voeding

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
sweetwendy

voeding

Bericht door sweetwendy » di 12 mei 2009, 06:30

Ik heb een stalling gevonden voor de aankomende winter en dan voor altijd *o/* !
Het is dan ook maar 10min met de scooter of 20min. fietsen en ze staat altijd buiten zonder stal. Nu heb ik een vraag over de voeding. Ze krijgen dan swinters kuil / hooi en zomers alleen gras. Is dit voldoende voor een fjord of moet ik nog brok o.i.d bijvoeren? Ik geef haar dan wel elke keer als ik daar kom haar vitamintjes, zoals wortels of appels.
Oowja en ze heeft daar wel 8 paardenvriendjes! :D Er staat daar 1 haflinger, 1 tinker, 1 belg, 3 shetjes, 1 bruine paardje en nog 1 paardje.
R.I.P. mijn lieve meisje Daisy (L)
Vera

Re: voeding

Bericht door Vera » di 12 mei 2009, 09:36

je kan altijd nog van die vitamine koeken van pavo bijvoeren als je denkt dat ze te kort krijgt. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je met haar doet en hoe kaal het zomers is op het land.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
roos

Bericht door roos » di 12 mei 2009, 09:41

Idd die koeken zij ideaal en anders nog een liksteen
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » di 12 mei 2009, 09:57

Ik wil uiteindelijk recreatief met haar gaan rijden, dus niet zwaar dressuur enzo. De man heeft zelf 4 hectare land dus gras genoeg :D
Oowja de man heeft ook nog een jonge fjord! Misschien kan daisy daar ook bij staan, moet ik nog even overleggen :)
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 12 mei 2009, 10:28

Ik hou RB en Ulvy op dezelfde manier. Zij krijgen in de zomer gras, in de winter hooi erbij en tijdens de hele strenge winter krijgt RB ook nog een halve koek erbij. Daar doet hij het goed op. Ook ik rijd RB alleen recreatief.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
adanco
Contacteer:

Bericht door adanco » di 12 mei 2009, 11:23

Mijn paard krijgt sinds een half jaartje pavo koeken, een halve per dag.(hij krijgt maar en kwart kilo biks per dag op stal, meer omdat de rest ook gevoerd wordt en ik het zielig vind als hij dan niks krijgt) Die zijn speciaal voor paarden pony's die op gras gehouden worden. Alle vitamientjes die hij nodig heeft zitten erin. Ze zijn ook nog eens niet duur..
Sinds ik die voer heeft ie enorm veel appeltjes op zijn velletje gekregen, ben er echt van overtuigd dat die koeken net ff wat extra's geven.. Na zware arbeid voer ik biks bij,omdat hij nu 24/7 buiten staat.. maar zou in principe niet nodig zijn.
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008

L2 Fjordsport

Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » di 12 mei 2009, 13:08

oke bedankt voor jullie reacties. Ik zal dan ook even met die koeken gaan experimenteren! Bedankt :D
Esther

Bericht door Esther » di 12 mei 2009, 18:25

Een liksteen is erg fijn, als ze daar veel bij gaan weet je dat ze tekorten hebben.. Of dat ze ze heel lekker vinden natuurlijk.. Dus geen appelsmaakje, gewoon de saaie likstenen..
Jeskim krijgt een beetje ponybrok bij, van Subli, kun je minder van voeren, de concentratie mineralen e.d. is hoger.
Werkt heel fijn. Tea krijgt meestal wat brok bij en dan heeft Jeskim ook iets.. Is inderdaad een beetje sneu als die dan niks krijgt.. En zo krijgt ze wel alles binnen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 13 mei 2009, 08:21

In principe kan ene fjord die verder niks doet, voldoende aan goed ruwvoer (liefst hooi).
Maar vaak merk je aan het paard mocht hij toch extra bouwstoffen nodig hebben.
Mocht je meer doen met het paard moet je gewoon bekijken hoe ze het doet, en vol houdt.
Je merkt vanzelf als je meer gaat doen en ze toch iets te kort komt, dan kun eventueel een brokje bijvoeren voor dat je wat met hem/haar doet.
(of als je bijna dagelijks wat doet, dagelijks een hoeveelheid bijvoeren)
sweetwendy schreef:Ik geef haar dan wel elke keer als ik daar kom haar vitamintjes, zoals wortels of appels.
Hier zitten wel veel suikers in, ik zou eerder dan een vitamine korrel of van die Pavo koek geven, daar zitten de nodige vitamines in. In de appel en/of wortel zitten ze niet in de juiste/dagelijkse hoeveelheden.
Ik heb Rian in de zomerperiode ook een tijd pavo koeken gevoerd, en ik reed daarnaast recreatief (gemiddeld een 45/50minuten) per keer, en toen had ze aan een koek en gras echt te weinig. Maar dat merk je dus vanzelf.

Een mineralen liksteen is altijd handig, daar pakken ze zelf van als het nodig hebben.
En de beschikking over voldoende vers water is natuurlijk ook van belang, vooral in de winter drinken ze meer water per dag dan gemiddeld in de zomer (muv extreem warme dagen).
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » do 14 mei 2009, 14:39

oke bedankt voor de info :)
Plaats reactie