Bijten UPDATE (pag.3)

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
kristelhans

Bijten UPDATE (pag.3)

Bericht door kristelhans » do 07 mei 2009, 20:21

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleempje...Beer is (bijna) 4 jaar en heeft nog nooit een mens op zich gehad..gaat snel gebeuren maar dat terzijde. We zijn met grondwerk bezig en hij pikt dingen best goed op..bij het grondwerken gebruik ik een zweep als verlengstuk van mijn arm om mijn gebaren wat duidelijker te maken. Ook dit gaat goed. Als Beer iets moeilijk vindt of als hij geen zin meer heeft gaat hij kopstoten en bijten. Dit was een tijdje minder en nu met 'gewoon' lopen doet hij het ook niet meer. Als we grondwerk doen waarbij ik hem vlakbij aan zijn halster pak (bij de gesp van het touw zeg maar) begint de ellende. Nou ben ik zelf niet zo van het straffen maar meer van belonen met goed gedrag en negeren van 'slecht' gedrag. Aangezien Beer vreselijk sterk is en hij dit ook weet (lijkt zo) gebruikt hij zijn formaat (hoofd) en gewicht 'tegen' mij...ik heb het idee dat hij doorheeft dat ik geen drol weeg en hij mij zo aan de kant kan beuken. Ik heb met een grondwerkles tips gekregen en deze werken in de bak/paddock redelijk..moet ik zelf ook nog aan wennen...

Nu het grote probleem.. Beer en ik wandelen veel op de hei en daar breekt de pleuris uit..eerste 5 keer wandelen was er niks aan de hand en nu sinds een keer of 2,3 wordt het bijten steeds erger.. ik heb zijn oor gedraaid, zijn neus geknepen, zijn borst gepetst met vlakke hand, met een touw voor hem gezwiept, een dansje voor hem gedaan om hem te laten schrikken..alles helpt 5 seconden en dan hapt ie weer verder...Ook geeft hij mij harde kopstoten zodat ik soms bijna onderuit ga..dit is toch niet leuk meer!! Ik heb behoorlijk wat ervaring met paarden maar niet met bijtende paarden...

Vandaag had ik dus het idee dat ie gericht naar mijn gezicht/schouder en arm hapte...Hoe kan ik dit gedrag er uit krijgen zonder hem kopschuw te krijgen. Ik vrees dat als ik hier niets aan doe onze verhouding scheefzakt en dat wil ik niet. Ik wil de baas zijn en hij moet naar mij luisteren.. Klinkt wat bot zo maar als ik op dit gebied over me heen laat lopen is het einde zoek...Zodra we weer op 'bekend' terrein zijn is het over met happen.. Nog wat weetjes die misschien kunnen verklaren waarom hij zo doet; Hij is dominant in de kudde waar hij in loopt, hij is heel groen (4 jaar niks mee gedaan) en het lijkt werk-gebonden..

Beetje een lang verhaal maar ik hoop dat iemand tips voor me heeft. Bedankt voor het lezen!
Laatst gewijzigd door kristelhans op do 14 mei 2009, 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Amber_

Re: Bijten

Bericht door Amber_ » do 07 mei 2009, 20:25

*LEL*!!

Ja sorry, klinkt zo hard, maar zo logisch !!
Hij mag gewoon niet bijten, en je hebt het lief geprobeerd. Maar dit word straks gewoon gevaarlijk.

Ik heb een hengst van bijna 3, en hapt (bijna) nooit. Dit heb ik vanaf veulen af aan heel hard aangepakt. Eerst met gewoon een tik tegen zijn hals, daarna tegen zijn neus, en ja.. op gegeven moment is het klaar ! Iedere keer als hij beet kreeg hij zon opdonder dat hij echt niet wist waar hij het zoeken moest. En echt hard hoor.. Maar bij ons lopen ook kinderen, ik kan gewoon niet riskeren dat hij daar tegen hap zegt :n.

Dat heb ik echt paar keer moeten doen hoor, best vaak. In begin vond hij me ook echt niet leuk meer, maar omdat hij nu niet meer bijt kan ik juist weer lief en leuk met hem doen. Hem belonen, wandelen, poetsen alles. :D Zonder gehap !!
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 07 mei 2009, 20:35

jaa daar komt dan mijn softie gevoel om de hoek kijken..vind ik moeilijk om dat te doen..maar dit is wel iets dat ik zelf moet oplossen..anders helpt het niet denk ik (als iemand anders dit zou aanpakken)..waar lel je hem dan? (ooh wat klinkt dit allemaal vreslijk!!) ik snap ook wel dat ik, als ik niks doe, aan het probleen 'bijdraag' maar toch... bedankt voor je reactie.
Amber_

Bericht door Amber_ » do 07 mei 2009, 20:49

Nee klopt, je moet het zelf doen. Anders weet hij dat hij het bij jou nog wel kan doen,
Ik sla hem heel hard op zijn snuit, met vlakke hand.

Ze zeggen dat ze dan heel snel kopschuw worden, en ja.. eerlijk gezegt vond hij het ook wel eng als ik richting zijn hoofd ging. Maar zodra hij niet meer beet, kon ik dat vertrouwen weer terug krijgen. Met lief aaien, borstelen, en nou kan ik aan zijn oren zitten, heerlijk vind hij dat haha.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Viv

Bericht door Viv » vr 08 mei 2009, 05:56

Idd flinke beuk verkopen en aan het werk zetten. Bijten is een uiting van verveling. Zo van: jaja nu kennen we dit wel, NEXT!!
Worden ze echt niet kopschuw van als het moment juist is. Paarden onder elkaar zijn ook niet zachtzinnig in hun communicatie.

Jullie verhouding doet daar niks aan af, jij oet gewoon duidelijkere grenzen stellen. Tot hier en niet verder en daar is geen discussie over mogelijk.
Hij is duidelijk toe aan meer arbeid meis.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 08 mei 2009, 07:45

Bedankt voor jullie reacties en het delen van jullie ervaringen.
Ik zal mezelf vermannen en hem wat harder aanpakken. Hij gaat binnenkort ook aan het werk en verhuizen dus dan heeft ie weer wat nieuws om zich druk over te maken. De reden dat hij nog niet aan het werk gezet is dat hij iets te ' schraal' was...hij heeft nu wat spek en bakken energie en krijgt dus praatjes..zo mag ik dat wel zien denk ik. Ik moest meer dan een uur autorijden om bij hem te komen dus we waren nog in dekennismakingsfase...eenmaal per week een middagje om aan elkaar te wennen..

Ik hoop dat ik het allemaal goed kan timen...3 seconden na het bijten heeft voor mijn gevoel geen zin en omdat hij me wel vaak een kopstoot geeft is het best lastig om hem direct aan te pakken..het klinkt allemaal heel dramatisch als ik het zo terug lees maar het valt mee hoor... 't is alleen met buiten wandelen en ergens kan ik me wel voorstellen dat hij dat nu een keer gezien heeft..hij is ook nergens bang van dus dat ie nou veel nieuwe indrukken krijgt..nee..grote tractor met spuitinstallatie erachter op 2 meter van hem af langsgereden gisteren..hij keek er niet eens naar! (wel heel fijn en een veilig gevoel)

Anyway..ik zal proberen te onthouden een update te geven als ik mijn grenzen heb afgebakend voor hem...
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 08 mei 2009, 09:02

Ik sluit mij bij de rest aan, aan de kant met dat "softie gevoel" en aanpakken die handel. Je haalt jezelf een hoop ellende en gevaar op de hals als je dat niet doet. In paardenmanieren gaan denken, paarden zijn ook niet bepaald zachtzinnig voor elkaar maar ze zijn wel duidelijk naar elkaar.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » vr 08 mei 2009, 09:10

Inderdaad een flinke dreun verkopen, vlakken hand op zn neus.
Dakota deed dit ook soms had hij me echt zo lelijk te pakken dat ik onder de blauwe plekken zat soms tot bloedens toe. Hij heeft echt veel slaag gehad om het af te leren. Nu probeert hij het nog wel eens hoor, maar dan is even 1 vingertje opsteken al genoeg, dan draait hij met zn hoofd weg want dan weet hij dat hij als hij wel zou bijten de bekende dreun krijgt.

Dus zoals al eerder gezegd: weg met je softie gevoel en aanpakken die hap, daar hebben jij en Beer straks alleen maar profijt van. Succes!
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
roos

Bericht door roos » vr 08 mei 2009, 10:52

En wat denk je wat Ekdal van Dancer krijgt als hij te ver gaat ....een flinke knauw of trap hoor..dus zo zielig is het niet !
Een flinke mep met de vlakke hand op zijn neus, en wat ik vroeger bij Danc wel eens heb gedaan is zijn neusgaten dichtknijpen...klinkt hard maar zo heeft hij het wel geleerd!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 08 mei 2009, 11:02

De neusgaten en de oren heb ik al gedaan..ook al menig maal met mijn vlakke hand uitgehaald naar zijn neus maar het lijkt gewoon geen impact om hem te hebben.. Hij lijkt dan alleen maar meer opgejut te worden..ik zal gewoon strenger moeten zijn en mijn softie gevoel opzij zetten. Ik kan dit wel denk ik omdat het uiteindelijke resutaat voor mij ook belangrijker is dan het 'och wat sneu' moment. Het lijkt nu wel of ik altijd maar over me heen laat lopen maar dit is echt niet zo! 't Is denk ik meer dat ik nog nooit met een bijtend, hardleers paard te maken heb gehad. Verder is hij wel heel lief hoor..niet dat jullie denken dat Beer een draak is! ;)

Ik zal hem eens even goed op zijn plek zetten volgende keer dat hij dit weer flikt. Bedankt voor jullie reacties en fijn voor mij dat iedereen zo eensgezind is...'t is natuurlijk wel een beetje een rot onderwerp.
roos

Bericht door roos » vr 08 mei 2009, 11:04

Ik herken je gevoel wel hoor...dus je hoeft je niet te schamen.het is ook wel herkenbaar ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Kelly

Bericht door Kelly » vr 08 mei 2009, 11:17

Niks rotonderwerp, bijna iedere paardeneigenaar komt dit tegen.
Ik ben niet zo van het slaan. Maar meer omdat ik mezelf dan altijd pijn doe.
Van mij krijgen ze gewoon een shop onderd de kont of tegen de boeg.
Perla hebben we heel lang met een zweepje mee gelopen omdat ze nooit oplette.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
claudia

Bericht door claudia » vr 08 mei 2009, 11:39

Je mag mijn Alco wel een keer lenen om te oefenen.
Dan ben je zo softie af.

(dat leert hij je wel af)
Als je niet vlug genoeg bent dan heeft hij je.

Een goede knal verkopen is moeilijk maar heeft wel degelijk effect.(schop of wat dan ook)
Laatst gewijzigd door claudia op vr 08 mei 2009, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Krista

Bericht door Krista » vr 08 mei 2009, 12:14

Ben het helemaal met Kelly eens. Wij slaan ook niet je doet meestal je eigen handen meer zeer O:)
Gewoon even heel kort door de bocht gezegd flinke trap tegen de kont of een knietje in zn pens en flink vermanend toespreken, idd niet leuk, maar je hebt er jarenlang plezier van ;)
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Megan

Bericht door Megan » vr 08 mei 2009, 12:48

Ik ben ook helemaal niet van het slaan en vooral niet achteraf.
Wat Kelly zegt, werkt voor Dorinn ook goed. Volgens mij gaat ieder jong paard wel door zo'n bijtfase vooral hengsten en ruinen .... Op het moment dat Dorinn probeert te bijten geef ik hem een schop(je) tegen zijn been of boeg/buik. Geen rotschop natuurlijk, maar wel een wat niet zo lekker voelt }-) . Als je dit consequent volhoudt, merken ze dat ze "zichzelf" met dat bijten pijn doen (ze weten dan even niet waar dat vervelende gevoel vandaan kwam). Geef je ze een tik tegen het hoofd, dan heb je kans dat ze kopschuw worden en dat net je velletje ertussen zit als ze hun hoofd terugtrekken... Ik heb dit ook niet van mijzelf maar van Monty Roberts.
Ik merk wel dat je heeeel snel moet reageren... Lukt mij ook niet altijd. Maar het werkt wel en je moet wel consequent zijn in alles wat je doet. Ik heb dit voorheen met Zigrun (een van mijn vorige fjorden) ook niet gedaan en was altijd aan het vechten met haar. Eigenlijk al vanaf ze een veulen was. Die kon ik bijvb. niet aan een halster houden en werd ik als een poppetje weggeduwd. Dat heb ik toen niet goed aangepakt. Je kunt m.i. beter in het begin streng maar rechtvaardig zijn, dan heb je daar later zo'n profijt van!!

Dorinn zet op het moment heel graag z'n tanden in iets. Ik geef hem dan het eindje van het halstertouw en dan loopt hij als een hondje mee :+ . Hij laat dan na 3 stappen vanzelf het touwtje weer los. Vooral niet gaan vechten, die krachtmeting win je niet.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 08 mei 2009, 13:38

Wederom fijn om reacties te lezen!
Wat dat bijten op een touw betreft..dat doet ie ook sinds kort..het stukje touw vlakbij zijn hoofd is he aantrekkelijkst..ik laat hem dan ook maar want beter dat touw dan mijn arm.. Zou het ook iets met wisselen te maken kunnen hebben? Hij heeft nog kleine tandjes voor in zijn mond en het wordt wel tijd dat die er uit gaan..er is me niks raars opgevallen aan zijn tanden maar hebben ze daar last van zoals mensen last kunnen hebben? Ergens anders hier op FW bij Pic's Plaza staat een foto van Beer wanneer ie gaapt..daar kan je het heel goed zien (voor de geïnteresseerden)
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... eer+trauma

Ik geloof dat ik het ook wel met jullie eens ben maar als je nooit een paard hebt hoeven 'corrigeren' op die manier is het best moeilijk om die stap te zetten. Ik wilde eerst meerdere ervaringen horen voor ik me er aan zou wagen. Een krachtmeting met een paard ga ik nooit aan..meestal heb ik wel een trucje om ze sneller en slimmer af te zijn maar zoals eerder gezegd, met dit gedrag wist ik niet zeker hoe ik moest reageren. Natuurlijk moet ik hem corrigeren maar je hebt corrigeren en corrigeren..snappen jullie wat ik bedoel?

Anyway...volgende keer als ie een poging waagt zal ik snel en adequaat proberen te reageren en dan zullen we zien hoe hij reageert..duurt nog wel een weekje voor ik weer heen kan (autoloos dit weekend..bah!)
Kelly

Bericht door Kelly » vr 08 mei 2009, 13:41

Als je het nu toe laat om op het touw te bijten "omdat hij wisselt" blijft hij dat straks ook doen.
Dat ga je hem dan niet meer afleren want dan ben je niet consequent.
Bij mij mogen ze absoluut niet op het touw bijten.
Perla was hier heel erg volhardend in en heb ook een tijd gepoetst met een zweep. Ze vermaakt zich maar op een andere manier dan op mijn touw kauwen.

Als jij hem op de juiste manier opvoed dat wil zeggen consequent en duidelijk tegen je paard hoef jij helemaal geen strijd aan te gaan.
Taco was ook een ongeleid projectiel toen hij bij mij kwam maar die stuur ik nu zo met een klein kind op pad omdat hij precies weet wat wel en wat niet mag.

Je hebt er echt zelf profijt van, geen compromis sluiten, doet jouw baas ook niet met jou ;)
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 08 mei 2009, 14:40

Ik weet niet of hij wisselt..ik heb hem laten bijten omdat ik het zat was..ik heb opgegeven.. 1-0 voor Beer..vandaar ook mijn vraag in dit topic...ik probeer gewoon verklaringen te zoeken voor deze omslag in gedrag want hij beet niet.. Anyway; goed om ervaringen van anderen te lezen en fijn om te weten dat het niet raar is dat een paard bijt...zoals eerder gezegd; ik kende hiervoor geen bijtende paarden (ik rij al 25 jaar en heb heel wat jonge paarden gekend en veel verschillende paarden gereden...)
Gerritje

Bericht door Gerritje » vr 08 mei 2009, 15:50

je hebt een Fjord gekocht. die zijn echt anders dan alle andere paarden.

1. wees consequent
2. soms hebben ze iets meer duidelijke communicatie nodig, lijfelijk.
3. jij bent de baas, stelt de regels.

Je kan heus wel je 'softe' manier aanhouden. maar stel je grenzen en wees echt consequent. dus de 1 - 0 die hij nu gemaakt heeft was de laatste. alle andere zijn voor jou. wil je een leuke fjord houden / krijgen dan is echt een goede aanpak nodig. mijn arabier zou ik nooit een mep verkopen, die gaat ook niet over de grens heen. Uck heeft toch echt wel aantal keer een duidelijke mep / schop gekregen omdat hij de grenzen die ik stelde over ging. later heb ik dat kunnen afbouwen tot een brul, veel later tot een stemverheffing. maar daar gaan echt jaren over heen.
---
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 08 mei 2009, 16:22

@Gerritje; dat heb ik inmiddels ook door..terwijl ik toch wel een aantal fjorden heb ingereden die dit niet hadden..misschien voelt het ook anders omdat het mijn eigen paardje is.. De 1-0 was echt met tegenzin en eigenlijk was het 1 minuut daarna ook weer normaal omdat we 'thuis' waren...dus misschien is dat dan een 0,5 - 0... Dat lijfelijke herken ik wel in Beer..het gaat allemaal veel minder subtiel dat met mijn welsh-cob en andere fjord en hafje die ik alledrie rond hun 4de heb ingereden..even oud maar totaal verschillend van elkaar en geen één had de tandjes van Beer.

't Is duidelijk hoor..ik ga hem aanpakken..voel me nu door jullie berichten gesterkt in mijn vermoeden en besluit. Hij lijkt me niet dom maar vooral wat traag van begrip..misschien duurt het gewoon even voor het kwartje valt want ik ben er echt al wel streng mee bezig geweest..wat ik wel gek vind is dat hij het eigenlijk alleen op de hei doet..we lopen telkens andere routes dus sleur kan het niet zijn..tijd om er op te gaan zitten ;)
Plaats reactie