zadelperikelen
zadelperikelen
ik heb de boomloos van Ivonne te leen zolang mijn zadel niet past en er nog geen vervanging is. nou had ik vandaag les, en (zelfs) de boomloos schuift binnen no time naar voren, zat de halve les zowat op een paardennek te koekeloeren, die andere helft stond ik er naast om het zadel terug te leggen. Je raad natuurlijk al dat de haren op de rug alles behalve netjes lagen, het was een wirwar op de rug en rond de ruggegraat. Kan dit net zoveel kwaad als bij een boomzadel? Ik heb geen verstand van die boomloos dingen. Het lijkt me toch allerminst prettig voor karev. Kan ze van boomloos ook drukplekken krijgen?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Re: zadelperikelen
Van boomloze zadels kunnen paarden inderdaad ook drukkingen krijgen. Ik ben er geen fan van. Hier is een site waar de voors en tegens van de boomloze zadels worden weergeven.
http://www.pietloof.nl/index.php/zadelp ... oze-zadels
http://www.pietloof.nl/index.php/zadelp ... oze-zadels
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Nisko had ook witte plekken van boomloos destijds en dat was heel snel, heb nl 2* een week een testzadel (cheyenne en London) gehad. Het lag gewoon niet op een of andere manier. Ik denk dat het net is als bij boomzadels, het ene soort past het ene paard wel en het andere soort niet. Bij Nisko was het niet wat dus ben ik gewoon verder gehobbeld op mijn boomzadel.
Ik singelde trouwens wel altijd na nog na even rijden (doe ik nu ook trouwens). Maar goed, je bent zo vaak op en afgestapt dat dat het ook wel niet zal zijn. Maar is het niet zo dat de brug in een boomloos zadel ook breder en smaller kan? Maar weet niet of dat voor alle boomloze zadels geldt? Maar misschien kunnen anderen je hier meer over vertellen.
Ik singelde trouwens wel altijd na nog na even rijden (doe ik nu ook trouwens). Maar goed, je bent zo vaak op en afgestapt dat dat het ook wel niet zal zijn. Maar is het niet zo dat de brug in een boomloos zadel ook breder en smaller kan? Maar weet niet of dat voor alle boomloze zadels geldt? Maar misschien kunnen anderen je hier meer over vertellen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
ik heb heel vaak aan en na gesingels, op een gegeven moment zat ik zo ver naar voren, dat ze zelfs wat smatige plekjes tussen been en singel heeft gekregen... dus de boomloos kan ook weer retour, ik hou het voorlopig maar op geen zadel..
Elk zadel heeft zijn voor en nadelen, zowel boom als boomloos.
Drukplekken (vor zover dat kan als je een goede pad gebruikt) bij en boomloos zijn veel minder kwalijk dan die van boomzadels. Boomloos kan niet knellen, een te smal zadel of te wijd boomzadel wel.
Geschuurde haartjes is ook niet erg omdat dat komt omdat dr rug vrijer kan bewegen onder een boomlooszadel.
Voor de BF zijn er verschillende maten forken leverbaar, opvullen met wol kan ook.
Drukplekken (vor zover dat kan als je een goede pad gebruikt) bij en boomloos zijn veel minder kwalijk dan die van boomzadels. Boomloos kan niet knellen, een te smal zadel of te wijd boomzadel wel.
Geschuurde haartjes is ook niet erg omdat dat komt omdat dr rug vrijer kan bewegen onder een boomlooszadel.
Voor de BF zijn er verschillende maten forken leverbaar, opvullen met wol kan ook.
Alle drukplekken zijn kwalijk, dat betekend toch dat het paard er zeker iets van voelt 
Waarschijnlijk is de Cheyenne gewoon ook niet de juiste combinatie voor jullie. Wanneer
komen ze zadels passen bij je?

Waarschijnlijk is de Cheyenne gewoon ook niet de juiste combinatie voor jullie. Wanneer
komen ze zadels passen bij je?

Ereplaatsje voor

Dat denk ik ook. Nisko kreeg dus plekken op de plaats waar de beugels aan de boomloos zitten. Leek me niet goed. Overigens had Nisko geen ruw haar verder onder de pad, ding lag als een huis zonder schuiven maar toch drukplekken. Het werd onder de boomloos ook echt erg warm, maar dat hangt vast ook nog weer van de pad af.Claudje schreef:Alle drukplekken zijn kwalijk, dat betekend toch dat het paard er zeker iets van voelt![]()
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Als geen goede inlages hebt kan je paard ook wel degelijk narigheid over houden qua drukplekken. Neem bijvoorbeeld de plek van de beugelophanging concentratie van het gewicht op een klein punt. Ik weet dat je ook prima kunt rijden met een boomlooszadel maar ook dat er veel verschil in zit per merk. Als je met allerlei inlages moet gaan werken om de drukverdeling van de boom te gaan vervangen soms zelfs op diverse plekken waarin je allerlei fouten kunt maken zie ik het voordeel niet ten opzichte van een boomzadel. Voor beiden geldt dat het bij verkeerd gebruik nare gevolgen kan hebben. Zonder zadel rijden is trouwens ook niet echt geweldig voor de rug van je paard omdat de grootste druk bij je zitbeenknobbels komt te liggen. Een hoge concentratie van gewicht op twee relatief kleine plekken dus.
Ze hebben u bij barefoot toch weer een nieuw soort systeem om die drukverdeling te verbeteren. Dat zal wel niet voor niets ontwikkeld zijn..
Ze hebben u bij barefoot toch weer een nieuw soort systeem om die drukverdeling te verbeteren. Dat zal wel niet voor niets ontwikkeld zijn..
Morgan!! 

Bij onze Perla schoof ook altijd alles, moest soms wel 3x afstappen tijdens het rijden.
Nu hebben we een Anatomica en hoef ik nog maar 1x af te stappen, aan het einde als ik klaar ben
Ideaal!
Suc6 met je zoektocht
Nu hebben we een Anatomica en hoef ik nog maar 1x af te stappen, aan het einde als ik klaar ben

Ideaal!
Suc6 met je zoektocht

Zou je niet iets met een staartriem kunnen doen?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Maar je kan ook een fjord voor dat geld kopen met een passend zadelKelly schreef:Bij onze Perla schoof ook altijd alles, moest soms wel 3x afstappen tijdens het rijden.
Ideaal!
Suc6 met je zoektocht

Bij syl paste ook niks mijn vriendin vond haar kieffer op zolder en die pastte perfect.
Denk dat mijn kieffer van viv voor Karev ook te smal is of zou ze smaller zijn als Yessie?
Dat zadel ligt echt als een huis!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
De Anatomica is zeker niet goedkoop maar in mijn geval beter duur als niet te koop. Lees ook dat Tamara rugklachten heeft/had, ik had ook altijd pijn in mijn onderrug/heup maar niet meer sinds mijn Anatomica. Hoor nu al vrij veel mensen erg positief over dit zadel, laatst zag ik dat ze ook veel gebruikt worden in de eventingsport (wel de springvariant) omdat het zadel goed past bij ronde paarden.
De anatomica gaat maar tot boommaat 34 dus voor mij viel hij af, dat is ook nog iets om rekening mee te houden. En inderdaad een goed zadel moet je niet teveel op bezuinigen. Het kan maar zo zijn dat je dan qua aanschaf hoger uit komt dan de koopprijs van je fjord (in mijn geval helemaal want ik heb Ros gekocht voor 700 gulden..). Maar je wil toch ook jaren door met je fjord en een zadel eet niet...
.

Morgan!! 

Marijke, hij gaat niet maar tot boommaat 34 hoor.. vraag maar aan Yvette 

Mijn Anatomica is maat 5 (weet niet waar dat mee correspondeert, maar in ieder geval megabreed) en die hadden ze bij het Drunens ruiterhuis nog nooit eerder besteld. Ze hebben hem daarna nog iets aangepast (was nog niet breed genoeg) en voila...ligt als een huis op mijn kamerolifantje...Marijke_ schreef:De anatomica gaat maar tot boommaat 34 dus voor mij viel hij af, dat is ook nog iets om rekening mee te houden. En inderdaad een goed zadel moet je niet teveel op bezuinigen. Het kan maar zo zijn dat je dan qua aanschaf hoger uit komt dan de koopprijs van je fjord (in mijn geval helemaal want ik heb Ros gekocht voor 700 gulden..). Maar je wil toch ook jaren door met je fjord en een zadel eet niet....
En ja, mijn zadel was duurder dan mijn paard destijds, maar ik heb het er graag voor over. Wat een opluchting voor paard en ruiter!
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
staartriem is dan ook weer een lapmiddel.
zonder zadel zal ook niet altijd geschikt zijn, maar denk gauw beter dan een schuivend zadel. En ik overdrijf niet als ik zeg dat ik na de draf letterlijk op haar nek zat.
anatomica hoor ik ook veel goede dingen over, mischien maar eens ff in verdiepen waar ze in drenthe/groningen te koop zijn..
zadelmaker zou binnen 2 weken weer komen,als het goed is..
zonder zadel zal ook niet altijd geschikt zijn, maar denk gauw beter dan een schuivend zadel. En ik overdrijf niet als ik zeg dat ik na de draf letterlijk op haar nek zat.
anatomica hoor ik ook veel goede dingen over, mischien maar eens ff in verdiepen waar ze in drenthe/groningen te koop zijn..
zadelmaker zou binnen 2 weken weer komen,als het goed is..
Dat is misschien wel zo maar dan schuift je zadel in ieder geval niet meer naar voren. Op haar nek zitten, zoals je beschrijft, lijkt me zowel voor jou als voor Karev ook niet prettig.Tamara schreef:staartriem is dan ook weer een lapmiddel.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- Ilonka
Wat vervelend zeg!
Ik rijd met mij Massimo Trial, singel nooit aan (alleen als ik de HF meter gebruik), maak mijn dekjes nooit vast en niks schuift. Vroeger schoven dingen wel, maar dat is sinds de Massimo passé.
Ik rijd met mij Massimo Trial, singel nooit aan (alleen als ik de HF meter gebruik), maak mijn dekjes nooit vast en niks schuift. Vroeger schoven dingen wel, maar dat is sinds de Massimo passé.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Lag bij Karev de jc ook niet goed (die ik nu heb dus)? Wat was daarmee ook al weer? En waarom pastte de Thorrowgood toch niet? Heb je vast ergens al verteld, maar heb ik even gemist.
Mirjam
Mirjam
de jc die jij hebt overgenomen schoof ook bij karev(is een lastig modelletje dat paard van mij).
de thorowgood kreeg ze kale plekken van onder het kussen..
de thorowgood kreeg ze kale plekken van onder het kussen..