, maar dat was ik echt niet van plan. Ik heb wel geleerd, dat de lusje idd niet altijd zo sterk zijn. Je kunt je touw dus ook idd rondom de singel zelf knopen. Wordt het ringetje in ieder geval nooit losgetrokken. Tja en knippen. Ik knip de maantjes nooit kort tot op de nek af. Na een tijdje knip ik er eens een boogje in en houd het dan wat bij.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 25 mei 2009, 12:26

Esther schreef:Fjordsport weet ik niets van..

Mooist is dan om het goed kort te knippen zodat er stevigere haartjes aangroeien en hier kun je dan later weer een boogje in knippen..
Tja Esther, hier ga ik toch even op in. Ik hoor wel vaker dat als je de manen helemaal kort knipt, er stevigere haren zouden komen. Maar dat lijkt me toch niet te kloppen. (Stevig) haar groeit toch van binnen uit? Of je nou wat er buiten groeit afknipt, maakt toch niet dat de haren die nog uit het lichaam moeten komen steviger zouden zijn.
Als ik kijk bij onze paarden, dat heb ik nooit gedaan. En ik heb toch het idee dat die haren allemaal goed stevig zijn. Niet als aanval hoor Esther... :D
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Esther

Bericht door Esther » ma 25 mei 2009, 19:22

Je hebt gelijk hoor!! Het staat er wat krom..
Uiteraard zijn de haren die eruit komen niet steviger, maar omdat ze rechtop aangroeien staan ze steviger..
Als het omgevallen is heb je er zo'n bocheltje in van het hangen en krijg ik het bijna nooi helemaal strak rechtop.

Fjella is inmiddels ook geknipt en er staat nog een redelijk boogje op..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 26 mei 2009, 08:45

Esther schreef:Fjella is inmiddels ook geknipt en er staat nog een redelijk boogje op..
Zo hebben wij Ferro ook gedaan, die heeft ook een klein boogje.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Plaats reactie