Zadel maatje errug breed?
Zadel maatje errug breed?
De meeste zadels lopen door tot boommaat 34, maar laat ik nu net een maatje 36 nodig hebben.
Ik kom dan uit bij een maatzadel, een Massimo of een Thorowgood.
Thorowgood past sowieso niet, die heb ik voor Zhellie en met passen hebben we voor het idee ook het een en ander op Nina gelegd. Daarnaast wil ik voor Nina gewoon een goed leren zadel. Daar rij ik toch meer mee dan met Zhellie (i.v.m. dracht enz.). Een maatzadel past niet in mijn budget (max. € 1400,00). Een Massimo heb ik zeker oren naar, maar ik wil toch ook een andere mogelijkheid achter de hand houden mocht Massimo in de praktijk tegenvallen.
Kort samengevat ben ik dus op zoek naar een leren zadel, boommaat 36 geschikt voor rondgeribte paarden zonder schoft en geschikt voor voornamelijk buitenrijden en wat licht bakwerk. Zachte zit is ook wel prettig, vindt de Thorowgood vrij hard.
Wie heeft er goede ideeën?
Ik kom dan uit bij een maatzadel, een Massimo of een Thorowgood.
Thorowgood past sowieso niet, die heb ik voor Zhellie en met passen hebben we voor het idee ook het een en ander op Nina gelegd. Daarnaast wil ik voor Nina gewoon een goed leren zadel. Daar rij ik toch meer mee dan met Zhellie (i.v.m. dracht enz.). Een maatzadel past niet in mijn budget (max. € 1400,00). Een Massimo heb ik zeker oren naar, maar ik wil toch ook een andere mogelijkheid achter de hand houden mocht Massimo in de praktijk tegenvallen.
Kort samengevat ben ik dus op zoek naar een leren zadel, boommaat 36 geschikt voor rondgeribte paarden zonder schoft en geschikt voor voornamelijk buitenrijden en wat licht bakwerk. Zachte zit is ook wel prettig, vindt de Thorowgood vrij hard.
Wie heeft er goede ideeën?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
Re: Zadel maatje errug breed?
Een vermaakte stubben ben ik wel eens in maatje 36 tegengekomen geloof ik. Maar echt 'zachte zit' hebben die niet. Maar dat zou je zelf kunnen oplossen met een bontje of gelzitting over het zadel.
Geluk is de vrucht van intens werk
- Ilonka
Ik heb de Massimo Trail en daar zweer ik bij, heerlijk! Niet erg duur voor een nieuw zadel.
Voor een volgend paard zou ik dan ook zeker weer voor de Massimo Trail kiezen.
Voor een volgend paard zou ik dan ook zeker weer voor de Massimo Trail kiezen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Nee, Massimo staat me ook zeker erg aan, maar heb er nog graag een 2e optie naast op het moment dat ik de zadelmaker laat komen.
Stubben is natuurlijk een goed, betrouwbaar en solide merk, maar ik ben bang dat dat gesleutel de boom niet ten goede komt er er gewoon zwakker door wordt.
Stubben is natuurlijk een goed, betrouwbaar en solide merk, maar ik ben bang dat dat gesleutel de boom niet ten goede komt er er gewoon zwakker door wordt.
Zhellie Orsta x Briggen
Zhellie Orsta x Briggen
- Ilonka
Ik snap dat je graag een extra optie wilt hebben. Ik kan wel zeggen dat ik vroeger altijd met een Thorowgood reed (maxam), maar ja ook dat zadel staat al in je openings post. Succes met je zoektocht!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
No offence naar jou toe Yvon, maar ik begrijp niet goed waarom iedereen van die enorm brede bomen nodig heeft op zijn fjord. De mijne lopen allemaal met een normaal zadel en een normale boom en als ik merk dat ze er te breed voor worden blijkt eigenlijk gewoon dat ze te vet aan het worden zijn.
Eventjes op dieet en het zadel zit weer als gegoten! Stuk gezondere en goedkopere oplossing dan een maatzadel!
Eventjes op dieet en het zadel zit weer als gegoten! Stuk gezondere en goedkopere oplossing dan een maatzadel!
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Zhellie loopt ook met maatje 33 rond, Nina is echter een stuk breder in de ruggegraat. Nina heeft in de begintijd een zadel gehad met boommaat 34. Deze was te krap en kreeg ze drukplekken van. De zadelmaker heeft haar toen opgemeten en toen bleek ze toch boommaat 36 nodig te hebben. Dit was in de periode dat ze keurig netjes op gewicht was.
Geen verdediging verder, maar wel even een uitleg van dit ene geval
.
Geen verdediging verder, maar wel even een uitleg van dit ene geval

Zhellie Orsta x Briggen
Zhellie Orsta x Briggen
is die wintec ekstra breed voor jou dan geen optie? Of wil je perse een leren zadel?
Bij apple Jeck hebben ze nu ook een leren zadel speciaal voor brede paarden van hun eigen merk, rond de 600 euro voor dresuur en ietsje goedkoper voor vzh.
Bij apple Jeck hebben ze nu ook een leren zadel speciaal voor brede paarden van hun eigen merk, rond de 600 euro voor dresuur en ietsje goedkoper voor vzh.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
- nientje_pjotr
- Contacteer:
Ik dacht ook gelijk aan de wintec extra wide.
Is dan wel geen leer,maar wel een heel fijn zadel.
Heb er zelf ook nog mee mogen rijden en ze zitten heerlijk.
En qau prijs zijn ze niet zo duur.
Gerrit
Cindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

Wintec en Thorowgood zijn vergelijkbaar qua mogelijkheden, maar qua zitting kan ik op een wintec niet uit de voeten. Daarom heb ik voor Zhellie ook een Thorowgood. Heb het gevoel dat ik na een uurtje rijden de omtrek op mijn benen heb staan met een wintec.
Zhellie Orsta x Briggen
Zhellie Orsta x Briggen
ik had een wintec, en die vind ik in vergelijk met de thorowgood die ik nu heb knetterhard. doe mij de th. maar
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Machteld&Falco
Heeft Bates em niet in leer dan? Verder is het inderdaad mogelijk om een Stübben te laten vermaken. Heb je wel geen zachte zit, maar ik zweer bij mijn Stübben (ze vallen trouwens ook breed uit, Falco heeft gewoon boommaat 32)nientje_pjotr schreef:Ik dacht ook gelijk aan de wintec extra wide.
Ik weet niet of het iets voor jou is, maar spaanse en portugese zadels werken in de regel met bredere boommaten omdat Iberische paarden nogal breedgeschouderd zijn. Is misschien ook het kijken waard?
http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
Jeskim heeft ook een breed zadel nodig, vooral om de ribben.. Bente net zo, maar die is inderdaad ook wat te dik..
Ik heb een keer op een Passier gezeten die ook mooi lag op Jeskim, zijn wel prijzig, maar die was op zich breed genoeg..
Ik denk nu dat er voor Tea misschien ook wel eens een passier komt, zat zalig!!
Je wilt niet boomloos gaan rijden??
Ik heb een keer op een Passier gezeten die ook mooi lag op Jeskim, zijn wel prijzig, maar die was op zich breed genoeg..
Ik denk nu dat er voor Tea misschien ook wel eens een passier komt, zat zalig!!
Je wilt niet boomloos gaan rijden??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Die friso zadels zijn toch ook best breed? Ik ga vandaag uitvinden of mn oogappeltje met een normaal zadel toe kan of dat ik ook door moet sparen voor een maatwerkzadel. En die is toch echt niet te dik maar heeft gewoon een veel plattereschoft dan Tjo.
Ja ik heb voor mijn tankie ook een friso zadel gehad. Zit heerlijk en paste ook eindelijk eens gewoon.Viv schreef:Die friso zadels zijn toch ook best breed? Ik ga vandaag uitvinden of mn oogappeltje met een normaal zadel toe kan of dat ik ook door moet sparen voor een maatwerkzadel. En die is toch echt niet te dik maar heeft gewoon een veel plattereschoft dan Tjo.
Hij had dat ook gewoon nodig.
De anatomica gaan ook tot boom 5.
Ilonk, jouw paarden vind ik ook niet breed gebouwd.
Als we Taco weer eens mee hebben naar de fjordcup moet je daar maar eens op gaan zitten.
Die heeft mega brede schouderpartij.
Ilonk, jouw paarden vind ik ook niet breed gebouwd.
Als we Taco weer eens mee hebben naar de fjordcup moet je daar maar eens op gaan zitten.
Die heeft mega brede schouderpartij.

thorowgood heeft na de t6 ook een leren model trouwens
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Ilonka
Ilonk (mijn pony in dit geval) is best wel heel slank altijd en toch heeft ze boomaat 38 van de Massimo... Ik moet zeggen ze is ook het ouderwetse type Fjord.
Ben het wel met Ilonka (Jeempie in dit geval ;-) ) eens dat het veel gezonder (en goedkoper) is om je paard gewoon slank te hebben.
Ben het wel met Ilonka (Jeempie in dit geval ;-) ) eens dat het veel gezonder (en goedkoper) is om je paard gewoon slank te hebben.
Ik vrees dat ik ook aan boommaat kamerolifantje moet na vandaag, snik....
Dit vind ik wel een beetje kort door de bocht eigenlijkJeempie schreef:No offence naar jou toe Yvon, maar ik begrijp niet goed waarom iedereen van die enorm brede bomen nodig heeft op zijn fjord. De mijne lopen allemaal met een normaal zadel en een normale boom en als ik merk dat ze er te breed voor worden blijkt eigenlijk gewoon dat ze te vet aan het worden zijn.

Veel mensen gaan er aan voorbij dat de gemiddelde KWPN'er maat 33 heeft, ook al blijft iedereen maar denken
dat ze standaard allemaal maat 31 hebben. Ga er maar van uit dat 80 % van de paarden in Nederland met een
slecht passend zadel gereden worden, waarvan het overgrote deel niet past omdat de boom te smal is. Ullwinn
was bijvoorbeeld absoluut niet vet, maar heeft gewoon echt brede schouders en daardoor wel boommaat 34/35.

Ereplaatsje voor