Grondwerk, wat doe jij met je paard?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Grondwerk, wat doe jij met je paard?

Bericht door Dreeke » do 05 mar 2009, 09:00

Zoals velen misschien al weten heb ik voor Dakota hulp ingeschakeld voor grondwerk/freestylen.
Ik heb zelf het boek van Monty Robberts en ben al wat bezig met dingetjes zoals wijken voor duk, achteruitlopen
halthouden, leadrope volgen, mij volgen in stap, draf etc.
Maar dan houd het op, balkjes lopen snapt hij niks van, daar issie bang van.
Wat doen jullie allemaal als je met grondwerk bezig bent en hoe lang ben je dan bezig?
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Pablo
Contacteer:

Re: Grondwerk, wat doe jij met je paard?

Bericht door Pablo » do 05 mar 2009, 09:05

Ik werk zelf met Pablo volgens het Freestyle-systeem van Emiel Voest. Legio mogelijkheden op de grond. Tevens werk ik met hem aan de hand volgens de academische rijkunst van Bent Brenderup. Het freestylen is voor mijn lompe paard en de lompe ik een hele goede weg geweest naar meer samenwerking. De academische rijkunst is onze manier van trainen geworden en bevalt voor op de grond ook prima, het helpt me onder het zadel en voor de kar.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
lauraatje

Bericht door lauraatje » do 05 mar 2009, 09:58

Ik doe van alles een beetje: Monty Roberts, Parelli, Emiel Voest... Geef er m'n eigen draai aan.

Wijken voor (lichte) druk, meelopen/volgen in stap en draf, halthouden als ik stop, achteruit lopen (ook als ik achteruit loop), om mij heen draaien als ik stilsta, blijven staan als ik wegloop; voetjes geven... Verder dan dit ben ik nog niet.
Ik werk met San ook aan de lange lijnen; vindt ze ook erg leuk! Alleen staat het nu op een laag pitje vanwege haar blessure.

Meestal ben ik een half uurtje bezig; met wat speelpauzes tussendoor. Of even een knuffel ofzo. Als ik merk dat San zich niet meer concentreert, sluit ik het werk af. Het moet voor haar leuk blijven om mee te werken.
Ellebel

Bericht door Ellebel » do 05 mar 2009, 10:08

Ik doe af en toe eens wat grondwerk met Tim, meer spelenderwijs tijdens longeren. ( ik longeer nooit met lijn)
Tim doet op handgebaren het gebruikelijke werk in de circkel dus overgangen, tempowisselingen, halthouden, omdraaien en een beetje achterwaarts. Sliding stop op afstand zit er ook op, vind ie geweldig :D. Balkjes of hindernissen kan ik ook neerzetten.

Balkjes draven is denk ik misschien wat veel gevraagd als het bovenstaande er niet allemaal klakkeloos opzit. Basiswerk stap-draf-wijken voor druk kun je best een heel tijdje mee vooruit.

Ik heb een keer een workshop gevolgd a la Emiel voest met Tim. In de stijl daarop ben ik verder gegaan maar wat hij nu spelenderwijs en met gemak doet heeft best wat tijd gekent.

Btw Andrea, Tim is best geroutineerd. Mocht je een keer willen proberen kan ik je met Tim best een keertje laten voelen. Hij laat het namelijk ook goed weten wanneer je een verkeerde vraag stelt. Maw ook best een dominantje zoals de jouwe ;)
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » do 05 mar 2009, 11:16

Ik kan met Dakoot nog niet alles doen natuurlijk net als longeren en aan de lange lijnen, al zou hij daar best voor willen werken, hij wil echt graag samen werken dat merk ik wel, hij is heel erg geconcentreerd op mij als we bezig zijn. En als hij het beu is gaat hij er vandoor.

Ellen: Misschien best een goed idee, ik weet niet hoever Puttershoek is?

Viv

Bericht door Viv » do 05 mar 2009, 11:49

Ik werk ook met het systeem van Emiel, dat is wat meer opbouwend vind ik.
Wat deden we met Kdies: lijn volgen, halthouden, JUIST enge dingen opzoeken en daar de oefeningen bij doen. Achterwaarts, beetje zijwaarts en vooral heeeeeeel veel wandelen.
Verder kun je best af en toe eens loswerken in een 15x15 ring, dan zit er wat meer afstand tussen en moet hij beter opletten en kun je beetje spelen met zijn gevoelige cirkels.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ellebel

Bericht door Ellebel » do 05 mar 2009, 15:05

70 kilometer Andrea, aldus de ANWB :D
Esther

Bericht door Esther » do 05 mar 2009, 18:26

Een vriendin van me doet heel veel Parelli en die heeft mij ook wat geleerd met Bente..
Dat deden we wel los, maar meestal aan het touwhalster en leadrope..
Tja, dan is het vaak meelopen, draven aan de hand, wijken voor druk, achteruit, halthouden. Zorgen dat ze op mij let..
Ook doen wel wel eens sluipen en rennen.. Dan ga ik voorzichtig lopen en dan doet ze mee en dan weer een stukje rennen, ze moet dan echt mijn tempo volgen..
Verder heel veel met de leadrope werken om haar overal aan te raken, om haar heen draaien voetjes vragen e.d.
Verder hebben we laatst geleerd dat ze moet versnellen als ik met de cane op haar schoft duw.. Zit er nog niet helemaal in, maar het begin is er..

Het belangrijkste vind ik op het moment dat ze op mijn blijft letten ook al zweeft er een roze olifant door de ruimte.. Dat vraag ik uiteraard niet te lang, maar werk best wel goed..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 05 mar 2009, 22:00

Ik werk volgens geen enkel systeem, want dat werkt pas als je er 100% consequent in bent. Ik doe eigenlijk datgene wat mij het positieve effect oplevert. En later blijkt dat dan weer terug te komen in Voest, Parelli of noem maar op. Of ik pik her en der interessante dingen op, probeer ze en als het aanslaat dan houd ik het er in. En op dat gebied ben ik altijd wel met grondwerk bezig..

Moet ook zeggen dat ik met het ene paard anders om ga, als de andere...verschilt per karakter en ervaring. Denk dat ik op die manier ook probeer het paard wel te spiegelen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Keandra

Bericht door Keandra » vr 06 mar 2009, 14:37

hey

wij hebben ons Githa clickertraining geleerd, we kunnen haar dankzij de clicker parkeren op de was plaats, ze gaat mooi achteruit, als wij naar haar gaan (als wij ons rechterbeen naar voor brengen gaat haar linkervoorbeen naar achter en zo verder, tof hoor *o/* ) We hebben haar ook geleerd van haar hoofd laag te houden, dan kan ze wat kalmeren (redelijk vaak hevig en speels :+ ),

We zijn eigenlijk begonnen met een join up, en zo verder gegaan, ze loopt perfect aan de hand mee, in de bak of op straat, in stap, draf en in bak ook galop. Ze gaat achteruit en ze gaat opzij voor ons, ze let echt wel op op waar wij zijn. Wij hebben haar eerst leren kennis maken met balken door balken in de piste te leggen en ze daarna gewoon los te laten erin. Was keinieuwsgierig, maar zal er gewoon niet zelf overgaan, als we dan weer meelopen gaat ze er super over, we kunnen ze zo een hele slalom laten afleggen.

De volgende oefening die we haar gaan leren is 'plaats', we hebben zelfs al een plank gekocht voor haar plaats aan te duiden en waar ze naar toe kan gaan. Daar moeten we wel nog mee beginnen, denk dat we dat zullen doen tegen eind dit jaar, we gaan haar laten dekken en wil ze niet te lang rijden, zodat ze al haar zotte energie in het veulen kwijt kan, maar we zullen dan weer wel grondwerk doen met haar.

veel plezier

*o/*
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » za 07 mar 2009, 08:06

Ik volg niet echt een systeem. Ik heb me doorheen de jaren ingelezen en heb de voor mij nuttige dingen onthouden. Dit in combinatie met het bezig zien van Joel, en de lessen die we van hem kregen heeft me zowat een eigen systeem gegeven.

Ik longeerde vroeger best vaak los. Moet ik eigenlijk meer gaan doen weer. Verder heb ik ervoor gezorgd dat het commando halt er helemaal inzit. Stappen en draven aan de hand, veel gaan wandelen. Achterhand verplaatsen op de cirkel, wijken op een rechte zijde, schouder binnenwaarts, achterwaarts (vanuit vrs posities), ... Enge dingen opzoeken, angsten overwinnen en ga zo maar door.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Orion1996

Bericht door Orion1996 » za 07 mar 2009, 10:33

Viv schreef:Wat deden we met Kdies: lijn volgen, halthouden, JUIST enge dingen opzoeken en daar de oefeningen bij doen. Achterwaarts, beetje zijwaarts en vooral heeeeeeel veel wandelen.
Dit doe ik met Cyra ook, maar die vind helemaal niks eng :D
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
margalorenz

Bericht door margalorenz » zo 08 mar 2009, 17:10

Met Zirsta doe ik veel vesrschillende dingen, maar vooral veel basis zoals verschillende oefeningen waarin wijken voor druk belangrijk is (doe ik met een touwhalster). Verder maak ik weleens een soort behandigheids/schik parcoersje in de bak en doe dat aan de hand (en soms ook erop). Los longeren en join up doe ik ook weleens. Eigenlijk heb ik gewoon erg veel verschillende boeken gelezen en me in vercshillende methodes verdiept en daar pak ik dan uit wat ik belangrijk vind en die op dat moment voor zirsta van belang zijn. er is ook een leuk boek met allerlei grondwerkoegeningen. Volgens mij heet het gewoon grondwerk met paarden. Veel plezier met al het grondwerk dat je nog gaat doen!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 09 mar 2009, 21:20

ik ben sinds gisteren weer een beetje VD aan het oppakken in het grondwerk. Voetjes geven begint al aardig te lukken :D
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 10 mar 2009, 08:53

Viv schreef: Verder kun je best af en toe eens loswerken in een 15x15 ring, dan zit er wat meer afstand tussen en moet hij beter opletten en kun je beetje spelen met zijn gevoelige cirkels.
Nou ik heb het geprobeerd maar meneer gaat alleen maar lomp naar me staan kijken en snapt er geen snars van.
Ook met longeerzweep gaat hij in protest en gaat recht voor me neus stil staan.
Maargoed donderdag komt er prof.hulp dus kan ik gelijk eens vragen hoe ik het hem aangeleerd krijg.

Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 10 mar 2009, 13:19

Goed dat je les neemt Dre, want bijv het freestyle, dat hoeven paarden niet te leren. Dat moeten WIJ leren, onze lichaamstaal, die moeten we aanpassen. Het kan zomaar zijn dat jij hem met je houding gigantisch blokkeert (maar wat je nu dus nog niet weet) omdat je in zijn voorste cirkel staat. Pablo loopt los in de 20x40 bak, ik sta op X en hij gaat in alle gangen en de kant op waar ik hem heen wil hebben.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
ing-1970

Bericht door ing-1970 » di 10 mar 2009, 17:41

Ik sleur carlo alle kanten op in de rijbak.
over balkjes heen stappen doet hij braaf,zigzaggen om de springpalen heen ook braaf.
achteruit laten lopen met mooi gebogen hals ,dat lukt ons al als ik naast hem sta en zelf achteruit ga en hem een brokje voorhou.
longeren aan de lijn lukt nog niet echt,daarom los longeren en als hij de verkeerde kant opdraait dmv vingeraanwijzing hem weer corrigeren de goede kant weer aan te nemen.
Afbeelding
Plaats reactie