Wanneer voor het eerst naar de tandarts?
Wanneer voor het eerst naar de tandarts?
Wanneer moet een jaarling voor het eerst naar de tandarts, of is dat nog helemaal niet nodig?
Ok ik begrijp dat als ze last krijgen met bijv eten, maar zijn er voor de rest nog tips?
Ok ik begrijp dat als ze last krijgen met bijv eten, maar zijn er voor de rest nog tips?
Re: Wanneer voor het eerst naar de tandarts?
Ik laat de tandarts alijd elk jaar komen, mijn oude merrie moet dan echt behandeld worden, telkens haken.
Ik kwam daar heel lang geleden achter toen ze steeds onwijs bokte onder het zadel (dus voor het bit), problemen met eten heeft ze nooit gehad (ballen draaien ofzo). Toen Byoux geboren was, heeft hij elk jaar het gebit nagekenen. Alls was steeds in orde, en hij heeft er nooit iets aan gedaan. Ik doe dus wel elk jaar controleren, is er niks loos, dan ook niks eraan doen. Wel kunnen ze doppen krijgen, die kan hij, als ze er niet vanzelf afvallen, afhalen.
Ik kwam daar heel lang geleden achter toen ze steeds onwijs bokte onder het zadel (dus voor het bit), problemen met eten heeft ze nooit gehad (ballen draaien ofzo). Toen Byoux geboren was, heeft hij elk jaar het gebit nagekenen. Alls was steeds in orde, en hij heeft er nooit iets aan gedaan. Ik doe dus wel elk jaar controleren, is er niks loos, dan ook niks eraan doen. Wel kunnen ze doppen krijgen, die kan hij, als ze er niet vanzelf afvallen, afhalen.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
- sweetwendy
hmm interessante topic. Ik heb de tandarts nog nooit laten komen voor daisy. Dacht dat dat pas nodig was als er iets is.. 

R.I.P. mijn lieve meisje Daisy (L)
- nientje_pjotr
- Contacteer:
Als ik paarden ga inrijden gaan ze altijd voordat het bit erin gaat naar de tandarts.
Daarna elk jaar controleren.
Daarvoor heb ik eigenlijk nooit iets naar de tandrts gehad....
Daarna elk jaar controleren.
Daarvoor heb ik eigenlijk nooit iets naar de tandrts gehad....
Gerrit
Cindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

Bij ons komt de tandarts met 3jaar. Bitje gaat er inderdaad in en ze hebben gewisseld met tanden, dus kijken of alles goed zit.
Ciara (Hermansen + Bjorgard)
http://ciarafjord.web-log.nl/
http://ciarafjord.web-log.nl/
Heb ik ook nog nooit over nagedacht eigenlijk. Gillian gaat eens in de twee jaar. Ik laat Dani wel ff nakijken als ze in oktober op stal komt te staan.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
#fulltimedreamchaser + M2+6
Ik laat Olaf nakijken met de jaarlijkse enting, mocht het nodig zijn maak ik gelijk een afspraak voor de behandeling. De DA doet namelijk zelf de tandenbehandeling zeg maar, daar heb ik niet iemand apart voor.
Ik heb wel een aparte paardentandarts. Danc gaat nu om de 2 jaar want hij heeft een erg goed gebit voor een opa leeftijd, maar als ik merk dat ie last heeft gaat ie eerder.
Ok dus pas als ze een jaar of 3 zijn....
Ok dus pas als ze een jaar of 3 zijn....
Trix was nog nooit, lees inderdaad NOOIT naar de tandarts geweest.. En afgelopen jaar voor het eerst geweest,
resultaat: Een paar haken, en verder had ze alle tanden nog die ook netjes in de rij stonden. Ik ben er dus wel
van overtuigd dat het goed is, maar voorheen hadden we ook nooit gebitsproblemen.
resultaat: Een paar haken, en verder had ze alle tanden nog die ook netjes in de rij stonden. Ik ben er dus wel
van overtuigd dat het goed is, maar voorheen hadden we ook nooit gebitsproblemen.
Dag lieve, lieve Trix... 

- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Mijn paardentandarts adviseerd rond 2,5 jaar als ze gaan wisselen i.v.m. de doppen die op de kiezen kunnen achterblijven. Dus komt hij na de zomer voor Dakoot zn bekkie 

† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
- rocky&moby
Je gaat zelf toch ook niet pas als er wat aan de hand is? onze tandarts komt 1 keer per jaar. Hij kijkt dan ook even naar mijn jaarling. De mini's gaan al vanaf klein af aan die hebben wel een problemen met hun gebit anders zoals dreeke zegt met 2,5 jaar a 3 jaar wanneer ze wisselen.sweetwendy schreef:hmm interessante topic. Ik heb de tandarts nog nooit laten komen voor daisy. Dacht dat dat pas nodig was als er iets is..
Na de eerste wisseling van tandjes. Bij Cadiz is ze a voor controle geweest en hij heeft paar flinke doppen zitten.
Eind vd maand komt ze die weghalen, heb het idee dattie er veel last van heeft. Loopt met zn tong het gras achter zn kiezen vandaan te halen.
Eind vd maand komt ze die weghalen, heb het idee dattie er veel last van heeft. Loopt met zn tong het gras achter zn kiezen vandaan te halen.

Vrijdag wordt Caylinn nagekeken, dan weet ik zeker dat er niets met haar mond/tanden/kiezen aan de hand is voordat ik haar ga inrijden 

Ereplaatsje voor

Die van mij gaan niet, die malen zelf lekker de boel kort. 1x wel gedaan maar geen baat bij gehad. Ik zou ook niet voor het wisselen ermee beginnen als ik het al wilde.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Ik laat al jaren ieder jaar de tandarts komen.
Krista is niet zo jong meer en die mist sinds afgelopen winter een kies, echt problemen heeft ze daar nu niet mee, maar ze is op zo'n leeftijd dat je het goed in de gaten moet houden.
Ik laat ook altijd even de jonge paarden nakijken maar daar hoeft eigenlijk nooit echt iets aan te gebeuren, die redden zichzelf meestal wel.
Krista is niet zo jong meer en die mist sinds afgelopen winter een kies, echt problemen heeft ze daar nu niet mee, maar ze is op zo'n leeftijd dat je het goed in de gaten moet houden.
Ik laat ook altijd even de jonge paarden nakijken maar daar hoeft eigenlijk nooit echt iets aan te gebeuren, die redden zichzelf meestal wel.
Agilitydogs get over it
cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails