hooi of kuil
hooi of kuil
Wat is eigenlijk het verschil van hooi of kuil voeren, wat is beter? Zit nu al om me heen te kijken wat ik vant zomer hebben wil, want hoe het nu gaat wil ik niet meer in de winter. Nu bel ik voor elk pak hooi die ik hebben wil en boertje komt het brengen. Ik wil gewoon zelf al het hooi in beheer. Dat betekent ook dat ik alles ik folie moet hebben, want mn opslag is buiten.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
Re: hooi of kuil
persoonlijk vind ik hooi voor paarden en kuil voor koeien.
jij hebt 2 paarden, denk je dat die een pak kuil snel genoeg op krijgen? dat is minder lang open houdbaar dan hooi.
jij hebt 2 paarden, denk je dat die een pak kuil snel genoeg op krijgen? dat is minder lang open houdbaar dan hooi.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
ze vermalen met zn 2-en
een baal hooi per 2 weken.

Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
ja maar of dat dan goed is?!truus1970 schreef:ze vermalen met zn 2-eneen baal hooi per 2 weken.

Kuil blijft idd. niet lang goed als je het pak geopend hebt. Dat bederft. Voor mijn twee paarden is een pak kuil ook te groot. In kuil zit ook meer voeding dan in hooi. Ik heb nu grote vierkanten pakken (droog) hooi. Dat kun je wel buiten opslaan en af en toe een plak uit het pak halen.
Wel uitkijken met de overgang! Maar dat geldt eigenlijk altijd als je de voeding verandert. De pony van mijn schoonzusje is spierbevangen geraakt door zo'n overgang van hooi naar kuil. Zij had dus niet in de gaten dat de voedingswaarde van kuil hoger ligt dan hooi.
Wel uitkijken met de overgang! Maar dat geldt eigenlijk altijd als je de voeding verandert. De pony van mijn schoonzusje is spierbevangen geraakt door zo'n overgang van hooi naar kuil. Zij had dus niet in de gaten dat de voedingswaarde van kuil hoger ligt dan hooi.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
De voorkeur gaat hier uit naar hooi. We hebben een tijdje kuil gehad, maar daar kon ik bijna een halve baal per keer van weggooien (1 fjord en toen nog 5 shetlanders). Het was te veel en ze aten er met lange tanden van. Ik blijf echt bij hooi.
Wat je evt. kunt doen is iemand in de buurt zoeken die hooi wil maken van zijn gras en dan vragen of ze het in kleine plastic balen willen verpakken. Kost je waarschijnlijk wel iets meer, maar kwalitatief zit je dan vaak beter.
Wat je evt. kunt doen is iemand in de buurt zoeken die hooi wil maken van zijn gras en dan vragen of ze het in kleine plastic balen willen verpakken. Kost je waarschijnlijk wel iets meer, maar kwalitatief zit je dan vaak beter.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
Er zit wel verschil tussen koeien- en paardenkuilTamara schreef:persoonlijk vind ik hooi voor paarden en kuil voor koeien.

Ik vind het (voor ons dan) wel fijn dat ze van kuil onbeperkt kunnen eten. We zetten zo'n baal in de wei en die is snel genoeg op met 8 paarden! Met hooi kunnen ze niet onbeperkt krijgen omdat financieel een beetje tegenzit met zo'n vreetzakken....
Ik merk trouwens geen verschil tussen hooi en kuil als het gaat over graag eten. Maargoed, wij zitten hier ook met alleseters denk ik. Weet niet of die knotjes altijd al zo geweest zijn, of ze dat van mijn gele geleerd hebben

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- nancy imka
Wij hebben met een trekpaard en een fjord een ronde kuilbaal in de twee en halve week. We hebben wel heel droog kuil dat hebben we expres gevraagt. We hadden ook hooi, nog steeds trouwens maar Imka heeft een hooi allergie ontwikkeld en bij het minste geringste hooi ging ze staan hoesten en pompen. Nat maken voor een trekpaard en fjord is heel erg veel vandaar onze keuze om over te stappen naar kuil.
Bij ons werd het hooi trouwens heel erg stoffig van het onder een zeiltje liggen dus weet niet of dat jou bedoeling was... We hebben nu een afdakje gemaakt naast onze schuur en daar het hooi onder gelegt en dat gaat een stuk beter nu er zuurstof en frisse lucht bij komt
Bij ons werd het hooi trouwens heel erg stoffig van het onder een zeiltje liggen dus weet niet of dat jou bedoeling was... We hebben nu een afdakje gemaakt naast onze schuur en daar het hooi onder gelegt en dat gaat een stuk beter nu er zuurstof en frisse lucht bij komt
@jilly: weet ik, maar dan nog vind ik hooi paardenvoer en kuil koeievoer, gewoon een gevoel
Ik voer nu voordroog (geen kuil en geen hooi) en ik vind het super.
Geen stof en stengelig genoeg.
Ik voer met 3 paarden een groot pak in 2 weken.
Geen problemen met broei in het pak, gaat net snel genoeg.
Geen stof en stengelig genoeg.
Ik voer met 3 paarden een groot pak in 2 weken.
Geen problemen met broei in het pak, gaat net snel genoeg.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Wat is het verschil tussen kuil en voordroog?claudia schreef:Ik voer nu voordroog (geen kuil en geen hooi) en ik vind het super.
Die gewikkelde pakken noemen wij voordroog (Louis noemt ze sillo), dacht altijd dat kuil daar een Nederlands woord voor was

Kuil is natter dan voordroog. Eigenlijk heb ik altijd begrepen dat kuil voor koeien is en voordroog voor paarden, maar dat voordroog in de volksmond ook wel (paarden)kuil genoemd wordt.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
Zhellie Orsta x Briggen
Achzo... Dan heb ik het met mijn kuil dus wel over voordroog 

Precies, Kuil is koeienvoer, voordroog is wel voor paarden, maar ik zweer zelf bij hooi en zeker bij fjorden..
Lekker schraal, liefst van natuurweide.
Soms vermeng ik het nog wel eens met een goede kwaliteit stro.
Voordroog zal nog snel bederven met twee paarden.
Er zijn ook kleine pakjes, ingepakt voordroog te koop, maar mijn vader zegt dat het waarschijnlijk goedkoper is om een groot pak ingepakt voordroog te kopen en dan een kwart weg te gooien dan aan de kleine pakjes te beginnen.
Hooi zou je misschien onder een stuk plastic kunnen bewaren en dan op pallets zetten.
Ingepakt spul kun je gewoon op de grond zetten, maar dan moet je bij een open baal wel het plastic eronder laten.
Lekker schraal, liefst van natuurweide.
Soms vermeng ik het nog wel eens met een goede kwaliteit stro.
Voordroog zal nog snel bederven met twee paarden.
Er zijn ook kleine pakjes, ingepakt voordroog te koop, maar mijn vader zegt dat het waarschijnlijk goedkoper is om een groot pak ingepakt voordroog te kopen en dan een kwart weg te gooien dan aan de kleine pakjes te beginnen.
Hooi zou je misschien onder een stuk plastic kunnen bewaren en dan op pallets zetten.
Ingepakt spul kun je gewoon op de grond zetten, maar dan moet je bij een open baal wel het plastic eronder laten.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Wij hebben zowel hooi als voordroog, ik denk dat de fjorden hier een voorkeur hebben voor voordroog. Pas idd op het is energierijker en we voeren het hier ook afgewisseld.
We halen meteen het plastic eraf en zetten het pak op 2 pallets. Houdbaarheid is dan geen probleem. Alleen tijdens de 'Hondsdagen"is het wel wat gevoeliger omdat het dan vaak warm en vochtig is en voer dan zelf liever hooi.
We halen meteen het plastic eraf en zetten het pak op 2 pallets. Houdbaarheid is dan geen probleem. Alleen tijdens de 'Hondsdagen"is het wel wat gevoeliger omdat het dan vaak warm en vochtig is en voer dan zelf liever hooi.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Hooi is voor het paard het beste omdat kuil en voordroog door de manier van verpakken een stap van het verteringsproces wat het paard 'zelf zou moeten doen' als gedaan hebben.
Dus als je de keus hebt zou ik voor hooi gaan.
Hooi is droger gemiddeld rond den 85% droge stof.
Kuil is vaak rond de 45%droge stof
voordroog, een vorm van kuil die vrij droog nog ingebaald kan worden, droger dan wordt het hooi, en dat kun je beter niet plastificeren, dat heeft zuurstof nodig.
Hoewel kuil per kg droge stof meer voedingsstoffen bevat dan hooi, is het per kg product minder doordat er een groter percentage vocht in kuil zit.
Als je de keus hebt zou ik liever kiezen voor hooi
Dus als je de keus hebt zou ik voor hooi gaan.
Hooi is droger gemiddeld rond den 85% droge stof.
Kuil is vaak rond de 45%droge stof
voordroog, een vorm van kuil die vrij droog nog ingebaald kan worden, droger dan wordt het hooi, en dat kun je beter niet plastificeren, dat heeft zuurstof nodig.
Hoewel kuil per kg droge stof meer voedingsstoffen bevat dan hooi, is het per kg product minder doordat er een groter percentage vocht in kuil zit.
Als je de keus hebt zou ik liever kiezen voor hooi

Ik heb altijd hooi gevoerd ,maar dit jaar voor het eerst grote balen voordroog gehad.
We doen ongeveer 10 a 14 dagen met zo´n grote rechthoekige balen kuil.
Het gaat bij ons niet broeien,we maken er een soort tent omheen van zeil en zorgen dat het nergens tegen het kuil zelf aanligt zodat er lucht tussen zit.
We halen gelijk na het openen al het plastic eraf om broei te voorkomen.
We zijn nu met de laatste baal bezig, dan gaan ze weer op hooi tot ze de wei ingaan.
Ze vinden het kuil heerlijk maar Alex zit al een hele tijd niet lekker in zijn vel en om te kijken of dat misschien van het voordroog komt gaan ze weer een tijdje op hooi)ik blijf me zorgen maken om hem en wil alles proberen om erachter te komen wat hem dwars zit.
Bestaat er ook hooi in grote plastic balen????
Kost dat ongeveer het zelfde als grote balen voordroog??
We doen ongeveer 10 a 14 dagen met zo´n grote rechthoekige balen kuil.
Het gaat bij ons niet broeien,we maken er een soort tent omheen van zeil en zorgen dat het nergens tegen het kuil zelf aanligt zodat er lucht tussen zit.
We halen gelijk na het openen al het plastic eraf om broei te voorkomen.
We zijn nu met de laatste baal bezig, dan gaan ze weer op hooi tot ze de wei ingaan.
Ze vinden het kuil heerlijk maar Alex zit al een hele tijd niet lekker in zijn vel en om te kijken of dat misschien van het voordroog komt gaan ze weer een tijdje op hooi)ik blijf me zorgen maken om hem en wil alles proberen om erachter te komen wat hem dwars zit.
Bestaat er ook hooi in grote plastic balen????
Kost dat ongeveer het zelfde als grote balen voordroog??
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
ja, dat bestaat. Het bederft niet (als er tenminste geen gaatje in het plastic zit) en ziet er zo uit als hooi en net zo droog. Je moet het als het ware uitschudden. Het ruikt wel ietsje anders dan hooi in kleine baaltjes, maar niet zo zuur als het kuil/voordroog of hoe het ook heet. Dorinn kreeg dat bij de opfokstal. Hij rook helemaal zurig, zo'n kalfjeslucht. Dat was ook slapper van structuur, tussen zuurkool en hooi in zegmaar..
.
Ik heb voor zo'n groot vierkant pak hooi € 35,= betaald, incl. bezorgen. Ik doe er met twee fjorden een krap maandje mee en ze vinden het heerlijk.

Ik heb voor zo'n groot vierkant pak hooi € 35,= betaald, incl. bezorgen. Ik doe er met twee fjorden een krap maandje mee en ze vinden het heerlijk.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
- Machteld&Falco
Mijn voorkeur gaat uit naar hooi. Hooi bevat minder eiwitten en minder fructaan en is dus een lekker arm ruwvoer. Ook zit je bij kuil met fermentatie of gisting. De darmflora van een paard is er niet op ingesteld om zuur voedsel te verteren. Omdat kuilgras in plastic wordt verpakt gaan anaërobe bacteriën hun gang en wordt het hooi zuurder en voor je paard dus moeilijker te verteren. Daarom krijgen sommige paarden er diarree van. Als je dan toch kuil wil voeren, zorg er dan voor dat het zo droog mogelijk is (natte kuil is veel zuurder, dat ruik je ook)!
http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
Voor San hier absoluut gewoon droog hooi
Voerdroog kan ze niet tegen; is te rijk voor haar.

Voerdroog kan ze niet tegen; is te rijk voor haar.