sleep van autobanden

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Tamara
Contacteer:

sleep van autobanden

Bericht door Tamara » wo 04 mar 2009, 12:09

nou had ik bedacht met karev te gaan slepen, de bak welteverstaan.

Er liggen hier op het erf geen trekkerbanden, maar wel de wereld autobanden.

Op welke manier maak je een sleep van autobanden, en hoeveel, en waar maak je de strengen/touwen aan vast?

iemand mischien een idee, voorbeeld/foto?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Jilly

Re: sleep van autobanden

Bericht door Jilly » wo 04 mar 2009, 12:15

Louis gebruikt die vaak, als voorbereiding op de werkproef... Maar nu moet ik even denken hoe hij dat weer net deed hoor. Volgens mij hangt er een ketting aan de band, zodat het aan de haak kan.
Eigenlijk is het systeem hetzelfde als zaterdag op de hk (weet niet of daar duidelijke foto's van op fw staan), maar ipv de slee hangt er dan een band aan.

edit:
http://i486.photobucket.com/albums/rr22 ... 4006-1.jpg aan die 'balk' hangt dan een haak, waaraan de ketting van de band wordt gehaakt. (denk ik, nu ben ik zelf oo kwel nieuwsgierig of ik het juist heb... Van de week ff checken :P )
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 04 mar 2009, 12:22

Ik heb vroeger wel met een 2-span paarden (Groningse en Gelderse merrie) weilanden gesleept met een sleep van autobanden. Volgens mij was dat 3 banden, dan 2 en dan weer 3 maar dat is te zwaar voor één Fjord. DE merries hadden hier behoorlijk werk mee. Misschien zou je 2, 1, 2 kunnen doen. Hoe je het aan elkaar bevestigd daar heb ik geen idee van. Wel kan ik me nog herinneren dat er aan de voorkant een buis zat met daaraan aan beide uiteinden een buis die schuin naar voren liep en in het midden bij elkaar kwamen. Hieraan zat iets bevestigd waaraan je de knuppel (waar de strengen aan komen) kon koppelen.
Helaas kan je hier niet tekenen, anders kon ik een tekeningetje voor je maken hoe het er ongeveer uitzag.

Edit: Heb je even een mailtje gestuurd met in een bijlage in Word een tekeningetje.
Laatst gewijzigd door Anita op wo 04 mar 2009, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 04 mar 2009, 12:46

@jilly: hoe zitten de strengen aan die balk vast dan? klem zegmaar of kunnen die schuiven over de hele lengte van de balk?/knuppel
Jilly

Bericht door Jilly » wo 04 mar 2009, 12:55

Die strengen zijn vastgelast aan de uiteindes.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 04 mar 2009, 13:00

Begin wel, voor je gaat banden slepen, met het bekend maken van Karev met het tuig, strengen langs (en door!!) de benen, zodat ze er niet van schrikken en op de kletter gaan (dan heb je daarna héél wat meer werk). Kortom: Zorg dat het paard volledig vertrouwd op jou als 'menner', voordat je er een band aan hangt.

Ik ben niet tegen het slepen van banden, maar het moet wel vertrouwd gebeuren. En ik ben ook wel van mening dat het met ieder goed ervaren paard kan, maar ik weet dat daar de meningen over verdeeld zijn.
Geluk is de vrucht van intens werk
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 04 mar 2009, 13:49

@bella: ik doe ook zeker niets overhaast hoor! heb het spul nog niet eens, hihi. heb er van de week(en wel al vaker) achter geloen, en dat is ze super braaf, met name de reactie op stem, en vertrouwen in mij. Als ik een borst tuig heb, kan ik dan gewoon de touwen/strengen los laten hangen op de grond, en dan met haar gaan lopen? of hoe maak je ze anders gewend aan het feit dat er touwen langs de benen hangen? ze kent de pessoa, en dus het kontstuk ook. en de strengen door de benen, wat bedoel je daar mee?
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » wo 04 mar 2009, 14:01

Wij maken het paard altijd vertouwd met de strengen door 1 persoon de leidsels te laten hanteren . Een ander persoon loopt met de verlende strengen in zijn handen[je loopt dan buiten het bereik van de achterbenen] en begeleid de stengen als de menner loopt. Blijft het paard rustig en voelt alles goed aan dan kun je je strengen wat laten zakken tegen de benen of juist wat weerstand uitoeffenen zodat het lijkt voor het paard dat hij moet trekken. Gaat dit goed dan worden de verlengingstouwen van de strengen afgehaald en aan een "zweng "[even googelen, de eerste afbeelding is een enkelpaard zweng]. bevestigd. Ook oeffen ik het rammelende geluid van de zweng en de autoband als deze nog niet vast achter het paard hangen, de menner loopt dan achter het paard en ik rammel met autoband en zweng. Gaat dit goed dan gaat er een autoband waar een oog en een haak aan bevestigs zijn met de haak aan de zweng. In het begin leg ik een extra rugriem over de rug zodat de strengen de eerste keren niet te laag komen te hangen. De zweng kan van hout en van ijzer zijn.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 04 mar 2009, 14:05

Wij oefenden altijd met de strengen vastgemaakt aan een houten paal (waar je later de band weer aan vast haakt). Dan mende de een en de ander hield de balk omhoog en bewoog dat wat heen en weer zodat het tegen de benen komt, net als bij een korte wending gebeurt. Zodra het paard het eng vind en niet voldoende op stem gerust te stellen is, dan kan die persoon de balk verder optillen zodat de strengen niet meer langs de benen hangen. Maar dit vergt wel enige ervaring, snelheid en een goede communicatie.

Strengen tussen de benen langs begon ik vaak met een zweep aaien langs de achterbenen en dan een keer er tussen steken. Komen ze nu in een draai een keer over je streng heen (omdat je die vrij laag hebt hangen is dat sneller het geval als ze een keer paniekerig het been optillen tegen de druk van de streng), dan kunnen ze enorm in paniek raken. Oefen je dat ze dat gevoel ook kennen en leren dat het niet een reden tot paniek is, dan scheelt dat ook weer.
Geluk is de vrucht van intens werk
yvette

Bericht door yvette » wo 04 mar 2009, 14:49

Ik zou ook vooral niet te zwaar beginnen. Het paard moet het wel leuk blijven vinden en vertrouwen blijven houden dat ze het kunnen.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Esther

Bericht door Esther » wo 04 mar 2009, 16:24

Ik ben het helemaal met Annabel eens!! Zorg echt dat ze het eerst goed leert!! Ze sommigen schrikken zich namelijk helemaal rot van die strengen bij het been.. Als je een bocht maakt komen ze er tegenaan en als ze dan een spurt doen ben je bij de meeste paarden vrij ver van huis.
Ik ben doorgaans geen voorstander van beginnen met slepen, maar als dat het doel is dan moet je daar gewoon aan gaan werken.
Dus eerst eens lekker er achter gaan lopen met iemand er naast.
Hoofdstel met oogkleppen op, schoftje erop en sturen maar. Laat haar goed wennen aan de commando's en je stem.
Denk erom dat sommige paarden nog wel eens een wupje kunnen geven als je ze aandrijft met de zweep als je erachter loopt.. Daarom zijn oogkleppen belangrijk!!

Daarna lekker aan de slag gaan met de achterbenen, zoals al staat beschreven.
Ook een paar keer de strengen tussen de benen door en boots het gevoel na in de bocht!

Misschien is het ook wel verstandig om er even zeker van te zijn dat de staart nergens tussen gaat zitten.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 04 mar 2009, 17:26

Bella schreef:Wij oefenden altijd met de strengen vastgemaakt aan een houten paal (waar je later de band weer aan vast haakt). Dan mende de een en de ander hield de balk omhoog en bewoog dat wat heen en weer zodat het tegen de benen komt, net als bij een korte wending gebeurt. Zodra het paard het eng vind en niet voldoende op stem gerust te stellen is, dan kan die persoon de balk verder optillen zodat de strengen niet meer langs de benen hangen. Maar dit vergt wel enige ervaring, snelheid en een goede communicatie.

Strengen tussen de benen langs begon ik vaak met een zweep aaien langs de achterbenen en dan een keer er tussen steken. Komen ze nu in een draai een keer over je streng heen (omdat je die vrij laag hebt hangen is dat sneller het geval als ze een keer paniekerig het been optillen tegen de druk van de streng), dan kunnen ze enorm in paniek raken. Oefen je dat ze dat gevoel ook kennen en leren dat het niet een reden tot paniek is, dan scheelt dat ook weer.

dus een balk, bijvoorbeeld een ronde weidepaal erachter kan ook? en hoe lang mag die paal dan zijn in de breedte? net zolang als een enkelspan zweng?

en dannog even over die strengen tussen de benen, ik oefen idd ook met zweep, over de rug, langs de benen e.d. ze is er niet bang van, alleen denkt bij een aanraking te moeten gaan lopen, dus daar oefenen we op. ook de stemhulpen gaan erg leker, beter in de lange lijnen als aan de longe. maar in princiepe oefen je dus met de zweep tussen de benen voor het over de strengen stappen gevoel? dat ze went aan iets tussen de benen.

verder als ik haar in de lange lijnen heb, laat ik de lijnen vaak vieren, langs aar benen om aan iets naast zich te wennen, ook goed?(voor nu).
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 04 mar 2009, 20:20

Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 04 mar 2009, 21:23

Ik zou ook echt heel voorzichtig zijn hoor en er zeker niet alleen mee gaan klooien. Diëgo was het coolste paard dat ik kende, voor niks en niemand bang (ok, voor betonmolens :? ). Maar toen hij voor het eerst voor een weidesleep van banden liep konden we hem met 2 man niet houden (terwijl hij al maanden aan het tuig gewend was, ik wandelde er altijd mee). Hij schrok zo van het geluid, kwam los enkwam op één of andere manier op de strengen te staan en die knapten. (hadden ze bij Divoza nog nooit mee gemaakt, met zo'n lichte klus). Ze kan zich er wel bang voor maken, doe voorzichtig.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Lisa

Bericht door Lisa » do 05 mar 2009, 08:10

Met alinde heb ik eerst rondjes gelopen in de bak, gewoon sturen (ze kende natuurlijk ook de kar al) en toen heb ik zeg maar de band (is een grote tractorband) eerst achter haar aangetrokken een stukje zodat ze het geluid een beetje kende (was wel heel zwaar voor mij) maar zo is het wel veilig dan zit ze niet vast! Daarna heb ik haar gewoon eraan vastgemaakt en voorzichtig ook tegen de bak randen aan laten gaan zodat dat geluid ook niet meer eng was. En eigenlijk maakte het haar ook allemaal niet uit!

Gisteren was ze best drukjes. De bak was erg mul dus het was behoorlijk zwaar. Ik sleep hem meestal 1 keer in de week en soms de buurman een keertje! maar nu had ik het al 2 weken niet meer gedaan. Ze wou zeg maar steeds en draf en dan weer net niet. Eigenlijk is het natuurlijk het mooiste als ze gewoon netjes door blijft stappen, maar we blijven oefenen. Ze zweette daarna best wel, dus even wollendekentje op en lekker eten (slobbertjes) en toen ze weer mooi op temperatuur was en wat droger de wei op! Ze vind het verder wel leuk heb i khet idee. Ze is vrolijk en ijverig aan het werk als ze sleept!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » do 05 mar 2009, 09:09

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar maar het in elk geval vast met paniekhaken, als er wat gebeurd, dan kun je nog wat losmaken. Pablo is dus panisch voor lage strengen, dus banden slepen ging niet lukken.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 05 mar 2009, 12:36

ik ga het ook echt rustig aanpakken, heb er al heel veel over gelezen, hoe te leren, met 2 of 3 man. ze hoeft het echt niet morgen braaf te kunnen, maar wil er wel mee aan de slag. is een x wat afwisseling voor d'r
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » do 05 mar 2009, 13:58

Ik vind het helemaal niks, veel te statisch !
De autoband moet kunnen "werken", dit kan niet nu ze aan een weidepaal vastzitten.
Koop of laat een goede zweng lassen. Een weidepaal is voor een wei te omheinen en geen paardenwerktuig ! Kom op zeg, 8)7 je legt ook geen kinderzitje op zijn rug om je paard zadelmak te maken |o

Misschien is het eens handig en verstandig om dit beleren samen te doen met iemand die er verstand van heeft. Je moet het echt niet onderschatten hoor ! Iedere fase in het africhten moet ook steeds bevestigd worden.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 05 mar 2009, 16:11

@aurora, ik heb ook een advertentie geplaatst voor hulp, ga het echt goed aanpakken. Ik vod dat voorbeeld ook al een beetje vaag, zo zit er geen enkele beweging in van achter
Lisa

Bericht door Lisa » do 05 mar 2009, 16:37

Ik heb foto's voor je met de band waar ik mee sleep. Ik zet ze straks voor je op de computer en dan plaats ik ze tamara!!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Plaats reactie