Draven op verharde weg
Draven op verharde weg
Ik stap normaal alleen maar op de verharde weg. Nu was ik vandaag gaan rijden met iemand van stal en zij zei dat een rustig drafje op het asfalt geen probleem is. Ik vraag me af wat jullie hiervan vinden? Is dit verantwoord of niet?
Re: Draven op verharde weg
Ik vindt het geen enkel probleem, sterker nog, ik wil vaak graag in de berm rijden, maar Nina kiest dan toch voor het asfalt. Die geeft heel goed aan waar ze precies wil lopen. Soms deed ze dat zelfs in galop. Dat vindt ik dan weer een beetje te veel van het goede en gebeurt dus hooguit voor een sprong of 3, daarna heb ik het stuur weer beet. Galopperen op asfalt is behoorlijk belastend voor de spieren en pezen, met hoefijzers is het al helemaal niet aan te raden. Daar komt dan ook nog het gevaar bij dat ze met ijzers makkelijker wegglijden.
Een drafje moet best kunnen, maar doe het niet structureel en intensief.
Een drafje moet best kunnen, maar doe het niet structureel en intensief.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Er staat me zelfs iets bij dat draven op de verharde weg de pezen sterk kan maken maar dan dit in mate vanzelfsprekend is. Ernie kiest er liever voor met de paardrij4daagse om op de weg te lopen en dat op haar blote hoeven. Ze wilt maar al te graag draven op de verharde weg. Dit zal wel te maken hebben dat rijden in de berm op een oneffe grond moeizamer is.
Maak je niet teveel zorgen om wat wel en niet kan of mag.
Maak je niet teveel zorgen om wat wel en niet kan of mag.
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
paarden voor de koets draven ook op de weg
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Het is juist goed om een stukje op de weg te draven, dat zei mijn DA. Daarom hebben paarden die voor de koets lopen en dus geregeld op de weg minder last van been en hoefproblemen!!
Galop is inderdaad niet goed, dat is teveel van het goede, maar een drafje is dus prima!!
Galop is inderdaad niet goed, dat is teveel van het goede, maar een drafje is dus prima!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Kan prima hoor 
Een rustig arbeidsdrafje is goed voor de pezen; mijn fjord is aan't genezen van een peesblessure en ik mag momenteel alleen maar op het harde stappen en draven

Een rustig arbeidsdrafje is goed voor de pezen; mijn fjord is aan't genezen van een peesblessure en ik mag momenteel alleen maar op het harde stappen en draven

- nientje_pjotr
- Contacteer:
Akes draafd ook liever op de verharde weg dan in de berm.
Ook al stuur ik hem de berm in ,hij gaat vanzelf weer richting de weg.
Ook al stuur ik hem de berm in ,hij gaat vanzelf weer richting de weg.
Gerrit
Cindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

Ik draaf altijd over de verharde weg. Geen enkel probleem (Pablo staat wel rondom op ijzers
)

Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Aran heeft geen ijzers, maar draaft ook graag op de verharde weg 
Zolang het geen hele einden zijn, is dat prima hoor.

Zolang het geen hele einden zijn, is dat prima hoor.
Fjordenservies: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =9&t=30805
Fjordenartikelen: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =9&t=28507
Mijn schilderijensite: http://www.freewebs.com/moniqueschilderijen/index.htm
Fjordenartikelen: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =9&t=28507
Mijn schilderijensite: http://www.freewebs.com/moniqueschilderijen/index.htm
Draaf ook altijd over het asfalt! Voorjaar weer in de berm maar dat laat het nu niet toe.
Voor de wagen flikt Sylvy het ook in galop te gaan in het 2-span maar dat corrigeer ik meestal fel! Waar moet je anders met je wagen rijden en stappen hou ik niet zo heel lang vol, dan worden ze ongedurig zeg maar...
Voor de wagen flikt Sylvy het ook in galop te gaan in het 2-span maar dat corrigeer ik meestal fel! Waar moet je anders met je wagen rijden en stappen hou ik niet zo heel lang vol, dan worden ze ongedurig zeg maar...
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Je moet inderdaad wel kijken naar de slijtage aan de hoeven..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- Machteld&Falco
Ik draaf ook gewoon op de verharde weg. Met ijzers zou ik wel uitkijken, dan krijgen de pezen iets meer klappen te verduren. Falco heeft geen ijzers. Daar moet je dan weer uitkijken voor slijtage.
http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
voor de kar draaf je toch ook op de weg?
ik draaf wel eens een stukkje op de harde weg (met en zonder ijzers) maar onder het zadel loop ik eigenlijk zoveel mogelijk in de berm. (om de ijzers of de hoeven te sparen)
ik draaf wel eens een stukkje op de harde weg (met en zonder ijzers) maar onder het zadel loop ik eigenlijk zoveel mogelijk in de berm. (om de ijzers of de hoeven te sparen)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ik heb vroeger heel veel bij een boer gelopen die nog met paarden werkte (was prachtig trouwens). Hij ging er ook geregeld met over de weg voor de wagen en dan werd er ook gedraaft. Die paarden hadden geen ijzers onder. Wel merkte je soms als ze in de zomer heel veel achter elkaar gebruikt werden (diverse dagen in de week en een aantal weken achter elkaar, op de weg) dat ze dan wat gevoelig werden in de voeten door het slijten van de hoeven, die werden dan wat aan de korte kant. Maar ik heb er in al die jaren nooit eentje kreupel gezien.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

die van mij hebben ijzers onder! Maar ze draven altijd netjes rustig. Niet dat het constant van die klappen op het asfalt zijn!Esther schreef:Je moet inderdaad wel kijken naar de slijtage aan de hoeven..
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
`·. Yessie & Sylvy
- Cindy+Uniek
ik weet niet beter dat ook draven te harde klappen op de pezen geeft.... en dat vind mijn DA ook... toen noemde ik ook het voorbeeld van koetspaarden en daar keek hij ook niet blij mee... en zei dat die paarden vaak ook al vroeg versleten zijn...
een perfecte rijbodem is natuurlijk niet voor niets speciaal en duur zand... die optimale vering geeft e.d.
een klein stukje zal vast geen kwaad kunnen en doen wij natuurlijk zelf ook wel eens, maar zowel mijn da als smid zien het toch liever niet dus daar zal ook wel een stukje waarheid van inzitten!
een perfecte rijbodem is natuurlijk niet voor niets speciaal en duur zand... die optimale vering geeft e.d.
een klein stukje zal vast geen kwaad kunnen en doen wij natuurlijk zelf ook wel eens, maar zowel mijn da als smid zien het toch liever niet dus daar zal ook wel een stukje waarheid van inzitten!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Voor de wagen is wel anders qua belasting dan onder de man he, de krachten op pezen en gewrichten zijn toch anders.
Voor de wagen draaf ik wel op harde wegen, galop absoluut niet. Onder de man (vrouw) doe ik hooguit een klein stukje. Lijkt mij teveel klappen geven in de benen (en Orlinde heeft geen ijzers). Wel veel stap op het harde.
Paarden weten niet altijd wat goed voor ze is.
Voor de wagen draaf ik wel op harde wegen, galop absoluut niet. Onder de man (vrouw) doe ik hooguit een klein stukje. Lijkt mij teveel klappen geven in de benen (en Orlinde heeft geen ijzers). Wel veel stap op het harde.
Paarden weten niet altijd wat goed voor ze is.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
De waarheid ligt hier weer in het midden. Goed gedoseerd stappen en draven op de verharde weg is goed voor het sterk maken van de pezen en gewrichten. Door de trillingen krijgen deze strukturen prikkels om sterker te worden.Cindy+Uniek schreef:ik weet niet beter dat ook draven te harde klappen op de pezen geeft.... en dat vind mijn DA ook... toen noemde ik ook het voorbeeld van koetspaarden en daar keek hij ook niet blij mee... en zei dat die paarden vaak ook al vroeg versleten zijn...
Doe je teveel dan krijg je juist overbelasting en uiteindelijk chronische blessures zoals verbening van de hoefkraakbeenderen. Hard draven is om die reden ook niet verstandig. Daarnaast natuurlijk letten op slijtage van de hoef zelf.
Dus met mate is goed, maar overdrijf het niet.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Draaf heel veel en ook lange stukken over de weg. En die van mij sta ook zonder ijzers, maar gebruik ook regelmatig mijn easyboots epic en die bevallen ook super.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.