vraag over bandenspanning trailer
vraag over bandenspanning trailer
Een technisch vraagje voor de trailer-trekkers onder ons.... Hoe hoog moet de bandenspanning van de banden van de trailer zijn?
Ik rij met een (geleende) 2-paards Bockmann met houten opbouw (oud beestje maar nog goed), waar alleen Orlinde in gaat.
De banden zijn: Spider Ceat 185/65 R15 88T, radial tubeless, max load 560kg at 44 psi max pressure (zo staat het op de banden).
Harde banden zijn stiller en zuiniger, maar misschien minder comfortabel voor Orlinde en misschien niet nodig als er maar 1 pony in staat?
Slijtage van de banden is ook anders lijkt mij bij hardere of juist zachtere banden. En bochtenwerk kan anders zijn...
Doen jullie tot het maximum, of een beetje eronder?
Wat raden jullie mij aan?
Ik rij met een (geleende) 2-paards Bockmann met houten opbouw (oud beestje maar nog goed), waar alleen Orlinde in gaat.
De banden zijn: Spider Ceat 185/65 R15 88T, radial tubeless, max load 560kg at 44 psi max pressure (zo staat het op de banden).
Harde banden zijn stiller en zuiniger, maar misschien minder comfortabel voor Orlinde en misschien niet nodig als er maar 1 pony in staat?
Slijtage van de banden is ook anders lijkt mij bij hardere of juist zachtere banden. En bochtenwerk kan anders zijn...
Doen jullie tot het maximum, of een beetje eronder?
Wat raden jullie mij aan?
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
- marjanschut
Re: vraag over bandenspanning trailer
Wij doen altijd wat er op de banden staat. Dat is bij jou dus 44 psi.
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Maar psi zou mij dus niks zeggen
Bij de pomp geeft hij alleen Bar aan. of is er een simple omrekening?
Harde banden waren volgens mij ook veiliger voor de trailer.
De banden moeten regelmatig gechecked worden op scheuren en uitdrogen, doordat ze vaak minder gebruikt worden door de auto.

Bij de pomp geeft hij alleen Bar aan. of is er een simple omrekening?
Harde banden waren volgens mij ook veiliger voor de trailer.
De banden moeten regelmatig gechecked worden op scheuren en uitdrogen, doordat ze vaak minder gebruikt worden door de auto.
Psi en Bar zijn makkelijk om te rekenen en veel apparaten geven beide aan. Dat is dus niet mijn probleem.
Zachte banden lijkt me niet goed, dat kost veel benzine en slijt veel. Maar de banden helemaal tot het maximum oppompen lijkt mij niet nodig en niet goed, dan stuitert dat ding toch over de weg? Bij je auto doe je toch ook niet het maximum dat op de banden staat, maar wat er in je boekje wordt aangeraden? Daarin staat vaak voor een lege auto ook een andere spanning geadviseerd dan voor een vol beladen auto. En dat is lager dan het maximum wat de banden kunnen hebben.
Alleen zit er bij de trailer niet zo'n boekje met tips... dus die zoek ik hier.
Zachte banden lijkt me niet goed, dat kost veel benzine en slijt veel. Maar de banden helemaal tot het maximum oppompen lijkt mij niet nodig en niet goed, dan stuitert dat ding toch over de weg? Bij je auto doe je toch ook niet het maximum dat op de banden staat, maar wat er in je boekje wordt aangeraden? Daarin staat vaak voor een lege auto ook een andere spanning geadviseerd dan voor een vol beladen auto. En dat is lager dan het maximum wat de banden kunnen hebben.
Alleen zit er bij de trailer niet zo'n boekje met tips... dus die zoek ik hier.
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Voor mijn auto ga ik altijd uit van wat er op de auto staat. Bij mijn 206 staat dit in mijn deurpost.
In de Vectra (bij deze stond het in de tankklep) had ik 2 soorten spanning, 1 voor een gemiddeld beladen auto en voor een vol beladen auto.
Over de bandenspanning heeft eens wat in Bit of De Hoefslag gestaan, en daarbij stond ook dat er vaak met te zachte banden werd gereden.
In de Vectra (bij deze stond het in de tankklep) had ik 2 soorten spanning, 1 voor een gemiddeld beladen auto en voor een vol beladen auto.
Over de bandenspanning heeft eens wat in Bit of De Hoefslag gestaan, en daarbij stond ook dat er vaak met te zachte banden werd gereden.
er zit ook een plaatje op het chasis, waar het een en ander opstaat. (bij mij zit op de binnen kant van de deur een sticker met dat soort gegevens, maar gelukkig heb ik een man die daar naar kijkt, ik zou het echt niet weten)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Bij ons gaat ook Jeroen over dat soort dingen. Toevallig heeft hij toen we met Djambo voor controle van zijn castratie naar de DA gingen alle banden weer even op de goede spanning gebracht maar hoeveel dat is????? Ik heb echt geen idee.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

volgens mij doe ik altijd 3 of 3,5 bar. ik heb twee paards, maar zou eigenlijk eens op de banden moeten kijken wat erop staat. die psi zegt mij niets.
te zacht is idd niet goed. maar bij mij is het wel eens gebeurd hoor, auto verbruikt dan veel meer en je banden slijten harder. eigenlijk beetje zonde dus.
te zacht is idd niet goed. maar bij mij is het wel eens gebeurd hoor, auto verbruikt dan veel meer en je banden slijten harder. eigenlijk beetje zonde dus.
---
Ik heb het net even aan Cor gevraagd, hij zegt ook tussen de 3 en de 3,5 is normaal.
Muis Keurmerrie!
Voor de banden van trailer waar ik mee rij geldt een maximum van 44 psi (= 3,03bar).
Bedoelen jullie dat ik moet oppompen tot het maximum van de banden?
(Stuitert ie dan niet over de weg... lijkt me niet fijn voor de pownie...)
Bedoelen jullie dat ik moet oppompen tot het maximum van de banden?
(Stuitert ie dan niet over de weg... lijkt me niet fijn voor de pownie...)
Ik heb een praktischer weg gekozen, hoewel ik jullie antwoorden en adviezen zeer waardeer. Bedrijf gezocht dat o.a. trailers verkoopt, onderhoudt, repareert en het daar gevraagd. Het algemene advies voor paardentrailers is: 3 bar!
Dus dat ga ik doen, komt overeen met de maximale spanning die op de banden aangegeven staat. Misschien dat ik 2,9 doe zodat ze niet kei-hard zijn.
Dus dat ga ik doen, komt overeen met de maximale spanning die op de banden aangegeven staat. Misschien dat ik 2,9 doe zodat ze niet kei-hard zijn.
met 3 worden ze ook niet keihard hoor. ik heb dat iig nog nooit meegemaakt.
---
Ik heb het idee dat jij je erg hebt ingeprent dat trailers gaat stuiteren bij 3 bar en dat is helemaal niet zo want natuurlijk wordt er bij zo'n advies van uitgegaan dat dat nou net niet de bedoeling is. Alles minder dan 3 is alleen maar nadelig. Je banden slijten harder en je verbruikt meer brandstof omdat de auto zwaarder moet trekken.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco