verveling in stal

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
sweetwendy

verveling in stal

Bericht door sweetwendy » wo 11 feb 2009, 09:03

Heeft iemand tips tegen verveling in stal?
Daisy staat nu veel op stal met dit rot weer en begint zich nu echt te vervelen. Ze is nu begonnen met schuren op de kont/staart, oftewel de staart gaat er helemaal aan := en ze gooit de waterbak steeds om. Wie heeft er tips??
R.I.P. mijn lieve meisje Daisy (L)
Marijke_

Re: verveling in stal

Bericht door Marijke_ » wo 11 feb 2009, 09:19

Mijn eerste gedachte niet op stal zetten zo'n jong ding. Gewoon lekker naar buiten, regen kunnen ze echt wel hebben. Voor wat betreft dingetjes te doen hebben op stal zijn er verschillende dingen te bedenken. Een jollybal (of lege fles) ophangen, stukjes wortel her en der verstoppen in de stal zodat ze daar naar kan zoeken, zorgen voor voldoende ruwvoer en zo zijn er nog veel meer dingen die je kan doen. Uiteindelijk ben ik er van overtuigd dat het slecht (behalve het voldoende ruwvoer) oplossingen zijn voor korte duur. Een jong dier hoort gewoon niet veel op stal te staan, heeft zijn beweging nodig ook voor het groeiproces en wil je echte verveling tegen gaan naar buiten doen met een soortgenootje.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
DaphneT

Bericht door DaphneT » wo 11 feb 2009, 09:52

Ik ben er ook voor jonge dieren zoveel mogelijk buiten te zetten, ondanks slecht weer,samen met een leeftijdsgenootje. Maar dit is altijd makkelijk zeggen, maar misschien helemaal niet haalbaar. Staat er misschien niet nog een jong dier bij jullie, dat je die samen met Daisy in een wat grotere stal kan zetten?
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 11 feb 2009, 10:53

volgens mij hebben we toen allemaal al gezegd dat het niet goed is om een jong dier op stal te zetten, maar wilde jij haar dichtbij huis en goedkoop.....
dan zijn het keuzes die je afweegt voor jezelf of je dier, ik zou persoonlijk voor mijn dier gaan.... ik heb dj ook een jaar amper gezien omdat hij daar met vriendjes in een supergroot weoland kon staan met schuilstal én het was goedkoop dus er is altijd wel iets te vinden....

verveling kan je gewoon niet tegen gaan dan meer naar buiten met een vriendje...
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 11 feb 2009, 10:56

Dat was ook mijn eerste gedachte Cindy. Ik wilde er niet weer over beginnen maar nu jij er mee komt sluit ik me bij je aan. We hebben genoeg gewaarschuwd.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » wo 11 feb 2009, 11:06

ik heb geen zin om weer aan te horen dat ze beter naar buiten kan enzo, want dat weet ik ook wel!!

Maar het is nu even niet anders en die andere stalling was inprincipe duurder hoor! Ik heb verder geen plek voor haar, maar nog 2 maandjes en dan staat ze 24/7 op het weiland. En dan ga ik wel even rondzoeken voor andere winterstalling. Momenteel kan ik dat nu niet doen,wegens omstandigheden..
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 11 feb 2009, 11:13

Dit had je kunnen verwachten gezien de reacties in je vorige topic. Dit probleem los je gewoon niet op een andere manier op.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » wo 11 feb 2009, 11:17

oke dan weet ik ook waar ik aan toe ben met dit forum.. :)*
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 11 feb 2009, 11:18

Ik vind eigenlijk ook dat als dat niet is wat je wilt je horen dat je dan de vraag niet had moeten stellen. Dat is een beetje je kop in het zand steken :).
Keus heb je altijd, dan staat je paardje misschien inderdaad verder van huis maar er zijn legio opties voor goede opfokadressen. Neem bijvoorbeeld Djimm van Daphne die staat ook echt ver van huis. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dat ook moet doen, maar je hebt altijd een keus :).
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 11 feb 2009, 11:18

Dakota heeft ook gisteren binnen gestaan, sommige stallen hebben de voorzieningen niet om een jong dier
een hele dag buiten te zetten, weiland is bijvoorbeeld bij ons op stal verboden terrein in de winter. Dus dan
blijft de paddock over, aangezien deze een groot zwembad is wil ik mijn paard daar niet inzetten, denk aan rotstraal
en mok wat ze er van oplopen. Gelukkig komt het bij mij weinig voor dat hij een hele dag op stal gaat, normaal staat
hij van 7.00 tot 17.00 buiten.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 11 feb 2009, 11:21

sweetwendy schreef:oke dan weet ik ook waar ik aan toe ben met dit forum.. :)*
Jammer dat je er zo over denkt. Op een forum heb je zoveel mensen, zoveel meningen. Je kan het niet altijd met iedereen eens zijn. Zo werkt dat nu eenmaal. Uiteraard moet je doen wat je zelf denkt dat het beste is, maar als je om adviezen vraagt dan krijg je ze ook. Ook al is het soms niet wat je wil horen. Je moet gewoon wat doen met de informatie waar je wel wat mee kan.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 11 feb 2009, 11:23

Zo af en toe eens een keer een dagje op stal daar worden ze ook echt niet slechter van, dat gebeurt hier ook wel eens. Maar Wendy klaagt de hele winter al dat haar paard op stal staat en wat daar aan te doen is. Als we dan met z'n allen proberen eerlijk advies te geven dan is dat blijkbaar niet was ze wil horen en wordt ze boos. Zoek het dan fijn zelf uit als je het zo goed weet en val ons er niet mee lastig.

Oef, nou word ik ook boos en dat wil ik helemaal niet. Ga vanmiddag gezeldig naar Truus1970, haar paardjes bewonderen en vrijdag komt Esther hier. Daar ga ik me maar eens op verheugen ipv van me druk te maken om iemand die toch niet wil luisteren.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » wo 11 feb 2009, 11:39

Je kunt een skippybal of gymbal in de stal leggen, en in de waterbak een zware steen, zodat het moeilijker wordt om hem om te gooien.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 11 feb 2009, 11:57

~mirjam~ schreef:Je kunt een skippybal of gymbal in de stal leggen, en in de waterbak een zware steen, zodat het moeilijker wordt om hem om te gooien.
toch zijn er maar weinig paarden die zich echt met een bal vermaken....
bij mij is er geen 1 van de 4 die ooit iets met een bal heeft gedaan......

@ wendy, vind het idd jammer dat je er zo over denkt... je laat je kind toch ook niet de hele winter alleen op de slaapkamer?! een paard is er gewoon niet voor gemaakt om lang in een kleine ruimte te staan... ik vind het al erg genoeg dat er zóveel grote stallen zijn waarbij de paarden 1 of 2 uurtjes in een paddock mogen en dan weer naar binnen...

van nature is hij 16 tot 18 uur bezig met grazen/bewegen en de rest spelen/rusten/etc

bij mij is de paddock op dit moment ook één grote modderzooi dus ik zal blij zijn als het komende week weer licht vriest 's nachts dan wordt alles weer mooi hard, maar ik heb ze tot nu toe 1 keer binnen gelaten en dat was een paar weken terug dat het echt de hele dag heeft geregend.... dj, bertus, storm en boots hebben de grote inloopstal dus die kunnen zelf kiezen en gek genoeg als ik 's avonds kom om te voeren en om uniek en cherry binnen te halen zijn ze allemaal nat dus kiezen ze er toch zelf voor om lekker buiten te staan!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » wo 11 feb 2009, 12:05

kan deze topic op slot?
Ik wil niemand boos maken en ik klaag niet de hele winter. Ik vind het gewoon zelf ook jammer dat ik nu ff niks anders kan vinden voor me paardje en daarom vraag ik ook tips tegen verveling. Maar goed...sluit deze topic maar, is beter voor ons allemaal
En ik klaag nooit meer goed?
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » wo 11 feb 2009, 12:28

niet zo kort door de bocht allemaal, tsja wen, denk dat je t toch even uit moet zingen die 2 maandjes, heb je geen mogelijkheid om zelf met r dagelijs stukje te gaan wandelen oid? even die dagelijkse sleur doorbreken? tijdverdrijf dmv snoepjes etc is mi erg duur en is mijn n krote tijdelijke oplossing, tot t voer op is.
heb je n liksteen/ boomstronk al geplaatst?
shetje erbij???
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Esther

Bericht door Esther » wo 11 feb 2009, 18:43

Je hebt natuurlijk verschillende soorten speelgoed, ik denk dat voor een dier die waar snoep uit komt het aantrekkelijkst is. Ballen zijn ze inderdaad niet allemaal weg van..

Het mooist zou zijn om er een jong speelkameraadje bij in te zetten, er loopt niet ergens een jong diertje met hetzelfde probleem?? Een geitje zou ook kunnen, maar die moet niet dood getrapt worden uiteraard..
Ik heb ook wel eens gehoord dat Anton zijn stal een poos heeft gedeeld met een konijn..

Veel ruwvoer aanbieden, dus zo arm mogelijk, al is dat minder arme ook niet slecht voor een veulen, en dan zo veel mogelijk.
Iemand had hier het idee om de brokken in een autoband te voeren, ook een goed idee!! Probeer wat dingen uit zodat ze naar haar voer moet zoeken..

Ik ga wel zeggen dat ik het eens ben met de rest, buiten blijft beter..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 11 feb 2009, 18:49

Zie net dat je in Groningen woont. Daisy had hier wel kunnen staan deze winter, ze staan hier elek dag buiten, weer of geen weer. Maar daar heb je nu niks meer aan.

Jij hebt nog het voordeel dat je veel ruwvoer kan voeren. Baranna verveelt zich ook wel snel. Gelukkig staat ze alleen 's nachts op stal. Maar zodra haar hooi op is verveelt ze zich. We kunnen haar niet onbepertk hooi geven, ze is al aan de dikke kant.

Hopen dat Daisy gauw lekker naar buiten kan, dat vindt elk paard fijn! En tot dan: zoveel mogelijk aandacht geven dus!
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » wo 11 feb 2009, 19:08

Nou nou, niet zo kort door de bocht allemaal, ik denk dat het wel duidelijk is bij Wendy en iedereen maakt weleens fouten. Helaas veranderd daardoor niets aan de situatie, dus Wendy zul je er het beste van moeten maken.
Zorg dat je zelf lekker veel met haar doet, wandel, speel, maakt niet uit maar haal haar veel uit haar stal. Verder inderdaad verschillend speelgoed zoals eerder beschreven geven.
En hard duimen dat het snel goed weer is, zodat ze naar buiten kan!

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
dc

Bericht door dc » wo 11 feb 2009, 19:26

gewoon met wat speeltjes afleiden en zorgen dat ze overdag even haar benen kan strekken.

en aan iedereen die hier nogal veel moeite mee hebben, dit paard wordt tenminsten goed verzorgd en staat in een droge stal! er zijn ergere dingen die een paard kan overkomen!
Gesloten