Scheren?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
siets
Contacteer:

Scheren?

Bericht door siets » wo 13 mei 2009, 07:30

Mede door de zware griep die Trix heeft gehad, komt ze dit jaar maar moeilijk uit haar vacht. Laat ik het zo zeggen:
Ze verhaart flink, maar het lijkt alsof ze vacht aan blijft maken. Nu had ik zo bedacht dat het misschien goed is
om haar te scheren, als het 's nachts ook weer wat minder koud is. Zo'n beetje eind mei. Want dit vind ik gewoon zielig,
ze staat echt bijna altijd klam / bezweet op stal. Hiermee wil ik haar dus graag een handje helpen.

Zouden jullie het aan durven bij een 28-jarige die nog nooit geschoren is?
Dag lieve, lieve Trix... ;(
Janine
Moderator
Contacteer:

Re: Scheren?

Bericht door Janine » wo 13 mei 2009, 08:09

Ik heb geen scheerapparaat, maar je zou in ieder geval vast kunnen kijken hoe ze reageerd op een (gewone) tondeuse.
Als ze daar al paniekerig voor is, dan moet je haar waarschijnlijk door de DA een roesje laten geven.
Als ze daar (bijna) niet op reageerd, zal je haar waarschijnlijk goed kunnen scheren, eventueel onder rustgevende korrels/pasta.
siets
Contacteer:

Bericht door siets » wo 13 mei 2009, 08:32

Ik ben er vrijwel zeker van dat ze niet reageert, ze is 2 maanden geleden ook onder handen genomen door de tandarts zonder
sedatie. Dat ging geweldig!

Maar zou het voor haar gezondheid 'schadelijk' kunnen zijn om haar te scheren?
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 13 mei 2009, 09:10

Ik denk het niet.
Ze zou denk ik eerder ziek kunnen worden doordat ze zo beweet is op warme dagen omdat ze niet goed in de vacht zit.
Je zou eventueel nog lijnzaad e.d. kunnen geven om te kijken of dan de vacht wel lekker door komt.
Met koude nachten kun je eventueel ondertsteunen met een dun dekentje.
Vera

Bericht door Vera » wo 13 mei 2009, 09:13

wij schoren de oudjes die niet uit hun vacht kwamen ook altijd eind mei begin juni. Je moet wel even kijken of ze nog een dekentje op moet snachts, of dat ze op stal kan tot er weer een beetje vacht is bij gegroeid.
Mijn vriendin scheert de shetlanders altijd met de haren mee, word minder mooi, maar dan hoeft er geen dekentje op omdat het minder kaal wordt
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
roos

Bericht door roos » wo 13 mei 2009, 10:06

Ik zou wel gewoon scheren..bezweet en op de kou staan is ook niet goed. Gewoon niet te kort scheren..dan komt het helemaal goed!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Leentje

Bericht door Leentje » wo 13 mei 2009, 13:43

mocht je op zoek zijn naar een scheerapp.
ik heb er eentje liggen,die ik nog te koop wil zetten.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 13 mei 2009, 13:54

Ik wen ze eraan met een klein scheer apparaat tegen het lijf of een kruimeldief. Dat is veilig omdat je dan nog geen draad hebt en het geluid is iets minder hard.

mocht je willen scheren ik ben wel eens in de buurt.
siets
Contacteer:

Bericht door siets » wo 13 mei 2009, 17:29

Bedankt voor je aanbod, maar mijn pony staat helaas niet in Brummen ;). Dus ik denk dat het wat te ver weg voor je wordt, aangezien ze in Beek bij Didam staat.

Mocht je dat niet te ver vinden, dan hoor ik het wel. Heb je veel ervaring met scheren?

We willen het nu zelf proberen omdat het huren van een apparaat hier al 30 euro kost, en voor het scheren zelf vragen de mensen die ik ken toch al snel 40 euro.
Dat wordt me wel een erg duur klusje...
Brittlover

Bericht door Brittlover » do 14 mei 2009, 13:48

ik heb welleens gehoord dat ze met de huid mee scheren, en dat er dan een 'zomervachtje'over blijft
wie weet is dat iets voor je pony. (heb het zelf dus nooit gedaan dus of het echt werkt weet ik niet)
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 14 mei 2009, 13:49

Brittlover schreef:ik heb welleens gehoord dat ze met de huid mee scheren, en dat er dan een 'zomervachtje'over blijft
wie weet is dat iets voor je pony. (heb het zelf dus nooit gedaan dus of het echt werkt weet ik niet)
dan krijg je patroon strepen en happen zou ik niet aanraden.
siets
Contacteer:

Bericht door siets » ma 18 mei 2009, 19:24

Ik ben eruit, zaterdag gaan de haren eraf. Morgen even een wegwerp-overalletje halen, en de batterijen in de oplader voor het fototoestel :D
Saar

Bericht door Saar » di 19 mei 2009, 10:07

Ik heb Willem begin april al geschoren. Die komt ook nooit uit zijn haren, en stond toen omdat het toen al wat warmer was, al weer te puffen in de wei. Heb hem daarna wel 's nachts een gevoerde regendeken opgelegd. Hij zag er toen niet uit, maar inmiddels is zijn vacht helemaal hersteld in een mooi zomervelletje.

Ben benieuwd hoe het jou gaat bevallen!

Hou er even rekening mee dat als ze geschoren is, en het ineens warm wordt met veel zon (kan weleens gebeuren rond deze tijd van het jaar :P ) dat ze nog niet genoeg bescherming hebben van de vacht op de huid (haren staan nog overeind). Nu is het bij een fjord zwart vel, dus het zal wel meevallen. Ik leg bij Willem voor de zekerheid dan een vliegendeken op, tegen het verbranden.
...You can't know me in the way I do...

:D Officieel benoemd tot OpperKneus van FW :D
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » di 19 mei 2009, 18:16

rocky&moby schreef:
Brittlover schreef:ik heb welleens gehoord dat ze met de huid mee scheren, en dat er dan een 'zomervachtje'over blijft
dan krijg je patroon strepen en happen zou ik niet aanraden.
Idd mee scheren wordt de vacht het aantal mm wat op de scheerkop staat en het wordt niet mooi strak.
Scheer je tegen wordt de vacht vaak ± 2 mm korter dan op de scheerkop staat aangegeven, maar wordt wel netjes strak.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 19 mei 2009, 18:20

Ik weet niet veel van scheren, maar is het anders niet om eerst een bepaald modelletje te scheren? Kan ze rustig aan de overgang wennen en jij kunt ook bekijken of het je bevalt. Ze kan dan in ieder geval haar warmte wat meer kwijt, maar is niet meteen alle warmte kwijt. Blijkt het goed te bevallen, kun je de rest ook scheren.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Claudje

Bericht door Claudje » di 19 mei 2009, 19:10

Wel voor en na foto's maken he :D
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding