Allen op trailer laden

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Senna&Cajra

Allen op trailer laden

Bericht door Senna&Cajra » do 05 feb 2009, 13:20

Zijn er hier mensen die hun paard alleen op de trailer laden en hoe hebben jullie je paard dat geleerd? Sinds kort heb ik zelf een trailer en zou graag mezelf kunnen redden :D Dus alle tips zijn welkom!
nina1993

Re: Allen op trailer laden

Bericht door nina1993 » do 05 feb 2009, 13:23

Ik doe het regelmatig in mijn uppie. Veel paarden komen weer naar achteren lopen, maar met fjorden heb je daar gelukkig weinig last van zolang je maar een hooinet voorin hebt hangen :D. Werkt dat onvoldoende dan even wat brokken aan de voorkant neer leggen, zo heb je voldoende tijd om de stang aan de achterkant dicht te doen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 05 feb 2009, 14:01

Wat Yvonne zegt, een goed gevuld hooinet met smakelijk eten doet wonderen.
Wij laden meestal in een tweepaardstrailer en dat kan ik ook gerust alleen doen met Ros. De trailer inlopen, dan gooi ik het halstertouw over zijn hals, stap de trailer uit en zet het schot goed en doe de stang vast. Ik moet meestal wel even nog verzoeken om naar voren te gaan. Daarna zet ik hem pas vast en haal het halstertouw eraf.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » do 05 feb 2009, 14:03

Pablo loopt zelf de trailer in. Dus ik laat hem lopen, doe dan de bommel achter m dicht. En loop dan om om de voorkant vast te maken :D En eruit doe ik hetzelfde. Dus eerste voorkant los, halstertouw over zijn nek, dan omlopen en achterkant openen.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Kelly

Bericht door Kelly » do 05 feb 2009, 14:21

Ik liet Taco ook altijd al los toen ik hem nog niet alleen deed inladen omdat hij zo hard te trailer in gaat.
Met Perla heb gewoon geoefend, eerst een stukje meelopen en steeds minder en haar gewoon even een zetje geven aan het halster.
Nu huppelt ze er ook zo in.

eruit is voor mij heel handig omdat wij een voorlader hebben, ze kunnen er dus zo aan de voorkant uit.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Vera

Bericht door Vera » do 05 feb 2009, 14:27

sterker nog, ik laad er meestal 2 tegelijk in mijn eentje.
hup touwtje om de hals en ze gaan erin!

geen idee hoe je ze dat leert, ging bij ons gewoon vanzelf, vaak mee op pad nemen van jongs af aan.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Viv

Bericht door Viv » do 05 feb 2009, 14:40

Hihih als ik bij Cadiz touwtje op zn hals leg wandelttie vrolijk lángs de trailer en gaat er toch echt niet op. Die heeft nog beetje begeleiding nodig. Maargoed die heeft erook nog maar amper opgestaan.
Tjo was ook gewoon erin lopen, via andere kant weer naar achter lopen en stang erachter en klep dicht en dan via voordeurtje touwtje vastknuppen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 05 feb 2009, 14:49

Rian heeft het al geleerd bij mama :j Dat scheelt enorm.
Ik laad Rian bijna altijd alleen, en dat gaat prima.
yvette

Bericht door yvette » do 05 feb 2009, 15:05

Vera schreef:sterker nog, ik laad er meestal 2 tegelijk in mijn eentje.
hup touwtje om de hals en ze gaan erin!

geen idee hoe je ze dat leert, ging bij ons gewoon vanzelf, vaak mee op pad nemen van jongs af aan.
Iza heeft dat bij jou ook geleerd. Moet zeggen dat ik het super handig vind :j
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 05 feb 2009, 16:42

Ik ben ook altijd in mijn eentje. Mindy loopt er zo op maar wil als ze wat ruimte ziet het liefst omkeren (ze stond vroeger in onze veewagen altijd achterstevoren en dat beviel haar blijkbaar beter). Die zet ik dus lievereerst voor vast.
Zortin moet ik juist meteen achter opsluiten zodat hij niet terugkomt.
Toen hij dat heel erg deed gebruikte ik een lange lijn die ik om de stang draaide zodat het niet lukte om zich los te trekken. En dan stapje voor stapje naar binnen.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » do 05 feb 2009, 17:03

Dakoot loopt er zo in, zonder aarzelen. Laatst was ik met hem aan het wandelen en op het terrein stond een trailer met klep open, meneer stond voor ik het wist al op de laadklep.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 05 feb 2009, 17:34

Ronan was vroeger ontzettend bang voor de trailer!!! Ik kreeg hem er vaak met geen mogelijkheid in. Sinds Leo de auto rijdt, gaat het stukken beter en heeft hij dus ook veel meer vertrouwen. Nu ging ik wel eens ergens rijden, maar moest dus ook alleen. Ik heb het hem zo geleerd:
Ik begin met de longeerlijn voor om de stang te doen, geen dubbele slag of zo, maar gewoon het uiteinde erom heen gooien. Dan leg ik dus het handvat en de clip op de laadklep. Ik haal Ronan en maak de clip vast. Zijn halstertouw gooi ik om zijn hals. Ik houd hem bij het halster even vast en met mijn andere hand trek ik de longeerlijn een beetje strakker. In het begin liep ik naast hem de klep heb, terwijl ik de lijn op spanning hield. Nu blijf ik naast hem, zet hij zijn voet op de klep, hoef ik niet meer mee te lopen. Als hij erin staat, houd ik de lijn strak vast en doe de klep achter omhoog. Ik loop dan naar het voordeurtje met de lijn nog vast. Hij kan nu dus niet omdraaien/omkijken enz. Voorin zet ik hem aan de kettingen vast en dan maak ik de klep achter open, om de stang nog dicht te maken. Dit blijf ik doen, ook al doet hij het super. Ik heb het eens geprobeerd om de lijn niet vast te maken, maar toen kwam hij ook weer achteruit. Dus dat doe ik maar niet meer.
Ik weet niet of dat iets voor jou en je paardje is, maar bij mij werkt het goed. En zeker als je dan beseft, dat hij er vroeger met bij wijze van nog geen 10 paarden op de wagen te krijgen was. Nu loopt hij er bijna zelf op.
Succes met oefenen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
yvette

Bericht door yvette » do 05 feb 2009, 20:19

Dreeke schreef:Dakoot loopt er zo in, zonder aarzelen. Laatst was ik met hem aan het wandelen en op het terrein stond een trailer met klep open, meneer stond voor ik het wist al op de laadklep.
Maar loop je dan met hem mee, of loopt hij er zelf in?
Want de vraag was hoe je in je eentje laadt. Ik vind het persoonlijk niet veilig om met je paard erin te lopen hem vast te zetten en dan om te lopen om de stang erachter te doen (kost je bij sommige paarden ook nogal wat halsters). Dus dan is het handig als je paard er zelf oploopt en je meteen de stang erachter kan doen om hem daarna vast te zetten.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 05 feb 2009, 20:56

Ik vind het ook zo eng om je paard los op te trailer te laten staan, terwijl dan bijv je stang wel dicht is, maar dat het voor nog niet vast staat. Bang dat ze zich proberen om te draaien of zo. Daarom houd ik mijn longeerlijn nog zo lang vast.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
yvette

Bericht door yvette » do 05 feb 2009, 21:16

leoensuzanne schreef:Ik vind het ook zo eng om je paard los op te trailer te laten staan, terwijl dan bijv je stang wel dicht is, maar dat het voor nog niet vast staat. Bang dat ze zich proberen om te draaien of zo. Daarom houd ik mijn longeerlijn nog zo lang vast.
Dat hangt er natuurlijk vanaf of je een 2-paards trailer met schot hebt of een 1.5.
In de eerste moet je wel heel lenig zijn om je te kunnen omdraaien... 8)7
Senna&Cajra

Re: Alleen op trailer laden

Bericht door Senna&Cajra » do 05 feb 2009, 21:41

Bedankt voor de tips kan morgen gelijk aan de slag
Esther

Bericht door Esther » vr 06 feb 2009, 04:42

Ik heb een 1,5 paards.
Tea zet ik gewoon vooraan vast en dan loop ik naar achter om de buis er achter te hangen.. Geen centje pijn. Zo doe ik het ook bij Bente en Jeskim.
Bente heeft van kleins af aan wel eens in de trailer gestaan. Nu ze vaker alleen moet vind ze het nog wel eens wat eng en staat ze een paar tellen te treuzelen bij de klep. Maar ze weet dat ik niet opgeef en dus loopt ze vrij snel verder..

Wat je niet moet doen is als het niet wil is steeds opnieuw naar de klep lopen. Gewoon voor de klep en dan druk houden. niet loslaten gewoon druk houden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 06 feb 2009, 07:54

Ik heb het nooit hoeven oefenen met Aike, die is er nooit moeilijk in geweest, ik laad hem ook gerust alleen, hij loopt er zelf op. :))
Ik kan je dus niet echt handige tips geven.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 06 feb 2009, 08:15

Thessa Keizer schreef:Ik heb het nooit hoeven oefenen met Aike, die is er nooit moeilijk in geweest, ik laad hem ook gerust alleen, hij loopt er zelf op. :))
Ik kan je dus niet echt handige tips geven.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Zit in de familie *o/* Ik heb het Pablo ook niet hoeven leren. Dat ik hem kocht was de verkopende partij hem al gesmeerd voordat hij in de trailer stond (sta je daar met een vreemde poownie :x )
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 06 feb 2009, 11:34

ik heb 1 paard dat trailerangsten heeft, bij jullie wellicht bekend.

mijn andere 3 lopen er zo op. ik wil ze alleen kunnen laden en zelf op de laddklep blijven staan. zoals yvette al zegt vind ik vast zetten en dan pas de trailer sluiten gevaarlijk.

ik heb het ze geleerd door een beetje op de trailer te spelen. er op lopen en er weer af, blijft hij netjes staan sluit ik de trailer loop ik om beloon ik hem en zet ik hem vast.
als hij netjes wacht en je enthousiast naar hem reagereerd hebben ze het spel zo door.
Plaats reactie